Поширений конспект уроку музичного мистецтва
Тема. Виражальність та зображальність образів.
1
Дата: 2014.10.17
Тема. Виражальність та зображальність образів.
Мета: Продовжити вокально-хорову роботу над піснею „Україна" сл. і муз. Т.Петриненка, домагатись виразного виконання; приділити увагу динамічному розвитку, а саме: визначити динаміку кожного куплета і приспіву відповідно до змісту пісні. Розвивати вокально – хорові навички, музичний слух, пам’ять, відчуття ритму. Поглибити уявлення учнів про виражальні та зображувальні можливості музики на прикладі ліричних образів К. Сен-Санса. Формувати вміння спостерігати за інтонаційним розвитком ліричних музичних образів. Виховувати інтерес до ліричних образів музики К. Сен-Санса у вокальних та інструментальних творах, музичний смак, відчуття краси.
Обладнання: CD ROM - Педагогічний програмний засіб „Музичне мистецтво 7 клас”, камертон, портрети композиторів, презентація, малюнки до творів, ребуси, лотереї.
Тип уроку: комбінований.
Музичний матеріал:
Вчитель. Учні.
Доб – ро – го дня! Доб – ро – го дня!
То – бі о – сін – ня рід – на зем – ля.
Сон – це нам шле при – віт!
Доб – ро – го дня то – бі, світ!
Доброго дня, доброго дня,
Тобі весняна рідна земля.
Сонце нам шле привіт!
Доброго дня тобі, світ!
- А тепер будь ласка привітайте наших дорогих гостей.
(Учні повертаються до гостей і вітаються з ними)
Доб - рий день! Всі ми ра - ді вас ві – та - ти! Доб - рий день!
Щаст – тя, ра – дос – ті ба – жа – ти! Доб – рий день!
І пі - сень но - вих спі - ва - ти! Всім вам доб – рий день!
Добрий день!
Всі ми раді вас вітати!
Добрий день!
Щасття, радості бажати!
Добрий день!
І пісень нових співати!
Всім вам добрий день!
Вчитель. Дорогі учні. Сьогоднішній урок у нас незвичний. Ми проведемо цей урок у формі гри-змагання. Поділимо клас на три команди. Будь ласка виберіть командирів.
Перша команда буде мати назву: „Гармонія”
Друга команда буде мати назву: „Мелодія”.
Третя команда буде мати назву „Музика”.
- На уроці, ми як завжди, будемо пісні співати і послухаємо уривок із сюїти „Карнавал тварин” відомого францюзького композитора Каміля Сен-Санса.
Тема сьогоднішнього уроку: „Виражальність та зображальність образів”. (На дошці написана тема уроку).
А тепер розпочнемо урок розспівкою.
Вчитель. А зараз заспіваємо слідуючу вокальну вправу „Цін, цін, цінторія” під ритмічним супроводом. (Даю початковий тон і клас виконує поспівку).
Цін, цін, цін - то - рі - я, роз - ви - ла - ся роз - ма - рі - я.
Кіль -ко нас? Ма - ло нас! Пой ти, Ан - но, ме- жи нас!
А ми те - бе лю - би - мо, цук - ру то - бі ку - пи - мо.
Кіль -ко нас? Ма - ло нас! І - ди, Мі - шо, геть од нас!
1. Цін, цін, цінторія
Розвилася розмарія.
Кілько нас? Мало нас!
Пой ти, Анно, межи нас!
2. А ми тебе любимо.
Цукру тобі купимо.
Кілько нас? Мало нас!
Іди Мішо, геть од нас!
Вчитель. Сіли всі рівненько. Давайте заспіваємо пісню з ритмічним супроводом українського композитора Олександра Рудика „Сім гномів”. Під час співу співайте легко, плавно, дотримуйтесь правильної артикуляції і дикції.
СІМ ГНОМІВ
Музика і слова: О.Рудика
1. У лісі серед добрих фей і злих чарівників,
Жила у хатці Білосніжка і гномів жило сім.
І часто, часто в тому лісі лунав веселий спів,
Співали гноми пісеньку, а пісенька без слів.
