Тема. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи
Мета уроку: ознайомити учнів з змінами в розвитку опорно-рухової системи людини з віком та різними видами травм та вадами опорно-рухової системи й заходами першої допомоги в разі таких травм.
Обладнання й матеріали: скелет людини або таблиця з його зображенням, таблиця «Пошкодження кісток і перша допомога», рентгенограми вивихів і переломів, шини, бинти, дошки, палиці, лінійки, косинки, джгут.
Тема. Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Попередження травм і захворювань опорно-рухової системи
Мета уроку: ознайомити учнів з змінами в розвитку опорно-рухової системи людини з віком та різними видами травм та вадами опорно-рухової системи й заходами першої допомоги в разі таких травм.
Обладнання й матеріали: скелет людини або таблиця з його зображенням, таблиця «Пошкодження кісток і перша допомога», рентгенограми вивихів і переломів, шини, бинти, дошки, палиці, лінійки, косинки, джгут.
Базові поняття й терміни: розтягнення, удар, вивих, закриті й відкриті переломи, пов’язки, шини.
Концепція уроку
Розглянути пошкодження опорно-рухової системи, що виникають після розтягнення; розповісти про надання першої допомоги в цьому випадку; розглянути пошкодження опорно-рухової системи, що виникають у разі ударів; розповісти про надання першої допомоги в цьому випадку; розглянути пошкодження опорно-рухової системи, що виникають у разі вивихів; розповісти про надання першої допомоги в цьому випадку; розглянути пошкодження опорно-рухової системи, що виникають у разі переломів; розповісти про надання першої допомоги в цьому випадку.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
Розкажіть про властивості кісткової тканини.
Розкажіть про властивості м’язової тканини.
III. Вивчення нового матеріалу
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком
У процесі пренатального і постнатального розвитку кісткова система дитини піддається складним перетворенням. Формування скелета починається в середині 2-го місяця ембріогенезу і продовжується до 18-25 років постнатального життя. Спочатку в ембріона весь скелет складається з хрящової тканини, окостеніння якої не завершується до моменту народження, тому новонароджена дитина містить у своєму скелету ще багато хрящів, та й сама кістка значно відрізняється по своєму хімічному складі від кістки дорослої людини. На перших етапах постнатального онтогенезу вона містить багато органічних речовин, не має міцність і легко викривляється під впливом несприятливих зовнішніх впливів: вузького взуття, неправильному положенні дитини в чи ліжечку.
Інтенсивне стовщення стінок кісток і підвищення їхньої механічної міцності йде до 6-7 років. Потім до 14 років товщина компактного шару практично не змінюється, а після 14 до 18 років знову йде зростання міцності кісток.
Остаточне окостеніння скелета завершується в жінок у 17-21 рік, у чоловіків - у 19-25 років. Кістки різних відділів скелета костеніють у різний час. Наприклад, окостеніння хребта закінчується до 20-25 років, а куприкових хребців - навіть до 30 років;окостеніння кисті закінчується в 6-7 років, окостеніння зап'ясних кісток - у 16-17 років; кісток нижніх кінцівок - приблизно до 20 років. У зв'язку з цим напружена тонка ручна робота може порушити розвиток кісток кисті, а носіння незручного взуття - привести до деформації стопи (мал. 4.1). Слід зазначити, що темпи розвитку кісток кисті добре корелюють із загальним фізичним розвитком дітей і підлітків, тому зіставлення паспортного і "кісткового" віку дає відносно правильну характеристику темпів загального фізичного розвитку дітей і підлітків, їхнього біологічного віку.
Хребет немовляти відрізняється відсутністю яких-небудь вигинів і характеризується надзвичайною гнучкістю. До 3-4 років він здобуває всі чотири вигини, що спостерігаються в дорослого.
У 3 місяці постнатального життя з'являється шийний лордоз, у 6 місяців - грудний кіфоз, до 1-му року - поперековий лордоз. Останнім формується крижовий кіфоз. Однак до 12 років хребет дитини залишаються еластичним і вигини хребта слабко фіксовані, що легко приводить до його скривлень у несприятливих умовах розвитку (мал. 4.2). Посилення темпів росту хребта спостерігається в молодшому шкільному віці, у 7-9 років, і з початком полового дозрівання. Після 14 років хребет практично не росте. Грудна клітка до 12-13 років уже значно нагадує грудну клітку дорослого.
Кістки таза зростаються в 7-8 років, і з 9 років формуються полові відмінності в будівлі таза в дівчинок і хлопчиків. У цілому будівля таза наближається до дорослої людини до 14-16 років, з цього моменту таз здатний витримувати значні навантаження.
