Урок. Тема.Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів.

Про матеріал
Цей матеріал дає змогу поглибити знання учнів про грунти; сформувати систему знань про основні грунтоутворювальні фактори в межах України та сформовані типи грунтів, розвивати картографічну компетенцію, уміння аналізувати, систематизувати дані та виховувати дбайливе ставлення до грунтів, як до унікального природного утворення, виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

                                                         Комунальний заклад

      «Вільнянська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат»

                                     Запорізької обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

Аквариумный грунт - ответы на основные вопросы Обои газон, земля, Трава, почва картинки на рабочий стол, раздел природа -  скачать

 

                                            Підготувала та провела:

                                                 вчитель-дефектолог,

                                                 спеціаліст вищої категорії

                                            Івженко В.П.

 

Географія   8-А клас            Урок №                               Дата_______________

ТЕМА. Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів. 

МЕТА:

навчальна: поглибити знання учнів про грунти; сформувати систему знань про основні грунтоутворювальні фактори в межах України та сформовані типи грунтів;

розвивальна: розвивати картографічну компетенцію, уміння аналізувати,  систематизувати дані;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до грунтів, як до унікального природного утворення та виховувати пізнавальний інтерес.

корекційна: корегувати увагу, мовлення учнів та осанку.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, атлас, карта грунтів світу та України, схеми грунтових профілів, портрет  Докучаєва В.В., презентація

Епіграф до уроку: «Світ, що нас оточує – це світ географії, тож давайте його пізнавати!»

Девіз уроку: Люблю я свій розум, увагу та пам'ять,

                        Працює мій мозок і вчусь я старанно,

                        Сприймаю нове все і мислю логічно,

                        Учителя слово здійсню я практично.

                                   ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1.Організаційний момент. Створення емоційного настрою.

а)   Добрий день! Діти, сьогодні у нас на уроці присутні гості. Поверніться до них обличчям та привітайтесь лагідно і щиро.

      У класі стало тихенько,

       Усі сидять рівненько,

       Я до вас усміхаюся,

       Наш урок розпочинається.

б). Перевірка підготовки учнів до уроку.

в). Побажання успіху на уроці. Створення ситуації успіху.

Методичний прийом «Ситуація успіху»

               Нехай проблеми і незгоди

               Не роблять в класі нам погоди

               Нехай нам щастить!

2. Нервово-психологічна підготовка (налаштування дітей до роботи на уроці) 

а)  Гра «Запитую – відповідай!»

Яка пора року?

Який зараз місяць?

Який сьогодні день?

А який був учора?

б).Побажання успіху на уроці. Створення ситуації успіху.

    Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування. Ми завжди з вами налаштовані на успіх. А що для вас успіх?

     (Відповіді учнів, вчитель підводить підсумок,що таке успіх)

Методичний прийом «Роблю висновок»

 

У – уміння навчатися і працювати

С – співробітництво в групі

П – подолання  труднощів

 І – ініціативність

Х – хороший настрій 

                   Нехай нам щастить!

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

2.1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів на уроці. Методичний прийом  «Практичність теорії»

      Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо чергову сторінку цікавого світу географії. Закріпимо вже вивчений матеріал, познайомимося із новою темою, попрацюємо з картами, контурними картами,  атласами – цим ми закріпимо своє вміння працювати з ними, пограємо в цікаву гру і звичайно відпочинемо.

     Діти! Але перш ніж рухатися далі, перевіримо, як ви вивчили домашнє завданя.

2.2.Перевірка домашнього завдання

Методичний прийом «Географічна розминка»

а) фронтальне опитування .

- Які води називають підземними?

- Як утворюються підземні води?

- Якими якостями виділяються міжпластові води

- Які води називаються мінеральними?

-Яка головна властивість мінеральних  вод, що цінують люди?

- Яка кількість в Україні родовищ мінеральних підземних вод віднесених до унікальних?

-Які в Україні є головні артезіанські басейни

- Дайте визначення поняття «водні ресурси»  

б) робота з картками (індивідуально)

Картка №1. Дай пояснення

-Чому міжпластові води відносно чисті та здебільшого прісні?

-Чи погоджуєшся ти з думкою, що артезіанські води – це одне з багатств України? Обгрунтуй свою відповідь

Картка №2. Встанови відповідність. Прийом «Знайди пар

Болота                            Дніпро, Сіверський Донець, Південний Буг,

                                        Дунай, Дністер

 

Озера                             Дніпровсько-Бузький,  Молочний,

                                       Дністровський

 

Лимани                         Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир

 

 

 Водосховища              Північнокримський, Дніпро – Донбас,

                                       Каховський

 

Річки                              Полісся

 

Канали                         Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське,                   

                                      Дніпродзержинське, Дніпровське

2.3. Нервово-дидактична підготовка

      Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить … І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою … І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!».

    Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі запитання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.

(розгадування загадок )

*Що лицюєм на всі боки,

А воно нове щороку(ґрунт)

* Мене ріжуть, мене б'ють,

я не ображаюся,  а ще кращим стаю. (ґрунт)

* Люди пані цю шанують,

За родючість всі цінують.

Степи, долини і поля -

Все це матінка... ! (земля)

 Діти , як ви вже здогадалися ми сьогодні будемо вивчати землю, але не планету, а грунт.

ЗЕМЛЯ – планета                                      Земля - грунт

Земля PNG                                      Чернозем в мешках для огорода, газона,сада, грунт, земля в мешках на IZI.ua  (4479021)

2.4. Повідомлення теми і мети у року

          Умови грунтоутворення, структура грунту, грунтові горизонти, родючість. Основні типи грунтів, закономірності їх поширення. Карта грунтів.

Робота в зошитах.

Відкрийте, будь ласка зошити та запишіть дату,  тему уроку (Діти записують у зошитах.)

2.5. Повідомлення нового матеріалу.

Методичний прийом «Домашня заготовка»

У вас було випереджальне завдання. Підготувати щось цікаве про грунт. (казки, прислів’я, загадки). Чому землю називають «годувальницею»?

Учень.  Прийом Казкотерапія.

Казка «Про ґрунт, пісок і глину»

Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.

Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».

Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.

Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.

Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.

А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.

Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.

І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.

З тих пір так і повелося.

Вчитель.

             Сказала лопата: - земля, щоб рити.

             Черевики сказали: - земля, щоб ходити.

             А люди сказали: - земля, щоб жити.

    У всі часи золото було і є найвищим еталоном якості, забезпеченості та надійності. Назва золота навіть переросла в метафори та вислови. Всі ми чули про «золоті руки», «чорне золото», «золоте правило механіки», «мовчання – золото», «золота дитина» та багато інших. В  Україні ж, неодноразово почуєте, що земля – наше золото, оскільки українська земля майже на 60 % складається із чорнозему. Великий вміст гумусу  та зерниста й грудкувата структура роблять його найродючішими не тільки в Україні, а й у світі. Українські чорноземи складають 9 відсотків світових запасів та 30 відсотків – європейських Засновник генетичного ґрунтознавства Василь Докучаєв писав: “Чорнозем — цар грунтів, який дорожчий за вугілля, дорожчий за золото”.

     Згадайте з попередніх курсів «Природознавства» та «Загальної географії»

 -Що таке грунт? (Ґрунт — це поверхневий тонкий шар земної кори, зазвичай вкритий рослинністю і має природну родючість.)

-Відразу виникає питання

-Що таке родючість грунту? (Родючість ґрунту — це можливість забезпечувати рослини водою, поживними речовинами і повітрям).

-Від чого залежить родючість?(наявність гумусу).

Гумус(перегній)- це (лат. humus — «земля», «ґрунт») — органічна частина ґрунту, яка утворюється в результаті розкладу рослинних і тваринних решток і продуктів життєдіяльності організмів.

Проте на питання: «Як утворюються ґрунти»? тривалий час не було відповіді.

     Грунтоутворюючі процеси відбуваються у верхніх шарах материнської (підстилаючої) гірської породи. Леси – це осадові гірські породи, де переважають пилуваті частинки, між якими багато найдрібніших порожнин. Лес не тільки є основним матеріалом для утворення грунту, а й сприятливо впливає на його фізичні властивості, водний і повітряний режим.

   На формування грунтів суттєво впливає клімат. Від нього залежить інтенсивність процесів вивітрювання, надходження вологи й тепла в грунт, характер рослинного світу, а отже, збагачення грунту органічними речовинами.

   Роль рослин і тварин в утворенні грунту вам відомо. Тварини живляться рослинами, здійснюючи перетворення й переміщення органічних речовин. Із часом рослини й тварини відмирають, і в біологічний кругообіг вступають мікроорганізми. Вони розкладають рештки організмів до найпростіших речовин, що опиняються у складі грунту.

      На процес формування грунтів впливає також рельєф. Він є головним чинником перерозподілу сонячного світла й тепла та опадів залежно від характеру рельєфу.

     В останні кілька століть суттєво збільшився вплив на грунти діяльності людини. Так, більшість земель розорано, знищено природний рослинний покрив, змінилися умови грунтоутворення.

     Родючість грунту залежить не тільки від вмісту в ньому поживних рнечовин, а й від інших властивостей. Велике значення має його структура.

    Грунти можуть мати грудкувату, горіхувату, зернисту, стовпчасту, навіть пластинчасту структуру. Для  розвитку рослин найбільш сприятливою є грудкувата або зерниста структура.

   У процесі утворення грунтів відбувається їх розшарування та формуються грунтові горизонти.

                  УМОВИ ҐРУНТОУТВОРЕННЯ. ЗАКОНОМІРНОСТІ ПОШИРЕННЯ ҐРУНТІВ - Ґрунти та ґрунтові  ресурси - Природні умови і ресурси України - Підручник Географія 8 клас -  П. О. Масляк - Аксіома 2016мал.1. Грунтові горизонти.

Структура грунту та співвідношення його частин у різних грунтових горизонтах неоднакові. Сукупність грунтових горизонтів утворрює грунтовий профіль – вертикальний розріз грунту від поверхні до материнської породи.

   Залежно від складу, вмісту гумусу, потужності горизонтів виділяють різні типи грунтів. Першу  у світі їх наукову класифікацію створив відомий вчений і звсновник грунтознавства Василь  Васильович Докучаєв. Він виділяв десять типів грунтів, а сьогодні їх налічують понад 100.

    Сучасні грунти України сформувалися в післяльодовиковий період.  Їхній розподіл підпорядкований закону широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в горах. Величезний вплив має рельєф місцевості, а також характер рослинного покриву в минулому й сьогодні.

         Основні типи грунтів:

Дерново-підзолисті грунти поширені на Поліссі. Вони сформувалися під дубово0сосновими лісами з розвиненим травяним покривом в умовах надмірного зволоження.

Сірі лісові грунти розвивалися в умовах теплого й помірного вологого клімату під грабовими, грабово-дубовими, іноді дубовими лісами з незначним травянистим покровом.

Чорноземні  грунти найбільш поширені у лісостепу і степу. У чорноземів грудкувато-зерниста структура, вони сформувалися в умовах достатньої кількості тепла, світла й вологи для розвитку травяної рослинності.

Чорноземи бувають: типові чорноземи, чорноземи звичайні, чорноземи південні.

Каштанові грунти поширені на півдні Причорноморської низовини й частини степового Криму.

Коричневі грунти знаходяться на Південному березі Криму в умовах субтропічного клімату.

 

Грунти України

                                         Основні типи ґрунтів

                        Дерново-підзолисті

                        Сірі лісові

                        Чорноземи

                        Лучні

                        Каштанові

                        Буроземні

                        Коричневі

                        Торфово-болотні

 

 

2.6. Фізкультурна хвилинка

Всі ми  трішечки втомились,

Всім потрібно відпочити,

Увага  на монітор!....(учні виконують вправи)…

Зробили глибокий вдих і видих

До товариша всміхнулись.

Та й до роботи повернулись!

2.7. Закріплення вивченого матеріалу:

а) Робота з підручником

    Виписати в зошит основні типи грунтів   (ст. 137-139)                             

б) Відповіді на запитання

Методичний прийом « Бесіда»

  • Пригадайте, що називається ґрунтом.
  • Що визначає родючість ґрунту?
  • Які вам відомі чинники ґрунтоутворення?
  • Які закономірності поширення ґрунтів?
  • Назвіть основні типи ґрунтів України. За картою ґрунтів простежте географію їх розповсюдження.

в) Методичний прийом « Подорож картою»

 

Ґрунти України - Підручник з Географії. 8 клас. Бойко - Нова програма

г)  Методичний прийом «Географічний практикум»

Нанесіть на контурну карту основні грунти Запорізької області

 

2.8. Запис і пояснення домашнього завдання:

а). Опрацювати  параграф 27.

б).  Виписати в зошити головне на ст. 140

ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Методичний прийом «Це цікаво!»

    Для того щоб визначити, коли навесні можна починати обробляти землю, використай просте правило. З глибини близько 10 сантиметрів візьми грудку землі і сильно стисни її в кулак. Потім витягни вперед руку і розтисни кулак — грудка впаде на землю. Якщо грудка не розпадається, а тільки сплющиться в лепеху, землю обробляти рано, в ній ще багато води. Якщо грудка розсиплеться на дрібні часточки — земля пересохла, а отже, з обробкою вже запізнилися. Якщо грудка розпадається на декілька окремих великих шматків, земля готова до обробітку

     Отже, наш урок добігає кінця.

3.1. Рефлексія

 - Давайте з’ясуємо чого ми навчилися? 

- З якою темою познайомилися?

- Що робили ми на уроці?

 - Які виникали найбільші труднощі?

3.2. Бальне оцінювання (коментування оцінок)

Молодці! Я вами задоволена!

3.3. Зняття нервової напруги

     Ви гарно попрацювали. І я вас запрошую відпочити в зимовому лісі. Зимовий ліс виглядає заворожуюче гілки вкриті м’яким та пухнастим снігом, похиленні через важкість снігу до низу.

   Українські Карпати у будь-яку пору року радують своєю могутньою красою. Але взимку природа вражає своїм майстерним умінням грати всього двома кольорами – синім та білим. Зимовий ліс виглядає заворожуюче. Ось вона, первозданна природа, де людині випала роль мовчазного споглядача  карпатських краєвидів. Карпати захоплюють своїм неповторним колоритом.

(звучить пісня «Така краса тільки в Україні», відео «Зимовий ліс»)

                              

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Левочко Мирослава
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Левочко Мирослава
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Левочко Мирослава
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лошак Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Пов’язані теми
Географія, 8 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
23 січня 2021
Переглядів
4232
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку