Теорема Фалеса. Середня лінія трикутника та середня лінія трапеції. Розв’язування задач.
Урок з геометрії у 8 класі
вчителя математики
Мета уроку:
Навчальна:
- повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів щодо середньої лінії
трапеції та трикутника; теореми Фалеса;
- формувати вміння учнів застосовувати здобуті знання на практиці та показати практичне застосування геометрії в повсякденному житті;
- формувати просторові уявлення, розвивати логічне мислення.
Розвивальна:
Виховна:
Основні завдання:
Засоби: картки із завданнями; підручник (М.І.Бурда,Н.А.Тарасенкова «Геометрія 8»); мультимедійна презентація, креслярський набір, крейда.
Епіграфи до уроку
Блаженство тіла полягає у здоров'ї,
блаженство розуму - в знаннях
Фалес
Геометрія навколо нас
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
ІІ. Формулювання мети і завдань уроку
На сьогоднішньому уроці ми з вами закріпимо теорему Фалеса, поняття про середні лінії трикутника та трапеції; навчимося застосовувати набуті знання та вміння до розв’язування задач. Зробимо екскурс в історію з життя Фалеса. Проаналізуємо чи отримала дана тема подальший розвиток і застосування у житті людини.
IIІ. Перевірка домашнього завдання.
Взаємоперевірка домашніх тестових завдань №2, 3 ст.67.
(Учні міняються зошитами. Правильні відповіді до задач висвітлюються через проектор, а учні олівцем ставлять «+» або «-».) (слайд 3)
Відповідь до:
Тесту №2
Тесту №3
Учитель: оскільки урок є підсумковим з тем «Теорема Фалеса», «Середня лінія трикутника», «Середня лінія трапеції», то виникає необхідність повторення, узагальнення та систематизації набутих знань, умінь під час вивчення теми.
Далі вчитель проводить з учнями усне бліцопитування (слайд 4)
ІV. Актуалізація опорних знань
Задачі за готовим малюнками.
За допомогою презентації, учні усно розв’язують задачі і дають відповіді. За кожну правильну відповідь учень отримує смайлик на щоденник (як додатковий бал до оцінки за урок)
(Усні вправи. Слайди № 6, 7, 8, 9, 10, 11)
Ми з вами вивчаємо геометрію уже другий рік. Кожен з вас переконався, який це цікавий, багатогранний розділ математики.
Але завжди виникає питання: а чи знадобляться мені ці знання у моєму житті? Для цього давайте поглянемо на наступний слайд. (слайд 12)
V. Мотивація
Прийом « Проблемне запитання»
Учитель: Як ви вважаєте, чи можна на практиці, не застосовуючи безпосередню вимірювання, а використовуючи тільки знання з геометрії, визначити довжину або ширину заболоченого місця?
І на це питання нам в кінці уроку дасть відповідь один учень, якому ця задача задавалась, як індивідуальне домашнє завдання.
VІ. Закріплення і застосування навичок та вмінь
Розв’язування задач.
Для цього ви об’єднаєтесь в пари, кожна пара отримає картку із задачею. Отриману при розв’язуванні задачі відповідь знаходите у таблиці, а навпроти – літеру.
Номер завдання на карточці, це порядковий номер літери у загадковому слові. Розгадка всього слова залежить від роботи всього класу, як команди.
Розв’язування задач: 4 картки і 1 на дошці (слайди 13-16)
Картка 1.
Відповідь: 40см, буква М
Картка 2
Відповідь: 12см, 12см, 12см, 600, буква І
Картка 3.
Відповідь: 17см, 19см, 21см, буква Л
Картка 4.
Відповідь: 10см, буква Е
Картка 5. Задача практичного змісту
Робота з підручником №369, ст.51
Умова задачі:
Над входом у дачний будинок є навіс. Згодом виникла потреба поставити підпори до середини навісу (точка F на малюнку 176). Як, не вимірюючи, знайти довжину підпори (відрізка EF), якщо відповідні краї навісу віддалені від поверхні землі на 2,5 м і 3,5 м? Подумайте, поміркуйте і зробіть геометричний малюнок до цієї задачі так, щоб за готовим кресленням ми могли розв’язати задачу
1. Учні пояснюють, чому саме такий малюнок (чому треба зобразити прямокутну трапецію,чому FE – середня лінія).
2. Обчислюють довжину підпори FE, як довжину середньої лінії трапеції.
FE = (2,5+3,5)/2.
Відповідь: довжина підпори 3 метри, буква Т
Відповідь |
Буква слова |
18см, 40см, 66см |
О |
3м |
Т |
60см |
П |
7см |
К |
12см, 60о |
І |
17см, 19см, 21см |
Л |
16см, 24см, 28см |
Я |
10см |
Е |
3,5м |
З |
40см |
М |
Отримане слово – Мілет. Що це? Це давньогрецьке місто-держава на узбережжі Егейського моря, з якого походить Фалес.
Про Фалеса Мілетського нам підготували невеличку історичну довідку у вигляді мультимедійної презентації. Учень, що підготував презентацію, демонструє її.
А тепер повернемось до нашої задачі « Практичність теорії »
Учень, якому ця задача була на домашнє опрацювання виходить до дошки і пояснює її розв’язання(умова задачі попередньо замальована на відкидній дошці або ватмані).
На мал. зображено заболочене місце. Добудуємо прямі ОР, ОF та РF, що виходять з довільної точки О.
1.Виміряти ОР, ОF, знайти середини цих відрізків, виміряти довжину середньої лінії трикутника РОF
2.Обчислити відстань між пунктами Р та F, як основу трикутника використовуючи властивість середньої лінії.
3.Виміряти відстані РМ і NF. Протяжність заболоченого місця обчислити за формулою МN=PF-(PM+NF).
Додаткове завдання в групах (за рахунок вільного часу). Конверти з прямокутними трикутниками і завданням роздаються учням.
ЦІКАВА ЗАДАЧА
Скласти трапецію:
Група 1 – з чотирьох прямокутних трикутників;
Група 2 – із трьох прямокутних трикутників;
Група 3 – із двох прямокутних трикутників.
Підказки на слайдах
VІІ.Підбиття підсумків уроку.
Як на вашу думку, знання із даної теми знайдуть практичне застосування у майбутньому вашому житті?
Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
Сподіваюся що на цьому уроці ви ще раз переконалися у справедливості відомого висловлювання:«Геометрія навколо нас». І маю надію що при нагоді вам вдасться скористатися знаннями здобутими на уроках геометрії, принаймні мені б цього дуже хотілося. Прошу здати щоденники на оцінки.
VІІІ.Домашнє завдання.
§6,7-повторити №297 (обов’язкове завдання для всіх,середній рівень), №354 - виконують учні, які бажають оцінку достатнього рівня), №366 (завдання високого рівня).
1