Матеріал містить календарно - тематичне планування для курсу "Україна у світі: природа, населення" 8 клас. Зміст тем відповідає програмі. Подано перелік практичних робіт згідно нової програми.У програмі 8-го класу передбачено виконання 12 практичних робіт, 4 з яких є обов'язковими для оцінювання. Календарно - тематичне планування сформовано на один календарний рік.
Календарно – тематичне планування
8- ___ клас
70 годин, 2 години на тиждень
№ з\п |
№ уроку в темі |
Зміст навчального матеріалу |
Практична робота |
к-ть год |
дата |
примітка |
||||
ВСТУП |
||||||||||
1 |
1 |
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації.
|
|
1 |
|
|
||||
2 |
2 |
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження |
|
1 |
|
|
||||
Розділ І. Географічна карта та робота з нею (6год) |
||||||||||
Тема 1. Географічна карта. |
3 |
|
|
|||||||
3 |
1 |
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
1 |
|
|
||||
4 |
2 |
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт |
|
1 |
|
|
||||
5 |
3 |
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
|
1 |
|
|
||||
Тема 2. Топографічні карти. |
4 |
|
|
|||||||
6 |
4 |
Топокарта. Читання та практичне використання топографічних карт |
|
1 |
|
|
||||
7 |
5 |
|
Практична робота 1. Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою.
|
1 |
|
|
||||
8 |
6 |
Плани міст, схеми руху транспорту |
Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування
|
1 |
|
|
||||
9 |
7 |
Підсумково – узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
||||
Розділ ІІ. Географічний простір України (7год) |
||||||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
||||||||||
10 |
1 |
Політична карта світу, її елементи . |
Практична робота 2. Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах.
|
1 |
|
|
||||
11 |
2 |
Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). |
Дослідження Порівняльна оцінка географічного положення України з країнами світу (2 – 3 на вибір) |
1 |
|
|
||||
12 |
3 |
Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи.
|
|
|
|
|
||||
Тема 2. Формування території України |
1 |
|
|
|||||||
13 4 Територіальні зміни меж України з ХХ ст. |
|
|
|
|||||||
14 |
5 |
Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях |
|
1 |
|
|
||||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів. |
2 |
|
|
|||||||
15 |
6 |
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. |
Практична робота 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу.
|
1 |
|
|
||||
16 |
7 |
Підсумковий урок |
Дослідження Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським |
1 |
|
|
||||
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України (34 год)
|
||||||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси. |
7 |
|
|
|||||||
17 |
1 |
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня» |
|
1 |
|
|
||||
18 |
2 |
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|
1 |
|
|
||||
19 |
3 |
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Дослідження П. Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
Дослідження. Історія геологічних досліджень території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком (на вибір) |
1 |
|
|
||||
20 |
4 |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
|
1 |
|
|
||||
21 |
5 |
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців. |
Практична робота 4. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України. |
1 |
|
|
||||
22 |
6 |
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів |
|
1 |
|
|
||||
23 |
7 |
Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|
1 |
|
|
||||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси. |
7 |
|
|
|||||||
24 |
1 |
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні |
|
1 |
|
|
||||
25 |
2 |
Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони |
|
1 |
|
|
||||
26 |
3 |
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. |
Практичні роботи 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками.
|
1 |
|
|
||||
27 |
4 |
Сезонні погодні умови та явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Б. Срезневський – організатор метеослужби в Україні. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. |
Практичні роботи 6 Визначення причин відмінностей кліматичних показників різних регіонів України за аналізом кліматичної карти.
|
1 |
|
|
||||
28 |
5 |
Вплив погодно-кліматичних умов на здоров’я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
Дослідження Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ |
1 |
|
|
||||
29 |
6 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА І СЕМЕСТР |
1 |
|
|
|||||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси. |
5 |
|
|
|||||||
30 |
1 |
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік |
|
1 |
|
|
||||
31 |
2 |
Основні річкові басейни та системи. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
Практична робота 7. Зазначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України.
|
1 |
|
|
||||
32 |
3 |
Озера, їх типи, особливості водного режиму. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали |
|
1 |
|
|
||||
33 |
4 |
Підземні води. Основні артезіанські басейни. Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони |
|
1 |
|
|
||||
34 |
5 |
Води суходолу своєї місцевості. |
|
1 |
|
|
||||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. |
2 |
|
|
|||||||
35 |
6 |
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В. Докучаєва. Карта ґрунтів. |
Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів |
1 |
|
|
||||
36 |
7 |
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. |
Практична робота 8 Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України.
|
1 |
|
|
||||
Тема 5. Рослинність |
1 |
|
|
|||||||
37 |
8 |
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості |
|
1 |
|
|
||||
Тема 6. Тваринний світ України. |
2 |
|
|
|||||||
38 |
9 |
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. |
|
1 |
|
|
||||
39 |
10 |
Підсумково – узагальнюючий урок
|
|
1 |
|
|
||||
Тема 7. Ландшафти України.
|
|
|
|
|||||||
40 |
1 |
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Дослідження К. Геренчука. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти.
|
|
1 |
|
|
||||
41 |
2 |
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів. |
|
1 |
|
|
||||
42 |
3 |
Природні зони України: лісостепова, степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
1 |
|
|
||||
43 |
4 |
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
1 |
|
|
||||
44 |
5 |
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
1 |
|
|
||||
45 |
6 |
Природні умови і ресурси Чорного моря і Азовського морів, проблеми їх раціонального використання. |
|
1 |
|
|
||||
46 |
7 |
|
Практична робота 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором). |
1 |
|
|
||||
47 |
8 |
Ландшафти своєї місцевості |
Дослідження Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання. Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість з ландшафтами України |
1 |
|
|
||||
Тема 8. Природокористування. |
4 |
|
|
|||||||
48 |
9 |
Використання природно-ресурсного потенціалу України. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. |
Дослідження Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини |
1 |
|
|
||||
49 |
10 |
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. |
Практична робота 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України. |
1 |
|
|
||||
50 |
11 |
Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природокористування в умовах сталого розвитку |
Дослідження (на вибір) Вплив компонентів природи на здоров я людини |
1 |
|
|
||||
51 |
12 |
Підсумково – узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
||||
Розділ IV. Населення України та світу
|
13 |
|
|
|||||||
Тема 1. Кількість населення в світі та Україні |
3 |
|
|
|||||||
52 |
1 |
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Зміна кількості населення в світі та Україні. Регіональні відмінності демографічних процесів. Дослідження Чубинського. Демографічна політика. |
|
1 |
|
|
||||
53 |
2 |
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення.
|
Практична робота 11. Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу |
1 |
|
|
||||
54 |
3 |
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|
1 |
|
|
||||
Тема 2. Розселення.
|
|
|
|
|||||||
55 |
4 |
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні.
|
Дослідження Визначення регіонів України з найбільшою і найменшою густотою населення |
1 |
|
|
||||
56 |
5 |
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
1 |
|
|
||||
57 |
6 |
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
1 |
|
|
||||
Тема 3. Етнічний склад населення.
|
2 |
|
|
|||||||
58 |
7 |
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
1 |
|
|
||||
59 |
8 |
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення |
|
1 |
|
|
||||
Тема 4. Релігійний склад населення.
|
1 |
|
|
|||||||
60 |
9 |
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні |
|
1 |
|
|
||||
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні.
|
3 |
|
|
|||||||
61 |
10 |
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів |
|
1 |
|
|
||||
62 |
11 |
Економічно активне населення. Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
Практична робота 12 |
1 |
|
|
||||
63 |
12 |
Підсумково – узагальнюючий урок |
|
1 |
|
|
||||
64 |
13 |
КОНТРОЛЬНА РОБОТА ЗА І І СЕМЕСТР |
1 |
|
|
|||||
Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону |
|
|
|
|||||||
65 |
1 |
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку. |
|
1 |
|
|
||||
66 |
2 |
Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів.
|
|
1 |
|
|
||||
67 |
3 |
Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
1 |
|
|
||||
68 |
4 |
Населення регіону. Кількість та структура населення. |
|
1 |
|
|
||||
69 |
5 |
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду. |
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
1 |
|
|
||||
70 |
6 |
Підсумковий урок |
|
1 |
|
|
||||