Тема: Теорема Піфагора. Розв’язування задач.
Мета:
-
формування предметних компетентностей: удосконалити вміння застосовувати теорему Піфагора до розв’язування задач, у тому числі прикладного характеру; сформувати вміння використовувати піфагорові трійки; формувати вміння «бачити» прямокутні трикутники, які є частинами інших геометричних фігур.
-
формування ключових компетентностей: формувати вміння оперувати геометричними об’єктами на площині; сприяти самовихованню допитливості, усвідомленню власних освітніх потреб, цінності нових знань і вмінь; формувати вміння абстрактно мислити, виділяти головне у досліджуваному матеріалі, генерувати нові ідеї; сприяти вихованню толерантності, ініціативності, уважності; сприяти усвідомленню значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві; удосконалювати здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення компетентностей
Обладнання: інтернет-ресурси, таблиці піфагорових трійок, QR-коди, магнітна дошка, вислови, креслення для доведення теореми, ватман, маркери, мотузка з вузликами
Хід уроку
-
Організаційний етап
Добрий день! Сьогодні ми маємо можливість знову доторкнутися до тієї міри золота, якою Йоганн Кеплер назвав…(теорему Піфагора).
Ми перевіримо, наскільки добре вивчили та зрозуміли цю визначну теорему, а також спробуємо здобути навички використання цієї теореми для розв’язування задач, в тому числі і прикладних; спробуємо запам’ятати найпоширеніші піфагорові трійки та використати їх в задачах, що може стати вам у нагоді при складанні ЗНО.
А гаслом цього уроку я обрала слова чоловіка, якого довгий час не допускали до участі до змагань з боротьби через його малу масу, та який завдяки своїй наполегливості зумів стати врешті-решт стати олімпійським чемпіоном:
Тимчасова невдача краще, ніж тимчасова удача.
Піфагор
Отож, удачі нам усім, і хай вона буде не тимчасовою!
-
Актуалізація опорних знань
-
Давайте пригадаємо теорему Піфагора та відтворимо основні кроки доведення (на ватмані, що закріплений на магнітній дошці, учень маркером робить основні записи).
-
Скільки існує способів доведення теореми Піфагора? (близько 400)
-
Ще один спосіб доведення ви побачите, коли дасте відповіді на запитання вправи-пазлу на LA (виконуємо вправу https://learningapps.org/8755196 )
-
Для якого трикутника проведено це доведення? (для єгипетського)
-
Що це за трикутник?
-
А яке доведення вважають найпростішим? (зважуванням)
-
Кому цікаво перевірити свій рівень англійської? Наукове обґрунтування цього способу з точки зору фізики ви зможете побачити вдома, перейшовши за посиланням на QR-коді, але пояснення тут англійською. Кому складно, можна увімкнути переклад в налаштуваннях.
-
Який ваш улюблений спосіб доведення?
-
Як формулюється обернена теорема?
-
Як цю теорему використовували при будівництві Єгипетських пірамід? Продемонструйте. (за допомогою мотузки з вузликами)
-
При будівництві якої пам’ятки історії та архітектури України було використано цей «прилад»? (Софії Київської, показати банкноту 2 гривні)
Ви чудово впоралися!
-
Удосконалення знань і вмінь
№1. Розв’язування стародавньої індійської задачі за dashboard Padlet/З математикою навколо світу (№ 575 з підручника).
https://uk.padlet.com/n79vish/v64cckbpydiy
№2. Розв’язування компетентнісної задачі про Вінницьку телевежу за презентацією.
-
Чи є набір чисел 60, 297 та 303 піфагоровою трійкою?
-
Рекламна пауза – творчий проект учнів
№3. Розв’язування вправ на LA з використанням таблиць піфагорових трійок
https://learningapps.org/8863095
-
Що зображено на обкладинці вправи? (вавилонська клинописна таблиця піфагорових трійок)
-
Домашнє завдання
-
Підсумок уроку
Ми сьогодні добре попрацювали, але матимемо ще 2 уроки, щоб вдосконалити свої навички застосування теореми Піфагора.
А зараз ми перевіримо ваше творче завдання з минулого уроку – сенкан «Теорема Піфагора». (зрадок у вкладенні)
Цікаво, що теоремі Піфагора вдалося пристосуватись навіть у цьому новому календарному році, адже 2020=172+192+232+292.
Хто не вірить – можете перевірити вдома!
А я вам хочу побажати: Нехай ваші
Праця
Ідеї
Фантазія
Активність
Гумор
Оптимізм
Розум
допоможуть вам весь рік працювати так дружно і завзято, як сьогодні на уроці, а теорема Піфагора нехай буде не ослячим, а веселковим місточком до нових знань та здобутків!
Ви молодці! Дякую за урок!