Тема: Тернистий шлях та еволюція головного героя казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка»
Мета: Продовжити роботу над визначенням головної думки твору, вчити висловлювати свої думки щодо характеристики головного героя; формувати навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері, уміння розрізняти добро і зло.
Обладнання: портрет О.Уайльда, видання казки різних років, ілюстрації художників та учнівські малюнки до твору, схеми і таблиці, презентація у форматі Power Point та відповідне обладнання для її показу, самооцінка, картки з висловлюваннями О.Уайльда.
Тип уроку: урок засвоєння знань і формування на їх основі умінь, навичок.
Епіграф: Гляди не забудь: Людиною будь!
Народна мудрість
Хід уроку
І. Організаційний момент
Швидше, швидше ви збирайтесь.
Один одному всміхайтесь.
Не баріться, бо вже час
Казочці іти до нас! (запис № 1 - заметіль)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав землю, а двоє лісорубів продирались крізь хащі. Був такий холод, що навіть звірі та птахи не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво…
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку . Слайд № 2
Слайд № 3. Десь там, на якійсь планеті, народився зірковий хлопчик. І туди, на небо, повернулася його душа. Він пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою.
Тернистий – важкий, болючий, сповнений страждань. Слайд № 5
Еволюція – процес зміни, розвиток, рух вперед. Слайд № 6
ІV . Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Слово вчителя. Ми говоримо з вами про шлях, який пройшов Хлопчик-зірка. Який цей шлях? (важкий, болючий, сповнений страждань)
Отож, давайте пригадаємо, як перетворився наш герой з яскравої зірки на потвору бридку і нікому не потрібну. (уривок з фільму)
2.Робота з текстом. Слайд № 7
1. Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Як про це говориться у тексті? (Це певно мені така кара…)
2.Скільки років блукав хлопчик-зірка у пошуках матері? (3 роки)
3. Що це були за роки? (Роки зневаги, болю, страждань, роки без любові і милосердя).
4. Чому він ніколи не зустрічав підтримки, співчуття, доброзичливості? (Світ повівся з ним так само жорстоко як і він)
5.Як хлопчик потрапив до чаклуна? (Його продали вартові)
6. На які випробування прирік Хлопчика-зірку чаклун?(Знайти 3 монети)
7. Чому монети потрібно було шукати саме в лісі? (Ліс – уособлення природи, з якої він знущався)
8. Чому герой допомагає зайченяті, що потрапило в пастку? (Він почав змінюватися і відгукується на чуже горе)
9. Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання чекає на нього, віддає монети прокаженому? (Забуває по власну біду, стикаючись із стражданнями інших, він стає милосердним)
10.Коли краса повернулася до хлопчика? (Коли під загрозою смерті він віддав монету із червоного золота)
11.Чи правильно сказати, що він став таким як колись? (Ні, він змінився внутрішньо)
12. Які внутрішні зміни відбулися в хлопчику? (Став добрим, милосердним, чуйним, ніжним)
3. Складання схеми «Життєве коло Хлопчика-зірки»
4. Складання схеми «Еволюція образу головного героя»
(Робота у групах – діти діляться на 2 групи. Завдання: поєднати ланцюжок схеми з описом, розмістити послідовно: що було за чим?)
Захоплення власною красою – опис (він був білим і витонченим, як слонова кістка, а його кучері були подібні на пелюстки золотого нарциса. Його губи були, як червона квітка, а очі, як фіалки біля річечки з чистою водою, а його тіло було таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря).
↓
«Краса обернулася злом для нього» («Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей «зневажав через їхнє низьке походження». «Не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нужденних»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; знущався над тваринами і птахами.)
↓
Знущання з матері-жебрачки, усвідомлення вини «Ні, але я ж був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я повинен звідси піти і обходити увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення».
↓
Перетворення красеня на потвору («Обличчя було, як у жаби, а тіло в лусці, як у гадюки».)
↓
Роки поневіряння («Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості».)
↓
Пошуки монет (Допоміг Зайчику, віддав монети прокаженому.)
↓
Повернення краси («Який красивий наш володар!»)
↓
Зустріч з матір’ю («Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я повернуся назад до лісу».)
↓
Володар міста над річкою («Він керував справедливо й милосердно, Злого Чаклуна вигнав, дроворубові та його дружині посилав багато подарунків, а дітей їхніх всіляко вшановував. Він не терпів, коли хтось грубо ставився до звірів чи птахів, а навчав любові, доброти й милосердя, бідним давав хліб та одяг, і всюди панував мир і достаток».)
4. Перегляд презентації №2
5. Слово вчителя. Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-Зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Коли добро йде від серця, тоді вона справжня людина.
У творі О. Уайльда поєднана мудрість народів усіх поколінь, а також знайшли відображення думки, закладені в Біблії, потреба духовного відродження, відкриття християнських цінностей. Пригадайте з уроків християнської етики, які християнські закони порушив Хпопчик-Зірка?
- Що означає каятись? (визнавати свою вину, виправлятися)
- Чи кається Хпопчик-Зірка?
Слово вчителя. Хлопчик-Зірка усвідомив, що головне призначення людини – творити добро. Він був жорстоким до інших і поплатився за це. Тільки про-йшовши шлях духовного очищення і страждань, він зрозумів, що справжня краса – духовна.
Фізкультхвилинка (звучить мелодія- запис №2)
Ми на пальчики стаєм.
Зірку з неба дістаєм
Обережно ми тримаєм
І легесенько гойдаєм.
З нею разом присідаєм
І додому відпускаєм.
Всі за парти ми сідаєм
І у казку повертаєм.
Слово вчителя. Отже, підсумуємо. Ми записували у зошиті риси, якими був наділений хлопчик спочатку і після. Слайд № 8
Давайте на ці терези покладемо риси героя, якими він був наділений на початку твору (самозакоханість, жорстокість, грубість, безжалісність, невдячність) На інший бік – його нові риси (доброта, милосердя, любов, ніжність, співчуття, страждання, чуйність до чужої біди)
6. Робота з епіграфом.
Прочитай головоломку! Слайд № 9
Поясніть як ви розумієте слова епіграфа? Ці слова звернені до головного героя чи можливо і до читачів?
7.Вправа «Навігатор». Вам потрібно відгадати чиї це слова.
- Гляньте! Он під зеленим каштаном сидить брудна старчиха. Ходімо проженемо її звідти.(Хлопчик –зірка)
- У тебе й справді крижане серце, і не маєш ти милосердя.(Лісоруб)
- Ти вбив мою матір. Шукаєш і свою, щоб і її вбити? ( Білочка)
- Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою.(Зайченя)
- Твоя біда гірша ніж моя , візьми собі цю монету.(Хлопчик- зірка)
8.Слово вчителя. Отож, ми бачимо, що нашому герою повернули красу, тому що він турбувався про інших. Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. І наш герой зрозумів, що для того, щоб стати людиною потрібно робити добро. (Слайд № 10) Адже,
Красу зовнішню – Дає Бог Красу внутрішню – здобуває сама людина
V . Закріплення знань та навичок
|
1 |
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
||||
|
8 |
|
|
|
Відповідь. 1 – егоїст, 2 – лісоруб, 3 – золотий, 4 – колодязь, 5 – гадюка, 6 – заєць, 7 – матір, 8 – одяг.
Ключове слово: еволюція.
Завдання: Шлях духовного очищення Хлопчика-зірки.
Перед вами лежать листочки, на яких записано шлях духовного очищення Хлопчика-зірки. Але в них не вистачає слів. Вам слід заповнити їх.
ШЛЯХ ДУХОВНОГО ОЧИЩЕННЯ ХЛОПЧИКА-ЗІРКИ
1. Зрозумів свою провину, свій вчинок.
2. Вирішив знайти матусю.
3. Відчув себе самотнім, стало дуже важко на душі, заплакав гіркими сльозами.
4. Став просити пробачення у всіх божих створінь.
5. Терпів приниження, образи від старого чаклуна.
6. Шукав матір, до крові збиваючи босі ноги об гостре каміння.
7. Визволив бідне зайченя від пастки мисливця.
8. Пожертвував собою задля прокаженого.
9. Навколішках випросив у Матері прощення.
10. Став милосердним і справедливим правителем для всіх.
11. Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків.
12. Нікому не дозволяв поводитися жорстоко з птахами й звірами і всіх учив бути добрими і милосердними.
VІ. Домашнє завдання. Записати бажання на зірочках, а на наступному уроці ми створимо «Зоряну квітка»
Ви бачили як падають зорі? А якщо падає, що ми робимо? (Загадуємо бажання). Запишіть свої бажання на зірочках і на наступному уроці ми створимо зоряну квітку. Слайд № 11
Заповітні мрії завжди збуваються, то нехай збудуться і ваші. Слайд № 12
А моя мрія, щоб ви завжди залишалися людьми. Творили тільки добро, шанували і любили своїх батьків. ( Слайд № 13)
Поетична хвилинка.
Закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати,
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.