Урок. "Тире у безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Конспект уроку української мови з теми "Тире у безсполучниковому складному реченні" для 9 класу
Перегляд файлу

Тема: ТИРЕ В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ

Мета: пояснити правила вживання тире між частинами складного безсполучникового речення;  удосконалити в учнів загально пізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях;

сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення;

розвивати творчі вміння  моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями наслідку, протиставлення й зіставлення, порівняння;

На основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, духовних цінностей нашого народу.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Доброго дня!

Я щиро зичу успіхів усім:

Вам і собі і гостям дорогим.

Щоб ні зима, ані вітри холодні

Не стали на заваді нам сьогодні.

Мандруймо ми етапами уроку

До знань і вмінь, забувши слово «спокій».

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Слово вчителя.

Знаємо: сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє. Тому давайте повернемось до домашнього завдання, перевіримо його, щоб упевнено крокувати далі.

1. Вправа «Так чи Ні. Якщо Ні, то чому?» (слайд 1)

Безсполучниковим складним називають таке складне речення, частини якого поєднані інтонацією, сполучниками та сполучними словами.

Безсполучникові складні речення поділяються на дві групи: з однорідними і неоднорідними частинами.

Якщо частини безсполучникового складного речення рівноправні, незалежні, поширені та далекі за змістом, ставлять кому.

Якщо частини безсполучникового складного речення означають одночасність або послідовність  дій і тісно пов’язані між собою за змістом, то ставлять кому.

Двокрапку ставлять між однорідними частинами безсполучникового складного речення, якщо наступна частина доповнює, пояснює зміст попередньої частини або виражає причину того, про що йдеться в попередній частині. 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Пунктуаційний практикум. (слайд 2)

Вставте розділові знаки у поданих речення. Поясніть пунктограми. Яка основна думка поданих речень? Що об’єднує всі ці речення?

Освіта — скарб; праця — ключ до нього. П. Буаст 

З ручаїв – ріки, з книжок – знання(Нар. творчість).

Учитель лікар чи геолог письменник слюсар чи шахтар всі називають головною одну професію школяр (А. Костецький).

ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ, ЕПІГРАФА УРОКУ.

Запис у зошитах (слайд 3)  

Виходячи з мети уроку (слайд 4), давайте спрогнозуємо очікувані результати.

Продовжіть  речення: (на дошці)

  •                  Ми навчимося…
  •                  Зможемо…
  •                  Розвинемо уміння…
  •                  Станемо уважнішими до…

 

Епіграфом уроку стануть слова «Забудеш рідний край — твоє коріння всохне».                              П. Тичина      

Чого навчає автор?  Чи можете пояснити вживання тире в ньому?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Застосовується метод «Ажурна пилка».

Картки консультантів груп.

Тире між частинами безсполучникового складного речення

1

Тире ставиться, якщо зміст частин протиставляється або зіставляється (можна вставити сполучники а, але, проте, зате, однак). [ ] – [протиставлення]; [ ] – [зіставлення];

Я тебе упізнав – ти мене не впізнала (Є. Гуцало).  Протиставлення

Не вмер поет – його втомило горе. (Б.Лепкий.) зіставлення

2

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок (перед нею можна сказати то) або висновок  (отже) з того, про що йдеться в першій частині.  [ ] – [наслідок]; [ ] – [висновок]

Посієш вчинок – виросте звичка. (Нар.творч.)  наслідок

Усі мовчать – говорить мати (В. Крищенко) висновок

3

Тире ставиться, якщо у наступній частині міститься порівняння з тим, про що йдеться в попередній частині (можна поставити порівняльні сполучники як, мов, ніби, наче).   [ ] – [порівняння]

Говорить – шовком шиє (Нар. творчість). 

 

Інтонація БСР із тире

4

Перша частина речення вимовляється з  підвищенням тону, на місці тире робимо паузу, друга частина вимовляється зниженим голосом.

Пройде негода – стане кращою погода. (Нар. творчість)

 

2. Перевірка сприйняття.

Прокоментуйте правила вживання тире у БСР за поданими схемами.

 

 

Тире у БСР

 

 

 

 

наслідок

висновок

протиставлення

зіставлення

порівняння

 

VI. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1. Прочитати. Пояснити вживання тире, визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень,

Урожай не земля родить – його людські руки творять.

Посієш недбало – збереш мало.

Твоя земля – твій на ній хліб.

Земля багата – народ багатий.

Дай землі – вона дасть тобі. (Народна творчість.)

2.  Робота з підручником.

А. Самостійне виконання вправи 249 сильними учнями. Спишіть речення, розставте пропущені розділові знаки, обґрунтуйте їх вживання з допомогою схем.

Перевірка за схемами на дошці:

1.  [ ] – [наслідок]. [ ] – [наслідок]

2.  [ ] – [наслідок].

3.  [ ] – [протиставлення].

4.  [ ] – [наслідок].

Б. Слабші виконують вправу 248. Спишіть, підкресліть граматичні основи, поясніть уживання розділових знаків.