Приспів:
Ля-ля-ля-ля, ля ля-ля-ля, сім гномиків малих,
Співають трал-ля-ля, ля-ля сім ноток чарівних.
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі, заспівали гноми всі,
Сі-мі-ля-ре-соль-до-фа, вийшла пісенька нова.
2. А в лісі недалеко жив мудрий чарівник,
Тихенько він у хатку до гномиків проник.
Та раптом здивувався, почув веселий спів,
Співала Білосніжка, а з нею гномів сім.
Приспів:
Ля-ля-ля-ля, ля ля-ля-ля, сім гномиків малих,
Співають трал-ля-ля, ля-ля сім ноток чарівних.
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі, заспівали хором всі,
Сі-мі-ля-ре-соль-до-фа, вийшла пісенька така.
Ля-ля-ля-ля, ля ля-ля-ля, тра-ля-ля-ля-ля
Тра-ля-ля-ля-ля, скрізь пісенька луна.
Цю пісеньку співають сім гномиків малих,
Співає Білосніжка, а з ними чарівник.
Приспів: (2 раз)
Ля-ля-ля-ля, ля ля-ля-ля, сім гномиків малих,
Співають трал-ля-ля, ля-ля сім ноток чарівних.
До-ре-мі-фа-соль-ля-сі, заспівали гноми всі,
Сі-мі-ля-ре-соль-до-фа, вийшла пісенька нова.
Вчитель. Сіли всі рівненько. Давайте заспіваємо пісню „Україна” українського композитора-пісняра, патріота своєї країни Тараса Петриненка. Під час співу співайте легко, плавно, дотримуйтесь правильної артикуляції і дикції.
„Україна”
Сл. і муз. Т. Петриненка
CD - 7 клас, 7 урок / №10
1. Дороги іншої не треба,
Поки зорить Чумацький Шлях,
Я йду від тебе і до тебе
По золотих твоїх стежках.
Мені не можна не любити,
Тобі не можна не цвісти,
Лиш доти варто в світі жити,
Поки живеш і квітнеш ти!
Приспів:
Україно, Україно,
Після далечі доріг
Вірне серце твого сина
Я кладу тобі до ніг!
2. Бо ми кохаєм до нестями
І ще не скоро наш кінець,
Ще, може, нашими серцями
Розпалим тисячі сердець.
Ще свічка наша не згоріла,
Ще наша молодість при нас,
А те, чи варте наше діло –
То скажуть люди й скаже час.
Приспів
Вчитель. Дорогі діти. Давайте пограємося з вами у гру „Пошукай композитора”. На сьогоднішньому уроці ми з вами зробимо подорож у епоху романтизму. Нагадую що епоха романтизму виник наприкінці 18 століття у Німеччині, Англії й Франції, поширився з початку 19 століття в Росії, Польщі й Австрії, а з середини 19 століття охопив інші країни Європи та Північної і Південної Америки.
На домашнє завдання вам треба було скласти список композиторів романтиків.
Відкрийте конверт №1 і виконайте завдання.
Першій команді треба вибрати німецьких, польських і францюзьких композиторів.
Другій команді треба вибрати італійських, угорських і австрійських композиторів.
Третій команді треба вибрати російських, норвезьких і українських композиторів.
Перша команда |
Друга команда |
Третя команда |
Німецькі композитори |
Італійські композитори |
Російські композитори |
1. Фелікс Мендельсон 2. Роберт Шуман 3. Йоган Брамс 4. Людвіг ван Бетховен 5. Ріхард Вагнер 6. Карл Марія фон Вебер |
1. Джоакіно Россіні 2. Джоаккіно Антоніо Россіні 3. Джузеппе Верді 4. Ніколо Паганіні |
1. Петро Іліч Чайковський 2. Рубінштейн Микола Григорович 3. Михайло Іванович Глінка |
Польські композитори |
Угорський композитор |
Норвезький композитор |
1. Фридерик Шопен |
1. Ференц Ліст |
1. Едвард Гріг |
Францюзькі композитори |
Австрійські композитори |
Українські композитори |
1. Гектор Берліоз 2. Жак Оффенбах 3. Каміль Сен-Санс |
1. Франц Петер Шуберт 2. Густав Малер |
1. Максим Созонтович Березовський 2. Дмитро Степанович Бортнянський |
- Молодці!
Показ анімаційного фільму-пісні „Хай живе надія” Ірини Білика
Вчитель. Дорогі учні! Я пропоную послухати анімаційний фільм-пісню Ірини Білика „Хай живе надія”, в якій також панує світлий, ліричний образ. Спочатку ми як завжди послухаємо, а потім розучимо її.
Вчитель. Під час виконання пісні української співачки Ірини Миколаївни Білика на слова Гнатенко Костянтин Костянтиновича „Хай живе надія” передайте веселий, світлий настрій і також ліричний образ. Співайте ніжно, радісно.
(Діти виконують караоке)
CD - 7 клас, 8 урок / №4
„Хай живе надія”.
Муз. Ірини Білиак, Костянтина Гнатенка (альбом „Я розкажу”)
1. Мріє росточок явором стати,
Пташка маленька – в небі літати.
Вірить у диво кожна людина,
Вірить матуся в доньку і в сина!
Приспів:
Хай живе, хай живе надія!
Хай земля, хай земля радіє!
Хай печаль серце оминає
І добро всіх людей єднає!
2. Ночі вишневі в зоряній тиші,
Вітер блакитно жито колише.
Ми збережемо нашу єдину,
Рідну вкраїну, славну родину!
Приспів.(3 раз)
Вчитель. Будь ласка відкрийте конверт №2. Там знайдете завдання „Відгадай композитора”. Я вам зараз розкажу пару слів про відомого францюзького композитора. А ваше завдання відгадати по моїм словам хто цей композирот, як його звати.
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми послухаємо уривок із сюїти відомого францюзького композитора Каміля Сен-Санса „Карневал тварин”. У музичних образах творчості французького композитора Каміля Сен-Санса досить цікаво, навіть дотепно поєдналися зображальність і виражальність образів. Ми у другому класі уже слухали уривки із даної суюїти.
Вчитель. Видатний французький композитор, диригент, піаніст, педагог Каміль Сен – Санс, маючи яскраве музичне обдарування, ще в дитинстві зажив слави «другого Моцарта». Він народився в Парижі в 1835 році.
Уже у віці двох із половиною років маленький вундеркінд грав на роялі під керівництвом бабусі, а в невдовзі почав створювати і записувати музику. Перший запис із тих, що збереглися, належать «композиторові», якому не виповнилося ще й чотирьох років!
Уже у п'ятирічному віці він створював танцювальні фрагменти й мелодичні мініатюри, які виконував на концертах. Один із друзів родини подарував маленькому Камілю ноти опери В. А. Моцарта «Дон Жуан». «Це була надзвичайно щаслива думка,— розповідав потім композитор. — Щодня з вражаючою легкістю, що властива дитинству, я вбирав у себе ці чарівні звуки».
У 10 років юний музикант виконував у Парижі концерти Моцарта і Бетховена для фортепіано з оркестром, а в 13 – був студентом Паризької консерваторії.
Блискучу кар’єру піаніста, розпочату в десятирічному віці, Каміль продовжував усе життя, гастролюючи різними країнами світу. Більшу частину свого життя він віддав виконавській діяльності; ще з дитинства вражав слухачів вишуканою і блискучою манерою гри. Останній концерт К.Сен-Санс дав у 85 років.
Композитор створив величезну кількість музичних творів: 12 опер, 3 ораторії, 4 кантати, реквієм, 5 симфоній, поеми, сюїта, фантазія, 10 концертів – 5 фортепіанних, 3 скрипкових, 2 для віолончелі з оркестром. Він багато подорожував, відвідував із концертами країн Європи, Північної та Південної Америки, але, як справжній патріот, надавав перевагу музиці французьких композиторів, за що слухачі вітали його вигуками : «Хай живе Франція!»
Каміль Сен-Санс був не лише композитором, але й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії).
Узагалі він був видатною особистістю: від матері-художниці та батька – поета успадкував літературні й живописні здібності; йому належать книги з філософії, літератури, живопису, театру; він відмінно знав астрономію, фізику, археологію, історію і навіть був обраний членом Французького астрономічного товариства.
А тепер послухаємо що нам розкажуть чарівні нотки.
Чарівні нотки. Каміль Сен-Санс був не тільки композитором, а й піаністом, органістом і письменником (він писав вірші та комедії). З раннього віку Сен-Санс чуйно прислухався до звуків природи: дзюрчання струмочка, шелестіння листя, тихого подиху вітру. Усі ці звуки втілилися згодом у його музичних творах. Батьки хлопчика – паризькі музиканти – приділяли багато уваги музичним заняттям сина, і він робив великі успіхи. Каміль почав складати музику з п'ятирічного віку, а його перший концерт відбувся, коли юному піаністові ледве виповнилося десять років. Сен-Санс багато подорожував і з величезною цікавістю ставився до музики народів інших країн. Його твори вирізняються яскравістю, близькістю до народно-побутової музики.
Вчитель. «Карнавал тварин» був написаний Сен-Санс в лютому 1886 року під час відпочинку в Австрії. Композитор задумав цю музику як сюрприз для концерту, який віолончеліст Шарль Лебук повинен був дати на свято Жирного вівторка. Перше виконання відбувся 9 березня 1886 року, де сам композитор виконував партію на фортепіано.
Сен-Санс заборонив видавати його за свого життя, не бажаючи уславитися автором «несерйозної» музики. Єдина частина сюїти, яку Сен-Санс дозволив видавати і виконувати — п'єса «Лебідь» для віолончелі та фортепіано. Ще за життя композитора вона міцно увійшла до репертуару віолончелістів.
Після смерті Сен-Санса партитура «Карнавалу» була видана і вперше виконана в публічному концерті 25 лютого 1922. Музика отримала велику популярність і часто виконується в концертах. Нерідко «Карнавал тварин» підноситься як музика для дітей і поєднується з поетичними або прозовими текстами, написаними спеціально для виконання.
«Карнавал тварин» сповнений гумором, іноді переходить в сатиру. Причому в деяких випадках композитор мав на увазі не стільки власне тварин, скільки людські характери, які вони уособлюють».
Музика різних частин «Карнавалу тварин» часто використовується в кіно-і мультфільмах, рекламі, театральних постановках.
Чарівні нотки. Найоригінальнішим твором Сен-Санса є сюїта «Карнавал тварин», що має підзаголовок: «Зоологічна фантазія» для двох фортепіано, струнного квартету, флейти, кларнета і ксилофона. У цьому творі втілилися спогади дитинства композитора.
«Карнавал тварин» – це сюїта з 14 номерів, кожний з яких має заголовок і фінал, зображає певну тварину, передає її характер і настрій.
Вчитель. Складіть визначення запропонованих слів. (Конверт №3)
Сюїта – задумом різнохарактерних п’єс, це цикл об’єднаних інструментальних художнім. спільним
Сюїта – це цикл різнохарактерних інструментальних п’єс, об’єднаних спільним художнім задумом.
Музика сюїти „Карнавал тварин” настільки зображальна, що слухачі безпомилково розпізнають левів, півнів, черепаху, слона, кенгуру, віслюка та інших.
Послухайте один із номерів сюїти і визначте, кого саме зобразила музика.
Вчитель. Перед вами конверт №4. В даному конверті є 14 картин. Сюїта складається з 14 части в кінці святкового фіналу. Відгадайте навзву даної частини, що ми зараз послухаємо.
1. «Вступ і Королівський марш лева» |
2. «Кури та півні» |
3. «Антилопи» |
4. «Черепахи.» |
5. «Слон» |
6. «Кенгуру» |
7. «Акваріум» |
8. «Персонажі з довгими вухами» |
9. «Зозуля в глибині лісу» |
10«Пташник» |
11. «Піаністи» |
12. «Викопні» або «Танець смерті» |
13. «Лебідь». |
14. «Фінал» |
Вчитель. Скажіть кого хотів показати композитор у даній сюїті? (Лебедя). Молодці.
Чарівні нотки. Хто цей граціозний і величний персонаж сюїти? Назвіть його. (Лебідь)
Музика зобразила неквапливий, плавний, граціозний і величний рух. Водночас ми почули в музиці голос води – висхідні та низхідні пасажі віолончелі.
Які почуття виразила музика?
—Музика виразила світлі, замріяні, ліричні почуття.
Отже, п’єсу Каміля Сен-Санса „Лебідь” із сюїти „Карнавал тварин” можна вважати втіленням ліричного образу.
Чарівні нотки. Хореографічний образ лебедя, створений російською балериною Майєю Плісецькою, відомий на увесь світ.
Відповіді дітей. Характер мелодії п’єси: Ніжний, загадковий, сумний, співучий, елегантний, лагідний...
Ритм: легкий, танцювальний.
Тембр: теплий, м’який, світлий, яскравий.
Темп: стриманий, помірний.
Вчитель. Чи сподобався вам цей твір?
Вчитель. Сіли всі рівненько. Зараз ми ще раз заспіваємо пісню української співачки Ірини Білика на слова Гнатенко Костянтиновича „Хай живе надія” (Нагадаю про співочу поставу, дихання, даю початковий тон. Учні співають)
Вчитель. Добре, ви гарно проспівали мелодію пісні, а тепер я вам пропоную послухати ще раз уривок із із сюїти „Карнавал тварин” п’єсу „Лебідь”. Під час слуханна зафарбуйте лебедя такими кольорами, якимим ви вважаєте, що композитор намалював за допомогою мелодії.
Вчитель. А тепер дорогі діти, пропоную вам виконати тестові завдання.
Завдання 1
Позначте правильне твердження
1 Сюїта – це колекція картин, об’єднаних спільним художнім задумом.
2. Сюїта – це програма концертних номерів.
3. Сюїта – це збірка пісень однієї тематики.
4. Сюїта – це цикл різнохарактерних інструментальних п’єс, об’єднаних спільним художнім задумом.
Завдання 2
Образ, що втілює п’єса «Лебідь» із сюїти К.Сен-Санса «Карнавал тварин»
Позначте правильне твердження. Виберіть один варіант відповіді.
1. Ліричний образ
2. Комічний образ
3. Трагічний образ
4. Героїчний образ
Завдання 3
Склад інструментів, для якого написана сюїта «Карнавал тварин»
Виберіть один варіант відповіді.
1. Для двох фортепіано, струнного квартету, флейти, кларнета і ксилофона
2. Для двох флейт, фортепіано, кларнета і органа
3. Для струнного квартету, саксофона, фагота і гітари.
4. Для двох віолончелей, фортепіано, кларнета.
Вчитель.
Ця птаха тендітна та сильна,
Пливе вона в річці повільно.
Шия довга, наче спиця,
А постава, як в цариці. (Лебідь)
Чарівні нотки. Музика буває настільки зображальною, що ми не лише чуємо, а наче бачимо образ! Наприклад, образ лебедя – ліричний образ, утілений у різних видах мистецтва: у музиці – п’єса з сюїти, у хореографії – танець, у літературі – давньогрецький міф про лебедів, які на честь народження бога Аполлона сім разів облетіли острів, де він народився.
Вчитель. На наступний урок ви повинні проспівати пісню української співачки Ірини Білика на слова Гнатенко Костянтиновича „Хай живе надія”, відгадати музичний твір, який ми сьогодні прослухали і підготувати цікаві повідомлення про композитора Каміля Сен-Санса.
Вчитель:
До по – ба – че – ння.
Учні:
До по – ба – че – ння.
1. «Вступ і Королівський марш лева» |
2. «Кури та півні» |
3. «Антилопи» |
4. «Черепахи.» |
5. «Слон» |
6. «Кенгуру» |
7. «Акваріум» |
8. «Персонажі з довгими вухами» |
9. «Зозуля в глибині лісу» |
10«Пташник» |
11. «Піаністи» |
12. «Викопні» або «Танець смерті» |
13. «Лебідь». |
14. «Фінал» |