Урок з української мови
Тема Синонімія складнопідрядних речень з підрядними означальними і простих речень з дієприкметниковими зворотами.
розвивати усне і писемне мовлення учнів, їх мислення, аналітичні здібності, уміння формулювати і обґрунтовувати власну позицію;
виховувати любов до рідної землі, її надбань.
узагальнити та систематизувати знання про просте ускладнене та складнопідрядне речення;
з’ясувати використання синонімічних відношень між цими реченнями;
удосконалити пунктуаційні навички з цієї теми.
Тип уроку: узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Онлайн з О.Авраменком :
«добрий день» чи «доброго дня»,
«дякую» чи «спасибі»?
ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку.
ІІІ. Робота з темою.
Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматок.
Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматок глини, який залишився.
Спробуймо довести, що прості речення з відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом, і СПР
з підрядною означальною частиною синонімічні.
Що таке синонімія?
3. «Займи позицію» (дискусія)
Доведення
Дієприкметниковий зворот – це дієприкметник разом із залежними від нього словами.
Дієприкметниковий зворот і підрядна означальна частина СПР пояснюють іменник і відповідають на питання який? Яка? Яке? Які?
Заперечення
Але ж дієприкметниковий виступає одним членом речення, найчастіше відокремленим означенням, а підрядна означальна частина СПР становить ціле речення.
Доведення
Дієприкметниковий зворот, як і підрядна означальна частина СПР, найчастіше стоїть після означуваного слова і виділяється комами.
Заперечення
Але ж дієприкметниковий зворот може виступати й присудком, і тоді він комами не виділяється.
Дієприкметниковий зворот може стояти й перед означуваним словом і тоді теж комами не виділяється, крім випадків, коли він набуває додаткового обставинного значення.
Наприклад:
Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї.
Доведення
Просте речення з відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом, і СПР з підрядною означальною частиною однакові за змістом і можуть взаємозамінюватися: просте речення з дієприкметниковим зворотом можна замінити СПР з підрядною означальною частиною і навпаки.
Наприклад:
Ще спить земля, укутана снігами.
Ще спить земля, яку укутали сніги.
Чудово блищало небо, яке засіяли зорі.
Чудово блищало небо, засіяне зорями.
Заперечення
Можуть взаємозамінюватися, але не завжди.
Просте речення з дієприкметниковим зворотом можна замінити складнопідрядним, а СПР не завжди можна замінити простим.
Учитель:
Чи справедливе це заперечення, дізнаємося після короткої реклами.
Реклама. Онлайн-урок з О.Авраменком (3)
«українською», «по-українськи» чи «по-українському»?
Робота в групах
(кожному учаснику – по одному реченню)
І група: Замінити проте речення з відокремленим членом, вираженим дієприкметниковим зворотом, на СПР з підрядною означальною частиною.
ІІ група: Замінити СПР на просте з дієприкметниковим зворотом.
Поет стає корінням лісу, названого народом.
Вірте кожному слову, почутому від мене.
Народжене у муках слово, запам`стається чи ні?
А думи, в слово перелиті, і після тебе будуть жити.
Запам`ятати хочу кожне слово, почуте десь зненацька.
До слів тулились золоті слова, єднанням душ зігріті.
-----------------------------------------------------------------------------------
Розшумілася вітрами під вікном моя сосна, що її посадили діди.
На широких обріях, які вмили зливи, зведуться барвисті, семицвітні райдуги.
Благословен народ, що дав Шевченка.
Вечірній легіт, що тягнув із лісу, приніс на своїх незримих крилах звуки чудової музики.
З дитячих літ мені цей берег милий, що від води і спеки порудів.
------------------------------------------------------------------------------------
Висновок
Учитель: Усі ви чули про новий український правопис.
Чи треба його боятися, послухаємо Олександра
Авраменка.
Онлайн-урок з О. Авраменком (4)
Робота в групах
Робота з текстом
І група: Знайти в тексті СПР з підрядною означальною частиною і замінити їх на прості речення з дієприкметниковим зворотом.
ІІ група: Знайти в тексті прості речення з дієприкметниковим зворотом і замінити їх на СПР з підрядною означальною частиною.
----------------------------------------------------------------------------------
Текст для І групи
Природа і людина, її праця і життя були для Довженка єдиним джерелом, в якому він знаходив гармонійність прекрасного. Він не раз у своїй творчості, в розмовах і виступах глибоко і на всю палітру малював образи синів народу, який так багато зробив для всього людства. В грандіозному розмаху будування , в швидкому потоці подій він умів завжди знайти золото прекрасного в людині і стійко обороняв це прекрасне від найменшого зла, яке могло хоч на хвилину применшити духовну красу нашого народу.
------------------------------------------------------------------------------
Текст для ІІ групи
На шматкові виноградника, оголеному від зрубаних кущів, стирчали невисокі пні. Виноградні кущі, порубані немилосердною рукою, купою лежали на краю поля. Коріння винограду, заражене філоксерою, безжально спалювали. Виноградарі, озброєні дрючками, намагалися перешкодити знищенню виноградників. Члени філоксерної комісії, налякані спротивом селян, зверталися до влади по допомогу.
------------------------------------------------------------------------------------
ІV. Підсумок уроку
Висновок
Яка ж різниця між простими реченнями з відокремленим означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом, і СПР з підрядною означальною частиною?
Самостійна робота з пам’яткою
Прочитайте пам’ятку. Зробіть виписку-конспект основних її положень.
ПАМ’ЯТКА
Синонімічними є:
дієприкметникові звороти й підрядне означальне речення:
Усіх зацікавила інформація, яку передали по радіо. — Усіх зацікавила інформація, передана по радіо;
З метою економності вислову й точності відтворення думки в українській мові часто вживають дієприкметникові звороти.
Рекомендації щодо їх вживання такі:
Дієприкметникові звороти замінюють підрядні означальні речення і дозволяють уникнути надмірного повторення сполучного слова «який».
У діловому, науковому стилях краще вживати прості речення з дієприкметниковим зворотом, у розмовному мовленні — складнопідрядні з підрядними означальними, оскільки в підрядних означальних більш виразно підкреслюється дія, у дієприкметникових зворотах — ознака.
Паралельне вживання синонімічних структур сприяє уникненню одноманітності мовлення, урізноманітнює його.
V. Домашнє завдання
«Знайди помилку»
Відредагувати речення. Відредаговані речення записати.
Недільної днини алеями парку прогулюються відпочиваючі кияни.
Сидячі на лавках люди спілкуються між собою або читають газети.
На молодь, люблячу розваги, чекають кінотеатри та концертні майданчики.
Під вечір парк сповнюється поспішаючими додому людьми.