Урок "Тіртей (VII ст. до н. е) «Добре вмирати тому…» Ідея захисту рідної країни в елегії

Про матеріал
Дана розробка є конспектом уроку зарубіжної літератури у 8-му класі, що може бути використана при підговці до уроків з теми "Античність"
Перегляд файлу

Розробка уроку зарубіжної літератури у 8 класі

Тема. Тіртей (VII ст. до н. е) «Добре вмирати тому…» Ідея захисту рідної країни в елегії

Мета:  зацікавити особистістю Тіртея, його поезією; проаналізувати ідейно-художні особливості вірша Тіртея «Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну…»; розвивати навички аналізу ліричного твору; виховувати повагу до митців доби Античності, сприяти формуванню патріотичних якостей.

Тип уроку: вивчення навчального матеріалу

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Античні майстри давно ступили  на високий Олімп і, як боги, вже багато століть керують думками й почуттями людей, хоча ми цього не помічаємо. Вони перемогли смерть, війни силою Краси й Гармонії і знову дарують нам перли свого мистецтва, які не втратили чарівного блиску до сьогодні.

Одним із виразників патріотичного духу був спар­танський поет Тіртей, який жив у середині VII ст. до нашої ери. Він  писав: «Скільки буду жити в світі, стільки буду я співати…». 

ІІ. Вивчення навчального матеріалу.  

  • Вчитель.  А як пов’язані із ім’ям Тіртея такі  слова й словосполучення:  Спарта і Месенія,  шкільний учитель, напівлегендарний  поет, ембатерії, бойовий дух, «Поради» (надруковані словосполучення на дошці)

Вчитель. Його вірші (шкода, до нас дійшло тільки кілька його елегій) користувалися великою популярністю, їх співали воїни перед битвами, ро­зучували в школах як зразок патріотизму.

  • Виразне читання напам’ять  поезії в перекладі Григорія Кочура «Добре вмирати тому...»

Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну,

Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах.

Гірше покинуть і йти жебракувати в світи,

З матір'ю милою, з батьком старим на чужині блукати,

Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну.

Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить,

Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача.

Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє,

Горе й зневага за ним підуть усюди слідом.

Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи

Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю —

Будемо батьківщину і дітей боронити відважно.

В битві поляжемо ми, не пожалієм життя.

                                                         Переклад Г.Кочура

  • Аналіз вірша за допомогою вправи «Кубик Блума»
  • Поясніть, який заклик ми чуємо у вірші Тіртея? Що він думає про людину?
  • Як ви розумієте слова: «добре вмирати тому»? Чому вмирати добре?
  • Визначте головну думку вірша?
  • Подумайте та скажіть,  що чекає на втікача з поля бою?
  • Чого навчає автор молодих воїнів?
  • Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів?

Слово вчителя. Автор у вірші зображує дві долі людини – воїна.  Розкажіть про них. Виберіть із характеристик, що подані на парті (роздатковий матеріл на окремих аркушах), ті, що стосуються хороброго воїна та воїна-зрадника.

Наприклад: може загинути, але ця смерть  почесна; загибель заради батьківщини і на захист своєї родини; буде вигнаний з полісу; стане жебраком; буде поневірятися разом зі своєю сім’єю; не знайде «ні пошани, ні співчуття,  ні жалю»

  • Визначити тему та ідею  вірша. (Запис у зошитах)
  • Які почуття викликав автор у воїнів під час битви?
  • Творче завдання «Складіть кодекс честі воїна» ( на основі поезії Тіртея)
  • Проблемне запитання: Чи актуальний кодекс честі воїна у наш час?
  • Прослуховування пісні  групи « Kozak System»
  • Метод РКМ «Мовчазна дискусія»

Перша думка: Я вважаю, що вірш Тіртея застарілий, бо сучасним воїнам він не підходить.

Друга думка:  Я не погоджуюсь. Цей вірш – взірець патріотичної лірики. Сьогодні він актуальний.

ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

Слово вчителя. Ця поезія сповнена великої лю­бові до захисників рідної землі. Тіртей піднімає на­род Греції на боротьбу. Поет переконливо змальовує жахливу долю тих, хто зганьбив себе і свій рід, тікаючи від ворога. Цей вірш має особливе значееня і в наш час.

1.Комунікативно-ситуативна вправа

Уявіть,  що Ви поет Тіртей, який своїми віршами закликав воїнів перемагати ворогів.  Які слова використаєте ви для підняття бойового духу?                  

2. Кроссенс «Тіртей»

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми зазирнули в античність. Кожен великий античний поет оспівав свою малу вітчизну. Любов до малої вітчизни переходить у любов до великої Вітчизни, а тоді й до загальнолюдських цінностей. Ми маємо брати з них приклад.

3. Оцінювання учнів.                  

ІV. Домашнє завдання.

Скласти сенкан «Тіртей»; подумати над запитанням: Кого ви вважаєте сучасними «тіртеями»?

Використані джерела

1.Зарубіжна література: підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів /О.М. Ніколенко, М.О. Зуєнко, Б.В. Стороха.  ̶  К.: Грамота, 2016.  ̶  С. 199-209

2.Столій І.Л., Полулях Н. С.. Зарубіжна література. 8 клас: розробки уроків.   ̶  Х.: Ранок, 2016.   ̶   240 с.

3. Матеріали вебінару Сич Л. М.  з теми «Тіні доби Античності. Давньогрецька література»

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
29 січня 2020
Переглядів
11901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку