Урок розвитку зв'язного мовлення, 4 клас
Тема: Типи мовлення. Складання текстів різних типів
Мета уроку: поглибити знання учнів про текст та його ознаки, вчити розрізняти висловлювання різних типів мовлення й створювати тексти-розповіді, описи та роздуми; розвивати зв’язне мовлення ,мислення , вміння зіставляти й порівнювати,збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття , шану та повагу до своєї мови, любов до рідного краю, поглибити знання дітей про калину , як народний символ, оберег.
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, роздатковий матеріал для груп та для індивідуальної роботи над текстом.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення, застосування знань і формування комунікативних та мовленнєвих компетенцій.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову,
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Дозвольте розпочати.
Все, що знаємо,уміємо -
На уроці показати.
Нехай в роботі швидко збіжить час.
Ми щиро на уроці вітаємо всіх вас!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
Слайд –шоу « Моя Україна»
1 –ша учениця:
Я - українка!
Горджуся й радію,
Що рідною мовою
Я володію,
Шевченковим словом
Умію писати
Слова мелодійні
І вірші складати.
2-га учениця:
Я - українка!
Живу в Україні,
На вільній, єдиній
Моїй Батьківщині,
Де все мені в радість:
Ліси і садки.
Озера й річки,
І глибокі ставки,
Лани неосяжні,
І гори, й долини,
Цвіт білосніжний
У лузі калини.
В душі моїй солодко
Грає сопілка,
Бо я з України,
Бо я - українка! ( О.Василенко)
Епіграфом до уроку пропоную такі слова.
… плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
Мовна розминка . Інтерактивна вправа « Відкритий мікрофон »
► Закінчте речення:
1. Повідомлення про щось у часовій послідовності — це ...(розповідь).
2. Зображення якогось явища шляхом розкриття його основних ознак — це ... (опис).
3. Роз'яснення, підтвердження якоїсь тези — це ...(роздум).
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про типи мовлення. Складатимемо тексти різних типів . Запишіть у зошитах число,класна робота ,розвиток мовлення . Спробуйте самі сформулювати завдання нашого уроку, використовуючи дієслова:
повторити ...,
вчитися...,
отримати оцінку за ...
Робота в групах
-Ми переходимо до наступного етапу нашого уроку.
Працювати будемо в групах.
Повторимо правила роботи в групі:
1. Швидко розподіліть ролі в групах: визначте, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.
Головуючий (спікер):
- зачитує завдання групи;
- організовує порядок виконання;
- пропонує учасникам висловитись по черзі;
- заохочує групу до роботи;
- підбиває підсумки роботи;
Секретар:
- веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
- як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві;
Посередник:
- стежить за часом;
- заохочує групу до роботи.
Доповідач:
- чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
- доповідає про результати групи.
2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.
3. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте одне одного.
4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
6. Намагайтесь дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Бесіда
► Від яких слів утворилися назви типів мовлення? Яке лексичне значення вони мають? Розповідь — розповідати. Опис — описувати. Роздум — роздумувати. Нам потрібно виконати перше завдання і повторити все,що знаємо про типи мовлення.
Робота з таблицею « Типи текстів»
Користуючись таблицею, охарактеризувати в групі один із типів мовлення за питаннями:
*тип мовлення;
*основна функція;
*на яке питання дається відповідь у висловлюванні;
*будова висловлювання.
Розповідь– повідомлення про певні події, що відтворюються в часі. Загальна структура розповіді наступна: початок, розвиток, кінець події. Розповідь має деякі різновиди: повідомлення, оповідання, відповідь, найменування, перелік, оголошення.
Опис – розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища. В ньому подається характеристика людини, предмету, явища природи шляхом перерахунку їх суттєвих ознак. Саме головне в описі – надати читачу повне, конкретне або цікаве уявлення про головний об’єкт. Описи бувають: пейзажні, портретні, інтер’єру, характеристики явищ, предметів, людини.
Роздум – висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У роздумі обов’язково присутні три частини: теза, докази, висновок.
Висновок: В українській мові існує три типи мовлення: опис, розповідь, роздум. Кожна людина впродовж свого життя перебуває в різних ситуаціях і користується різними типами мовлення. Текст рідко буває однотипним, у ньому можуть поєднуватися різні типи мовлення. Чисті описи, роздуми, розповіді використовуються рідко. У текстах найчастіше зустрічається, що описи входять до змісту розповіді або зв’язані з роздумом, або роздум може доповнювати розповідь.
ІV. Основний зміст роботи
-Ми повторили про типи мовлення ,тож переходимо до наступного завдання нашого уроку.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. ( Калина)
1.Вправа «Асоціативний кущ »
Калина
*родина
*кущ
*народний символ
*лікарська рослина
*художній образ
*оберіг
Калина червона (золота монета) — золота пам'ятна монета номіналом 2 гривні, випущена Національним банком України, присвячена одній із найулюбленіших рослин українців, про яку складено багато легенд,віршів, пісень, — калині — символу України.
Монету введено в обіг 24 вересня 2010 року. Вона належить до серії «Найменша золота монета».
2.Вправа-спостереження з елементами зіставлення. Вправа «Ти – мені ,я – тобі» . Кожній групі опрацювати тексти і визначити їх тип ,зачитати іншій групі.
Текст 1. Колись напали на українське село вороги. Красуня дівчина, яку схопили бусурмани, вирвалася й почала тікати. Раптом розірвалося її червоне намисто, і розсипалися по землі яскраві намистинки. Через деякий час з них попроростали пагони. З пагонів виросли калинові кущі.
Текст 2. Ягоди калини – невеликі, овальної форми, яскраво-червоного кольору. Вони мають своєрідний гіркувато-солодкий смак. Ягоди зібрані кетягами і особливо помітні пізньої осені, коли на кущі вже немає листя.
Текст 3. Калина люба й мила серцю українця, тому що вона є уособленням краси рідної землі, пам’яті про рідну матір, її турботу й пестливі руки. Про калину створено чимало народних пісень, казок, прислів’їв, бо саме ця рослина є символом дівочої вроди, вірності, кохання.
Текст 4. Калина – дуже красива рослина. Це стрункий кущ, з багатьма тонкими , що тягнуться до неба. Із приходом весняного тепла на них набухають бруньки. Потім калина вся вкривається білими суцвіттями-парасольками, вона вбирає тепло сонця та живильну вологу землі. ЇЇ листя яскраво-зелене з нерівними зубчастими краєчками, і в них плутається вітерець.
Текст 5. Кущ калини — це не тільки окраса, це й глибокий символ, наша спадщина. Калина — це символ красивої української дівчини, символ дитини, символ України.
А як потрібна калина в народних обрядах! Калиною прикрашають весільний коровай, вінок молодої, вишивають калину на святкових сорочках. Калина звичайна поширена майже по всій країні. Росте вона на луках, берегах річок та ставків, у підлісках.
Хвилинка –веселинка
«На уроці української мови»
*Вчителька: Діти, а чому ми кажемо про українську мову «материнська мова»?
Учень: Бо мати більше говорить, ніж батько.
*Вчителька: Придумай, Вадиме, для прикладу хоч одну приказку з числівниками.
Учень: Загрібати жар чужими руками!
Вчитель: То де тут числівник?
Учень: А на двох руках по п’ять пальців.
*Вчитель: Слово «штани» - це однина чи множина?
Учень: Я так розумію: верхня частина – однина, а нижня – множина.
*Учитель: Утворіть прикметник від слова обід.
Учень: смачний!
Учитель: Ну тоді, спільнокореневі від слова обід
Учень: Сніданок, вечеря
V. Закріплення вивченого. Робота в групах
1.Скласти власне висловлювання про калину , дотримуючись поданого типу мовлення.
І група - Скласти розповідь «Калина біля школи», «Калина», «Червона калина» (на вибір)
ІІ група - скласти опис «Осіння красуня»
ІІІ група - робота з деформованим текстом :встановити послідовність тексту – роздуму – теза, аргументи, висновки . Придумати заголовок
Калина - вічний символ українського народу. І тому майже в кожному дворі, лузі та лісі цвіте білим духмяним цвітом цей кущ. Згодом з квітів утворюються ягоди, які ростуть до тріскучих морозів. Важкі червоні кетяги на білому снігу, як краплини крові.Люди використовують калину у народній медицині, заварюють вітамінні чаї. Птахи та звірі взимку рятуються ягодами від голоду. Кажуть, хлопець міцний, як дуб, дівчина красна, як калина.
Калина - це сила духу, мужність та незламність нашого краю в боротьбі за незалежність. Тож нехай так буде завжди.
ПАМ’ЯТКА
1) Кожну частину тексту писати з абзацу.
2) Речення будувати невеликі.
3) Послідовно викладати свої думки.
4) Стежити за мовою.
5) Уникати повторів слів.
6) Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.
2.Презентація творів
VІ. Підсумок уроку . Рефлексія результатів . Оцінювання робіт
1. Цей урок мене навчив …
2. Мені було цікаво…
3. Ми сьогодні розібралися в…
4. Я сьогодні зрозумів…
5. Мені було важко…
VІІ. Домашнє завдання
1.Скласти розповідь «Українські обереги»
2.Втілити ідею : посадити калину біля школи.
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі!