Урок "Тіла навколо нас. Характеристика тіла, їх вимірювання"

Про матеріал
Мета: - навчальна: сформувати поняття «тіло», основні характеристики тіла, уявлення про об'єкти, що оточують людину, навички описувати тіло за запропонованим планом, наводити приклади та розрізняти тіла живої та неживої природи; - розвивальна: розвивати спостережливість, допитливість, вміння використовувати отримані знання у повсякденному житті; - виховна: прививати бережне ставлення до навколишніх тіл у природному середовищі.
Перегляд файлу

Клас: 5  Природознавство

Урок №6

Тема: Тіла навколо нас. Характеристика тіла, їх вимірювання.

 Мета: - навчальна: сформувати поняття «тіло», основні характеристики тіла, уявлення про об'єкти, що оточують людину, навички описувати тіло за запропонованим планом, наводити приклади та розрізняти тіла живої та неживої природи; 

- розвивальна: розвивати спостережливість, допитливість, вміння використовувати отримані знання у повсякденному житті; 

- виховна: прививати бережне ставлення до навколишніх тіл у природному середовищі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: пляшки з водою об’ємом 1л – 1.5л, підручник, зошит.

Форми роботи: бесіда , робота з підручником, демонстраційні досліди, самостійна робота.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                         Структура уроку

І. Організаційний етап

Рефлексія.

Хороший настрій та щира посмішка необхідна нам сьогодні на уроці. Подивіться на сусіда по парті, усміхніться один одному та побажайте вдалого дня.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

Прийом «Мікрофон»

-  Що вивчає природознавство?

- Якими приладами можна робити вимірювання?

-  Які основні способи вивчення природи?

- Які ви знаєте науки, що вивчають природу?

ІІІ. Етап засвоєння нових знань

Погляньмо навкруги. Яке різноманітне наше довкілля! Скільки різних предметів нас оточують цілодобово! Ми можемо з вами їх порівняти. Якщо подивимось на них, то побачимо, що одні більші, другі менші, ті важкі, а інші легкі. У мові науки про природу є чимало спеціальних термінів, які необхідно знати і розуміти.

Зараз ми ознайомимося з найголовнішими. Напевно, кожному з вас знайоме слово «тіло», коли ми чуємо його, то здебільшого зразу згадуємо або уявляємо живих істот: людину чи тварину. Однак воно має набагато ширше значення. У природничих науках тілами називають усі предмети, що нас оточують.

 

Бесіда.

-         За якими ознаками   можна відрізнити два підручника?

-         Дві смужки паперу?

-         Дві пляшки мінеральної води?

-         (демонстрація різних за кольором і довжиною смужок паперу, пляшки з водою різних за об’ємом )

Знайти відмінності між тілами, встановити основні характеристики тіл, за якими їх можна відрізнити допоможе нам сьогоднішній урок за темою:

«Тіла навколо нас. Характеристика тіла, їх вимірювання.»

1.     Розповідь з елементами бесіди.

Прийом «Словникова робота»

Тілом у науці називають все живе та неживе, що створила природа або людина. Усі тіла дуже різноманітні.

Прийом «Робота з ілюстраціями» (або «Робота з підручником»)

Завдання. Уважно розгляньте рисунки і спробуйте визначити, за якою ознакою можна поділити ці тіла на дві великі групи.

Учитель. Так. Перша група — це тіла живої природи. Друга група — це тіла, зроблені людиною. Отже, тепер ви зрозуміли, що всі тіла — це предмети навколо нас, вони можуть бути як природними, так і штучними.

Усі предмети, які нас оточують, називають тілами. Тіло – все живе та не

живе, що створено природою або створила людина.

Тіла відрізняються один від одного формою, розміром, об’ємом, забарвленням, масою. Щоб охарактеризувати тіло необхідно вказати :

розміри, об’єм , масу, густину.

Наведіть приклади тіл які мають різну форму.

Тіло може бути правильної і неправильної форми.   Форма – це контури, зовнішні межі предмета, які визначають його зовнішній вигляд. Ця характеристика стосується переважно твердих тіл. Вони бувають правильної і неправильної форми.

Проведемо дослід.

Розглянемо пляшку з водою. Вода має форму пляшки. Воду переливаємо у склянку. Чи зберегла вода форму пляшки? Чи ні?

Рідини не мають власної форми, а займають форму посудини. Це стосується і газів.

1)   Розміри тіла

Щоб виміряти розміри тіла, зокрема довжину (або висоту чи ширину), їх порівнюють з еталоном довжини — метром. За цим еталоном виготовлено лінійки, косинці, рулетки. Основною одиницею вимірювання довжини є метр. Застосовують й інші одиниці вимірювання, більші або менші за метр.

* Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання довжини на менші.

Наприклад: 1 м = 100 см.

Відповідь: 1 км = 1000 м, 1 см = 10 мм, 1 м = 10 дм, 1 дм = 10 см або 1 дм = 100 мм.

2)   Об'єм

Кожне тіло має об'єм. Об'єм тіла прямокутної форми визначають, перемноживши значення його довжини, ширини і висоти. Вимірюють об'єм тіла в метрах кубічних, літрах, мілілітрах. Об'єм тіла можна також визначити, зануривши його у воду. Він дорівнюватиме об'єму витісненої тілом води. Це дуже зручно для вимірювання тіл, які мають неправильну форму.

* Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання об'єму на менші.

Відповідь: 1 м3= 1000 л,1л= 1000 мл.

3)   Маса

Для вимірювання маси використовують прилади, що мають назву ваги або терези. Процес зважування на вагах — це порівняння маси тіла з масою еталона. Еталоном маси є кілограм. Масу вимірюють тоннами, кілограмами, грамами або іншими величинами.

* Прийом «Логічний ланцюжок»

Завдання. Запишіть приклад логічної зміни більших одиниць вимірювання маси на менші.

Відповідь: 1 т = 1000 кг, 1 кг = 1000 г.

Робота з підручником.

Читання текста ( с-27-28 ): « Опис тіла за планом» та проводимо обговорення прочитаного.

Фізкультхвилинка.

Час настав нам спочивати, потягнутись, нахилитись, помахати руками, повернутись на свої місця.

ІV. Етап закріплення нових знань

Виконання завдань в зошитах. Учні отримують індивідуальні завдання.

1.     Доповни речення.

За  допомогою розмірів, _____ , _____ , _____, можна описувати тіла й порівнювати різні природні й рукотворні тіла.

2.     Наведи приклади

Природні тіла: дерево, ____, ______. ______

Виготовлені людиною: годинник, ___, _____ , _____ .

3.     Заповни таблицю.

Розподіли перелічені назви тіл до відповідних колонок.

 (горобець, учитель, роза, Сонце, автобус, ручка , лисиця, річка, скутер, механізатор, білка, лікар, вугілля, стілець, планети.)

Жива природа – людина

                               -  тварини

                          - рослини

Нежива природа  - тіла природи

                              - тіла зроблені людиною

4. Вибери правильну відповідь:

1. Маса вимірюється: а)мікроскопом,б)секундоміром, в)терезами.

2. Об’єм вимірюється: а)м , б)кг, в)л

3.Довжина вимірюється: а)кг, б)м, в)л.

4.Довжину тіла вимірюють, використовуючи: а) терези, б)лінійка,в)рулетку.

Контрольно – перевірна  бесіда.

1.Назвіть відомі вам характеристики тіла.

2. Як визначити масу тіла за допомогою  терезів.

3.Як визначити об’єм тіла правильної і неправильної форми. В яких одиницях він вимірюється.

4. Одиницею вимірювання довжини є? Як визначити ціну поділки?

2.   Робота з текстом.

Прослухайте вірш Т. Шевченка та назвіть тіла живої природи, тіла неживої природи, що створені природою та руками людини.

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

Хата — тіло, створене руками людини.

Хрущі та вишні — це живі тіла.

Плуги — це тіла, створені руками      людини.

Дівчата, плугатарі, матері — це живі тіла.

Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає,
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.

 

Зіронька — природне тіло.

 

 

Соловейко — це живе тіло.

 

 Слово вчителя.

Коли ми чуємо слово тіло, то ми згадуємо живих істот: людину чи тварину. Однак воно має набагато ширше значення. Тілом у науці називають усе живе та неживе, що створили природа або людина. Собака і рослина, маленька пташка і велика акула, ти сам, будинок, у якому живеш, зорі на небі, автобуси та тролейбуси — усе це приклади тіл. Отже, тіла дуже різноманітні.

Тіло — це предмети, що оточують людину.

Дидактична гра «Слова».

Учні по черзі називають тіла, назви яких починаються з останньої літери попередніх. Починає гру вчитель, який вибирає прізвище учня, що буде грати. Учень, перед тим як назвати слово, вибирає наступного гравця.

Наприклад: парта — айстра — акваріум — море — …

 

 

 

 

 

 

V. Етап інформації учнів про домашнє завдання

Прочитати текст. Виконати письмове завдання      впр.4,5.

Повторити основні фізичні величини та їхні одиниці виміру (довжини, маси , об’єму .

Практичне завдання. Виміряти та порівняти зріст членів твоєї родини

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Старуха Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 січня 2020
Переглядів
1006
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку