Урок "Тире в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Урок "Тире в безсполучниковому складному реченні". Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.
Перегляд файлу

Українська мова, 9 клас

Урок № 43

Тема. Тире в безсполучниковому складному реченні.

Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями ролі людини в житті суспільства.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 Наскрізна лінія: громадянська відповідальність

 Обладнання: підручник «Українська мова» В.В. Заболотного, О.В.Заболотного, тлумачний словник, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Моя земля мені найкраща в світі. Є Україна – виростуть сини.

І. Гайворон 

Робота над епіграфом

1). Як вирозумієте це висловлювання?

2). Який вид другого речення?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми

1). Перевірка домашнього завдання

2). Бліц-опитування

  • Яке речення називається безсполучниковим складним?
  • Чим безсполучникове речення відрізняється від складних сполучникових речень?
  • Які смислові відношення існують між частинами безсполучникових складних речень?
  • Наведіть приклад складного безсполучникового речення.
  • Які розділові знаки можуть бути в безсполучниковому складеному реченні?

ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

  1. Спостереження над мовним матеріалом. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок. Знайдіть безсполучникові складні речення й прокоментуйте вживання розділових знаків (усно).

Життя українських сільських громад ґрунтувалося на певній системі моральних стосунків. Такі стосунки виявлялися під час праці та відпочинку, у середовищі рідних та знайомих, а також серед чужих людей.

Місцем масових зустрічей була церква. Біля церкви відбувався обмін інформацією, обговорювалися господарські питання. Хотіли чоловіки прослухати урядові накази або розпорядження сільського старости – після богослужіння збиралися  перед церквою.

Стосунки в українській родині будувалися з урахуванням громадської думки. Для багатьох це був чи не найголовніший засіб впливу.

Для  українських селян було характерним постійне намагання досягти вищого рівня в усіх ділянках життя. Найзаповітнішою мрією молодої людини було дорости до пори, коли з нею почнуть рахуватися старші. У щойно одружених парубків була своя мета - здобути серед односельців репутацію доброго господаря.  У людей старших були свої орієнтири - одружити дітей, примножити успадковане від батьків, залишити добрий спомин у громаді.

Пам'ять роду, культ предків посідали в духовності українців чільне місце.  Зламати звичаї, зганьбити пам'ять предків було, за народними переконаннями,  найтяжчим гріхом.

 Словникова робота

Зясувати значення слів, скориставшись тлумачним словником.

Орієнтир - щось, за допомогою чого можна визначити своє місце перебування; те, що служить за взірець для наслідування.

Репутація - загальна думка, що склалася про певну особу або групу людей.

  1. Творче моделювання

Із поданих пар простих речень скласти й записати безсполучникові складні. Виразно прочитати. Яка інтонація властива побудованим конструкціям?

1). Земля багата. Народ багатий (Народна творчість).

2). Зникає мова. Народу більше нема (К. Ушинський).

3). Я не бував за дальніми морями, чужих доріг ніколи не топтав. В своїм краю під буйними вітрами щасливим я і вільним виростав (В. Симоненко).

Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень. Накреслити схеми.

  1. Творче конструювання

За поданими схемами-моделями побудувати або дібрати з художньої літератури безсполучникові складні речення.

1. [ ] — [наслідок].

2. [час] — [ ].

3. [умова] — [ ].

4. [ ] — [ ].

зіставлення 

Користуючись схемами, сформулювати основні правила вживання тире в безсполучникових складних реченнях. 

4. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Спишіть речення. Поясніть вживання розділових знаків.

1.То ж не маки червоненькі – то козаки молоденькі (Народна творчість). 2. Торкніться пальцями жилки на скроні – почуєте пульс батьківщини

 (Є. Гуцало). 3. Відкрий для себе Україну – ти ж бо не знаєш всю її

 (Г. Бідняк).  4. Доріг немало – я люблю одну (М. Волощук).

5. Навчальний диктант.

   Давно помічено: обдарована нація часом дуже своєрідно являє світові свої неперевершені таланти — такі відкриття можуть відбуватися унікальним зигзагом долі. Потрапив Олександр Архипенко до США — став він родоначальником світового напрямку в скульптурі. Опинився Іван Пулюй у Відні — судилося йому першим спостерегти ікс-проміння, згодом назване рентгенівським промінням. Забився Серж Лифар у Париж — там він зробився самодостатньою зіркою світового балету. Роман Віктюк із Москви театральним метром міряє будь-який кін… Про Настю Лісовську вже мовчимо: таких українок історія більше не знала. (За О.Шарварком)

6. Розкажіть, що вам відомо про названих у диктанті осіб. У відповіді вживайте безсполучникові складні речення.

VІ. Узагальнення вивченого на уроці

Дати обґрунтовані відповіді на запитання.

1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається тире?

2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час?

3. У чому особливість інтонування безсполучникових складних речень, що виражають смислові відношення зіставлення чи протиставлення?

VІІ. Підсумки уроку

Проводять учні-кореспонденти. Вони з мікрофоном підходять до учнів свого класу, ставлять їм запитання.

– Чи досягли ми мети, поставленої на початку уроку?

 – Що на уроці нам вдалося найкраще?

 – У чому, на вашу думку, роль людини в житті суспільства?

VІІІ. Домашнє завдання

1). Виконати вправу № 336.

2). Записати відомі вам народні прикмети у формі безсполучникових складних речень, що виражали б різні смислові відношення. Пояснити вживання розділових знаків.

 

docx
Додано
20 березня 2019
Переглядів
5998
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку