Урок української мови на тему:"Омоніми"

Про матеріал
Виховна година на батьківські збори внесе позитивні емоції та тепло в стосунки класної родини.
Перегляд файлу

Тема: Групи слів за значенням. Омоніми.

Мета:дати поняття про омоніми; навчити розрізняти омоніми й багатозначні слова, правильно вживати їх у мовленні; розрізняти види омонімів; збагачувати словниковий запас;розвивати мислення й мовлення учнів; прищеплювати любов до української мови

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок-семінар (із груповою пошуковою роботою) (за О. Куцінко).

Обладнання: схема-алгоритм уроку, словник омонімів, тлумачний словник, роздатковий матеріал (картки)

Міжпредметні зв’язки: література

Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, фонетика

Хід уроку

І. Організаційний момент

 В колі друзів жартівливі,

На перервах галасливі,

Рвучкі й неспокійні трохи,

Та серйозні на уроках.

Про кого цей вірш?

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Сьогодні ми знову доведемо, що під час уроку можемо бути спокійними, уважними.

1.  - Чи виникли труднощі під час виконання домашнього завдання? ВЗАЭМОПЕРЕВІРКА

  • Наскільки цікаво для вас було виконувати завдання?
  • Чи є зауваження?

2. Гра «Працюємо мовчки». __РОЗДАЮ КАРТКИ      БЛОК І

Прізвище, ім’я ___________________

 

  1. Слова, різні за значенням, - це…
  2. Слова, близькі або однакові за значенням, - це…
  3. Кілька синонімів утворюють …
  4. Слово «антонім» походить із  …                         мови.
  5. Антоніми вживаються у          …                         стилях.
  6. Запишіть одне прислів’я, у якому є антонім.

(Здають аркуші. Оцінки на наступний урок. Похвалити за тишу під час виконання завдання).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Налаштування учнів на пошукову роботу

  • Учитель: Чи сподобалося вам на попередньому уроці самим опрацьовувати теоретичний матеріал, підготовлений учителем? Ви самі зможете написати теоретичний матеріал, попрацювавши з технологічними картками?

 

Технологічні картки  – перед вами і на дошці.

 

 

 

 

 

ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА

 

БЛОК ІІ

 

 

Завдання: Сказати, що зображено на малюнках, записати слова у зошит:

/Files/images/Безымянный2.jpg

Ключ від замка                                                                         Кран ( з якого тече вода)

Ключ (інструмент)                                                                   Кран (будівельний)

Ключ журавлиний

«Мозковий штурм»

- Як ці слова пишуться? (однаково)

- Як ці слова вимовляються? (однаково)

- А значення слів однакове? (абсолютно різне)

- Який словник допомагає нам визначити лексичне значення слова? (тлумачний)

Висновок: Ці слова – омоніми – однаково пишуться або вимовляються, але мають різне лексичне значення. 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розгляд теоретичного матеріалу /сторінка 1, інформаційний блок/

Учитель: Ми з вами на першій сторінці  – інформаційній.

Омоніми – слова, які за своїм звуковим складом однакові, але мають різне лексичне значення.

2. Учитель: Але слід розрізняти омоніми та багатозначні слова. (Опрацювання теоретичного матеріалу . БЛОК ІІІ

Висновок: У багатозначних словах значення пов'язані між собою. Омоніми - різні слова.

3. Дослідження мовних явищ (робота із словником)

Підсказка: У багатозначних словах лексичні значення пронумеровано арабськими цифрами 1,2,3,4,5……

Значення слів-омонімів пронумеровано римськими цифрами І,ІІ,ІІІ,ІV,VII.

3 учні – знайти в тлумачному словнику приклади омонімів;

3 учні – знайти приклади багатозначних слів.

4. Учитель: Я нагадую, що за необхідності ми можемо повернутися на вже вивчені етапи.

Омоніми поділяються на три види – омографи, омофони, омоформи. Переходимо на 2 сторінку  – омографи. /сторінка 2, омографи/

Уважно розгляньте малюнки і прочитайте слова, що їх називають. Що ви помітили? (Очікувані відповіді: слова пишуться однаково, але вимовляються по-різному)БЛОК ІV

C:\DOCUME~1\User\LOCALS~1\Temp\Rar$DRa0.892\Веб-сторінка\ОМОНІМИ.files\image763.png                        C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image652.png   

замОк                                                                                                      зАмок

C:\DOCUME~1\User\LOCALS~1\Temp\Rar$DRa0.525\Веб-сторінка\ОМОНІМИ.files\image765.png               C:\DOCUME~1\User\LOCALS~1\Temp\Rar$DRa0.493\Веб-сторінка\ОМОНІМИ.files\image766.jpg

  Атлас                                                                                                       атлАс

Завдання: подані слова ввести в речення (письмово)

ДАЙТЕ ВИЗНАЧЕННЯ  ОМОГРАФАМ: слова,однакові за написанням,але різні за вимовою.

 

 

5. Фізкультхвилинка

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають)

6. Учитель: Наступним пунктом на сторінці позначено аналіз омофонів. /сторінка 3, омофони/

Уважно подивіться на написання слів. Прочитайте ці пари слів вголос. Зверніть увагу на те, як ці слова звучать і як пишуться.  БЛОК ІV

 C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image23491.jpg                     C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image22091.jpg

СОНЦЕ                                                                        СОН – ЦЕ

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image368.jpg                                    C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image369.jpg

ГОНЧАР (ПРІЗВИЩЕ)                                             ГОНЧАР (ПРОФЕСІЯ)

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image371.png                                                   C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image372.jpg

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\image373.png

ОМОФОНИ- СЛОВА,ОДНАКОВІ ЗА ВИМОВОЮ,АЛЕ РІЗНІ ЗА НАПИСАННЯМ ТА ЗНАЧЕННЯМ.

7. «Шифрування»  БЛОК VI

На картці у фонетичній транскрипції записано слова.

/Визначити, вимову яких слів зашифровано. Скласти словосполучення. Високий рівень – скласти речення/


 

 

Картка

[Миене] – [меине] час мине, знайти мене

[преисувати] – [приесувати] пресувати папір, присувати стілець

[засеил’ати] – [засеил’ати] заселяти будинок, засиляти нитку в голку

[гриеби] – [греиби] збирати гриби, швидше греби


Висновок: написання омофонів різних груп обов’язково треба співвідносити із значенням слова.

8. Учитель: Молодці, діти, добре впоралися із завданням. Можемо переходити на наступну сторінку – омоформи. /сторінка 4, омоформи/

9. Завдання БЛОК VII

Прочитати каламбури. До якої частини мови належить кожне з виділених слів? Що відбудеться, якщо змінити форму слів?

Їжачиха сину ш и л а
Чобітки без голки й ш и л а.
* * *
Не ховайсь, Бровко, у б у д у,
Я тебе сварить не б у д у.
* * *
Лева кинули за ґрати,
Хочуть Лева з а к у в а т и.
Просить Вовка він з а г р а т и,
А Зозулю – з а к у в а т и.

(Очікувані відповіді: слова належать до різних частин мови. Якщо змінити форму слова, то слова перестають бути омонімами)

Висновок: Омоформи — слова різних частин мови, які збігаються за звучанням і написанням лише в деяких граматичних формах.

10. Зорово-слуховий диктант. Вчитель диктує текст, записаний на дошці. Діти пояснюють значення омоформів. БЛОК VIII

Думи мої, думи мої,

Квіти мої, діти!

Виростав вас, доглядав вас, -

Де ж мені вас діти! (Т. Шевченко)

V. Підсумки уроку.

  1. – Які групи слів за значенням ми вже знаємо? Подумайте, як ви могли б зобразити свої знання у вигляді схеми. БЛОК ІХ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Рефлексія»

- Що ми робили на уроці?

- Що нового я дізнався?

- Як я працював?

- Що найбільше зацікавило мене, здивувало?

VІ. Домашнє завдання.

- Опрацювати теоретичний матеріал підручника § 51

- Вправа 483 або 476

 

docx
Додав(-ла)
галепа наталя
Додано
23 грудня 2019
Переглядів
9214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку