ТЕМА: Сенсорна система, органи чуттів.
Життєдіяльність людини відбувається у складному та мінливому середовищі, тому вона потребує вміння орієнтуватися в навколишніх умовах і пристосовувати до них свої дії. Знання про зовнішній і свій внутрішній світ людина набуває в ході чуттєвого та логічного пізнання дійсності за допомогою пізнавальних психічних процесів: відчуття, сприймання, мислення, уяви. Пізнавальна діяльність завжди розпочинається з чуттєвого відображення світу у відчуттях та сприйманні.
Відчуття — це відображення окремих властивостей предметів і явищ при безпосередній дії подразників на органи чуття
Органи чуття — спеціалізована периферична анатомо-фізіологічна система, що забезпечує, завдяки своїм рецепторам, отримання та первинний аналіз інформації з навколишнього світу та від інших органів самого організму, тобто із зовнішнього середовища і внутрішнього середовища організму.
Людина отримує інформацію за допомогою п'яти основних органів чуття:
очі (зір), вуха (слух), язик (смак), ніс (нюх), шкіра (дотик)
З погляду даних сучасної науки прийнятий поділ відчуттів на:
Загальні властивості відчуттів. Відчуття - це форма відображення адекватних подразників. Проте різним видам відчуттів притаманна не лише специфічність, а й спільні для них властивості. До таких властивостей належать якість, інтенсивність, тривалість і просторова локалізація.
Дидактична гра:
МАТЕРІАЛ:
роздруковані кольорові картки з зображенням посередині органу чуття, назовні порожні заготівки для заповнення картками відповідями:
роздруковані кольорові картки відповіді:
Хід роботи: згрупувати картки-відповіді відповідно до органів чуття.
Висновок:
У межах рефлекторної концепції І.М. Сеченова та І.П. Павлова були проведені дослідження, які свідчили своїми фізіологічними механізмами, що відчуття є цілісним рефлексом, який поєднує прямими і зворотними зв’язками периферичні й центральні відділи аналізаторів.
Виконання запропонованого завдання допоможе навчити розрізняти окремі органи тіла людини та пояснювати їхні функції, сприяти розширенню словникового запасу дитини для опису сенсорної інформації, поглибленню уявлень про людину як частину живої природи, формувати уявлення про роль органів чуття в пізнанні людиною світу, навчати розпізнавати об’єкти довкілля за кольором, смаком, формою, звуком, текстурою.
Використана література:
1. Фізіология сенсорных систем. — Л., 1971—75.
2. Сайт https://osvita.ua/vnz/reports/psychology/9871/
3. Сайт https://pidru4niki.com/16520205/psihologiya/vidchuttya