урок української мови "Складносурядне речення "

Про матеріал
Тип уроку - урок систематизації і узагальнення знань. Мета: - систематизувати й поглибити знання учнів про складносурядне речення, смислові відношення між його частинами; вдосконалити вміння складати схеми речень, правильно інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки; - розвивати культуру мовлення, логічне мислення, сприяти реалізації творчого потенціалу школярів; - виховувати свідоме ставлення до вивчення рідної мови, інтерес до результатів своєї праці, критичне ставлення до своїх помилок.
Перегляд файлу

Українська мова, 9 клас

 

Тема: Складносурядне речення .

Мета:

  • систематизувати й поглибити знання учнів про складносурядне речення, смислові відношення між його частинами; вдосконалити вміння складати схеми речень, правильно інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки;
  • розвивати культуру мовлення, логічне мислення, сприяти реалізації творчого потенціалу школярів;
  • виховувати свідоме ставлення до вивчення рідної мови, інтерес до результатів своєї праці, критичне ставлення до своїх помилок.

 

Тип уроку -  урок систематизації і узагальнення знань.

 

Хід уроку

 

I.   Організаційний момент.

 

II.  Актуалізація опорних знань.

 

1.  Перевірка письмового домашнього завдання.

 

2.  Гра « Упіймай помилку».

 

1)   Складносурядне речення – це складне речення, частини якого  пов’язані за допомогою сполучників підрядності.

2)   Частини складносурядного речення рівноправні за змістом.

3)  Тире  між частинами складносурядного речення ставиться, якщо між ними існує відношення послідовності.

4)  У художніх текстах іноді між частинами складносурядного речення вживається кома і тире.

5)    Кома не ставиться між частинами складносурядного речення, якщо вони з’єднані одиничним сполучником і мають спільний другорядний член, вставне слово, частки лише, ще, навіть.

6)   Складносурядне речення може складатися тільки з двох частин. 

7)   Кома не ставиться між частинами складносурядного речення, якщо вони з’єднані одиничним сполучником і є питальними, спонукальними або окличними реченнями.

8)  Розділові сполучники передають чергування явищ, дій, взаємовиключення явищ, дій.

9)   Протиставні сполучники – це або, чи, або …або, не то…не то.

10) Складносурядне речення можна замінити синонімічними конструкціями.

 

III. Повідомлення теми і мети уроку.

IV. Повторення та закріплення матеріалу.

 

 1. Виконання вправ.

 

1.1.  Дослідження – моделювання.

     З поданих простих речень утворіть складносурядні в художньому стилі, добираючи різні сполучники сурядності. Визначте,  як  впливає  заміна  сполучників  на  значення  речень.

Зіставте  побудовані  речення  й  поясніть  їхню  стилістичну функцію.

1.  Тінь  від  човна  темніє  на  воді. 

2. Море  темним  полиском мерехтить безкрайньо.

 

1.2.  Дослідженнявідновлення.

    Прочитайте  речення.  Поміркуйте,  які  сполучники  доцільно вставити  замість  крапок. Обґрунтуйте  свій  вибір.  Запишіть відновлені речення.

   1. Повітря  тремтить  від  спеки,  ...  в  срібнім мареві  танцюють далекі  тополі  (М.  Коцюбинський).  2.  Скоро  проліски  з-під  снігу глянуть синіми очима ... повіває теплий вітер над розкованим Дніпром (В. Сосюра). 3. Недобра мова йшла за побратима, ... ти мовчав і знизував плечима  (Д. Павличко). 4. Тієї весни рано прокинувся ліс,  ...  недовго  дрімали  дуби  (В. Кучер).  6. Шлях  часом  відходив від  річки,  ...  річка  оминала  природні  пагорби  землі  і  відходила від шляху  (І. Ле).  7. Вітру  на морі  не  було,  ...  клекотів  сильний прибій (М. Трублаїні). 8. Літа ніколи не повертаються до людини, ... людина  завжди повертається до  своїх літ  (М. Стельмах).

 

1.3. Дослідження – трансформація.

    Трансформуйте прості речення  в складносурядні. Визначте смислові відношення між частинами складних речень.

Зразок. Через розмиті дороги будівництво мосту припинено. – Дороги розмило, і будівництво мосту було припинено.

    Після дощу яскраво зазеленіла озимина. Раннього осіннього вечора йшов дощ. Через рік у нашому місті збудували залізничний вокзал. Улітку Уляна вибігла у садок  милуватися деревами. Під час походу хлопці і дівчата значно здружилися.

 

  1.4. Творче конструювання.

      Уведіть подані граматичні основи у складносурядні речення.

Верби милуються, очерет шепоче.

Сонце пряло, меди пахли.

Води шуміли, вітер бився.

Реве Дніпро, лани пахнуть.

Дерева хиталися, прибій мріяв.

 

1.5. Творче конструювання.                .

    Самостійно складіть речення за схемами.

  1. [        ],   і  [    ], і [     ].
  2. [              ];   і  [    ].

3.  [ ] -  і  [     ].

 

1.6. Творче тезування.

Складіть тези розповіді на тему «Складносурядні речення  з сполучниками».

 

2. Робота в групах «Лист до складносурядного речення».

Презентація робіт представниками груп.

 

3. Гра «Перехресний бій».

Члени кожної групи задають питання своїм суперникам.

 

V. Підведення підсумків уроку.

 

1. Вправа «Незакінчені речення».

 - На уроці найбільше запам’яталося …

 - Для мене було відкриттям …

 

2. Заповнення карток самооцінки.

 

3. Створення букету настрою.

На партах лежать квіти різного кольору, учням треба обрати такі, які б відповідали їх настрою у кінці уроку, приклеїти на дошку.

 

VI. Домашнє завдання.

 

Повторити правила, написати твір – мініатюру «Складносурядні речення  в моєму мовленні», скласти тестові завдання для перевірки знань з вивченої теми.

 

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
1734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку