Урок Тема:В гостях у Омара Хайяма

Про матеріал

презентувати учням ім'я Омара Хайяма, познайомити з особистістю поета-мудреця, ввести в світ його поезії; розвивати навички виразного читання, увагу, образне мислення, творчі здібності, уміння працювати в групі; вчити аналізувати поетичний твір, висловлювати власну думку; виховувати мислячу людину.

Перегляд файлу

 

Урок -презентація

Тема:В гостях у Омара Хайяма ( Життєвий шлях Омара Хайяма, персько-таджицького поета і вченого. Основні теми і мотиви його творчості).

Мета:презентувати учням ім'я Омара Хайяма, познайомити з особистістю поета-мудреця, ввести в світ його поезії; розвивати навички виразного читання, увагу, образне мислення, творчі здібності, уміння працювати в групі; вчити аналізувати поетичний твір, висловлювати власну думку; виховувати мислячу людину.

Обладнання: портрет О. Хайяма, презентація, уривки з фільму "Провісник", декорація для інсценування, рубаї Омара Хайяма.

                                                     …О як я хочу після тисяч років

                                                     Зійти з землі хоч травкою малою!

       Омар Хайям

 Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Доброго дня всім. Я рада бачити вас в нашій літературній вітальні і сподіваюсь, що наше сьогоднішнє заняття буде цікавим і корисним для кожного. Бажаю вам дивитись і бачити, слухати і чути, чути і розуміти, розуміти і робити  висновки . І тоді у нас все вдасться.

А зараз попрошу всіх сісти зручніше, розслабитись і послухати музику. Ніжна, загадкова, таємнича, вона манить, зачаровує, бере в полон. Пустіть її в свою душу. Зверніть увагу, які асоціації вона викликає у вас, що ви бачите в своїй уяві.

Очікувані відповіді (безмежні піски, каравани верблюдів, мечеті, багаті базари, східні красуні і т.п.)

   -    Вірно, діти. Це Персія. Загадкова країна зі своїми суровими законами,мечетями й мінаретами, з казковими багатствами султанів, дивовижними малюнками, великою мудрістю і своєрідною культурою, сутність якої ми сьогодні й спробуємо пізнати. Але Персія – це не тільки романтичні пейзажі. Саме там зародилась арифметика і геометрія, виник календар. Ібн Сіна заклав підвалини медицини. Мужі Персії були водночас і філософами, і вченими, і поетами. Серед них був і Омар Хайям, персько-таджицький поет і вчений, з життєвим  і творчим шляхом якого ми повинні сьогодні познайомитися.

 

 

 

 

А зараз я хочу, щоб ви, ще більшезанурились в атмосферу Персії, і, можливо, це допоможе нам якомога краще зрозуміти Омара Хайяма. Пропоную до вашої уваги уривок з фільму "Просвітник", що є хронікою легенди про життя Омара Хайяма.

Перегляд уривку фільму

  • Чи схоже побачене в фільмі з вашими уявленнями?
  • Що вас найбільше вразило?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перш ніж ми перейдемо до нашої теми, давайте згадаємо, що нам уже відомо про історичний розвиток Середньої Азії та про персько-таджицьку поезію.

Бліц-опитування.

  • Політичні і культурні центри держави Саманідів (Бухара, Самарканд, Ісфахан)
  • Релігія арабів-завойовників (іслам)
  • Давня мова покладена в основу нинішньої перської (фарсі)
  • Які країни нині знаходяться на території Персії? (Іран, Афганістан, Таджикістан )
  • "Золота доба" персько-таджицької літератури припадає на ( X-XІ ст.)
  • Назвіть представників персько-таджицької літератури ( Рудакі, Фірдуосі, НізаміГянджеві, Сааді, Хафіз, Омар Хайям)
  • Перекладачі перських поезій українською мовою (Агатангел Кримський, Павло Лозієв, Василь Мисик)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

V. Робота над темою.

1. Робота з епіграфом

   "О, як я хочу після тисяч років

Зійти з землі хоч травкою малою!", - писав  Омар Хайям, висловлюючи в цих поетичних рядках просте, зрозуміле всім бажання залишитись в пам'яті людській на багато-багато років. Погляньте на дошку: ось роки життя Омара Хайяма і наш 2016 рік. Без малого 1000 років відділяє нас. А це, мені здається, багато значить. Як ви вважаєте, чи можливо, щоб людину пам’ятали тисячу років? Що для цього треба? ( Роздуми дітей )

- Діти, що ви знаєте про  Омара Хайяма? Чи чули ви про нього, якщо так, то де і що? ( Опереджувальне завдання. Переказ статті про Омара  Хайяма з підручника ).

2. Вчитель. Це сталося в Англії в1859 році. В книгарні з'явилася невеличка книжечка, всього 24 сторінки, під назвою "Рубаят Омара Хайяма", яку видав

 

 

 

англійський літератор Едвард Фіцджеральд. Мала вона величезний успіх, вірші  східного поета Омара Хайяма полонили читачів не тільки в Європі, а й

в Америці. Вони  з захопленням повторювали мудрі думки Сходу, організовували різноманітні асоціації, клуби, де збиралися шанувальники творчості Омара Хайяма. Але їх непокоїла думка: чому геніальний поет середньовіччя став відомим європейському читачу лише у XІX столітті. Вони звернулися за роз’ясненням до літераторів Сходу. Та спадкоємці  класичної перської літератури – іранці, таджики і афганці – були теж здивовані. Вони добре знали й шанували своїх поетівРудакі, Фірдуосі, Сааді та багатьох інших, але і'мя Хайяма серед них не було. Вони знали лише видатного вченого Омара Хайяма. Звичайно, на Сході знали, що Хайям писав рубаї, але ніхто не вважав ці чотиривірші серйозною поезією. І лише після того, як Хайям-поет був відкритий на Заході, ним почали цікавитись на Сході. Інколи так буває.

        Сьогодні учений –дослідник творчості Хайяма СваміГовіндаТіртха визначив   сумарний обсяг "Хайяміади" у 2200 рубаї. Та вчені сходяться на думці, що чотиривіршів, дійсно написаних Хайямом, не більше 1900.

        Хто ж він такий, Омар Хайям, людина, що змогла так здивувати і зацікавити світ? Пропоную переглянути презентацію і ближче познайомитися з його біографією.

 

3.Перегляд презентації.

4. Словникова робота.

Звернімося, діти , до словника. Що таке рубаї? (Відповіді дітей)

Родоначальником рубаї був Рудакі, а Омар Хайям надав цьому жанру філософських роздумів.

Російський перекладач Герман Плісецький  писав: "Точность, немногословность, отсутствие случайного, симметрия формы – всё это роднит рубаи  Хайяма с математической формулой. Каждое четверостишие – уравнение."

 

5.Знайомство з творчістю поета

      а)Основною ідеєю рубаї є ствердження права людини на радість земного буття. Воістину мудрий той, хто прожив життя за високими законами доброти, любові, людяності.

Провідні  мотиви рубаї Омара Хайяма:

  • мотив добра і зла;
  • мотив справедливості і кривди;
  • мотив філософських роздумів про життя людини, її призначення в цьому світі;
  • мотив швидкоплинності часу;
  • мотив перевтілення душі;
  • мотив злиття природи з людиною.

 

 

 

б)Читання й аналіз дітьми рубаї , які вони підготували вдома (опереджувальне завдання).

6.Театральна імпровізація за книгою Георгія Гуліа "Сказання про Омара Хайяма."

7.Складання стінгазети "Вічні істини Омара Хайяма".

8.Робота в парах. Складання-відновлювання рубаї.(картки)

Якби мені до рук – скрижалі Долі,

Я розписав би їх по власній волі.

Із світу вигнав би всі смутки й болі,

Чолом небес досяг, не жив би долі!

  • Що таке скрижалі Долі, як ви розумієте?  А як би вам, діти випала така нагода мати в своїх руках скрижалі Долі, що би ви написали там?

Всі таємниці пильно зберігай,

Щоб не дізнався нелюд і шахрай.

І зваж, як з іншим поведешся,

Того від інших і собі чекай.

 -    Діти, чи нічого не нагадує вам цей рубаї? Правильно, "золоте правило" моральності.

9.Творча робота. Написання сенкана.

10. Складання асоціативного гроно "Омар Хайям".

     Ми сьогодні багато говорили про Омара Хайяма. Мені здається, що тепер ви знаєте, якою була ця людина. Ось вам зірки, виберіть собі зірку і напишіть, хто ж такий Омар Хайям, а потім приклейте на дошку.

Вчитель. У О. Хайяма було багато учнів і шанувальників його творчості. Серед них і наш український поет Дмитро Павличко, який засвоїв стиль великого Хайяма. Ось послухайте його рубаї.

Не поспішай, як розум твій горить,

Від гніву серце рветься і болить.

Жалітимеш ти все життя потому,

За тим, що натворив у мстиву мить.

- Чому вчить це рубаї?

VІ.Підсумок уроку

Наш урок добігає кінця, і давайте зробимо висновок. Філософ, мудрець, Омар Хайям достойно прожив на землі і залишив свій слід в наукових трактатах і в поетичних рубаї. А який слід він залишив у вашій душі?

Вправа "Продовжи речення"

Я дізнався…

Я відчув…

Я зрозумів…

Я зробив висновок…

VІІ.Оцінювання . Подарунки.

VІІІ.Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Виговська Ірина Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 лютого 2018
Переглядів
3018
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку