Тема: «ТИГРОЛОВИ» ЯК УКРАЇНСЬКИЙ ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН. Композиція твору. ПРОБЛЕМА СВОБОДИ Й БОРОТЬБИ ЗА СВОЄ ВИЗВОЛЕННЯ
Мета: опрацювати зміст роману; учити учнів коментувати зміст твору, визначати жанрові особливості, характеризувати образи, висловлювати своє ставлення до основних проблем, порушених у романі; розвивати навички роботи в групах; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, літературознавчий словник, епіграф.
Теорія літератури: пригодницький роман, сюжет, композиція.
Епіграф до уроку: Сміливі завжди мають щастя
І. Багряний
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Літературна вікторина «Шляхами життя і творчості І.Багряного»
1. Справжнє прізвище І. Багряного. (Лозов'ягін)
2. Письменник, творами якого захоплювався Іван Павлович, у результаті чого обрав собі псевдонім. (М. Хвильовий)
3. Назва збірки письменника, яку він присвятив своєму батькові. («В поті чола»)
4. Організація письменників, до якої в Охтирці вступив письменник. («Плуг»)
5. Зазначте заклади освіти, де навчався І. Багряний. (Вища початкова школа; реміснича профтехшкола, звідки перевівся до Краснопільської художньо-керамічної; Київський художній інститут)
6. У чому звинувачували органи НКВД І. Багряного? (Оскільки він хотів працювати для української культури, критикував національну політику СРСР)
7. Лідером якої партії був Іван Павлович? (УРДП — Української Революційне-Демократичної Партії)
8. Перебуваючи у м. Новий Ульм, І. Багряний заснував газету... («Українські вісті»)
9. Основною силою визвольного руху в Україні письменник вважав... (Робітників, селян, трудову інтелігенцію)
10. Повість, перша частина якої є задумом митця трилогії про долю української молоді в сталінській системі. («Маруся Богуславка»)
11. Початкова назва роману «Тигролови». («Звіролови»)
12. Всесвітньо відомий публіцистичний твір І. Багряного. («Чому я не хочу вертатися до СРСР»)
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Вступне слово вчителя.
Роман І. Багряного «Тигролови», з яким ми розпочали знайомство,— багатоплановий, багатопроблемний. Але передовсім це — палкий протест проти порушення елементарних людських прав, зняття маски з монстра, ім'я якого — тоталітаризм. Недаремно і в еміграції органи радянської держбезпеки не полишали письменника в спокої. Чим саме лякав радянську владу цей роман і чим приваблював читачів усього світу — спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.
V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Завдання учням.
Пригадайте, що таке роман, які романи ви знаєте.
2. Словникова робота.
Авантюрний — пов'язаний із ризикованими діями, розрахованими на випадковий успіх; пригодницький.
Пригодницький роман — різновид роману, сюжет якого складають незвичайні пригоди і події.
3. Робота над твором І. Багряного «Тигролови»
3.1. Історія написання.
Задум роману «Тигролови» виношувався І. Багряним під час його перебування в таборі, коли, втікаючи з нього, він блукав тайгою та переховувався в оселях мужніх далекосхідних мисливців-звіроловів, нащадків вихідців з України. 1943 року задум було втілено, а в 1944 році твір, який спочатку мав назву «Звіролови», побачив світ і незабаром був відзначений премією у Львові. У 1946 році роман видано у вдосконаленому варіанті. Він витримав багато видань українською та німецькою мовами, перекладався англійською (у США, Канаді, Англії), голландською, французькою мовами.
Сам автор згадував: «Охотське море. Тайга. Тундра. Звіроловство. Були там поселення давно осілих наших людей з України. Все це, сказати щиро, було мені навіть цікаво». З цієї «цікавості», очевидно, й народився роман «Тигролови». А ще — з великого болю за Україну, за її знищуваний, тероризований народ.
Роман написаний у 1943 році за 14 днів. Твір не є автобіографічним, але переживання «страшного державного злочинця», його пригоди в тайзі належать І. Багряному.
3.2. Тема: зображення драматичної долі українського юнака Григорія, його боротьби за найвище благо в цьому жорстокому й бездушному світі бути вільним.
3.3. Ідея: засудження сталінського терору, його політики, яка калічила людей, позбавляючи їх права на життя; гімн людині, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає.
3.4. Основна думка:
а) український народ (Григорій Многогрішний) — невмирущий, незнищений, мучений, гнаний, але невпокорений;
б) «сміливі завжди мають щастя»;
в) «ліпше вмирати, біжучи, ніж жити, гниючи».
3.5. Жанр: пригодницький роман; твір-протест проти порушення елементарних людських прав.
3.6. Сюжет — далекий від мрійливої сентиментальності, навпаки — він напружений, динамічний.
Атлетичний юнак-українець, за фахом інженер-авіатор, хоробра й гуманна людина, Многогрішний не дав себе перемолоти в тоталітарній м'ясорубці і був засуджений на 25 років до ГУЛАГу. На кожній зупинці Медвин перевіряв присутність Григорія серед в'язнів, бо відчував його нескореність духу й могутню внутрішню волю. Але Многогрішний не змирився зі своїм безвихідним становищем і, вирізавши у вагоні отвір, вистрибнув із чрева страшного дракона, вселяючи упевненість у душі в'язнів, що навіть приречена на смерть людина нездоланна, коли вона сповідує високу духовність і над усе цінить людську гідність.
У тайзі Григорій знаходить тепло й затишок у родині полтавських переселенців Сірків. Добрий душею Сірко, його лагідна дружина відігріли серце й поранену душу колишнього в'язня, повернули його до життя.
Однак Григорій знав, що Медвин не залишить його в спокої, буде шукати і в тайзі. Так і сталося. І при першій нагоді Многогрішний поквитався зі своїм кривдником.
Перемога Григорія над Медвином символізує перемогу волелюбного українського народу над жорстоким тоталітарним режимом. Коли Многогрішний і його наречена Наталка, яка ніколи не бачила України, народилась і виросла на Далекому Сході, прорвалися крізь кордон і думками вже проклали шлях у майбутнє, їх охопив могутній порив до осягнення України, їхнє щасливе майбутнє — то шлях до відродження життя на українській землі.
3.7. Композиція.
Твір складається з 12 розділів, ряду підрозділів, схожих на новели, що мають інтригуючі назви, як ось: «Дракон», «Навзаводи зі смертю», «Метепіо тоге», «Заколот і капітуляція», «Бог кохання» і т. ін. Позасюжетні епізоди-пейзажі, портрети, сценічні елементи — романтично забарвлені. Особливо захоплюють уяву читача екзотичні панорами Сіхоте-Аліньських гір, описи краєвидів на Зміїній та Голубій Паді.
Події у романі відбуваються упродовж півроку (осінь, зима).
Експозиція: втеча Григорія Многогрішного з поїзда-дракона.
Зав'язка: герой-в'язень потрапляє до сім'ї тигроловів (Сірків).
Кульмінація: вбивство Медвина Многогрішним.
Розв'язка: еміграція Григорія та Наталки за кордон.
3.8. Особливості назви твору.
Сюжет твору вибудований на полюванні майора НКВД Медвина — цього новітнього тигролова за гордим, не прирученим тоталітарною системою, молодим «тигром» із України (Григорій Многогрішний), який у тайзі знайшов земляків, друзів, кохання.
Любителі-тигролови, авантюрники, любителі екзотики, пройдисвіти, контрабандисти, розтратники і можновладні бюрократи — поєднані в цій своєрідній екстериторіальній державі блаженної незалежності з професійними тигроловами, які вирушають на полювання за людьми в ім'я збереження пролетарської держави, чистоти її ідеології.
4. Виразне читання уривків роману «Тигролови».
5. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.
6. Бесіда за змістом твору
- Про який період історії йдеться в романі?
- Які два світи змальовує автор? Через які образи-символи? Хто є представником кожного? (Перший розділ свого роману І. Багряний називає «Дракон». «Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок і не з пагод Тибету — він знявся десь з громохкого центру країни «чудес», вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами…». Це символічна картина паралельного майже незалежного існування в одній державі двох світів — світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя. І ці два світи уособлені в символічних образах двох експресів, котрі мислено летять у невідоме, у чорну сибірську ніч, на край світу. Як протиставляються два світи, так протягом твору йде протиборство їх представників: Г.Многогрішного й Медвина).
- Яким чином Многогрішний опинився в родині Сірків?
- Перекажіть епізод, який вам найбільше сподобався, про життя й побут родини Сірків.
- Які почуття й думки викликають у вас описи полювання на тигрів, ізюбрів?
- Чому майор Медвин так переймається пошуками втікача, що його непокоїть?
- Прочитайте й прокоментуйте епізод зустрічі Медвина й Многогрішного.
- Як розвиваються протягом твору стосунки Наталки й Григорія?
- Чому Григорій змушений покинути країну? Куди рвалося його серце? Як до цього поставилася родина Сірків?
- Розкажіть, як Григорій з Наталкою перетнули кордон.
- Чи можна ототожнювати життєву долю Григорія Многогрішного з біографією І.Багряного?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з таблицею.
Заповніть таблицю «Значення твору І. Багряного "Тигролови ».
Естетичне |
Виховне |
Пізнавальне |
Отримуємо задоволення:
Григорія і Наталки;
|
Виховуємо в собі:
|
Дізнаємося про:
|
VІI. Підсумок уроку
VIII. Домашнє завдання
Дібрати цитати до образів роману «Тигролови».