Комунальний заклад
«Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»
Запорізької обласної ради
Підготувала та провела:
вчитель-дефектолог,
спеціаліст вищої категорії
Івженко В.П.
Географія 8-А клас Урок № Дата_______________
ТЕМА. Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів.
МЕТА:
навчальна: поглибити знання учнів про грунти; сформувати систему знань про основні грунтоутворювальні фактори в межах України та сформовані типи грунтів;
розвивальна: розвивати картографічну компетенцію, уміння аналізувати, систематизувати дані;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до грунтів, як до унікального природного утворення та виховувати пізнавальний інтерес.
корекційна: корегувати увагу, мовлення учнів та осанку.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, атлас, карта грунтів світу та України, схеми грунтових профілів, портрет Докучаєва В.В., презентація
Епіграф до уроку: «Світ, що нас оточує – це світ географії, тож давайте його пізнавати!»
Девіз уроку: Люблю я свій розум, увагу та пам'ять,
Працює мій мозок і вчусь я старанно,
Сприймаю нове все і мислю логічно,
Учителя слово здійсню я практично.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1.Організаційний момент. Створення емоційного настрою.
а) Добрий день! Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверніться до них обличчям та привітайтесь лагідно і щиро.
У класі стало тихенько,
Усі сидять рівненько,
Я до вас усміхаюся,
Наш урок розпочинається.
б). Перевірка підготовки учнів до уроку.
в). Побажання успіху на уроці. Створення ситуації успіху.
Методичний прийом «Ситуація успіху»
Нехай проблеми і незгоди
Не роблять в класі нам погоди
Нехай нам щастить!
2. Нервово-психологічна підготовка (налаштування дітей до роботи на уроці)
а) Гра «Запитую – відповідай!»
Яка пора року?
Який зараз місяць?
Який сьогодні день?
А який був учора?
б).Побажання успіху на уроці. Створення ситуації успіху.
Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Ми завжди з вами налаштовані на успіх. А що для вас успіх?
(Відповіді учнів, вчитель підводить підсумок,що таке успіх)
Методичний прийом «Роблю висновок»
У – уміння навчатися і працювати
С – співробітництво в групі
П – подолання труднощів
І – ініціативність
Нехай нам щастить!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
2.1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці. Методичний прийом «Практичність теорії»
Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо з картами, контурними картами, атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру і звичайно відпочинемо.
Діти! Але перш ніж рухатися далі, перевіримо, як ви вивчили домашнє завданя.
2.2.Перевірка домашнього завдання
Методичний прийом «Географічна розминка»
а) фронтальне опитування .
- Які води називають підземними?
- Як утворюються підземні води?
- Якими якостями виділяються міжпластові води
- Які води називаються мінеральними?
-Яка головна властивість мінеральних вод, що цінують люди?
- Яка кількість в Україні родовищ мінеральних підземних вод віднесених до унікальних?
-Які в Україні є головні артезіанські басейни
- Дайте визначення поняття «водні ресурси»
б) робота з картками (індивідуально)
-Чому міжпластові води відносно чисті та здебільшого прісні?
-Чи погоджуєшся ти з думкою, що артезіанські води – це одне з багатств України? Обгрунтуй свою відповідь
Картка №2. Встанови відповідність. Прийом «Знайди пар
Болота Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг,
Дунай, Дністер
Озера Дніпровсько-Бузький, Молочний,
Дністровський
Лимани Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир
Водосховища Північнокримський, Дніпро – Донбас,
Каховський
Річки Полісся
Канали Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське,
Дніпродзержинське, Дніпровське
2.3. Нервово-дидактична підготовка
Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».
Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.
(розгадування загадок )
*Що лицюєм на всі боки,
А воно нове щороку(ґрунт)
* Мене ріжуть, мене б'ють,
я не ображаюся, а ще кращим стаю. (ґрунт)
* Люди пані цю шанують,
За родючість всі цінують.
Степи, долини і поля -
Все це матінка... ! (земля)
Діти , як ви вже здогадалися ми сьогодні будемо вивчати землю, але не планету, а грунт.
ЗЕМЛЯ – планета Земля - грунт
2.4. Повідомлення теми і мети у року
Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів.
Робота в зошитах.
Відкрийте, будь ласка зошити та запишіть дату, тему уроку (Діти записують у зошитах.)
2.5. Повідомлення нового матеріалу.
Методичний прийом «Домашня заготовка»
У вас було випереджальне завдання. Підготувати щось цікаве про грунт. (казки, прислів’я, загадки). Чому землю називають «годувальницею»?
Учень. Прийом Казкотерапія.
Казка «Про ґрунт, пісок і глину»
Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.
Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».
Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.
Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.
Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.
А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.
Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.
І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.
З тих пір так і повелося.
Вчитель.
Сказала лопата: - земля, щоб рити.
Черевики сказали: - земля, щоб ходити.
А люди сказали: - земля, щоб жити.
У всі часи золото було і є найвищим еталоном якості, забезпеченості та надійності. Назва золота навіть переросла в метафори та вислови. Всі ми чули про «золоті руки», «чорне золото», «золоте правило механіки», «мовчання – золото», «золота дитина» та багато інших. В Україні ж, неодноразово почуєте, що земля – наше золото, оскільки українська земля майже на 60 % складається із чорнозему. Великий вміст гумусу та зерниста й грудкувата структура роблять його найродючішими не тільки в Україні, а й у світі. Українські чорноземи складають 9 відсотків світових запасів та 30 відсотків – європейських Засновник генетичного ґрунтознавства Василь Докучаєв писав: “Чорнозем — цар грунтів, який дорожчий за вугілля, дорожчий за золото”.
Згадайте з попередніх курсів «Природознавства» та «Загальної географії»
-Що таке грунт? (Ґрунт — це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість.)
-Відразу виникає питання
-Що таке родючість грунту? (Родючість ґрунту — це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям).
-Від чого залежить родючість?(наявність гумусу).
Гумус(перегній)- це (лат. humus — «земля», «ґрунт») — органічна частина ґрунту, яка утворюється в результаті розкладу рослинних і тваринних решток і продуктів життєдіяльності організмів.
Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді.
Грунтоутворюючі процеси відбуваються у верхніх шарах материнської (підстилаючої) гірської породи. Леси – це осадові гірські породи, де переважають пилуваті частинки, між якими багато найдрібніших порожнин. Лес не тільки є основним матеріалом для утворення грунту, а й сприятливо впливає на його фізичні властивості, водний і повітряний режим.
На формування грунтів суттєво впливає клімат. Від нього залежить інтенсивність процесів вивітрювання, надходження вологи й тепла в грунт, характер рослинного світу, а отже, збагачення грунту органічними речовинами.
Роль рослин і тварин в утворенні грунту вам відомо. Тварини живляться рослинами, здійснюючи перетворення й переміщення органічних речовин. Із часом рослини й тварини відмирають, і в біологічний кругообіг вступають мікроорганізми. Вони розкладають рештки організмів до найпростіших речовин, що опиняються у складі грунту.
На процес формування грунтів впливає також рельєф. Він є головним чинником перерозподілу сонячного світла й тепла та опадів залежно від характеру рельєфу.
В останні кілька століть суттєво збільшився вплив на грунти діяльності людини. Так, більшість земель розорано, знищено природний рослинний покрив, змінилися умови грунтоутворення.
Родючість грунту залежить не тільки від вмісту в ньому поживних рнечовин, а й від інших властивостей. Велике значення має його структура.
Грунти можуть мати грудкувату, горіхувату, зернисту, стовпчасту, навіть пластинчасту структуру. Для розвитку рослин найбільш сприятливою є грудкувата або зерниста структура.
У процесі утворення грунтів відбувається їх розшарування та формуються грунтові горизонти.
мал.1. Грунтові горизонти.
Структура грунту та співвідношення його частин у різних грунтових горизонтах неоднакові. Сукупність грунтових горизонтів утворрює грунтовий профіль – вертикальний розріз грунту від поверхні до материнської породи.
Залежно від складу, вмісту гумусу, потужності горизонтів виділяють різні типи грунтів. Першу у світі їх наукову класифікацію створив відомий вчений і звсновник грунтознавства Василь Васильович Докучаєв. Він виділяв десять типів грунтів, а сьогодні їх налічують понад 100.
Сучасні грунти України сформувалися в післяльодовиковий період. Їхній розподіл підпорядкований закону широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в горах. Величезний вплив має рельєф місцевості, а також характер рослинного покриву в минулому й сьогодні.
Основні типи грунтів:
Дерново-підзолисті грунти поширені на Поліссі. Вони сформувалися під дубово0сосновими лісами з розвиненим травяним покривом в умовах надмірного зволоження.
Сірі лісові грунти розвивалися в умовах теплого й помірного вологого клімату під грабовими, грабово-дубовими, іноді дубовими лісами з незначним травянистим покровом.
Чорноземні грунти найбільш поширені у лісостепу і степу. У чорноземів грудкувато-зерниста структура, вони сформувалися в умовах достатньої кількості тепла, світла й вологи для розвитку травяної рослинності.
Чорноземи бувають: типові чорноземи, чорноземи звичайні, чорноземи південні.
Каштанові грунти поширені на півдні Причорноморської низовини й частини степового Криму.
Коричневі грунти знаходяться на Південному березі Криму в умовах субтропічного клімату.
Основні типи ґрунтів
Дерново-підзолисті |
Сірі лісові |
Чорноземи |
Лучні |
Каштанові |
Буроземні |
Коричневі |
Торфово-болотні |
2.6. Фізкультурна хвилинка
Всі ми трішечки втомились,
Всім потрібно відпочити,
Увага на монітор!....(учні виконують вправи)…
Зробили глибокий вдих і видих
До товариша всміхнулись.
Та й до роботи повернулись!
2.7. Закріплення вивченого матеріалу:
а) Робота з підручником
Виписати в зошит основні типи грунтів (ст. 137-139)
б) Відповіді на запитання
Методичний прийом « Бесіда»
в) Методичний прийом « Подорож картою»
г) Методичний прийом «Географічний практикум»
Нанесіть на контурну карту основні грунти Запорізької області
2.8. Запис і пояснення домашнього завдання:
а). Опрацювати параграф 27.
б). Виписати в зошити головне на ст. 140
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Методичний прийом «Це цікаво!»
Для того щоб визначити, коли навесні можна починати обробляти землю, використай просте правило. З глибини близько 10 сантиметрів візьми грудку землі і сильно стисни її в кулак. Потім витягни вперед руку і розтисни кулак — грудка впаде на землю. Якщо грудка не розпадається, а тільки сплющиться в лепеху, землю обробляти рано, в ній ще багато води. Якщо грудка розсиплеться на дрібні часточки — земля пересохла, а отже, з обробкою вже запізнилися. Якщо грудка розпадається на декілька окремих великих шматків, земля готова до обробітку
Отже, наш урок добігає кінця.
3.1. Рефлексія
- Давайте з’ясуємо чого ми навчилися?
- З якою темою познайомилися?
- Що робили ми на уроці?
- Які виникали найбільші труднощі?
3.2. Бальне оцінювання (коментування оцінок)
Молодці! Я вами задоволена!
3.3. Зняття нервової напруги
Ви гарно попрацювали. І я вас запрошую відпочити в зимовому лісі. Зимовий ліс виглядає заворожуюче гілки вкриті м’яким та пухнастим снігом, похиленні через важкість снігу до низу.
Українські Карпати у будь-яку пору року радують своєю могутньою красою. Але взимку природа вражає своїм майстерним умінням грати всього двома кольорами – синім та білим. Зимовий ліс виглядає заворожуюче. Ось вона, первозданна природа, де людині випала роль мовчазного споглядача карпатських краєвидів. Карпати захоплюють своїм неповторним колоритом.
(звучить пісня «Така краса тільки в Україні», відео «Зимовий ліс»)