3. Творче моделювання

Утворіть безсполучникові складні речення. Виразно прочитайте їх. Яка інтонація властива побудованим конструкціям? Які з них є інтонаційно виразнішими?

1. Стихла пісня. Тихо стало над степом (С. Скляренко). 2. Зникне мова. Народу більше нема (К. Ушинський). 3. У тебе смуток – в мене ревний жаль. У тебе вечір - в мене ніч і даль. (А.Малишко.) 4. Як зазиміє, жаба оніміє. 5. Як травень холодний, то рік хлібородний (Нар. творчість). На хмарах горбатих громи роз’їжджають возами, громи роз’їжджають у хмарах, немов вози гуркотять. (Є.Гуцало.)

Зробіть висновок: які речення є синтаксичними синонімами. (прості і БСР, ССР та БСР,СПР та БСР)

4. Дослідження-групування з усним обґрунтуванням

Прочитати народні вислови. Дослідити, яку функцію виконує в них тире. Згрупувати речення за правилами пунктуації: а) тире між підметом і присудком; б) тире в неповному реченні; в) тире в безсполучниковому складному реченні.

1. Дай язикові волю — заведе в неволю. 2. Добрий намір — то вже півсправи. 3. Дурний язик — голові не приятель. 4. Млин меле — борошно буде, язик меле — біда буде. 5. Не допомагай грошима, а краще — плечима. 6. Не дорогий початок, а — кінець. 7. Не спіши побалакати — спіши працювати. 8. Порожня бочка гучить, а повна — мовчить. 9. Пуста думка — зайва ноша. 10. Склав план — діло зробиш. 11. Слово без діла — гітара без струни. 12. Язик мій — часто ворог мій (Нар. творчість).

Навести приклади двох-трьох речень, у яких уживається тире при однорідних членах. Сформулювати пунктуаційне правило.

VІI. Узагальнення вивченого на уроці

1. Подумки проаналізуйте урок і дайте відповідь на питання («Незакінчене речення») (слайд 15).

2. Перевір себе

1. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ]. (розділові знаки пропущено).
A) Стою під кленом біля джерела у серці йдуть пісні привітні (М. Стельмах).
Б) Я навіть подумав пахне нещастям (В. Шевчук).
B) Індик крутиться та дметься іволга летить, сміється (О. Олесь).
Г) Продержало з тиждень морозом земля заклякла, як кістка (Марко Вовчок).

2. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A) Грицько стулив рота: вода вже сягала йому до очей (Б. Грінченко).
Б) Сашко задихався і зморився: більше години вони бігли з Сіроманцем лісом до глинищ (М. Вінграновський).
B) Час твій прийде з долею битися, сон пропаде (Леся Українка).
Г) Вдарили козаки веслами у воду – одскочив дуб од берега (А. Кащенко).

3. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні.
Пан гуляв у себе в замку_ у ярмі стогнали люди (Леся Українка).
A) Кома;
Б) двокрапка;
B) тире;
Г) крапка з комою.

4. Виберіть правильний синтаксичний аналіз речення.
Береза раніше вільхи листя розпускає – літо буде сухим (Народна творчість).
A) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. листя розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Б) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – пояснення.
B) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде сухим), смисловий зв’язок між частинами – умова.
Г) Безсполучникове складне речення, складається з двох простих (граматичні основи: 1. береза розпускає; 2. літо буде), смисловий зв’язок між частинами – протиставлення явищ.

VІІІ. Домашнє завдання

А- Впр. 252

Б - Впр. 249

Вивчити правила

Картки консультантів груп.

 

Тире між частинами безсполучникового складного речення

1

Тире ставиться, якщо зміст частин протиставляється або зіставляється (можна вставити сполучники а, але, проте, зате, однак). [ ] – [протиставлення]; [ ] – [зіставлення];

Я тебе упізнав – ти мене не впізнала (Є. Гуцало).  Протиставлення

Не вмер поет – його втомило горе. (Б.Лепкий.) зіставлення

 

 

 

 

Тире між частинами безсполучникового складного речення

 

2

Тире ставиться, якщо друга частина виражає наслідок (перед нею можна сказати то) або висновок  (отже) з того, про що йдеться в першій частині.  [ ] – [наслідок]; [ ] – [висновок]

Посієш вчинок – виросте звичка. (Нар.творч.)  наслідок

Усі мовчать – говорить мати (В. Крищенко) висновок

 

 

Тире між частинами безсполучникового складного речення

 

3

Тире ставиться, якщо у наступній частині міститься порівняння з тим, про що йдеться в попередній частині (можна поставити порівняльні сполучники як, мов, ніби, наче).                            [ ] – [порівняння]

Говорить – шовком шиє (Нар. творчість). 

 

Інтонація БСР із тире

4

Перша частина речення вимовляється з  підвищенням тону, на місці тире робимо паузу, друга частина вимовляється зниженим голосом.

 

Пройде негода – стане кращою погода. (Нар. творчість)

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2021
Переглядів
21674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку