Українська мова, 9 клас
Урок № 43
Тема. Тире в безсполучниковому складному реченні.
Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями ролі людини в житті суспільства.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Наскрізна лінія: громадянська відповідальність
Обладнання: підручник «Українська мова» В.В. Заболотного, О.В.Заболотного, тлумачний словник, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку
Моя земля мені найкраща в світі. Є Україна – виростуть сини.
І. Гайворон
Робота над епіграфом
1). Як вирозумієте це висловлювання?
2). Який вид другого речення?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми
1). Перевірка домашнього завдання
2). Бліц-опитування
ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
Життя українських сільських громад ґрунтувалося на певній системі моральних стосунків. Такі стосунки виявлялися під час праці та відпочинку, у середовищі рідних та знайомих, а також серед чужих людей.
Місцем масових зустрічей була церква. Біля церкви відбувався обмін інформацією, обговорювалися господарські питання. Хотіли чоловіки прослухати урядові накази або розпорядження сільського старости – після богослужіння збиралися перед церквою.
Стосунки в українській родині будувалися з урахуванням громадської думки. Для багатьох це був чи не найголовніший засіб впливу.
Для українських селян було характерним постійне намагання досягти вищого рівня в усіх ділянках життя. Найзаповітнішою мрією молодої людини було дорости до пори, коли з нею почнуть рахуватися старші. У щойно одружених парубків була своя мета - здобути серед односельців репутацію доброго господаря. У людей старших були свої орієнтири - одружити дітей, примножити успадковане від батьків, залишити добрий спомин у громаді.
Пам'ять роду, культ предків посідали в духовності українців чільне місце. Зламати звичаї, зганьбити пам'ять предків було, за народними переконаннями, найтяжчим гріхом.
Словникова робота
З’ясувати значення слів, скориставшись тлумачним словником.
Орієнтир - щось, за допомогою чого можна визначити своє місце перебування; те, що служить за взірець для наслідування.
Репутація - загальна думка, що склалася про певну особу або групу людей.
Із поданих пар простих речень скласти й записати безсполучникові складні. Виразно прочитати. Яка інтонація властива побудованим конструкціям?
1). Земля багата. Народ багатий (Народна творчість).
2). Зникає мова. Народу більше нема (К. Ушинський).
3). Я не бував за дальніми морями, чужих доріг ніколи не топтав. В своїм краю під буйними вітрами щасливим я і вільним виростав (В. Симоненко).
Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень. Накреслити схеми.
За поданими схемами-моделями побудувати або дібрати з художньої літератури безсполучникові складні речення.
1. [ ] — [наслідок].
2. [час] — [ ].
3. [умова] — [ ].
4. [ ] — [ ].
зіставлення
Користуючись схемами, сформулювати основні правила вживання тире в безсполучникових складних реченнях.
4. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Спишіть речення. Поясніть вживання розділових знаків.
1.То ж не маки червоненькі – то козаки молоденькі (Народна творчість). 2. Торкніться пальцями жилки на скроні – почуєте пульс батьківщини
(Є. Гуцало). 3. Відкрий для себе Україну – ти ж бо не знаєш всю її
(Г. Бідняк). 4. Доріг немало – я люблю одну (М. Волощук).
5. Навчальний диктант.
Давно помічено: обдарована нація часом дуже своєрідно являє світові свої неперевершені таланти — такі відкриття можуть відбуватися унікальним зигзагом долі. Потрапив Олександр Архипенко до США — став він родоначальником світового напрямку в скульптурі. Опинився Іван Пулюй у Відні — судилося йому першим спостерегти ікс-проміння, згодом назване рентгенівським промінням. Забився Серж Лифар у Париж — там він зробився самодостатньою зіркою світового балету. Роман Віктюк із Москви театральним метром міряє будь-який кін… Про Настю Лісовську вже мовчимо: таких українок історія більше не знала. (За О.Шарварком)
6. Розкажіть, що вам відомо про названих у диктанті осіб. У відповіді вживайте безсполучникові складні речення.
VІ. Узагальнення вивченого на уроці
Дати обґрунтовані відповіді на запитання.
1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається тире?
2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час?
3. У чому особливість інтонування безсполучникових складних речень, що виражають смислові відношення зіставлення чи протиставлення?
VІІ. Підсумки уроку
Проводять учні-кореспонденти. Вони з мікрофоном підходять до учнів свого класу, ставлять їм запитання.
– Чи досягли ми мети, поставленої на початку уроку?
– Що на уроці нам вдалося найкраще?
– У чому, на вашу думку, роль людини в житті суспільства?
VІІІ. Домашнє завдання
1). Виконати вправу № 336.
2). Записати відомі вам народні прикмети у формі безсполучникових складних речень, що виражали б різні смислові відношення. Пояснити вживання розділових знаків.