2 клас
Предмет: природознавство
Тема. Весняні явища в житті рослин. Сокорух, розвиток бруньок, цвітіння.
Мета: Формувати ключові компетентності: формувати компетентність вміння вчитися (уміння планувати свої дії, доводити роботу до кінця); здоров’язбережувальну компетентність (взаємозв’язок організму людини з природним оточенням); соціальну компетентність (уміння співпрацювати в групах, проявляти ініціативу).
Формувати предметні компетентності: вчити розрізняти прикмети весни, характеризувати весняні явища в житті рослин; формувати вміння спостерігати за весняними явищами в житті рослин, розвитком бруньок, цвітінням; розвивати спостережливість, увагу, причинно-наслідкове мислення щодо явищ природи, зв’язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до природи, вміння захоплюватись її красою, інтерес до пізнання природи.
Когнітивні рівні |
Конкретизовані навчальні цілі |
Перелік завдань-запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей
|
Навчально-методичне забезпечення |
Знання |
Визначає основні ознаки весни, знає, які зміни відбулися в неживій і живій природі з настанням весни. |
«Календар природи» Які зміни відбулися в живій та неживій природі?
|
Куточок дослідної діяльності
|
Розуміння |
Усвідомлює взаємозв’язок між живою та неживою природою; характеризує ознаки живої природи навесні, весняні зміни в житті рослин. |
Вправа «Мозковий штурм»
|
Підготовлені запитання |
Застосування |
Веде спостереження за явищами природи, перевіряє прогнозування погоди за народними прикметами, обговорює в групі результати спостережень |
Робота в групах. Вибрати ознаки весни з-поміж інших ознак, пояснити прислів’я, приказки, прикмети
|
Картки для роботи в групах, ручка, народні прикмети, приказки, прислів’я
Слайди пейзажів природи |
Аналіз
|
Класифікує прочитану інформацію за визначеними ознаками; пояснює поняття сокорух, бруньки, цвітіння |
Розгадування ребуса. Читання та обговорення вірша, спостереження розвитку бруньок |
Презентація куточок дослідницької діяльності |
Синтез |
Описує красу природи навесні та позитивні емоції, які вона викликає, складає листи до Весни від імені рослини, тварини, людини, редагує текст з використанням образних висловів |
Вправа «Продовж речення»
|
Підготовлені завдання
|
Оцінювання |
Милується красою весняної природи, робить узагальнюючі висновки з уроку, оцінює значення знань у житті людини. |
– Дібрати загадки, прислів’я про весну. Намалювати малюнки, скласти невеличкі оповідання про життя рослин в березні
|
Чистий аркуш, ручка, кольорові олівці
|
ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ №42
ПРАКТИЧНІ ЗАВДАННЯ ТА ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ
Завдання 1. Розгадайте ребуси. Здогадайтесь, про що піде мова на уроці?
а ень ( березень )
и ень (квітень )
а ень ( травень )
Завдання 2. Вправа «Народ скаже – як зав’яже». Робота в парах. Відшукайте серед приказок, прислів’їв, прикмет ті, що стосуються весни.
• Ранній обліт бджіл – на красну весну.
Завдання 3. Творче завдання «Намалюй вірш» (на розвиток уяви і образного мислення)
Етапи проведення:
Ось іде весна степами,
Перелогами, горбами...
Де не ступить – з-під землі
Лізуть паростки малі.
Як опустить вниз правицю —
Зеленіє скрізь травиця.
Як лівицю підведе –
Всюди листя молоде.
На берізку гляне зблизька —
У сережках вся берізка,
До верби торкнеться – ба! –
В білих котиках верба.
А підійме руку вгору –
До блакитного простору
З кожним помахом руки
Линуть з вирію пташки.
Розцвітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною літо йде.
Н. Забіла
Завдання 5. Вправа «Продовж речення»
Завдання 6. Творча робота в парах. Складіть із розсипаних слів прислів’я, прикмети:
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організація класу.
Всі почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався,
До уроку приготувався.
Тож і ми часу не гаймо,
І урок свій починаймо.
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень. Вправа «Календар природи»
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань та уявлень.
Вправа «Мозковий штурм»
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
– І сьогодні на уроці ми дізнаємося про зміни в живій природі навесні, а саме: Весняні явища в житті рослин. Сокорух, розвиток бруньок, цвітіння.
Завдання нашого уроку:
Чого ви очікуєте від уроку?
V. Сприймання нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя, що супроводжується презентацією:
- За календарем весна починається 1 березня. Привітне тепле сонечко щодня піднімається все вище і вище. День стає довший, а ніч – коротша.
2. Розгадайте ребус (слайд 1)(березень).
- Це перший місяць весни. Як ви гадаєте, чому він так називається? (Від слова береза).
- Саме так. Взимку береза спить дуже чутко, а, як тільки пригріє сонечко, вона перша прокидається, відгукується на поклик весни, розкриває свої бруньки. Ось тому, перший місяць весни в Україні називається березень.
- За якими ознаками легко відрізнити березу від інших дерев? (слайд 2)
- А де цвіт у берези? (розглядають сережки)
Сережки – це зібрані дрібні квіти берези. Під час цвітіння вони виділяють багато пилку, який розноситься вітром. (слайд 3)
Бджоли, що прокинулись від зимового сну, також полюбляють відвідувати берези. Адже з їхніх бруньок бджоли беруть речовини для бджолиного клею – прополісу.
3. Робота в групах з приказками, прислів’ями і прикметами березня.
- Кожна група отримає по «листочку» ( паперові листочки) з берізки. Відшукайте і прочитайте березневі приказки й прикмети і поясніть їх.
- Проліски — очі березня.
- У березні курка нап’ється води з калюжі.
- Як березень не хмуриться, а вже весною пахне.
- Здоров’я – найбільше багатство.
- У березні позаду і попереду зима.
- Нема друга – шукай, а знайшов – бережи.
- Ворони купаються ранньою весною — до тепла.
- Червоний колір Місяця у березні — ознака швидкого похолодання, посилення вітру, але ненадовго.
- Бджола мала, а й та працює.
- Сніг навесні тане з північної сторони мурашника — літо буде теплим.
- Якщо рання весна щедрить інеєм — на хорошу погоду.
- У березні день з ніччю зустрічається. (слайд 4) (22 березня – день весняного рівнодення)
4. Розповідь вчителя.
Коли температура піднімається вище від +5 °С починається пробудження в житті рослин.
Весняний рух соків у дерев і кущів. Найшвидше рух соку починається у клена гостролистого та берези.
5. Фізкультхвилинка
Біжить, виблискує струмочок -
Весни веселої дзвіночок,
Кудись біжить він, поспішає
І на сонце поглядає.
Поряд з ним, немов рядочки,
Біжать доросліші струмочки.
У них пісня голосна,
Радіють, що прийшла весна.
6. Читання та обговорення вірша Н. Забіли «Весна»
Ось іде весна степами,
Перелогами, горбами...
Де не ступить — з-під землі
Лізуть паростки малі.
Як опустить вниз правицю —
Зеленіє скрізь травиця.
Як лівицю підведе —
Всюди листя молоде.
На берізку гляне зблизька —
У сережках вся берізка,
До верби торкнеться — ба! —
В білих котиках верба,
а підійме руку вгору —
До блакитного простору
З кожним помахом руки
Линуть з вирію пташки.
Розцвітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною літо йде.
- Про які дерева згадується у вірші?
- Навесні з початком сокоруху на деревах з’являються бруньки. (слайд 5)
7. Спостереження розвитку бруньок в куточку дослідницької діяльності (береза, верба, клен)
VІ. Рефлексія.
Вправа «Продовж речення»
VІІ. Підсумки.
VІІІ. Домашнє завдання.
1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.
2. Дібрати загадки, прислів’я про весну (практично-діяльнісний рівень).
3. Намалювати малюнки, скласти невеличкі оповідання про життя рослин в березні (творчий рівень).
1