Урок Тема: "Змінювання прикметників за родами та числами у сполученні з іменниками. Родові закінчення прикметників. Розрізнення роду і числа прикметників у сполученнях з іменниками

Про матеріал
Урок містить корисні та цікаві завдання. За допомогою цієї розробки уроку ви зможете узагальнити знання учнів про граматичний і смисловий зв'язок прикметників з іменниками; закріпити вміння учнів розрізняти прикметники за родами і числами; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, вміння добирати найвлучніші прикметники.
Перегляд файлу

Урок української мови ( 4 клас )

Тема: «Змінювання прикметників за родами та числами у сполученні з іменниками. Родові закінчення прикметників. Розрізнення роду і числа прикметників у сполученнях з іменниками ».

Мета: узагальнити знання учнів про граматичний і смисловий зв'язок прикметників з іменниками; закріплювати вміння учнів розрізняти прикметники за родами і числами; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, вміння добирати найвлучніші прикметники; виховувати любов до рідної мови, любов та повагу до символів української землі.

Обладнання: загадки, малюнки до загадок, квіти віночка, малюнок лелеки, картки із завданнями.

Хід уроку

І.Організаційний момент

    Пролунав дзвінок, починаємо урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Сьогодні на уроці ми сплетемо український віночок.

 Український віночок - це не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», адже в ньому є така сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює.

    Звичай плести віночки прийшов до нас з давнини.  Наші прабабусі знали різні секрети: як і коли плести вінок, як зберігати  в ньому квіти. До українського віночка вплітали різноманітні квіти, а в одному вінку могло бути до 12 різних квіток.

      Ми повинні виконати всі завдання, щоб сплести український віночок. А дізнатися про значення кожної квітки нам допоможе довідкове бюро пані Сови.

Отже, беремося до роботи.

Зошит свій ви розгортайте

Та під нахилом кладіть.

Сядьте рівно, не зігніться.

До роботи враз візьміться

Запишіть число, класна робота.

ІІІ. Каліграфічна хвилинка.

- Щоб вплести у вінок гроно калини, проведемо хвилинку каліграфії. (на дошці)

За    ві    іл    ол    во    ал   зацвіла

Зацвіла в долині червона калина.

- Хто автор цих слів? На уроці у нас ще лунатимуть уривки з творів Т.Г. Шевченка

Завдання

1. Підкресліть основу речення.

2. Встановіть зв'язок слів у реченні.

3. Назвіть частини мови.

Завдання виконано. Вплітаємо грона калини.

(У віночок вплітаємо  калину, а учені читають повідомлення про калину.)

Щоб вівся рід, калину садили біля хати. Кущ калини біля материної хати - це не тільки окраса, ай наш духовний символ, наша спадщина.

З калини плели гірлянди, прикрашали світлиці, весільні столи, коровай. Калинові букети ставили перед молодими, бажаючи їм вічної краси і міцного кохання.

Калина - символ нев’янучої краси, кохання, рідної землі. Ще калина - символ дівочої вроди та нашої України.

ІY. Актуалізація знань, умінь і навичок

- Сьогодні ми з вами продовжуємо подорожувати країною прикметника, і для того, щоб виконати наступне завдання, давайте пригадаємо:

1) Яку частину мови ми називаємо прикметником?

(Частина мови, що називає ознаку предмета і в початковій формі відповідає на питання який?, яка?, яке?, які?)

2) З якою частиною мови прикметник пов'язаний у реченні?

(З іменником)

3) Як визначаємо рід і число прикметника?

( а) Прикметник завжди стоїть у тому числі і роді, що й іменник, з яким пов'язаний. б) За закінченнями)

Y. Закріплення знань

1.Робота в групах.

- Об’єднайтесь у групи.

- Виконайте завдання по картках.

Назвіть прикметники, визначте число і рід.

Реве та стогне Дніпр широкий                                                            

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

 

Попрощалось ясне сонце

З чорною землею,

Виступає круглий місяць

З сестрою зорею.

 

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

 

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен синім морем

То виринав, то потопав.

Завдання виконано. Вплітаємо яблуневий цвіт.

Квіти яблуні - символ материнської любові.

Існував ритуал, коли батько торкався віночком голівки і промовляв: «Мати - яблуня моя, дай моїй доньці здоров’я і долі щасливої».

 2. Вибірковий диктант

- Напишемо вибірковий диктант.

- Запишіть прикметники тільки чоловічого роду.

Барвистий, українська, молода,активний, рожевий, сонячне, вічний, паперова, іскристий, дерев’яна, новий, синє, осінній, казковий, шкільна. 

- Підкресліть першу літеру в кожному слові і прочитайте слово, яке отримали. (Барвінок)

- Вплетемо у віночок барвінок.

Взимку відвар барвінку п’ють від застуди, влітку прикрашають  святковий стіл, хліб, хату, плетуть весільні вінки. На весіллі барвінок - символ вірності, краси. Упродовж року його шанують, вважають символом життя, мужності, вічності та безсмертя.

- Наступна квітка у нашому віночку наймолодша за своїм віком, її вплели люди тільки тоді, коли переконалися, що вона приносить здоров’я, доброту і ніжність.  У народі її називають рум’янок.

- Відгадайте загадку і дізнаєтесь як ще називають цю квітку.

Стоять у лузі сестрички,

Золотенькі очі, а білі вічки.  (Ромашки)

- Які прикметники допомогли відгадати загадку?

- Визначте число прикметників.

- Що ми можемо сказати про рід прикметників у множині?

Ми з вами трішки потрудились,

І мабуть, ви вже втомились.

Тепер настав час відпочинку,

Проведем  фізкультхвилинку.

 Фізкультхвилинка

(Діти промовляють текст фізкультхвилинки і виконують рухи).

Прокидаються ромашки,

Розпускають пелюстки.

Вітерець дихнув тихенько,

Пелюстки гойднув легенько.

Сутеніє, і квітки

Закривають пелюстки.

Тихо засинають, голівками хитають.

3.Самостійна робота по картках.

Вплітаємо у віночок волошки. Люди люблять волошки не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. Ними миють волосся, у відварі з них купають маленьких діток. У віночку волошки - символ людського розуміння та відданості, краси та величі неба, чистоти, простоти та ніжності.

4. Складання загадки

- Давайте спробуємо скласти загадку про птаха, що є національним символом нашої держави. Назвіть цього птаха. (Лелека) А допоможуть вам у цьому прикметники.

 … великий і красивий

… чорний або сніжно-білий

гострий …, тоненькі …

… з далекої дороги

     Чорний лелека занесений до Червоної книги України. Пам’ятайте про це!

- Вплітаємо у наш віночок  мак.

Мак у віночку - символ боротьби українського народу за волю та незалежність. І процвітає пролита кров маковою квіткою в українському вінку.

5. Виконаємо вправу 172 колективно.

- Прочитайте текст і визначте його тему.

(У тексті розповідається про тварин, які пристосувалися до суворих умов життя в тайзі.)

- До слів суворий, сильний доберіть синоніми.

Суворий -

Сильний - 

- Випишіть сполучення іменників з прикметниками, додаючи пропущені закінчення.

(Суворих умов, густе і довге хутро, захисне забарвлення, глибоке снігове покриття, сильний мороз, довга, жорстка шерсть, глибокому снігу).

- Вплітаємо останню квітку - деревій.

Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем. Коли квіти відцвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте. Тому й вплели її люди до віночка як символ нескореності.

У гаю, на лузі, в полі -

Скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,

Потім сіли в дружнім колі

І сплели вінок.

YІІ. Підсумок уроку.

Гра «Так чи ні»

1)Прикметник - частина мови, яка відповідає на запитання який?, яка?, яке? і означає дію предмета.

  - Ні

2)Прикметники змінюються за родами і числами.

   - Так

3) У множині рід прикметника не визначають.

   - Так

4) За закінченнями не можна визначити рід і число прикметника.

   - Ні

5) Прикметник завжди стоїть у тому числі і роді, що й іменник, з яким пов'язаний.

   - Так

     На згадку про наш урок  я хочу вам подарувати по квіточці з нашого віночка. Нехай кожна квіточка принесе вам здоров’я, розум, силу.

   Знайте, любіть та поважайте символи рідної землі.

Домашнє завдання.

Скласти загадку про квітку, яку можна ще вплести до віночка, виконайте малюнок цієї квітки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 квітня 2019
Переглядів
1958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку