Конспект нестандартного уроку
Тема. Тире між підметом і присудком.
Мета:
Очікувані результати: учні знають правила постановки тире в реченні, вміють ставити розділові знаки між підметом і присудком, вміють створювати речення з правильним вживанням тире, вміють пояснити наявність або відсутність тире у реченні.
Внутрішньо предметні зв’язки: граматика, синтаксис, правила пунктуації.
Міжпредметні зв’язки: українська мова та література, історія.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: дидактичний матеріал, картки, схеми.
Епіграф уроку:
Життя – це пізнання світу.
(П. Загребельний)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
«Асоціативний кущ»
Українське козацтво – феноменальне явище світової історії, яке не має аналогів у інших народів. У минулому Україну називали «козацька земля», «козацька нація». Українські козаки – славетні лицарі, мужні воїни. Вони залишили вагомий слід в нашій історії, з ними пов’язано і багато цікавих легенд, переказів. Окрім зброї, сили і вміння гарно битися, козаки мали ще одну значну перевагу – кмітливість та хитрість. Практично завжди їм вдавалось непомітно підкрастися до ворога та застати його зненацька. Звичайно, це додавало шансів здобути перемогу.
Учитель. Сьогодні ми будемо не лише повторювати правила вживання тире між підметом та присудком, але й дізнаємося більше про козаків.
ІV. ЕТАП ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ФОРМУВАННЯ ПРАВОПИСНИ
Поетична хвилинка
Прочитайте виразно вірш М. Пригари.
Гей, козаче – козаченько,
Тай хоробре серденько,
Ой, міцні в нього руки –
Ворогам для науки!
Як козак засміється –
Ворог з остраху трясеться,
Як козак заспіває –
Вороги чимдуж тікають!
Як козак затанцює –
Увесь світ його чує,
Зелен-дубе розвивайся,
Гей душа, розкриляйся!
Завдання до тексту
Робота в парах. Взаємоперевірковий диктант
Учитель диктує речення, учні записують, потім обмінюються зошитами для взаємоперевірки.
Вправа 1.
Учитель. Тире – це розділовий знак, який може використовуватися у реченні, розділяючи підмет та присудок. Нехай козацтво стане нашим провідником у цьому. Потрібно доповнити речення, вставляючи тире на відповідне місце між підметом та присудком.
Вправа 2.
Учням подається складне речення про козацтво, де тире розміщено нестандартно. Завдання полягає в тому, щоб переписати речення так, щоб тире знаходилося між підметом та присудком.
Вправа 3. Кросворд «Козацькому роду нема переводу». Працюємо з пошуковою системою
Заповніть кросворд.
1. Козацький пенал для бойових стріл.
2. Чуб козака.
3. Вільна військова людина на прикордонні.
4. Народний козацький музичний інструмент.
5. Очолював артилерію.
6. Великий козацький озброєний загін, козацька армія
7. Знамениті козацькі широкі штани.
8. Він очолював курінь.
9. Вид відокремленого тимчасового поселення.
10. Очолював канцелярію.
11. Відомий острів де жили козаки.
12. Укріплене поселення козаків.
13. Козацький танок.
Вправа 4. Зайве речення
У кожній картці знайдіть речення, в якому тире не ставимо.
Картка 1
|
Картка 2
|
Картка 3
|
Картка 4
|
Картка 5
|
Картка 6
|
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ
Прийом «Незакінчене речення»
Продовжте речення:
— Тире ставимо …
— Тире не ставимо, коли …
— На уроці найбільше мені сподобалося …
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти 3 речення про козацтво, використовуючи тире. Вміти пояснити правила його вживання.