Даний матеріал являє собою конспект уроку з української літератури в 5 класі за творчістю Олександра Олеся. Може бути використаний при підготовці уроку в загальноосвітній школі.
5 клас.
Українська література
Тема: Олександр Олесь (Кандиба)
«Микита Кожум’яка»
Мета:
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Сьогодні ми продовжимо знайомство з творами, які залишив нам Олександр Олесь. Це твір «Микита Кожум’яка». Нас чекає незвичайна мандрівка в часі, яка надасть нам можливість зрозуміти витоки й особливості твору.
І.Я. Франко, В.Симоненко, О.Олесь літературна казка
В.Симоненко, О.Олесь віршована мова
О.Олесь ? ?
Чому стоїть знак питання? Відповідь на це дамо пізніше.
У кожного твору є своя історія появи на світ, тобто його витоки. І коли я готувалась до уроку, я раптом згадала… А що згадала? Про це мені допоможе розказати учень – знавець української народної казки «Микита Кожум’яка».
Учні отримують завдання не тільки прослухавши повідомлення про народну казку «Микита Кожум’яка», а й заповнивши таблицю в зошиті.
Твір |
Жанр |
Ім’я героя |
Проти кого боровся? |
Кого захистив? |
Риси характеру |
(Таблиця заповнюється після кожного повідомлення учнів).
Учні слухають знавця народної казки «Микита Кожум’яка», роблять записи в зошитах, зачитують.
Але виявляється, що герой казки, хлопець-кожум’яка, згадується не тільки в ній. Слово надається знавцям літопису «Повість минулих літ». (Звучить розповідь про події 993 року).
Учні знову роблять записи у зошитах.
Таким чином, ми з вами знайшли витоки твору О.Олеся і зрозуміли, що і наш герой, з яким ви будете знайомитись удома, читаючи твір «Микита Кожум’яка» , заслуговує на те, щоб про нього читали й говорили. Але давайте подивимось на дошку, де в нас стоїть великий знак питання. А щоб нарешті з’ясувати, чим твір О.Олеся відрізняється від усіх попередніх творів, ми запрошуємо вас на невеличку виставу, яку підготувала група учнів за змістом I картини твору О.Олеся.
Після перегляду учням пропонується дати відповідь на запитання:
- де ми можемо подивитись таку виставу? (у театрі);
- де відбувається дія? (на сцені);
- що особливого? (коли автор пише твір, він уже для кожного героя пише слова).
Таким чином, це новий для вас твір – драматичний, який, як ми зробили висновок, написаний для постановки на сцені.
З’ясували…
Пригадали…
Дізнались…
Порівняли…
Подивились…
Прочитаємо…
(II-IV частини твору О.Олеся «Микита Кожум’яка»).
«Перевір себе» (цифровий диктант).
(1 – правильне твердження; 0 – неправильне твердження).
(Зібрати зошити).
Сподіваюсь що всі учні були на уроці дуже уважними і змогли дати правильні відповіді (результати роботи учні дізнаються на наступного уроці).