Діти ознайомлюються з поняттям «правопорушення», розкривають наслідки правопорушень, вчаться аналізувати, узагальнювати, виховується толерантність, дружелюбність, повага до інших.
Я у світі 3 клас
Тема: Основні правопорушення, поширені серед людей.
Мета: ознайомити дітей з поняттям «правопорушення», розкрити наслідкиправопорушень, учити аналізувати, узагальнювати, виховувати толерантність, дружелюбність, повагу до інших.
Хід уроку.
Повторення вивченого матеріалу.
1.Які права і обов’язки є у дітей? (ст.66)
2.Гра «Що потрібно зробити, щоб…» (ст.67)
3.Гра «Право та обов’язок” (робота з картками (червона картка – право, синя картка – обов’язок).
- берегти шкільне майно
- брати участь у конкурсах, змаганнях
- дотримуватись правил дорожнього руху
- навчатись
- отримувати своєчасну допомогу
- дбати про своє здоров’я
- оберігати природу і пам’ятки культури
- відпочивати, розважатись
- мати власне житло.
Повідомлення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку – це правопорушення серед дітей. Ми з’ясуємо, яка поведінка є правопорушенням, як її уникати, чому серед дітей трапляються правопорушення.
Слово правопорушення складається з двох слів – право і порушення.Вияснимо , що означають ці слова.Для цього попрацюємо зі словниками.
Робота із словником. (знаходження значень слів право і порушення)
Щодня кожен із нас дотримується певних правил поведінки. Але іноді трапляються випадки, коли людина порушує встановлені норми. Якщо ви порушуєте яке – небудь правило ввічливості, то просто можете викликати сміх чи осуд. Але є вчинки, що можуть мати сумні наслідки і для вас , і для ваших батьків. Часто під час пустощів діти завдають тілесні ушкодження товаришам. Батьки платять гроші , наприклад, за лікування потерпілого. Розпалюють вогнище на подвір’ї. Через необережність вогнище може перекинутись на будинки, сараї. Граючись м’ячем, діти б’ють вікна в будинках. Батьки також відшкодовують ці збиткт. Не можна брати без дозволу чужі речі, не платити гроші за покупку в магазині. Оці вчинки є правопорушенням.Відповідальність за правопорушення настає після того, як дитині виповниться 14 років, тому відповідальність за вчинки дітей несуть батьки.
Вправа « Дай правову оцінку»
Я прпоную вам проаналізувати приклади ситуацій та визначити, які правила були порушенні дітьми.
-хлопчик бачить, що один із гостей, дістаючи з кишені хустинку, впустив гроші. Гроші , які лежали на підлозі, не давали йому покою. Він бере гроші собі, адже ніхто не бачить. (Спокуса, бажання заволодіти чужими грішми, крадіжка);
-дівчинка, повертаючись зі школи, перейшла дорогу у невстановленому місці, бо поблизу не було машини.(Порушення правил дорожнього руху);
-хлопчик для мами на 8 Березня нарвав у лісі підсніжників, що занесені до Червоної книги.(Порушення правил поведінки у лісі);
-діти залишилися вдома без догляду батьків, гралися сірниками. Сталася пожежа. (Порушення правил безпечної поведінки);
-Марійка отримала листа від подружки. Старша сестра побачила листа і прочитала його. Потім вона розповіла мамі про те, що дізналася з листа.(Порушення правил на особисте життя).
Читання тексту підручника (ст. 139).
Розповідь, що сталося від пустощів.
Розгляд малюнків. Розподіл учинків на дві групи – пустощі, правопорушення.
Робота в парах.
Із записаних слів вибрати спочатку ті, які відносяться до правопорушення, а потім ті, які відносяться до провини:
(вимагання, крадіжка, втеча з уроку, порушення правил дорожнього руху, неправдиві повідомлення про небезпеку)
Робота в групах.
До нас надійшли листи з фотографіями від казкових героїв з проханням відповісти на їх запитання. Кожна група отримала конверт і тепер спрбує допомогти їм, відповівши на ці запитання.
Ігр. Казка «Гидке качення».
1.Хто із жителів пташиного двору користується найбільшим авторитетом, чому?
2.Чи всі герої казки відносились один до одного по – братські?
3.Чому всі жителі пташиного двору ображали гидке каченя і чи справедливо це?
ІІгр. Казка «Вовк та семеро козенят».
1.Чи правильно зробила мама- коза, що залишила козенят без догляду?
2.Чи слухняні були семеро козенят, чи завжди вони робили те, що їм говорила мама?
3.Як вовк потрапив в будинок?
ІІІгр. Казка «Сніжна королева».
1.Які права Кая порушила Сніжна королева?
2.Які права Герди порушила старуха – чарівниця, яка володіла чарівним садом?
3.Які права Герди порушили розбійники?
Перегляд мультфільму «Украдена лялька».
Бесіда за мультфільмом. (Що стало причиною вчинку цієї дівчинки?)
Підсумок уроку.
Читання пам’ятки “Правила поведінки в суспільстві».
-Будь уважним до оточуючих.
-Умій уважно слухати інших.
-Умій поставити себе на місце іншого.
-Роби іншим те, чого бажаєш собі.
-Пам’ятай, що кожна людина – велика цінність.