З'ясувати специфіку головних персонажів роману "Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі" як парних так і «вічних образів», розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезій розсудливості Санчо Панси. Поповнити словниковий запас учнів. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, виразність, вміння працювати з текстом, у команді, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, акуратність, естетичний смак, життєрадісність та оптимізм, патріотизм, колективізм.
Дячок Світлана Олександрівна –
учитель-методист української мови і літератури
та зарубіжної літератури Колиндянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Чортківського району Тернопільської області
Мігель Сервантес Сааведра. «Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі». Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких втілено високу мрію і прагматизм
Урок третій із теми
«Мігель де Сервантес Сааведра.
«Премудрий гідальго Дон Кіхот з Ламанчі»
Підручник: Ковбасенко Ю. І. Зарубіжна література : підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Ю. І. Ковбасенко, Л. В. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2016. – С. 185-237.
Мета. З’ясувати специфіку головних персонажів роману як парних так і «вічних образів», розкрити загальнолюдський зміст образів Дон Кіхота та Санчо Панси. Зосередити увагу учнів на зіставленні романтизму Дон Кіхота й тверезій розсудливості Санчо Панси. Поповнити словниковий запас учнів. Розвивати уявне, критичне та креативне мислення, виразність, вміння працювати з текстом, у команді, порівнювати та виділяти головне, робити висновки. Виховувати гуманізм, акуратність, естетичний смак, життєрадісність та оптимізм, патріотизм, колективізм.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Портрет Мігеля де Сервантеса, репродукції картин із зображенням Дон Кіхота та Санчо Панси, магніт, дерев’яний вітряк, вітряки-сувеніри, медаль із зображенням героїв, стікери, ноутбук із доступом до Інтернету.
Епіграф.
«… у полі, між козацькими могилами,
Мій Дон Кіхот шукає вітряка»
Ліна Костенко «Балада моїх ночей»
Перебіг уроку
І. Організаційний момент - 3 хв.
1. Читання поезії (на вибір)
Стоїть на пагорбі вітряк,
Де поле неокрає.
Хотів би він літати так,
Як вертоліт літає.
Такі ж у нього крила є,
Як мають вертольоти.
Але йому робить своє -
На хліб зерно молоти.
Він лине в зоряну блакить
Над тишею дзвінкою,
За ним Чумацький Шлях лежить,
Посипаний мукою.
Дмитро Павличко
Стоїть на пагорбі Вітряк.
Він гарні крила має.
І мріє він літати так –
Як гвинтокрил літає.
Але не може він злетіть
На небо – там де зорі,
Бо на землі йому робить,
Щоб хліб був у коморі.
І тільки пізно вже вночі,
Коли поснули хати,
Замріється Вітряк тоді:
- Як хочеться літати ...
Іванна Юзефович
2. Бесіда
ІІ. Актуалізація опорних знань – 3 хв.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку – 1 хв.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Що вам більше імпонує? Прекрасна мрія Дон Кіхота чи твереза розсудливість Санчо Панси? (Відповідно до того, чию сторону обрали учні, учитель об’єднує їх у групи «Дон Кіхот. Козак» та «Санчо Панса. Джура»).
Дон Кіхот |
План |
Санчо Панса |
Збіднілий гідальго |
Соціальний стан |
Малоземельний селянин, простолюдин |
«Статури був міцної, із себе худий, з лиця худорлявий…» |
Зовнішність |
«Грубе черево й низький зріст, борода…» |
Книжкові знання, відірваність від реального життя |
Освіченість |
Народна мудрість. Що грунтується на життєвому досвіді |
Романтичні високі ідеали |
Життєва позиція |
Здоровий глузд |
Жити за рицарськими законами, боротися зі злом, несправедливістю |
Мрія |
Бути губернатором |
Безкорисливість, щедрість, щирість, наївність, байдужість до земних благ, енергійність, запальність |
Риси характеру |
Скупість, меркантильність, корисливість, хитрість, лінькуватість, боягузтво, грубість |
Мрійник-ідеаліст |
Світогляд |
Реаліст-матеріаліст |
Козак |
Українська асоціація |
Джура |
Висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
- Отож охарактеризуйте ці два образи. За якими особливостями цих героїв можна віднести до когорти «вічних образів»? Чому?
V. Узагальнення та систематизація вивченого – 11 хв.
1. Проблемне запитання. Демонстрація медалі
- Чи є щось, що поєднує цих героїв? (Мрія про краще життя).
- Чому саме медаль я обрала як демонстраційну платформу цих двох герої? (Світогляд у цих героїв один – вони мріють про краще життя, але подані удвох ракурсах: один – романтик, ілюзіоність, інший – приземлений у своїх поглядах, реаліст).
- Дослідник творчості Сервантеса Б. Енгельгардт вважав, що «Санчо Панса – це двійник Дон Кіхота, Дон Кіхот навиворіт, Дон Кіхот здорового глузду». Дон Кіхот і Санчо Панса – це дві сторони однієї медалі, так звані – парні образи.
- Сформулюйте свою думку щодо порівняння образів Дон Кіхота та Санчо Панси та зафіксуйте її у висновку до таблиці.
2. Завдання «Вайбер». Розв’язування нерівностей
- Виберіть серед запропонованих нерівностей ту, яка найбільше на вашу думку, відповідає парній характеристиці героїв Дон Кіхота та Санчо Панси. Поясніть свій вибір.
1. Дон Кіхот = Санчо Панса
2. Дон Кіхот + Санчо Панса
3. Дон Кіхот ≠ Санчо Панса
4. Дон Кіхот ⇔ Санчо Панса
2. Робота за епіграфом уроку
VІ. Підсумок уроку – 12 хв.
Бо той вітряк -
то поклик поколінь!
То наша пам'ять
і то наша віра.
То, наче знак,
неначе дзвін,
що має кликать
возродить Вкраїну!
VІІ. Мотивація та виставлення оцінок
VІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання
Дати усну відповідь на запитанням «Чи потрібні донкіхоти сьогодні?» та виготовити вітряк із будь-якого матеріалу.
Додатки
Порівняльна характеристика героїв твору
Дон Кіхот |
План |
Санчо Панса |
|
Соціальний стан |
|
|
Зовнішність |
|
|
Освіченість |
Народна мудрість. Що грунтується на життєвому досвіді |
Романтичні високі ідеали |
Життєва позиція |
|
Жити за рицарськими законами, боротися зі злом, несправедливістю |
Мрія |
|
Безкорисливість, |
Риси характеру |
Меркантильність,
|
|
Світогляд |
|
|
Українська асоціація |
|
Висновок. ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
І група * «Козак»
Алгоритм дій
Час – 8 хвилин
* Козаки́ — члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», в районі середніх течій Дніпра та Дону, на межі християнського і мусульманського світів. Основним заняттям козаків була військова справа: охорона і патрулювання торгових шляхів, морські рейди на чайках проти турецького флоту в Криму та Чорному морі, захист українських земель від татарських «полювань на рабів», участь у військових кампаніях сусідніх володарів та захист кордонів сусідніх держав.
ІІ група * «Джура»
Алгоритм дій
Час – 8 хвилин
* Джу́ра, цюра або чура —так називали в Україні в 16—18 століттях зброєносця, учня у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура перське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з тюркської.