Урок " Типи мовлення. Складання текстів різних типів"

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення в 4 класі на застосування знань і формування комунікативних та мовленнєвих компетенцій.
Перегляд файлу

 

Урок розвитку зв'язного мовлення, 4 клас

Тема: Типи мовлення. Складання текстів різних типів

Мета уроку: поглибити знання учнів про текст та його ознаки, вчити розрізняти висловлювання різних типів мовлення й створювати тексти-розповіді, описи та роздуми; розвивати зв’язне мовлення ,мислення , вміння зіставляти й порівнювати,збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотичні почуття , шану та повагу до своєї мови, любов до рідного краю, поглибити знання  дітей про калину , як народний символ, оберег. 

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, роздатковий матеріал для  груп та для індивідуальної роботи над текстом.

Тип уроку: розвиток  зв’язного мовлення, застосування знань і формування комунікативних та мовленнєвих компетенцій.

                            

                              Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що всіх нас навчає й збагачує мову.

  •          Дорогі діти, шановні гості!

Дозвольте розпочати.

Все, що знаємо,уміємо  -

На уроці показати.

          Нехай в роботі швидко збіжить час.

Ми щиро на уроці вітаємо всіх вас!

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Слайд –шоу « Моя Україна»

1 –ша учениця:                                           

Я - українка!

Горджуся й радію,

Що рідною мовою

Я володію,

Шевченковим словом

Умію писати

Слова мелодійні

І вірші складати.

2-га учениця:

Я - українка!

Живу в Україні,

На вільній, єдиній

Моїй Батьківщині,

Де все мені в радість:

Ліси і садки.

Озера й річки,

І глибокі ставки,

Лани неосяжні,

І гори, й долини,

Цвіт білосніжний

У лузі калини.

В душі моїй солодко

Грає сопілка,

Бо я з України,

Бо я - українка! (  О.Василенко)

  •          На такій патріотичній ноті ми розпочинаємо урок розвитку мовлення.

Епіграфом до уроку пропоную  такі слова.

… плекайте, діти,

Рідну свою мову,

Вчіться складно говорити

Своїм рідним словом.

Мовна розминка . Інтерактивна вправа « Відкритий мікрофон »

► Закінчте речення:

 1. Повідомлення про щось у часовій послідовності — це ...(розповідь).

 2. Зображення якогось явища шляхом розкриття його основних ознак — це ...  (опис).

3. Роз'яснення, підтвердження якоїсь тези — це ...(роздум).

- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про типи мовлення. Складатимемо тексти різних типів . Запишіть у зошитах число,класна робота ,розвиток мовлення . Спробуйте самі сформулювати завдання  нашого уроку, використовуючи дієслова:

 повторити ...,

 вчитися...,

 отримати оцінку за ...

 Робота в групах

-Ми переходимо до наступного етапу  нашого уроку.

Працювати будемо в групах.

 Повторимо правила роботи в групі:

1. Швидко розподіліть ролі в групах: визначте, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.

Головуючий (спікер):

- зачитує завдання групи;

- організовує порядок виконання;

- пропонує учасникам висловитись по черзі;

- заохочує групу до роботи;

- підбиває підсумки роботи;

Секретар:

- веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;

- як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві;

Посередник:

- стежить за часом;

- заохочує групу до роботи.

Доповідач:

- чітко висловлює думку, до якої дійшла група;

- доповідає про результати групи.

2. Починайте висловлюватися  спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте одне одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтесь дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Бесіда

► Від яких слів утворилися назви типів мовлення? Яке лексичне значення вони мають? Розповідь — розповідати. Опис — описувати. Роздум — роздумувати. Нам потрібно виконати перше завдання і повторити все,що знаємо про типи мовлення.

Робота з таблицею « Типи текстів»  

Користуючись таблицею, охарактеризувати в групі  один  із типів мовлення за питаннями:

*тип мовлення; 

*основна функція; 

*на яке питання дається відповідь у висловлюванні; 

*будова висловлювання.

Розповідь– повідомлення про певні події, що відтворюються в часі. Загальна структура розповіді наступна: початок, розвиток, кінець події. Розповідь має деякі різновиди: повідомлення, оповідання, відповідь, найменування, перелік, оголошення.

Опис – розповідь про властивості, ознаки певного предмета або явища. В ньому подається характеристика людини, предмету, явища природи шляхом перерахунку їх суттєвих ознак. Саме головне в описі – надати читачу повне, конкретне або цікаве уявлення про головний об’єкт. Описи бувають: пейзажні, портретні, інтер’єру, характеристики явищ, предметів, людини.

Роздум – висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У роздумі обов’язково присутні три частини: теза, докази, висновок.

 

Висновок: В українській мові існує три типи мовлення: опис, розповідь, роздум. Кожна людина впродовж свого життя перебуває в різних ситуаціях і користується різними типами мовлення. Текст рідко буває однотипним, у ньому можуть поєднуватися різні типи мовлення. Чисті описи, роздуми, розповіді використовуються рідко. У текстах найчастіше зустрічається, що описи входять до змісту розповіді або зв’язані з роздумом, або роздум може доповнювати розповідь.

ІV. Основний  зміст роботи

-Ми повторили про типи мовлення ,тож  переходимо до наступного завдання нашого уроку.

  •          Відгадайте загадку.

У вінку зеленолистім,

 У червоному намисті,

 Видивляється у воду

 На свою хорошу вроду. ( Калина)

 

1.Вправа  «Асоціативний  кущ »

Калина

*родина

*кущ

*народний символ

*лікарська рослина

*художній образ

*оберіг

Калина червона (золота монета) — золота пам'ятна монета номіналом 2 гривні, випущена Національним банком України, присвячена одній із найулюбленіших рослин українців, про яку складено багато легенд,віршів, пісень, — калині — символу України.

Монету введено в обіг 24 вересня 2010 року. Вона належить до серії «Найменша золота монета».

 

2.Вправа-спостереження з елементами зіставлення.  Вправа «Ти – мені ,я – тобі» . Кожній групі опрацювати тексти і визначити їх тип ,зачитати іншій групі.

Текст 1. Колись напали на українське село вороги. Красуня дівчина, яку схопили бусурмани, вирвалася й почала тікати. Раптом розірвалося її червоне намисто, і розсипалися по землі яскраві намистинки. Через деякий час з них попроростали пагони. З пагонів виросли калинові кущі.

 Текст 2. Ягоди калини – невеликі, овальної форми, яскраво-червоного кольору. Вони мають своєрідний гіркувато-солодкий смак. Ягоди зібрані кетягами і особливо помітні пізньої осені, коли на кущі вже немає листя.

 Текст 3. Калина люба й мила серцю українця, тому що вона є уособленням краси рідної землі, пам’яті про рідну матір, її турботу й пестливі руки. Про калину створено чимало народних пісень, казок, прислів’їв, бо саме ця рослина є символом дівочої вроди, вірності, кохання.

 Текст 4. Калина – дуже красива рослина. Це стрункий кущ, з багатьма тонкими , що тягнуться до неба. Із приходом весняного тепла на них набухають бруньки. Потім калина вся вкривається білими суцвіттями-парасольками, вона вбирає тепло сонця та живильну вологу землі. ЇЇ листя яскраво-зелене з нерівними зубчастими краєчками, і в них плутається вітерець.

 Текст 5. Кущ калини — це не тільки окраса, це й глибокий символ, наша спадщина. Калина — це символ красивої української дівчини, символ дитини, символ України.

 А як потрібна  калина в народних обрядах! Калиною прикрашають  весільний коровай, вінок молодої, вишивають  калину на святкових  сорочках. Калина звичайна поширена майже по всій країні. Росте вона на луках, берегах річок та ставків, у підлісках.

Хвилинка –веселинка  

«На уроці української мови»

*Вчителька: Діти, а чому ми кажемо про українську мову «материнська мова»?

Учень: Бо мати більше говорить, ніж батько.

*Вчителька: Придумай, Вадиме, для прикладу хоч одну приказку з числівниками.

Учень: Загрібати жар чужими руками!

Вчитель:  То де тут числівник?

Учень: А на двох руках по п’ять пальців.

*Вчитель: Слово «штани» - це однина чи множина?

Учень: Я так розумію: верхня частина – однина, а нижня – множина.

*Учитель:  Утворіть прикметник від слова обід.

Учень:   смачний!

Учитель:  Ну тоді, спільнокореневі від слова обід

Учень:  Сніданок, вечеря

V. Закріплення вивченого. Робота в групах

1.Скласти  власне висловлювання про  калину , дотримуючись поданого типу мовлення.

І  група - Скласти розповідь «Калина біля школи», «Калина», «Червона калина» (на вибір)

ІІ група  - скласти опис «Осіння красуня»

ІІІ група  - робота з деформованим текстом :встановити послідовність тексту – роздуму – теза, аргументи, висновки . Придумати заголовок

        Калина - вічний символ українського народу. І тому майже в кожному дворі, лузі та лісі цвіте білим духмяним цвітом цей кущ. Згодом з квітів утворюються ягоди, які ростуть до тріскучих морозів.  Важкі червоні кетяги на білому снігу, як краплини крові.Люди використовують калину у народній медицині, заварюють вітамінні чаї. Птахи та звірі взимку рятуються ягодами від голоду. Кажуть, хлопець міцний, як дуб, дівчина красна, як калина.        

Калина - це сила духу, мужність та незламність нашого краю в боротьбі за незалежність.  Тож нехай так буде завжди.   

                            ПАМ’ЯТКА

1)  Кожну частину тексту писати з абзацу.

2)  Речення будувати невеликі.

3)  Послідовно викладати свої думки.

4)  Стежити за мовою.

5)  Уникати повторів слів.

6)  Під час написання складних слів користуватися орфографічним словником.

      2.Презентація творів

VІ. Підсумок уроку . Рефлексія результатів . Оцінювання робіт

  •          Ось і закінчився наш урок. Чи справилися ми із завданням? Який підсумок можемо зробити?

1. Цей урок мене навчив …

2. Мені було цікаво…

3. Ми сьогодні розібралися в…

4. Я сьогодні зрозумів…

5. Мені було важко…

VІІ. Домашнє завдання

1.Скласти розповідь «Українські обереги»

2.Втілити ідею : посадити калину біля школи.

Ось і пролунав дзвінок,       

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам друзі!

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
8 січня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку