Урок Тема: Олександр Олесь (Кандиба) «Микита Кожум’яка»

Про матеріал

Даний матеріал являє собою конспект уроку з української літератури в 5 класі за творчістю Олександра Олеся. Може бути використаний при підготовці уроку в загальноосвітній школі.

Перегляд файлу

5 клас.

Українська література

Тема: Олександр Олесь (Кандиба)

«Микита Кожум’яка»

Мета:

  • опрацювати ідейно-художні особливості твору, його зміст; визначити тему та ідею; охарактеризувати головних персонажів твору;
  • розвивати творчу уяву, логічне мислення, культуру мовлення, навички виразного читання;
  • виховувати інтерес до минулого, шанобливе ставлення до героїв нашого народу.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Мотивація начальної діяльності.
  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (привітання, побажання).
  2. Перевірка домашнього завдання. (О.Олесь. Поезії з книги «Княжа Україна»).
  • з яким твором ознайомились?
  • про яких князів дізнались?
  • що взяв за основу твору «Княжа Україна» О.Олесь?
  • що сподобалось? (хотів написати як посібник чи підручник для дітей?).
  1. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо знайомство з творами, які залишив нам Олександр Олесь. Це твір «Микита Кожум’яка». Нас чекає незвичайна мандрівка в часі, яка надасть нам можливість зрозуміти витоки й особливості твору.

  1. Опрацювання навчального матеріалу.
  1. Проблемне запитання до учнів: «Що ми з’ясовуємо перед тим, як починаємо роботу над                                      твором?» - Так, дійсно, з’ясовуємо його жанр (міф, казка, легенда), особливості побудови, мову і так далі. Але сьогодні вам доведеться це зробити самостійно, користуючись підказкою, яка є на дошці. (Учні працюють в зошитах).

 

І.Я. Франко, В.Симоненко, О.Олесь   літературна казка

В.Симоненко, О.Олесь                          віршована мова

О.Олесь ?                                                  ?

 

Чому стоїть знак питання? Відповідь на це дамо пізніше.

  1. Слово вчителя.

У кожного твору є своя історія появи на світ, тобто його витоки. І коли я готувалась до уроку, я раптом згадала… А що згадала? Про це мені допоможе розказати учень – знавець української народної казки «Микита Кожум’яка».

Учні отримують завдання не тільки прослухавши повідомлення про народну казку «Микита Кожум’яка», а й заповнивши таблицю в зошиті.

 

Твір

Жанр

Ім’я героя

Проти кого боровся?

Кого захистив?

Риси характеру

 

(Таблиця заповнюється після кожного повідомлення учнів).

Учні слухають знавця народної казки «Микита Кожум’яка», роблять записи в зошитах, зачитують.

  1. Слово вчителя.

Але виявляється, що герой казки, хлопець-кожум’яка, згадується не тільки в ній. Слово надається знавцям літопису «Повість минулих літ». (Звучить розповідь про події 993 року).

Учні знову роблять записи у зошитах.

  1. Слово вчителя.

Таким чином, ми з вами знайшли витоки твору О.Олеся і зрозуміли, що і наш герой, з яким ви будете знайомитись удома, читаючи твір «Микита Кожум’яка» , заслуговує на те, щоб про нього читали й говорили. Але давайте подивимось на дошку, де в нас стоїть великий знак питання. А щоб нарешті з’ясувати, чим твір О.Олеся відрізняється від усіх попередніх творів, ми запрошуємо вас на невеличку виставу, яку підготувала група учнів за змістом I картини твору О.Олеся.

Після перегляду учням пропонується дати відповідь на запитання:

- де ми можемо подивитись таку виставу? (у театрі);

- де відбувається дія? (на сцені);

- що особливого? (коли автор пише твір, він уже для кожного героя пише слова).

       Таким чином, це новий для вас твір – драматичний, який, як ми зробили висновок, написаний для постановки на сцені.

  1. Узагальнення матеріалу уроку.

З’ясували…

Пригадали…

Дізнались…

Порівняли…

Подивились…

Прочитаємо…

  1. Запис домашнього завдання.

(II-IV частини твору О.Олеся «Микита Кожум’яка»).

  1. Оцінювання учнів.
  2. Підбиття підсумків уроку.

«Перевір себе» (цифровий диктант).

(1 – правильне твердження; 0 – неправильне твердження).

 

  1. Твір написав Олексій Олесь? (0)
  2. Цей твір – літературна казка? (1)
  3. Написаний прозовою мовою? (0)
  4. Можна поставити на сцені? (1)
  5. Кожум’яка із народної казки переміг змія? (1)
  6. Кожум’яка із народної казки визволив із неволі царя? (0)
  7. Кожум’яка з літопису бився з татарином? (0)
  8. Кожум’яка з літопису був невеликий на зріст? (1)
  9. На місці перемоги збудували місто Переяслав? (0)
  10. У виставі, яку ви бачили, жертвою змія повинна стати…
  11. Посланець передав князю…
  12. Князь мріяв…

(Зібрати зошити).

  1. Заключне слово вчителя.

Сподіваюсь що всі учні були на уроці дуже уважними і змогли дати правильні відповіді (результати роботи учні дізнаються на наступного уроці).

 

 

doc
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
2154
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку