Тема. Територіальні зміни меж України. Сучасний адміністративно-територіальний устрій.
Мета: визначити основні етапи формування території країни; ознайомити із сучасним адміністративно-територіальним устроєм України; навчитися визначати за допомогою карти розташування адміністративно-територіальних одиниць, продовжити формування умінь аналізувати, робити висновки та узагальнення.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Урок 10
Тема. Територіальні зміни меж України. Сучасний адміністративно-територіальний устрій.
Мета: визначити основні етапи формування території країни; ознайомити із сучасним адміністративно-територіальним устроєм України; навчитися визначати за допомогою карти розташування адміністративно-територіальних одиниць, продовжити формування умінь аналізувати, робити висновки та узагальнення.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти.
Географічна номенклатура: 24 області України, АР Крим, обласні центри.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учням отримують картки оцінювання (Додаток 1), які впродовж уроку заповнюються учителем або самим учнем, в залежності від типу перевірки.
II. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
Перевірка д/з
«Експрес-тест» (Додаток 1)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Бесіда
Отже, сьогодні на уроці ми докладніше розберемось в усіх цих питаннях, адже щоб стати справжніми господарями своєї Батьківщини, мало її лише любити, а потрібно й добре знати.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Територіальні зміни меж території України протягом ХХ ст.
Тільки в окремі періоди українські державні утворення були значними (Київська Русь, Запорізька Січ). Загалом українські території належали іншим імперіям. У 1919 році утворюються різні за значенням українські державні формування (УНР, ЗУНР). З 1922 р. починається етап існування України як республіки СРСР, до якої входять спочатку тільки території Лівобережжя і східного Правобережжя, а потім поступово приєднуються західні й південні землі. У 1954 р. остаточно сформувалися її межі, які залишилися без змін і після проголошення 24.08.1991 р. незалежності.
Завдання. За допомогою тексту підручника на ст.44 заповніть пропуски у таблиці.
Формування території України
Рік |
Українські землі, що приєдналися |
|
Східна Галичина, Західна Волинь |
1940 |
|
|
Закарпаття |
1954 |
|
2. Сучасний адміністративно-територіальний устрій.
До складу України входить 24 області та АР Крим (тимчасово окупований); 2 міста державного підпорядкування (з особливим статусом); центри АР та областей, райони АР та областей, міста обласного підпорядкування, районні центри, райони в містах, селища та села.
Практикум
Проблемне питання
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Мікрофон»
Учні за допомогою уявного мікрофона по черзі називають області України.
Географічний диктант
Закінчіть речення.
Відповіді: 1.АР Крим. 2. 24. 3. Райони. 4. Росією. 5. Луцьк. 6. Закарпатської області.
VI. Підсумки уроку
Усне підведення підсумків, підрахунок набраних балів за урок.
VII. Домашнє завдання
Додаток 1
Картка оцінювання
Прізвище, імʼя_________________________________Дата____________________
Завдання |
Максимальний бал за завдання |
Отриманий бал |
«Експрес-тест» |
4 |
|
Таблиця «Формування території України» |
2 |
|
Практикум |
3 |
|
Географічний диктант |
3 |
|
Оцінка:_____________
Додаток 2
«Експрес-тест»
1. Памʼятний знак, який указує, що на цьому місці розташований герафічний центр Європи, установлений на території (0,5 б.):
А. Закарпатської області
Б. Львівької області
В. Тернопільської області
Г. Волинської області
2. Памʼятний знак, зображений на ілюстрації, установлений у Кіровоградській області на місці (0,5 б.):
А. де сходяться кордони України, Росії та Білорусі
Б. географічного центру України
В. геометричного центру України
Г. Розташування крайньої східної точки України
А. Західний Буг Б. Збруч В. Інгул Г. Дністер
4. Установіть відповідність між крайніми точками (1 б.):
Д. м. Сарич АР Крим
Відповіді: 1. А, 2. В, 3. Б, 4. 1.В, 2.Д, 3.Б, 4.А, 5. 1, 2, 6.