Тема: Тире між підметом і присудком.
Мета:
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки.
Посієш вчинок, виросте звичка.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Емоційна готовність до уроку
- Добрий день, діти!
- Сіли всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
- Подивіться один на одного, посміхніться , поверніться, будь ласка, і подаруйте посмішку нашій гості.
IІ. Актуалізація опорних знань учнів
Де-не-де, по-перше, тишком-нишком, казав–таки, казав би, верб’я, спорттовари, неважко, неозоро, не дорого, а дешево, гірко-солоний, жовтогарячий.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми продовжимо закріплювати знання про головні члени речення. А також вивчимо нову тему, основним поняттям якого буде слово, яке ви відгадаєте. Послухайте загадку.
Хоч і вигляд риски має,
Він слова не віднімає.
Ділить речення надвоє,
А буває і натроє.
Отже, тема уроку така: тире між підметом і присудком. Записуємо в зошити. Епіграфом нашого уроку буде народне прислів’я
Посієш вчинок, виросте звичка.
Народна мудрість
Як ви його розумієте?
ІV. Сприйняття і усвідомлення навчального матеріалу
Прочитайте прислів’я, на місці тире роблячи паузу. У кожному реченні визначаємо підмет і присудок.
Спостерігаємо:
Будь ласка, самостійно прочитайте теоретичний матеріал підручника ст. 96.
І підготуйте відповіді на запитання: коли ж ставимо тире між підметом і присудком?
- Прочитайте речення. Знайдіть підмет і присудок.
- Чи ставиться тире між ними?
- Спробуймо сформулювати правила, коли тире між підметом і присудком не ставляться.
Підмет як присудок. Перед присудком стоять як, мов, немов, наче, ніби.
Підмет не присудок. Заперечна частка не
Я присудок. Може ставитись ,а може ні, коли на підмет падає
логічний наголос.
Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Поясніть вживання тире. Ланцюжком
Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Пошуково-вибіркова робота. Робота в парах
- Прочитати афоризми (короткий влучний оригінальний вислів) В.Сухомлинського. Виписати лише ті, в яких між підметом і присудком потрібно поставити тире.
Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини. Дитина дзеркало родини. Як у краплі води відбивається сонце, так у дітях відбивається моральна чистота матері і батька. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Любов це відповідальність. Совість емоційний страж переконань. Закоханий у себе не може бути здатний на справжню любов. Роки дитинства це насамперед виховання серця. Людина така, яке її уявлення про щастя.
2. «Знавець етики». Робота в групах.
- Завдання: кожна група має аркуш паперу, на якому віддруковані визначення етичних термінів. Довідка містить перелік цих термінів. Потрібно поєднати терміни із їх визначенням. Хто зробить це завдання швидше? Записати в зошити. Пояснити вживання тире.
Довідка: гуманність,дружба, толерантність, добро.
Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших людей.
Гуманність — це шанобливе, доброзичливе, співчутливе ставлення до людей.
Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події.
Дружба - безкорисні особисті взаємовідносини між людьми, основані на любові, довірі, щирості.
3. «Лінгвістичне лото»
Праця джерело натхнення. Дружба як цінність. Звичаї скарб народу. Дівчина як калина. Великдень день особливий. Роксолана це символ краси й жіночності. Я українець. Картопля не український продукт. Люди не дерева. Дружба найкраще людське почуття. Слово то живильне джерело. Лелека символ батьківщини.
Перебудуйте подані речення так, щоб у них між підметом і присудком ставилося тире.
Зразок: Словосполучення є одиницею синтаксису. Словосполучення — це одиниця синтаксису.
1. Підмет і присудок є головними членами речення. 2. Синоніми вживаються як образні засоби мови. 3. Допоміжне дієслово є зв'язкою у складеному присудку. 4. Дієприслівник функціонує як особлива форма дієслова. 5. Другорядними членами речення є такі слова, за допомогою яких поширюються головні члени речення. 6. Речення являє собою єдину синтаксичну одиницю, яка може виражати думку.
Перепишіть афоризми, підкресліть граматичну основу, вкажіть види підметів та присудків та способи їх вираження.
Щастя дістається тим, хто багато працює. (Леонардо да Вінчі) Людина стає людиною тільки серед людей. (Й. Бехер) Двоє можуть врятувати одне одного там, де один гине. (О. Бальзак) Ніхто не може судити про інших, доки не навчиться судити про себе самого. (Й.-В. Ґете) Найважча професія — бути людиною. (Хосе Марші) Жити — це значить дихати. (Ж.-Ж. Руссо) Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя. (Й.-В. Ґете)
VI. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
«Найскладнішим на уроці для мене було...»
Індивідуально-особистісний підсумок уроку
|
Так |
Ні |
Не дуже |
Урок мені сподобався |
|
|
|
Цю тему я добре знаю |
|
|
|
Я знаю всі терміни |
|
|
|
Я добре працюю на уроці |
|
|
|
Я впевнений (а) у своїх знаннях |
|
|
|
Самооцінка (у балах) |
|
|
|
- Урок закінчився, і я хочу побажати вам стати красивими людьми, нехай промениться доброта у ваших очах, а iз серця струменить спiвчуття, милосердя, повага до людей. Нехай вашi вчинки і ваше ставлення до людей завжди викликають у них позитивне, добре, шанобливе ставлення до вас.
VII. Домашнє завдання
Готуємося до контрольної роботи
Повторити параграфи
На вибір:
1