Урок "Тире між підметом і присудком"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 8 класу "Тире між підметом і присудком"
Перегляд файлу

Тема: Тире між підметом і присудком.      

Мета:

  • ознайомити восьмикласників з правилами вживання тире між підметом і присудком;
  •  формувати вміння знаходити вивчену пунктограму;
  • розвивати вміння будувати речення з пропущеним дієсловом-зв'язкою, урізноманітнювати усне та писемне мовлення;
  • виховувати людяність, гуманізм, повагу до оточуючих.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки.

Посієш вчинок, виросте звичка.

 Народна мудрість

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

Емоційна готовність до уроку

- Добрий день, діти!

- Сіли всі рівненько,

Усміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.

-         Подивіться один на одного, посміхніться , поверніться, будь ласка, і подаруйте посмішку нашій гості.

 

IІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Слідами власних помилок

Де-не-де, по-перше, тишком-нишком, казав–таки, казав би, верб’я, спорттовари, неважко, неозоро, не дорого, а дешево, гірко-солоний, жовтогарячий.

  1. Клоуз - тест
  • Граматична основа - це..(підмет і присудок)
  • Головний член речення, що означає предмет і відповідає на запитання хто? що? – це..(підмет)
  • Присудок – це головний член речення, що означає …(дію, стан, ознаку предмета)
  • Назвіть способи вираження підмета…(простий і складений)
  • Складений присудок буває…(дієслівний, іменний)
  • Присудок, виражений допоміжним дієсловом та неозначеною формою дієслова називається…(складеним дієслівним).
  • Присудок, який утворюється з іменної частини та допоміжного дієслова - зв̒язки називається …(складений іменний присудок)
  1. Перевірка домашньої вправи

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми продовжимо закріплювати знання про головні члени речення. А також вивчимо нову тему, основним поняттям якого буде слово, яке ви відгадаєте. Послухайте загадку.

Хоч і вигляд риски має,

Він слова не віднімає.

Ділить речення надвоє,

А буває і натроє.

Отже, тема уроку така: тире між підметом і присудком. Записуємо в зошити. Епіграфом нашого уроку буде народне прислів’я

Посієш вчинок, виросте звичка.

 Народна мудрість

Як ви його розумієте?

ІV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу

  1. Мовне спостереження. Вправа

     Прочитайте прислів’я, на місці тире роблячи паузу. У кожному реченні визначаємо підмет і присудок.

     Спостерігаємо:

  • Між якими членами речення поставлено тире.
  • Яким за способом вираження є присудок?
  1. Робота з підручником. Пошук інформації

     Будь ласка, самостійно прочитайте теоретичний матеріал підручника ст. 96.

     І підготуйте відповіді на запитання: коли ж ставимо тире між підметом і присудком?

  1. Пояснення вчителя
  2. Конкурс «Найкмітливіший»

-         Прочитайте речення. Знайдіть підмет і присудок.

-         Чи ставиться тире між ними?

-         Спробуймо сформулювати правила, коли тире між підметом і присудком не ставляться.

 

Підмет як присудок.       Перед присудком стоять як, мов, немов, наче, ніби.

Підмет не присудок.     Заперечна частка не

Я присудок.     Може ставитись ,а може ні, коли на підмет падає  

                                      логічний наголос.

 

  1. Виконання вправи 123.

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Поясніть вживання тире. Ланцюжком

Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Пошуково-вибіркова робота. Робота в парах

- Прочитати афоризми (короткий влучний оригінальний вислів) В.Сухомлинського. Виписати лише ті, в яких між підметом і присудком потрібно поставити тире.

Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини. Ди­тина дзеркало родини. Як у краплі води відби­вається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Любов це відповідальність. Совість емоційний страж переконань. Закоханий у себе не може бути здатний на справжню любов. Роки дитинства це насамперед виховання серця. Людина така, яке її уявлення про щастя.

2. «Знавець етики». Робота в групах.

- Завдання: кожна група має аркуш паперу, на якому віддруковані визначення етичних термінів. Довідка містить перелік цих термінів. Потрібно поєднати терміни із їх визначенням. Хто зробить це завдання швидше? Записати в зошити. Пояснити  вживання тире.

  1. Це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей.
  2. Це шанобливе, доброзичливе, співчутливе ставлення до людей.
  3. Категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події.
  4.  Безкорисні особисті взаємовідносини між людьми, основані на любові, довірі, щирості.

 

Довідка:   гуманність,дружба, толерантність, добро.

 

Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей.

Гуманність — це шанобливе, доброзичливе, співчутливе ставлення до людей.

Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події.

Дружба - безкорисні особисті взаємовідносини між людьми, основані на любові, довірі, щирості.

  

 

  3.   «Лінгвістичне лото»

 

  Праця джерело натхнення. Дружба як цінність. Звичаї скарб народу. Дівчина як калина. Велик­день день особливий. Роксолана це символ краси й жіноч­ності.  Я українець. Картопля не український продукт. Люди не дерева. Дружба найкраще людське почуття. Слово то живильне джерело. Лелека символ батьківщини.

  1.  «Творче моделювання»

 Перебудуйте подані речення так, щоб у них між підметом і присудком ставилося тире.

Зразок: Словосполучення є одиницею синтаксису. Словосполучення — це одиниця синтаксису.

1. Підмет і присудок є головними членами речення. 2. Синоніми вживаються як образні засоби мови. 3. Допоміжне дієслово є зв'язкою у складеному присудку. 4. Дієприслівник функціонує як особлива форма дієслова. 5. Другорядними членами речення є такі слова, за допомогою яких поширюються головні члени речення. 6. Речення являє собою єдину синтаксичну одиницю, яка може виражати думку.

 

  1. Готуємося до контрольної роботи

Перепишіть афоризми, підкресліть граматичну основу, вкажіть види підметів та присудків та способи їх вираження.

Щастя дістається тим, хто багато працює. (Леонардо да Вінчі) Людина стає людиною тільки серед людей. (Й. Бехер) Двоє можуть врятувати одне одного там, де один гине. (О. Бальзак) Ніхто не може судити про інших, доки не навчиться судити про себе самого. (Й.-В. Ґете) Найважча професія — бути людиною. (Хосе Марші) Жити — це значить дихати. (Ж.-Ж. Руссо) Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя. (Й.-В. Ґете)

VI. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання

  1. Експрес – опитування.
  • На місці чого ставимо тире між підметом і присудком? (дієслова – зв’язки в іменному складеному присудку)
  • Коли ж ставимо тире між підметом і присудком?
  • Пригадайте, коли не ставимо тире між підметом і присудком?

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Закінчіть речення.

«Найскладнішим на уроці для мене було...»

  1. Оцінювання учнів

                      Індивідуально-особистісний підсумок уроку

 

Так

Ні

Не дуже

Урок мені сподобався

 

 

 

Цю тему я добре знаю

 

 

 

Я знаю всі терміни

 

 

 

Я добре працюю на уроці

 

 

 

Я впевнений (а) у своїх знаннях

 

 

 

Самооцінка (у балах)

 

 

 

-        Урок закінчився, і я  хочу побажати вам стати красивими людьми, нехай промениться доброта у ваших очах, а iз серця струменить спiвчуття, милосердя, повага до людей. Нехай вашi вчинки і ваше ставлення до людей завжди викликають у них позитивне, добре, шанобливе ставлення до вас.

VII. Домашнє завдання

Готуємося до контрольної роботи

Повторити параграфи

На вибір:

  • Виконати вправу
  • Записати 6-7 прислів’їв чи приказок, в яких ставиться тире. Пояснити розділові знаки.

1

 

docx
Додав(-ла)
Дрозач Марина
Додано
15 березня
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку