Урок "Тепловий ефект хімічної реакції. Термохімічні рівняння."

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Тепловий ефект хімічної реакції. Термохімічні рівняння."
Перегляд файлу

Тема: Тепловий ефект хімічної реакції. Термохімічні рівняння.

Мета: навчити учнів класифікувати реакції за критерієм виділення або поглинання теплоти; дати уявлення про тепловий ефект реакції, термохімічні рівняння; про значення екзо- та ендотермічних реакцій у природі і житті людини; сприяти розвитку логічного мислення.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання :

Інтерактивна технологія «мікрофон»:

  1. За якими критеріями класифікують хімічні реакції?
  2. Як класифікують реакції за кількістю вихідних речовин та продуктів реакцій?
  3. Наведіть приклад реакції розкладу; вкажіть , де найчастіше використовуються
  4. Наведіть приклад реакції сполучення; вкажіть , де найчастіше використовуються
  5. Наведіть приклад реакції заміщення;  вкажіть , де найчастіше використовуються
  6. Наведіть приклад реакції обміну; вкажіть , де найчастіше використовуються
  1. Мотивація пізнавальної діяльності та актуалізація знань.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати хімічні реакції і звернемо особливу увагу на те, яку роль вони відіграють у природі та нашому житті. Але для того, щоб ми продовжили наш урок нам необхідно розв’язати оповідання - загадку.

Оповідання-загадка.

Якось я і мої товариші задумали пополювати на одному з островів. Попливши туди на човні. Ось у тумані показалися обриси острова. Ми швидко причалили до берега й насамперед почали розпалювати вогнище. А щоб вітер не погасив його, ми обклали його камінням, якого багато велося навколо. Каміння було м’яке, біле і дуже бруднило руки. Паливо в нас було чудове, вітер уже не заважав нам, а проте багаття не розгорялося. Лише спільними зусиллями вдалося.


Вранці всі накинулися на чергового Володю: вогнище погасло, а сірники десь запропастилися. Але я виручив Володю, заявивши, що й без вогню зварю яйця на сніданок. Для цього я подрібнив біле каміння, де торкався до нього вогонь, насипав його у вириту у землі ямку, поклав туди сирі яйця і полив їх водою. Каміння зашкварчало, повалила пара, за кілька хвилин яйця були готові.

Інтерактивна технологія «мозковий штурм»

Що ж відбулося? Які процеси дозволили автору оповідання вирішити проблему, тобто зварити сніданок?

Після запису всіх ідей, пропозицій, коментарів щодо вирішення проблеми, обговорюємо, оцінюємо їх, учні дають відповіді на питання:

  1. До якої гірської породи можна віднести «біле каміння»? (вапняк)
  2. Чому вогонь не хотів розгорятися? (вапняк під дією температури розклався, відбулася реакція  CaCO3 → CaO + CO2, а вуглекислий газ не підтримує реакцію горіння)
  3. В результаті якої реакції автор зміг приготувати сніданок?

(СаО + Н2О → Са(ОН)2 при гашені випаленого вапна, виділяється велика

кількість тепла, енергії, ось чому, взявши обпалені шматочки білого каміння, і заливши його водою, автор зміг зварити яйця.

Реакції записуємо на дошці.

Бесіда: чим відрізняються умови проходження цих реакцій?

Після обговорення робимо висновок, що перша реакція відбувається лише при затраті енергії, а друга - з виділенням тепла, що реакції, які відбуваються з виділенням теплоти називають екзотермічними, а ті що відбуваються з поглинанням теплоти - ендотермічними.

Яка причина поглинання та вивільнення енергії? Що ж відбувається при проходженні цих реакцій? Поняття  термохімічного рівняння (робота з підручником).

  1. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу.
  1. Вправи 7, завдання 1,2 (підручник Березан О.)

2 Фронтальна бесіда

  1. Які реакції називають ендотермічними?
  2.   Які реакції називають екзотермічними?
  3.   Наведіть приклади екзотермічних реакцій? Яку роль вони відіграють в
  4. природі, в житті людини? Наведіть приклади ендотермічних реакцій та поясніть їх значення в природі та житті людини.
  1. Заключна частина уроку.
  1. Підбиття підсумків уроку.
  2. Домашнє завдання: параграф 20

Яку реакцію ми найчастіше використовуємо у нашому побуті? Напишіть рівняння реакції, визначте до якого типу вона належить.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Березан О.В.)
Додано
2 квітня 2023
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку