Урок. 8 клас. Зарубіжна література. Сервантес. "Дон Кіхот"

Про матеріал

З'ясувати специфіку головних персонажів роману "Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі" як парних так і «вічних образів», розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезій розсудливості Санчо Панси. Поповнити словниковий запас учнів. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, виразність, вміння працювати з текстом, у команді, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, акуратність, естетичний смак, життєрадісність та оптимізм, патріотизм, колективізм.

Перегляд файлу

Дячок Світлана Олександрівна –

учитель-методист української мови і літератури

та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Чортківського району Тернопільської області

 

Мігель Сервантес Сааведра. «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі». Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм

Урок третій із теми

«Мігель де Сервантес Сааведра.

«Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі»

Підручник: Ковбасенко Ю. І. Зарубіжна література : підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2016. – С. 185-237.

Мета. З’ясувати специфіку головних персонажів роману як парних так і «вічних образів», розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезій розсудливості Санчо Панси. Поповнити словниковий запас учнів. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, виразність, вміння працювати з текстом, у команді, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, акуратність, естетичний смак, життєрадісність та оптимізм, патріотизм, колективізм.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Обладнання. Портрет Мігеля де Сервантеса, репродукції картин із зображенням Дон Кіхота та Санчо Панси, магніт, дерев’яний вітряк, вітряки-сувеніри, медаль із зображенням героїв, стікери, ноутбук із доступом до Інтернету.

Епіграф.

«… у полі, між козацькими могилами,

Мій Дон Кіхот шукає вітряка»

Ліна Костенко «Балада моїх ночей»

Перебіг уроку

І. Організаційний момент -  3 хв.

1. Читання поезії   (на вибір)


Стоїть на пагорбі вітряк,

Де поле неокрає.

Хотів би він літати так,

Як вертоліт літає.


Такі ж у нього крила є,

Як мають вертольоти.

Але йому робить своє  -

На хліб зерно молоти.


Він лине в зоряну блакить

Над тишею дзвінкою,

За ним Чумацький Шлях лежить,

Посипаний мукою.

Дмитро Павличко

 

Стоїть на пагорбі Вітряк.

Він гарні крила має.
І мріє він літати так –
Як гвинтокрил літає.

Але не може він злетіть

На небо – там де зорі,

Бо на землі йому робить,

Щоб хліб був у коморі.

І тільки пізно вже вночі,

Коли поснули хати,

Замріється Вітряк тоді:

- Як хочеться літати ...

Іванна Юзефович


 

2. Бесіда

  • Не лише пташці чи вітряку хочеться літати, а й людям. А що означає «літати» у даному контексті? (Мріяти).
  • Давайте і ми помріємо чи «політаємо»… Напишіть свої сподівання від уроку і прикріпіть до вітряка.
  • Чому саме вітряк буде символом сьогоднішнього уроку? Як він перегукується із твором, який почали читати та аналізувати на попередньому уроці?

ІІ. Актуалізація опорних знань – 3 хв.

  1. Перегляд репродукцій картин
  • Погляньте, будь ласка, на виставку картин та світлин. Кого ви бачите на цих репродукціях? (Дон Кіхота та Санчо Панса).
  • Хто ці люди? (Це герої твору Мігеля де Сервантеса Сааведри «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі»).
  • Як ви вважаєте, чому так багато полотен присвячено саме цій парі? (Бо ці герої заслуговують уваги своїми вчинками та поведінкою).
  1. Проблемне запитання із застосуванням фізичних властивостей (магніт)
  • Для чого Дон Кіхот умовляє Санчо Пансу їхати з ним? (Думає про себе… Як справжньому лицареві йому бракує зброєносця).
  • Чи такий же по духу Санчо Панса, як і Дон Кіхот? Чому? (Ні. Зовсім інший. Можливо через те, що протилежності притягаються).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку – 1 хв.

  • Мандрівний лицар Дон Кіхот з Ламанчі, який начитався романів і вирішив змінити світ, та його вірний джура Санчо Панса… Насправді зовсім різні, як на зовнішній вигляд, так за внутрішнім світом. Саме на сьогоднішньому уроці ми визначимо спільне та відмінне між двома головними образами роману Дон Кіхота та Санчо Панси, дослідимо специфіку парних персонажів твору, розширимо свої знання про «вічні образи». Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошит. Найпростіше буде дослідити ці два образи, заповнивши таблицю порівняння. Отож вклейте роздруковані таблиці у зошит та впродовж уроку спробуйте їх заповнити.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Рольова гра «Займи позицію» - 2 хв.

- Що вам більше імпонує? Прекрасна мрія Дон Кіхота чи твереза розсудливість Санчо Панси? (Відповідно до того, чию сторону обрали учні, учитель об’єднує їх у групи «Дон Кіхот. Козак» та «Санчо Панса. Джура»).

  1. Робота у групах «Козак» і «Джура» за поданим алгоритмом дій. Заповнення таблиці у зошитах – 10 хв.
  2. Поки учні працюють – демонструється відео «Пісочні малюнки «Дон Кіхот і Санчо Панса»  (https://www.youtube.com/watch?v=_aUDYervgZA&t=26s)

Дон Кіхот

План

Санчо Панса

Збіднілий гідальго

Соціальний стан

Малоземельний селянин, простолюдин

«Статури був міцної, із себе худий, з лиця худорлявий…»

Зовнішність

«Грубе черево й низький зріст, борода…»

Книжкові знання, відірваність від реального життя

Освіченість

Народна мудрість. Що грунтується на життєвому досвіді

Романтичні високі ідеали

Життєва позиція

Здоровий глузд

Жити за рицарськими законами, боротися зі злом, несправедливістю

Мрія

Бути губернатором

Безкорисливість, щедрість, щирість, наївність, байдужість до земних благ, енергійність, запальність

Риси характеру

Скупість, меркантильність, корисливість, хитрість, лінькуватість, боягузтво, грубість

Мрійник-ідеаліст

Світогляд

Реаліст-матеріаліст

Козак

Українська асоціація

Джура

 Висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

  1. Робота за заповненими таблицями – 3 хв.

- Отож охарактеризуйте ці два образи. За якими  особливостями цих героїв можна віднести до когорти «вічних образів»? Чому?

V. Узагальнення та систематизація вивченого – 11 хв.

1.  Проблемне запитання. Демонстрація медалі

- Чи є щось, що поєднує цих героїв? (Мрія про краще життя).

- Чому саме медаль я обрала як демонстраційну платформу цих двох герої? (Світогляд у цих героїв один – вони мріють про краще життя, але подані удвох ракурсах: один – романтик, ілюзіоність, інший – приземлений у своїх поглядах, реаліст).

- Дослідник творчості Сервантеса Б. Енгельгардт вважав, що «Санчо Панса – це двійник Дон Кіхота, Дон Кіхот навиворіт, Дон Кіхот здорового глузду». Дон Кіхот і Санчо Панса – це дві сторони однієї медалі, так звані – парні образи.

- Сформулюйте свою думку щодо порівняння образів Дон Кіхота та Санчо Панси та зафіксуйте її у висновку до таблиці.

2. Завдання «Вайбер». Розв’язування нерівностей

- Виберіть серед запропонованих  нерівностей ту, яка найбільше на вашу думку, відповідає парній характеристиці героїв Дон Кіхота та Санчо Панси. Поясніть свій вибір.

1. Дон Кіхот = Санчо Панса

2. Дон Кіхот + Санчо Панса

3. Дон Кіхот Санчо Панса

4. Дон Кіхот Санчо Панса

2. Робота за епіграфом уроку

  • Прочитайте епіграф уроку, слова Ліни Костенко із поезії «Балада моїх ночей»: «… у полі, між козацькими могилами, // Мій Дон Кіхот шукає вітряка». Яким чином вони можуть бути співзвучні із темою сьогоднішнього уроку? (Людина народжується на світ для якогось діла. Добре, коли ця справа оправдовується вчинками. Гірше, коли марні сподівання та дії людини розбиваються об лицемірство, холод та нещирість суспільства).

VІ. Підсумок уроку – 12 хв.

  1. Рольова гра «Вітряк»
  • На початку уроку ви прикріпити до крил вітряка свої сподівання щодо уроку. Чи оправдалися вони?
  • Насправді, …

Бо той вітряк  -

то поклик поколінь!

То наша пам'ять

і то наша віра.

То, наче знак,

неначе дзвін,

що має кликать

возродить Вкраїну!

  • Сьогодні ми згадали про доблесних козаків через образ Дон Кіхота та їхніх джур (Санчо Панси). А хто може бути тими сучасними «донкіхотами» чи «санчопансами»? (Воїни АТО).
  • Чому ви так вважаєте? (Бо є ті, які йдуть на війну ради наживи, а є ті, які насправді хочуть побороти зло).
  • Як їх можна оправдати, застововуючи трактування парних образів? (Мрія в усіх одна – краще майбутнє).
  • Тоді, хто винен, що і зараз живуть «донкіхоти» і «санчопанси»? (Влада, керівники держав).

VІІ. Мотивація та виставлення оцінок

VІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання

Дати усну відповідь на запитанням «Чи потрібні донкіхоти сьогодні?» та виготовити вітряк із будь-якого матеріалу.

 

 

 

Додатки

Порівняльна характеристика героїв твору

Дон Кіхот

План

Санчо Панса

 

 

Соціальний стан

 

 

 

Зовнішність

 

 

Освіченість

Народна мудрість. Що грунтується на життєвому досвіді

Романтичні високі ідеали

Життєва позиція

 

Жити за рицарськими законами, боротися зі злом, несправедливістю

Мрія

 

Безкорисливість,

Риси характеру

Меркантильність,

 

 

 

Світогляд

 

 

Українська асоціація

 

Висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І група * «Козак»

Алгоритм дій

Час – 8 хвилин

  1. Чому така назва вашої групи? (Допомога – сторінка у Вікіпедії).  Чим  Дон Кіхот може нагадувати козака? Який насправді соціальний стан героя. Впишіть у таблицю, що в зошиті.
  2. Знайдіть опис Дон Кіхота у творі. Визначте ключову цитату щодо образу героя та впишіть її у таблицю. Чи таким ви уявляєте справжнього козака. Чому?
  3. Впишіть у таблицю порівняння риси характеру, якими наділено персонажа.
  4. Визначте мрію героя та життєву позицію і занотуйте у відповідній графі таблиці.

 

 

C:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\images (4).jpgC:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\завантаження.jpgC:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\images (5).jpg* Козаки́ — члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону, на межі християнського і мусульманського світів. Основним заняттям козаків була військова справа: охорона і патрулювання торгових шляхів, морські рейди на чайках проти турецького флоту в Криму та Чорному морі, захист українських земель від татарських «полювань на рабів», участь у військових кампаніях сусідніх володарів та захист кордонів сусідніх держав. 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ група * «Джура»

Алгоритм дій

Час – 8 хвилин

  1. Чому така назва вашої групи? (Допомога – сторінка у Вікіпедії). Який насправді соціальний стан героя. Впишіть у таблицю.
  2. Знайдіть опис Санчо Панси у творі. Визначте ключову цитату щодо образу героя та впишіть її у таблицю. Чи таким ви уявляєте зброєносця. Чому?
  3. Впишіть у таблицю порівняння риси характеру, якими наділено персонажа.
  4. Визначте мрію героя та життєву позицію і занотуйте у відповідній графі таблиці.

 

 

C:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\unnamed.pngC:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\images (5).jpg
C:\Users\Lenovo\Documents\Вітання\завантаження (1).png* Джу́ра, цюра або чура —так називали в Україні в 1618 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура перське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з тюркської.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 23
Оцінки та відгуки
  1. Складенко Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гвоздікова Олена Валеріївна
    Дякую автору за чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Смаглій Ольга Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Довгань Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Михайляк Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Василюк Марія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Возна Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Нефьодова Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Кострець Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Горяча Ольга Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Рудніцька Наталія
    Урок гарно структурований, дібраний якісний матеріал з різних джерел, у тому числі Вікіпедії. Є авторські прийоми роботи, завдяки яким учні мають можливість працювати, застосовуючи різні галузі знань, стираючи міжпредметні кордони. Урок спрямований на перетворення сталих академічних знань в уміння. Дякую. Прекрасний матеріал. :)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Ковальчук Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Маркіна Ірина Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Лобода Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Лобода Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Махно Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Співун Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Сутула Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  19. Ходоровська Христина Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  20. Бединська Людмила Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  21. Бак Світлана Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  22. Поливко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  23. Коземчук Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 20 відгуків
docx
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
21624
Оцінка розробки
5.0 (23 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку