Урок "Тернистий шлях та еволюція головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»

Про матеріал
Урок засвоєння знань і формування на їх основі умінь, навичок висловлювати свої думки щодо характеристики головного героя; формувати навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері, уміння розрізняти добро і зло.
Перегляд файлу

Тема: Тернистий шлях та еволюція головного героя казки                         О. Уайльда «Хлопчик-зірка»

Мета: Продовжити роботу над визначенням головної думки твору, вчити висловлювати свої думки щодо характеристики головного героя; формувати навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері, уміння розрізняти добро і зло.

Обладнання: портрет О.Уайльда, видання казки різних років, ілюстрації художників та учнівські малюнки до твору, схеми і таблиці, презентація у форматі Power Point та відповідне обладнання для її показу, самооцінка, картки з висловлюваннями О.Уайльда.

Тип уроку: урок засвоєння знань і формування на їх основі  умінь, навичок.

 

Епіграф: Гляди не забудь: Людиною будь!

                                  Народна мудрість

Хід уроку

І. Організаційний момент

Швидше, швидше ви збирайтесь.

Один одному всміхайтесь.

Не баріться, бо вже час

Казочці іти до нас!                      (запис № 1 - заметіль)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя.

Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю, а двоє лісорубів продирались крізь хащі. Був такий холод, що навіть звірі та птахи не знали, як його перебути.

І ось такої морозної ночі сталося диво…

  1. Бесіда (з використанням презентації)
  1. Яке ж диво сталося в цю люту ніч? (Впала зірка)  - слайд № 1
  2. Чому лісоруби так зраділи, побачивши падаючу зірку? (Думали, що то золото)
  3. Чи зраділи лісоруби знахідці? Чому? (Ні, своїх дітей багато)
  4. У казці читаємо: «І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ …і почвалав з горба в село». Чому не пішов, не помчав, а почвалав? ( Думав про бідність, голодних дітей, як покаже дитинча дружині)
  5. Як сприйняла знахідку дружина лісоруба? (Спочатку була проти, бо й своїх дітей нічим годувати)
  6. Які почуття перемогли в серці бідної жінки?  (Співчуття, жалість ).
  7. Що ви можете сказати про лісоруба і його дружину? ( Вони мали добре, щире серце)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку .         Слайд № 2

  1. Слово вчителя. Кажуть, що кожна зірочка на небі – це чиясь душа. І кожна людина хотіла б стати тією зіркою, яка яскраво світить на небі. А як стати тією яскравою зіркою і не втратити себе, а залишитися Людиною, ми сьогодні і поговоримо.

Слайд № 3. Десь там, на якійсь  планеті, народився  зірковий хлопчик. І туди, на небо, повернулася його душа. Він пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою  зіркою. 

  1. Запис теми уроку в зошиті.   Слайд № 4
  2. Словникова робота.

Тернистий – важкий, болючий, сповнений страждань.  Слайд № 5

Еволюція – процес   зміни, розвиток,  рух  вперед.  Слайд № 6

 

ІV . Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Слово вчителя. Ми говоримо з вами про шлях, який пройшов Хлопчик-зірка. Який цей шлях? (важкий, болючий, сповнений страждань)

 Отож, давайте пригадаємо, як перетворився  наш герой з яскравої зірки на потвору бридку і нікому не потрібну. (уривок з фільму)

2.Робота з текстом.  Слайд № 7

1. Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Як про це говориться у тексті? (Це певно мені  така кара…)

2.Скільки років блукав хлопчик-зірка у пошуках матері? (3 роки)

3. Що це були за роки? (Роки зневаги, болю, страждань, роки без любові і милосердя).

4. Чому він ніколи не зустрічав підтримки, співчуття, доброзичливості? (Світ повівся з ним так само жорстоко як і він)

5.Як хлопчик потрапив до чаклуна? (Його продали вартові)

6. На які випробування прирік Хлопчика-зірку чаклун?(Знайти 3 монети)

7. Чому монети потрібно було шукати саме в лісі? (Ліс – уособлення природи, з якої він знущався)

8. Чому герой допомагає зайченяті, що потрапило в пастку? (Він почав змінюватися і відгукується на чуже горе)

9. Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання чекає на нього, віддає монети прокаженому? (Забуває по власну біду, стикаючись із стражданнями інших, він стає милосердним)

10.Коли краса повернулася до хлопчика? (Коли під загрозою смерті він віддав монету із червоного золота)

11.Чи правильно сказати, що він став таким як колись? (Ні, він змінився внутрішньо)

12. Які внутрішні зміни відбулися в хлопчику? (Став добрим, милосердним, чуйним, ніжним)

3. Складання схеми «Життєве коло Хлопчика-зірки»

4. Складання схеми «Еволюція образу голов­ного героя»

 (Робота у групах – діти діляться на 2 групи. Завдання: поєднати ланцюжок схеми з описом, розмістити послідовно: що було за чим?)

Захоплення власною красою – опис (він був білим і витонченим, як слонова кістка, а його кучері були подібні на пелюстки золотого нарциса. Його губи були, як червона квітка, а очі, як фіалки біля річечки з чистою водою, а його тіло було таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря).

«Краса обернулася злом для нього» («Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей «зневажав через їхнє низьке походження». «Не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нужден­них»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; зну­щався над тваринами і птахами.)

 

Знущання з матері-жебрачки, усвідомлення вини «Ні, але я ж був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я повинен звідси піти і обхо­дити увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення».

Перетворення красеня на потвору («Обличчя було, як у жаби, а тіло в лусці, як у гадю­ки».)                         

Роки поневіряння («Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості».)

Пошуки монет (Допоміг Зайчику, віддав монети прокаженому.)

Повернення краси («Який красивий наш воло­дар!»)

Зустріч з матір’ю («Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я поверну­ся назад до лісу».)

Володар міста над річкою («Він керував справедливо й милосердно, Злого Чаклуна вигнав, дроворубові та його дружині посилав багато подарунків, а дітей їхніх всіляко вшановував. Він не терпів, коли хтось грубо ставився до звірів чи птахів, а навчав любові, доброти й милосердя, бідним давав хліб та одяг, і всюди панував мир і достаток».)

4. Перегляд презентації №2

5. Слово вчителя. Саме такий шлях довелося прой­ти Хлопчикові-Зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Коли добро йде від серця, тоді вона справжня людина.

У творі О. Уайльда поєднана мудрість народів усіх поколінь, а також знайшли відображення думки, закла­дені в Біблії, потреба духовного відродження, відкрит­тя християнських цінностей. Пригадайте з уроків християнської етики, які християнські закони порушив Хпопчик-Зірка?

 

  • «Люби ближнього, як самого себе».
  • «Чини з людьми так, як би ти хотів, щоб вони чини­ли з тобою».
  • «Шануй свого батька та матір свою».

  - Що означає каятись? (визнавати свою вину, виправлятися)

  - Чи  кається Хпопчик-Зірка?

Слово вчителя. Хлопчик-Зірка усвідомив, що головне призначення людини – творити  добро. Він був жорстоким до інших і поплатився за це. Тільки про-йшовши шлях духовного очищення і страждань, він зро­зумів, що справжня краса – духовна.

      Фізкультхвилинка  (звучить мелодія- запис №2)

Ми  на  пальчики  стаєм.

Зірку  з  неба  дістаєм

Обережно  ми  тримаєм

І легесенько  гойдаєм.

З  нею  разом  присідаєм

І  додому  відпускаєм.

Всі за парти ми сідаєм

І у казку повертаєм.

 

Слово вчителя. Отже, підсумуємо. Ми записували у зошиті риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після.  Слайд № 8

Давайте на ці терези покладемо риси героя, якими він був наділений на початку твору (самозакоханість, жорстокість, грубість, безжалісність, невдячність) На інший бік – його нові риси (доброта, милосердя, любов, ніжність, співчуття, страждання, чуйність до чужої біди)

  • Яких рис більше? (позитивних)
  • Отже, терези переважили у який бік? (у бік гарних рис).

 

6. Робота з епіграфом.   

 Прочитай головоломку!  Слайд № 9

 Поясніть як ви розумієте слова епіграфа? Ці слова звернені до головного героя чи можливо і до читачів?

 

7.Вправа «Навігатор». Вам потрібно відгадати чиї це слова.

-  Гляньте! Он під зеленим каштаном сидить брудна старчиха. Ходімо проженемо її звідти.(Хлопчик –зірка)

-  У тебе й справді крижане серце, і не маєш ти милосердя.(Лісоруб)

-  Ти вбив мою матір. Шукаєш і свою, щоб і її вбити? ( Білочка)

-  Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою.(Зайченя)

- Твоя біда гірша ніж моя , візьми собі цю монету.(Хлопчик- зірка)

8.Слово вчителя. Отож, ми бачимо, що нашому герою повернули красу, тому  що він турбувався про інших. Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. І наш герой зрозумів, що для того, щоб стати людиною потрібно робити добро. (Слайд № 10)  Адже,

Красу  зовнішню – Дає  Бог                                                                                                                        Красу  внутрішню – здобуває сама людина

 V . Закріплення знань та навичок

  • Кросворд.

 

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

  1. Як називається людина, яка дбає тільки про власні інтереси і любить тільки себе?
  2. Хто усиновив Хлопчика-Зірку?
  3. Який плащ був на дитині від народження?
  4. У що постійно дивився Хлопчик-Зірка на свою вроду?
  5. Тварина, яку герой готовий був швидше поцілувати, ніж жебрачку?
  6. Тварина, яка тричі виручила нещасного з біди.
  7. Кого пішов шукати Хлопчик-Зірка?
  8. Що юний володар давав бідним разом з хлібом?

     Відповідь. 1 – егоїст, 2 – лісоруб, 3 – золотий, 4 – колодязь, 5 – гадюка, 6 – заєць, 7 – матір, 8 – одяг.

    Ключове слово: еволюція.

 

  • Робота в парах.

Завдання: Шлях духовного очищення Хлопчика-зірки.

Перед вами лежать листочки, на яких записано шлях духовного очищення Хлопчика-зірки. Але в них не вистачає слів. Вам слід заповнити їх.

ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ

1. Зрозумів свою провину, свій вчинок.

2. Вирішив знайти  матусю.

3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими сльозами.

4. Став просити пробачення   у всіх божих створінь.

5. Терпів приниження, образи від  старого чаклуна.

6. Шукав матір, до крові збиваючи босі  ноги    об гостре каміння.

7. Визволив бідне  зайченя      від пастки мисливця.

8. Пожертвував собою задля  прокаженого.

9. Навколішках випросив у Матері прощення.

10. Став милосердним і справедливим правителем  для всіх.

11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків.

12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив бути добрими і милосердними.

VІ.  Домашнє завдання. Записати бажання на зірочках, а на наступному уроці ми створимо «Зоряну квітка»

Ви бачили як падають зорі? А якщо падає, що ми робимо? (Загадуємо бажання). Запишіть свої бажання на зірочках і на наступному уроці ми створимо зоряну квітку. Слайд № 11

Заповітні мрії завжди збуваються, то нехай збудуться і ваші. Слайд № 12

А моя мрія, щоб ви завжди залишалися людьми. Творили тільки добро, шанували і любили своїх батьків. ( Слайд  № 13)

Поетична хвилинка.

Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

 

 Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

 У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

 Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

 Витри піт солоний із чола

 І трудись, забувши про утому,

 Бо людина ціниться по тому,

 Чи вона зробила, що могла,

 Скільки сил у неї вистачало,

 Щоб на світі більше щастя стало.

 

 

docx
Додано
15 січня 2023
Переглядів
394
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку