Урок «ТИГРОЛОВИ» ЯК УКРАЇНСЬКИЙ ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН. КОМПОЗИЦІЯ ТВОРУ. ПРОБЛЕМА СВОБОДИ Й БОРОТЬБИ ЗА СВОЄ ВИЗВОЛЕННЯ" "

Про матеріал
У розробці уроку можна використати інформацію про зміст роману, його жанрові особливості, характеристика образів, основні проблеми, які порушено у творі.
Перегляд файлу

Тема: «ТИГРОЛОВИ» ЯК УКРАЇНСЬКИЙ ПРИГОДНИЦЬКИЙ РОМАН. Композиція твору. ПРОБЛЕМА СВОБОДИ Й БОРОТЬБИ ЗА СВОЄ ВИЗВОЛЕННЯ

Мета: опрацювати зміст роману; учити учнів коментувати зміст твору, визначати жанрові особливості, характеризувати образи, висловлювати своє ставлення до основних проблем, порушених у романі; розвивати навички роботи в групах; виховувати усвідомлення значення свободи для духовного розвитку людини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника, текст твору, літературознавчий словник, епіграф.

Теорія літератури: пригодницький роман, сюжет, композиція.

Епіграф до уроку:                                                                      Сміливі завжди мають щастя

І. Багряний

 Перебіг уроку 

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Літературна вікторина «Шляхами життя і творчості І.Багряного»

1. Справжнє прізвище І. Багряного. (Лозов'ягін)

2. Письменник, творами якого захоплювався Іван Павлович, у результаті чого обрав собі псевдонім. (М. Хвильовий)

3. Назва збірки письменника, яку він присвятив своєму батькові. («В поті чола»)

4. Організація письменників, до якої в Охтирці вступив письменник. («Плуг»)

5. Зазначте заклади освіти, де навчався І. Багряний. (Вища початкова школа; реміснича профтехшкола, звідки перевівся до Краснопільської художньо-керамічної; Київський художній інститут)

6. У чому звинувачували органи НКВД І. Багряного? (Оскільки він хотів працювати для української культури, критикував національну політику СРСР)

7. Лідером якої партії був Іван Павлович? (УРДП — Української Революційне-Демократичної Партії)

8. Перебуваючи у м. Новий Ульм, І. Багряний заснував газету... («Українські вісті»)

9. Основною силою визвольного руху в Україні письменник вважав... (Робітників, селян, трудову інтелігенцію)

10. Повість, перша частина якої є задумом митця трилогії про долю української молоді в сталінській системі. («Маруся Богуславка»)

11. Початкова назва роману «Тигролови». («Звіролови»)

12. Всесвітньо відомий публіцистичний твір І. Багряного. («Чому я не хочу вертатися до СРСР»)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Вступне слово вчителя.

Роман І. Багряного «Тигролови», з яким ми розпочали знайомство,— багатоплановий, багатопроблемний. Але передовсім це — палкий протест проти порушення елементарних людських прав, зняття маски з монстра, ім'я якого — тоталітаризм. Недаремно і в еміграції органи радянської держбезпеки не полишали письменника в спокої. Чим саме лякав радянську владу цей роман і чим приваблював читачів усього світу — спробуємо розібратися на сьогоднішньому уроці.

V.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Завдання учням.

Пригадайте, що таке роман, які романи ви знаєте.

2. Словникова робота.

Авантюрний — пов'язаний із ризикованими діями, розрахованими на випадковий успіх; пригодницький.

Пригодницький роман — різновид роману, сюжет якого складають незвичайні пригоди і події.

3. Робота над твором І. Багряного «Тигролови»

3.1. Історія написання.

Задум роману «Тигролови» виношувався І. Багряним під час його перебування в таборі, коли, втікаючи з нього, він блукав тайгою та переховувався в оселях мужніх далекосхідних мисливців-звіроловів, нащадків вихідців з України. 1943 року задум було втілено, а в 1944 році твір, який спочатку мав назву «Звіролови», побачив світ і незабаром був відзначений премією у Львові. У 1946 році роман видано у вдосконаленому варіанті. Він витримав багато видань українською та німецькою мовами, перекладався англійською (у США, Канаді, Англії), голландською, французькою мовами.

Сам автор згадував: «Охотське море. Тайга. Тундра. Звіроловство. Були там поселення давно осілих наших людей з України. Все це, сказати щиро, було мені навіть цікаво». З цієї «цікавості», очевидно, й народився роман «Тигролови». А ще — з великого болю за Україну, за її знищуваний, тероризований народ.

Роман написаний у 1943 році за 14 днів. Твір не є автобіографічним, але переживання «страшного державного злочинця», його пригоди в тайзі належать І. Багряному.

3.2. Тема: зображення драматичної долі українського юнака Григорія, його боротьби за найвище благо в цьому жорстокому й бездушному світі бути вільним.

3.3. Ідея: засудження сталінського терору, його політики, яка калічила людей, позбавляючи їх права на життя; гімн людині, що за будь-яких обставин намагається боротися за своє щастя і перемагає.

3.4. Основна думка:

а) український народ (Григорій Многогрішний) — невмирущий, незнищений, мучений, гнаний, але невпокорений;

б) «сміливі завжди мають щастя»;

в) «ліпше вмирати, біжучи, ніж жити, гниючи».

3.5. Жанр: пригодницький роман; твір-протест проти порушення елементарних людських прав.

3.6. Сюжетдалекий від мрійливої сентиментальності, навпаки — він напружений, динамічний.

Атлетичний юнак-українець, за фахом інженер-авіатор, хоробра й гуманна людина, Многогрішний не дав себе перемолоти в тоталітарній м'ясорубці і був засуджений на 25 років до ГУЛАГу. На кожній зупинці Медвин перевіряв присутність Григорія серед в'язнів, бо відчував його нескореність духу й могутню внутрішню волю. Але Многогрішний не змирився зі своїм безвихідним становищем і, вирізавши у вагоні отвір, вистрибнув із чрева страшного дракона, вселяючи упевненість у душі в'язнів, що навіть приречена на смерть людина нездоланна, коли вона сповідує високу духовність і над усе цінить людську гідність.

У тайзі Григорій знаходить тепло й затишок у родині полтавських переселенців Сірків. Добрий душею Сірко, його лагідна дружина відігріли серце й поранену душу колишнього в'язня, повернули його до життя.

Однак Григорій знав, що Медвин не залишить його в спокої, буде шукати і в тайзі. Так і сталося. І при першій нагоді Многогрішний поквитався зі своїм кривдником.

Перемога Григорія над Медвином символізує перемогу волелюбного українського народу над жорстоким тоталітарним режимом. Коли Многогрішний і його наречена Наталка, яка ніколи не бачила України, народилась і виросла на Далекому Сході, прорвалися крізь кордон і думками вже проклали шлях у майбутнє, їх охопив могутній порив до осягнення України, їхнє щасливе майбутнє — то шлях до відродження життя на українській землі.

3.7. Композиція.

Твір складається з 12 розділів, ряду підрозділів, схожих на новели, що мають інтригуючі назви, як ось: «Дракон», «Навзаводи зі смертю», «Метепіо тоге», «Заколот і капітуляція», «Бог кохання» і т. ін. Позасюжетні епізоди-пейзажі, портрети, сценічні елементи — романтично забарвлені. Особливо захоплюють уяву читача екзотичні панорами Сіхоте-Аліньських гір, описи краєвидів на Зміїній та Голубій Паді.

Події у романі відбуваються упродовж півроку (осінь, зима).

Експозиція: втеча Григорія Многогрішного з поїзда-дракона.

Зав'язка: герой-в'язень потрапляє до сім'ї тигроловів (Сірків).

Кульмінація: вбивство Медвина Многогрішним.

Розв'язка: еміграція Григорія та Наталки за кордон.

3.8. Особливості назви твору.

Сюжет твору вибудований на полюванні майора НКВД Медвина — цього новітнього тигролова за гордим, не прирученим тоталітарною системою, молодим «тигром» із України (Григорій Многогрішний), який у тайзі знайшов земляків, друзів, кохання.

Любителі-тигролови, авантюрники, любителі екзотики, пройдисвіти, контрабандисти, розтратники і можновладні бюрократи — поєднані в цій своєрідній екстериторіальній державі блаженної незалежності з професійними тигроловами, які вирушають на полювання за людьми в ім'я збереження пролетарської держави, чистоти її ідеології.

4. Виразне читання уривків роману «Тигролови».

5. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

6. Бесіда за змістом твору

- Про який період історії йдеться в романі?

- Які два світи змальовує автор? Через які образи-символи? Хто є представником кожного? (Перший розділ свого роману І. Багряний називає «Дракон». «Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетрі, вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон. Не з китайських казок і не з пагод Тибету — він знявся десь з громохкого центру країни «чудес», вилетів з чорного пекла землі людоловів і гнав над просторами…». Це символічна картина паралельного майже незалежного існування в одній державі двох світів — світу пітьми, пекла і світу ілюзорного раю, ілюзорного вільного життя. І ці два світи уособлені в символічних образах двох експресів, котрі мислено летять у невідоме, у чорну сибірську ніч, на край світу. Як протиставляються два світи, так протягом твору йде протиборство їх представників: Г.Многогрішного й Медвина).

- Яким чином Многогрішний опинився в родині Сірків?

- Перекажіть епізод, який вам найбільше сподобався, про життя й побут родини Сірків.

- Які почуття й думки викликають у вас описи полювання на тигрів, ізюбрів?

- Чому майор Медвин так переймається пошуками втікача, що його непокоїть?

- Прочитайте й прокоментуйте епізод зустрічі Медвина й Многогрішного.

- Як розвиваються протягом твору стосунки Наталки й Григорія?

- Чому Григорій змушений покинути країну? Куди рвалося його серце? Як до цього поставилася родина Сірків?

- Розкажіть, як Григорій з Наталкою перетнули кордон.

- Чи можна ототожнювати життєву долю Григорія Многогрішного з біографією І.Багряного?

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота з таблицею.

Заповніть таблицю «Значення твору І. Багряного "Тигролови ».

Естетичне

Виховне

Пізнавальне

Отримуємо задоволення:

  • від краси стосунків

Григорія і Наталки;

  • описів природи, життя звіроловів, полювання

 

Виховуємо в собі:

  • сміливість;
  • сила волі;
  • витривалість;
  • загартованість;
  • працьовитість;
  • допитливість;
  • патріотизм

Дізнаємося про:

  • українців-переселенців на Далекому Сході;
  • тайгу;
  • полювання;
  • ГУЛАГ; ВАМ, поїзди

VІI. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Дібрати цитати до образів роману «Тигролови».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мариневич Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
7 березня 2021
Переглядів
3684
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку