Урок "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску".

Про матеріал

В даному уроці вводиться поняття тиску; з'ясовуєтья залежність тиску від сили тиску та площі поверхні; сформовуються вміння знаходити тиск практично; розвиваються вміння учнів спостерігати, аналізувати, узагальнювати.

Перегляд файлу

Тема. Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.

Мета уроку: ввести поняття тиску; з’ясувати залежність тиску від сили тиску та площі поверхні;

пізнавальна: формувати вміння планувати і проводити фізичні досліди;

навчальна: закріпити уявлення про тиск як фізичне явище; сформувати вміння знаходити тиск практично; навчити робити висновки;

виховна: розвивати мотивацію вивчення фізики, використовуючи різноманітні прийоми; розвивати вміння працювати в парі;

розвивальна: розвивати вміння  самостійно працювати з досліджуваним тілом; розвивати вміння учнів спостерігати, аналізувати, узагальнювати; сприяти розширенню світогляду учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Добрий день, діти. Сядьте рівно і правильно, бо від того, як ви будете сидіти, залежить ваше здоров’я.

Якось у відомого мислителя Сократа спитали, що на його думку найлегше робити у світі. Він відповів: «Найлегше – повчати інших, а найважче – пізнати самого себе». Пізнайте себе!

Витягніть будь-ласка руки перед собою. Подивіться: у багатьох долоні догори. Це означає, що ви відкриті для того, щоб поділитися своїми знаннями, здобути нові знання, ви готові до діалогу. Сподіваюся, це прагнення збережеться до кінця уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Закріпимо попередньо вивчений матеріал.

  1. Прилад для вимірювання сили.
  2. Чим характеризується дія сили?
  3. Як називається сила, що діє з боку вантажу на пружину?
  4. Фізична величина, що є причиною зміни швидкості.
  5.  Яка сила виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого?
  6. Одиниця сили.
  7. Як називається сила, що виникає в пружині?
  8. Як називається сила, з якою земля притягує до себе всі тіла?

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, очікуваних результатів.

Метод «Рюкзак очікувань»

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Тиск.

Переглянемо комп’ютерну модель досліду із забивання цвяха у двох випадках – спочатку вістрям до поверхні, а потім шляпкою. Хто може пояснити побачене?

Зрозуміло, що більша сила, яка діє на ту саму площу, чинитиме більший тиск. А також результат дії сили залежить не тільки від її модуля, ай від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

Тиск – фізична величина, яка дорівнює відношенню сили, що діє перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні.

Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:

2. Одиниці вимірювання тиску.

Проаналізувавши формулу, дійдемо висновку, що тиск вимірюють у  .

Одиницею тиску є паскаль (Па).

Паскаль чисельно дорівнює тискові сила 1 Н, що діє на площу 1 м 2.

Одиниця названа на честь відомого французького вченого Блеза Паскаля.

Тиск 1 Па є дуже малим, тому використовують кратні одиниці

1 гектопаскаль 1гПа = 102 Па = 100 Па

1 кілопаскаль 1кПа = 103 Па = 1000 Па

1мегапаскаль 1МПа = 106 Па = 1000000 Па

Тепер ми можемо стверджувати, що чим більший тиск на тіло, тим швидше воно може бути зруйноване дією сили.

3. Історична довідка (доповідь учня)

Блез Паскаль – один перед миром. Сергей Целух. » Портал «Адамант»:: Мир  Рерихов и БлаватскойОдиниця тиску була названа на честь французького вченого XVІІ століття Блеза Паскаля. За своє коротке життя (учений помер від хвороби у віці 39 років) ця талановита людина зробила низку відкриттів не тільки у фізиці, а й у математиці (написав кілька робіт із теорії чисел, з теорії ймовірності, сконструював першу механічну рахункову машинку) і навіть залишив слід у суспільному житті  Франції (створив перший у Франції вид громадського транспорту  - омнібуси, тобто карети, запряжені кіньми, які ходили з інтервалом 15 хвилин).

4. Експериментальна робота.

Тема. Дослідження бруска – як фізичного тіла.

Прилади: брусок, динамометр, лінійка.

Хід роботи.

 Клас ділиться на групи по 4 учні і знаходить тиск бруска в трьох положеннях.

 Виконуємо необхідні вимірювання й заповнюємо таблицю:

- вимірюємо довжину бруска;

- вимірюємо ширину бруска;

- вимірюємо висоту бруска;

- вимірюємо силу тяжіння бруска.

а, м

b, м

c, м

S, м2

F, Н

p, Па

 

 

 

 

 

 

 


       Учні відповідають на запитання:

1. У якому положенні тиск найбільший? найменший?

2. Чому?

3. Як залежить тиск від площі поверхні?

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Навчаємося розв’язувати задачі.

1. Який тиск чинить хлопчик вагою 400 Н на сніг, якщо площа підошов його взуття – 0,04 м2?

Дано:

Розв’язання

де F – сила тиску, що дорівнює вазі тіла, F=Р.

р=10000Па= 104Па

 

Відповідь:

р-?

2. Мармурова колонна має висоту 10м. Який тиск вона чинить на фундамент?

 

Дано:

Розв’язання

де F – сила тиску, що дорівнює вазі тіла, F=Р=

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку