Тема: Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти.
Даний урок спільно проводиться для учнів 9 (за новою програмою) та 10 класів
Тема: Основні групи організмів: віруси, бактерії, археї, еукаріоти.
Мета: сформувати знання про систему трьох доменів, особливості основних груп живих організмів; розвивати критичне мислення, вміння використовувати отримані знання, самостійність; виховувати навчальний інтерес.
Обладнання: підручник, РЗ, сигнальні картки, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Даний урок спільно проводиться для учнів 9 (за новою програмою) та 10 класів
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
Психологічна хвилинка «Палітра».
Учні за допомогою фарб та пальців «малюють» настрій на початку уроку. На кінець уроку добавляють кольори, або малюють іншу палітру.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Перевірка №6 с.175. Вчитель перевіряє письмові роботи поки учні повторюють матеріал параграфа.
2. Словниковий диктант
Робота в парах. Пари змішані учні 9 та 10 класу. Слова висвічуються на інтерактивній дошці. Учні записують маркерами їх визначення. Інші самостійно перевіряють свою роботу в зошитах.
Біологічна систематика
Філогенія
Філогенетичне дерево
3. Кола Вена.
Робота в групах. Окремо 9 та 10 класи.
Учням потрібно вписати що спільного та відмінного в основних таксонах царств Рослин та Тварин.
На дошці висвічується
Основні таксони царства
Рослини Тварини
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Ви вже знайомилися з представниками рослин, тварин, вірусів та бактерій. Пригадайте характерні риси цих груп.
Яких представників цих груп ви знаєте?
Яка із цих груп є найбільшою за кількістю видів?
ІУ. Мотивація навчальної діяльності
1990 року Карл Воуз, спираючись на аналіз послідовності нуклеотидів рРНК та деякі інші молекулярні характеристики, запропонував новий варіант систематики живих організмів.
У. Повідомлення теми та мети уроку
УІ. Вивчення нового матеріалу
Випереджальне завдання. Повідомлення учнів.
Порівняльна характеристика основних груп живих організмів Таксон Vira, Домен Бактерії, Домен Архібактерії, Домен Еукаріоти.
Завдання. Порівняти за характеристиками: наявність клітинної будови, особливості організації генетичного матеріалу, наявність ядра й мембранних органел у клітині, розвиток цитоскелета.
Заповнення таблиці.
Характеристики |
Таксон Vira |
Домен Бактерії |
Домен Архібактерії |
Домен Еукаріоти |
наявність клітинної будови |
- |
+ |
+ |
+ |
особливості організації генетичного матеріалу |
Містять або РНК або ДНК |
Велика кільцева ДНК |
Велика кільцева ДНК |
Міститься у хромосомах і має вигляд лінійних молекул ДНК |
наявність ядра |
- |
- |
- |
+ |
наявність мембранних органел у клітині |
- |
- |
- |
+ |
розвиток цитоскелета |
Не розвинений |
Недостатньо розвинений |
Недостатньо розвинений |
розвинений |
Робота в групах. Групи змішані.
Обом групам роздаються набори будови генів прокаріотів та еукаріотів.
І група . Скласти будову гена прокаріотів та пояснити його функції.
ІІ група. Скласти будову гена еукаріотів та пояснити його функції.
Сьогодні ми вперше зустрілися зі словом «протисти». Давайте звернемося до Internet та дізнаємося значення цього слова.
Учні за допомогою власних гаджетів шукають визначення та зачитують.
УІІ. Узагальнення та систематизація знань
Учні роблять висновки про вивчене.
Учні ставлять один одному запитання, якщо учень не знає відповіді може передати іншому.
УІІІ. Підсумки уроку
9 клас §45- вивчити, №6с. 177 – письмово.
10 клас §32-36 повторити.