Значні зміни перетерплює скелет голови. Закриття джерелець відбувається в 1-2 року, а зрощування черепних швів - до чотирьох років. Лицьова частина черепа інтенсивно росте в пубертатному періоді до настання полової зрілості.
Зміна молочних і формування постійних зубів закінчуються до пубертатного періоду і тільки треті великі корінні зуби (зуби "мудрості") з'являються після полового дозрівання. Терміни появи молочних зубів і їхня зміна на постійні також корелюють із загальним фізичним розвитком і використовуються для визначення рівня біологічної зрілості дітей і підлітків.
Висновок Опорна функція скелета зв'язана з прикріпленням до його кісток м'яких тканин. Функція руху зв'язана з тим, що кістки скелета виконують функції важелів, що приводяться в рух за допомогою м'язів. Захисна функція полягає в захисті важливих органів від механічних ушкоджень. Вона забезпечується утворенням частинами скелета порожнин, у яких розташовані органи: головний і спинний мозок, легені, серце, печінка
Таким чином, у цілому скелет дітей і підлітків характеризується високою еластичністю, що завжди є погрозою його деформації при порушенні гігієнічних норм. Неправильне положення дитини за робочим столом у процесі шкільних чи занять при готуванні уроків будинку, перевантаження дітей і підлітків, зв'язані з їхньою роботою на пришкільних ділянках, у шкільних чи майстернях на виробництві, легко можуть порушити правильний розвиток скелета і привести до необоротних деформацій. Особливе значення для правильного розвитку скелета дітей має повноцінне і багате вітамінами харчування. У противному випадку можливий розвиток захворювання, називаного рахітом. Воно виявляється в затримці росту і деформації різних частин скелета: у скривленні ніг, деформації черепа, грудної клітки і хребта.
Робота з таблицею
Пошкодження опорно-рухової системи
Стислий опис |
Перша допомога |
|
Розтягнення |
Перерозтягнення м’язів і зв’язок з розривом окремих волокон |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою бинта |
Удари |
Пошкодження м’яких тканин, часто з крововиливами під шкіру |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою бинта |
Вивихи |
Вихід головки суглоба із суглобової западини |
Охолодження пошкодженої ділянки, її фіксація з допомогою шин, дощечок або інших твердих предметів |
Закриті переломи |
Порушення цілісності кісток без виходу уламків кістки через шкірні покриви назовні |
Знерухомлювання пошкодженої кістки з допомогою шини або підручних засобів |
Відкриті переломи |
Порушення цілісності кісток з виходом уламків кістки через шкірні покриви назовні |
Зупинка кровотечі, закриття рани пов’язкою. Знерухомлювання пошкодженої кістки з допомогою шини або підручних засобів |
Переломи черепа |
Порушення цілісності кісток черепа |
Фіксація голови під час транспортування, закриття рани пов’язкою |
Переломи хребта |
Порушення цілісності хребців |
Забезпечення нерухомості потерпілого або транспортування його на твердій поверхні |
IV. Прийом ситуаційні завдання
Діагноз: закритий перелом обох кісток лівого передпліччя, розтягнення зв’язок правої стопи.
Порядок дій 1. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання руки, підкладіть під неї м’яку підстилку.
2. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності прибинтуйте руку до тулуба.
3. На час обробки перелому до зв’язок правої стопи прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.
4. Після закінчення надання першої допомоги в разі перелому накладіть тугу пов’язку на праву стопу, знерухомивши гомілковостопний суглоб.
Діагноз: відкритий перелом обох кісток правої гомілки, удар лівого плеча.
Порядок дій 1. Обробіть рану дезінфекційними засобами й закрийте чистою пов’язкою.
2. Підготуйте шину або підручний матеріал для знерухомлювання ноги, підкладіть під неї м’яку підстилку.
3. Знерухомте праву ногу, зафіксувавши колінний і гомілковостопний суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів.
У разі їх відсутності прибинтуйте ногу до другої ноги.
4. На час обробки перелому до лівого плеча прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.
Діагноз: травма черепа, вивих лівої руки в ліктьовому суглобі.
Порядок дій 1. Покладіть потерпілого на спину, підведіть його голову й покладіть під неї що-небудь м’яке.
2. До лівого ліктьового суглоба прикладіть пляшечку з льодом або рушник, змочений холодною водою.
3. Знерухомте ліву руку, зафіксувавши ліктьовий і променезап’ястковий суглоби з допомогою шини або підручних матеріалів. У разі їх відсутності треба підвісити руку на хустці або бинті.
V. Домашнє завдання