Тема уроку:
Повторення вивченого про іменники – назви істот і неістот.
Змінювання іменників за зразком «багато – один»
Учителя початкових класів
Криворізької гімназії № 110
Перець Оксани Володимирівни
Тема уроку : Повторення вивченого про іменники – назви істот і неістот.
Змінювання іменників за зразком «багато – один»
Мета уроку : повторити вивчений матеріал про іменник як частину мови; розширити й поглибити знання учнів про слова – назви предметів, вчити розпізнавати ці слова у мовленні, складати з ними речення; змінювати іменники за зразком «багато – один»; розвивати вміння групувати слова, та ставити питання до назв предметів і назв істот; розвивати кмітливість, пам’ять, спостережливість, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння творчо мислити; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку : Закріплення і повторення навчального матеріалу з елементами гри " Розвідники-дослідники"
Обладнання: підручник, картки зі словами, картинки до завдань.
Хід уроку.
Добрий день! У добрий час!
Рада бачити я вас.
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався.
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчата
А за ними і хлоп’ята.
Девіз уроку: (Слайд 3 )
«Не просто слухати, а чути;
не просто дивитись, а бачити;
не просто відповідати, а міркувати;
дружно й плідно працювати»
- Сьогодні урок буде незвичайний , а у формі гри під назвою «Розвідники – дослідники». (Слайд 4 )
- Як ви розумієте слово розвідник? (Це людина, яка щось розвідує, шукає.)
- Хто такий дослідник? ( Це вчений, який щось досліджує)
- Уявіть собі, що ви дослідники - розвідники.
- Справжній розвідник повинен мати такі якості. Зверніть увагу на записи на дошці. (Слайд 5)
1) Мати гострозоре око; (тобто помічати головне)
2) Уміти слухати і чути;
3) Бути уважним;
4) Міркувати.
- Надійшло повідомлення, що загубилася частина мови. (Слайд 6 )
- Що повинні робити розвідники? Як ви гадаєте? (Слайд 7 )
- Шукати.
- З чого почнемо пошук?
- Із збору інформації.
1. Перевірка домашнього завдання. (Слайд 8 )
- Яку частину мови ми розпочали з вами вивчати? (Іменник)
- Що означає іменник ? (Назву предмета)
- На які питання він відповідає? (Хто? Що?)
- Які іменники відповідають на питання Хто? А на питання Що?
- Що потрібно було виконати в домашньому завданні? ( Списати перші два абзаци та підкреслити іменники. Які іменники ви підкреслили? ( Сашко, дід, Степан, яблуко, сонця, зернятка.)
- Які з цих слів відповідають на запитання Хто? А на запитання Що?
- Молодці! Ви гарно запам’ятали матеріал попереднього уроку.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку: Повторення вивченого про іменники – назви істот і неістот.
Змінювання іменників за зразком «багато – один»
- Завдання дослідників на уроці будуть такими: (Слайд 9 )
(На дошці прикріплені карти з запитаннями)
- Яких результатів ви очікуєте від уроку? ( Цікаве спілкування, закріпити знання, отримати гарний настрій і гарні оцінки)
IV. Закріплення і систематизація знань(Слайд 10 )
- А шукати цю частину мови ми будемо серед навчальних предметів, які вивчаємо в школі. Ось наш маршрут. (Слайд 11 )
1зупинка - Каліграфічна хвилинка. (Слайд 12 ) - Шлях продовжимо ми без зупинки з каліграфічної хвилинки.
2 зупинка – Я досліджую світ (Слайд 13 )
2. Гра « Доповни речення». (Слайди 13-18 )
- На дошці записано початок речення , вам потрібно вибрати відповідний малюнок - відповідь . (Під час відповідей прикріплюються картинки на відповідне місце)
- Рух повітря - це ... . (вітер)
- Буря на морі - це … . (шторм)
- Сильний вітер зі снігом - це… . (завірюха). Як можна іншими словами наз- вати? (заметіль)
- Опадання листя – це … . (листопад)
- Негода з громом і блискавкою – це … . (гроза)
- Поставте запитання до слів. Як можна назвати ці слова одним словом? Давайте об’єднаємо їх у группу . Явища природи: вітер, шторм, завірюха, листопад, гроза. (Слайд 19 )
На правій частині дошки з'являються табличка :
ЩО? ЯВИЩА ПРИРОДИ
3 зупинка – Математична (Слайди 20-21 )
- Не дивуйтесь , що математична, адже на уроках математики ми теж використовуємо назви предметів. Слухаємо задачу :
Граючи в хованки з Папугою, Мавпа пробігла 5 м по спині Удава, піднялася на самий вершечок пальми, під якою відпочивав Удав і залишаючись на тій же висоті, перестрибнула на сусіднє дерево, що стояло в 3 м від пальми . Якої висоти була пальма, якщо Мавпа пройшла шлях 15 м? 15-5-3=7(м)
- Молодці. Назвіть героїв цієї задачі. (Слайд 22 )
- Папуга, Мавпа і Удав.
- Як одним словам назвати ці слова? ( Тварини)
- На яке питання відповідають ці слова?
- Хто?
На дошку вивішуються таблички:
ХТО? ТВАРИНИ
- Хто окрім тварин ще відповідає на питання Хто?
4 зупинка – Трудівничок (Слайди 23-24 )
- Для виготовлення аплікації які інструменти нам згодяться?
- Ножиці, пензлик.
- А які інструменти ви знаєте ще?
- На яке питання відповідають ці слова? Як їх можна назвати одним словом?
- Граблі, лопата, пилка, сокира – це інструменти.
5 зупинка – Літературна (Слайди 25-26 )
- Які ви знаєте різновиди усної народної творчості? (казки, прислі’я, скоромовки, загадки…)
- Ось вам загадка:
Стоять в лісі сестриці -
Сукні білі
Шапочки зелені. (Берези)
- Що таке береза?
- Це дерево.
- Дерева відносяться до якої групи слів?
- Рослини.
- Що саме відноситься до рослин? (Дерева, кущі і трави)
- На яке питання відповідають назви рослин? (Рослини: дерева, кущі, трави.)
ЩО? РОСЛИНИ
6 зупинка – Спортивна (Слайд 27 )
Фізкультхвилинка
Щось повісили носи. (Встали) Із-за парт же вийшли всі, Вгору добре потяглись (потяглися) І навшпиньки піднялись. (стали на носки) Опустились низько враз (стали у вихідне положення) І подув в обличчя бриз (дують) Як дерева захитало: (нахилились вліво-вправо) вправо-вліво, вліво-вправо. Біля парти всі присіли (присіли). Потім встали й полетіли (встали, помахали руками) Руки в боки узяли, (руки в боки) На всі боки повели (руки в сторони)
Руки вниз всі опустили (руки вниз) І за парти тихо сіли (сідають).
- Які види спорту визнаєте? Поставте до них запитання. (Усно)
ЩО? ВИДИ СПОРТУ
- Подивіться на дошку - ми склали з вами таблицю-правило (Слайд 28 )
ЧАСТИНА МОВИ ІМЕННИК
ЩО? ХТО?
ЯВИЩА ПРИРОДИ ТВАРИНИ
ВИДИ СПОРТУ ЛЮДИ
ІНСТРУМЕНТИ
РОСЛИНИ
- Чи знайшли ми відповіді на питання?
- Які групи предметів відповідають на запитання Що? На запитання Хто?
- А зараз дуже важливо запам'ятати ці знання і уміти ними користуватися.
3.Робота в парах. Гра « Ти мені – я тобі». (Слайд 29 )
- Один учень називає слово - інший ставить до нього запитання. Потім помінятися ролями.
4. Вибірковий диктант (Слайд 30 )
- Дівчатка записують слова, які означають один предмет, а хлопчики - слова , які означають багато предметів.
Пісні, голос, руки, усмішка, серце, ночі, зорі, пташка, сини, бджілка, квіти.
- Які слова ви записали? Прочитайте.
Фізкультхвилинка для пальчиків
5. Самостійна робота (Слайд 31 )
- Розгорніть підручник на сторінці 68, вправа 3 . Прочитайте вірш. У ньому є підкреслені слова. Завдання – утворити слова за зразком: в перший стовпчик – слова назви предметів, які позначають один предмет, а у другий стовпчик – багато предметів. Це завдання ви виконуєте самостійно. Підпишемо стовпчики Один – Багато (Біля дошки працює один учень)
6. Творче завдання. (Слайд 32 )
- Складіть речення з поданих слів.
Падають , тихо, сніжинки .
Поспішають, діти, школи, до.
Зустрічає, вчителька, їх.
- Запишіть по одному реченню: 1-й ряд - про сніжинки, 2-й про дітей, 3-й про вчительку. (Тихо падають сніжинки. Діти поспішають до школи. Вчителька зустрічає їх.) Назвіть іменники в кожному реченні.
VI. Підсумок уроку
- Підведемо підсумок роботи. Інтерактивний метод «Мікрофон»
- Чи цікавим був урок ?
- Що найбільше сподобалося ?
Самооцінка.
- З яким настроєм ви йдете з уроку? Покажіть сигнальними картками: радісний - зелений колір; сумний – червоний колір. На уроці гарно працювали… (ПІ дітей)
- Ми впоралися зі своїм завданням. Дякую усім за роботу!
VII. Домашнє завдання з комантерам (Слайд 33 )
Диференційоване.
С .70 Вправа 2- I група. Доповнити речення словами з довідки та записати за зразком - (що?) каша; (яка?) гарбузова.
Вправа 3 - II група . Списати 2 і 3 абзац і підкреслити слова, які відповідають на запитання Хто?