Урок "Традиційні біотехнології"

Про матеріал
Повний конспект уроку в 9-му класі на тему "Традиційні біотехнології". Містить різні види інтерактивних вправ та цікавих завдань. Маючи такий конспект ваш урок буде успішним і ви та учні залишитеся задоволеними.
Перегляд файлу

Урок №64        Дата:

Тема: Традиційні  біотехнології.

Мета уроку:

Навчальна: сформувати знання про біотехнологію як сучасний вид промисловості; розглянути основні напрямки сучасної біотехнології, з’ясувати їх значення для суспільства та перспективи розвитку;

Розвиваюча: розвивати інтелектуальні і творчі здібності школярів, критичне мислення; сприяти підвищенню інтересу до сучасної біологічної науки; розвивати уміння користуватися різними джерелами інформації та оцінювати достовірність біологічної інформації;

Виховна: виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей; бережливе ставлення до біологічних об’єктів та позитивне відношення до біотехнології; виховувати бажання та необхідність вести здоровий спосіб життя.

Наскрізні лінії: екологічна безпека та сталий розвиток.

Обладнання і матеріали:  ноутбук, проектор, проекційний екран, слайди презентації зі схемами біотехнологічних процесів, фотографії  продуктів біотехнологічних виробництв.

Міжпредметні зв’язки:  географія, історія, фізика, медицина, хімія, екологія.

Ключові терміни: біотехнологія, пестициди, біологічні методи боротьби, біопаливо.

Методи і методичні прийоми: складання схем, пояснення, дослідницький, пошуковий, психологічне розвантаження.

Форми роботи на уроці: групова, індивідуальна.

Очікувані результати:  оперує термінами: біотехнологія, біопаливо, пестициди; називає: завдання та основні напрями традиційної біотехнології; речовини (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Збери слово»

Учитель. Прикріплюю на дошці літери «О», «Д», «Р», «О», «Б», даючи завдання озвучити відповідь на запитання «Якими ми хочемо бачити себе сьогодні?», так, щоб відповіді розпочинались із заданої літери. Учні з них мають утворити слово – «добро». Підсумовую та бажаю бути зараз та повсякчас добрими.

ІІ. Актуалізація знань і вмінь учнів. А почнемо ми наш урок з того, що перевіримо, як ви засвоїли матеріал попередньої теми.

Вправа «Упорядкуй схему».

Учитель. Заповни прогалини в схемі.

Основні методи селекції

 

 

 

 

 

Вправа «Втрачене слово».

Учитель. Пропоную 4 учням текст, в якому потрібно вставити пропущені слова.

Селекціонер-тваринник працює з_____________________ тварин, а при селекції мікроорганізмів добір здійснюється серед ______________ живих істот.

Більшість мікроорганізмів ___________________ , тобто мають один набір генів. Це означає, що всі __________________ проявляються відразу ж, у ____________ поколінні. У бактерій немає класичного _______________ розмноження, тому _______________ в селекції мікроорганізмів не застосовують. Методи селекції ________________________ уможливили, наприклад, у сотні разів підвищити виробництво _____________та інших корисних для людини ____________________ .

Вправа «Біологічний диктант»

1.   Селекція – це наука про методи створення та поліпшення …

2. Для збільшення різноманітності вихідного матеріалу мікроорганізмів застосовують штучний …

3. Схрещуючи організми з різними наборами ознак, можна отримати нащадків…

4. Результатом селекції є…..

5. Добір поділяється на…

6. Для перехреснозапильних рослин застосовують…..

7. Щоб отримати більше матеріалу для добору, іноді застосовують …..

8. Чисті лінії – це….

9. Споріднене схрещування використовують для….

10.  Тритікале – гібрид ….

11. Явище кратного збільшення числа хромосом…

12. Спорідненого схрещування призводить до….

Проведемо взаємоперевірку виконаного завдання. Обміняйтеся картками з вашим сусідом по парті. Перевірте за допомогою слайду правильність закінчених речень, порахуйте та запишіть кількість набраних балів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Серед глобальних проблем, які безпосередньо впливають на долю людства, виділяють продовольчу. Вона визначається спроможністю Землі прогодувати нинішнє і майбутні покоління планети. Згідно з даними ООН, нині на планеті голодують понад 500 млн. осіб, а ще 1 млрд. осіб постійно недоїдають. У сучасному світі продовольча проблема тісно пов’язана з іншими глобальними проблемами: демографічною, енергетичною, екологічною.

Проблемне запитання:

Які ви бачите шляхи подолання цієї проблеми?

Відповіді учнів.

Одна із таких перспектив – біотехнологія. Багатьма науковцями світу ХХІ століття назване «золотим століттям» біотехнології.

Ми щодня маємо справи з біотехнологічними продуктами: дріжджовий хліб, кефір, ліки тощо.

Біотехнологія – не просто наука, але дуже велика й важлива сфера людської діяльності.

Їй присвячується сьогоднішній урок.

ІV. Повідомлення теми,  мети і завдань  уроку

Учитель. Сьогодні ви маєте можливість показати вміння працювати в команді, разом отримати знання з теми «Традиційні біотехнології». Відкриємо робочий зошит і поставимо дату уроку. Ст. 78.

Якби ви сформулювали мету нашого уроку?

Що ми повинні зробити на сьогоднішньому уроці?

Отже, мета нашого уроку: сформувати знання про біотехнологію як сучасний вид промисловості; розглянути основні напрямки сучасної біотехнології, з’ясувати їх значення для суспільства та перспективи розвитку;

З цієї теми нам належить дізнатися про традиційні біотехнології та їх застосування людиною.

Вправа «Очікування»

Учитель. У вас на парті лежать малюнки листочків фруктового дерева. Напишіть на них коротко, що ви очікуєте дізнатися на уроці. 

V. Вивчення нового матеріалу

Вправа «Асоціативний кущ»

Запитання до учнів: Як ви уявляєте собі, що таке біотехнологія?

Відповіді учнів.

Робота з зошитом: ст. 78.

Біотехнологія — це сукупність промислових методів, які застосовують для виробництва різних речовин із використанням живих організмів, біологічних процесів чи явищ.

Випереджувальне завдання: Історичний розвиток біотехнології Комар К.

Розповідь учителя

Сам термін «біотехнологія» з’явився в 70-х роках XX ст. З найдавніших часів людина використовувала біотехнологічні процеси. Першими «біотехнологами» були давні землероби, які, додавши дріжджів у тісто, випікали пишний, м’який хліб, а виноградний сік переробляли на вино. Довгий час біотехнологію використовували лише у харчовій та легкій промисловості. Нині її можливості надзвичайно розширилися.

 

Робота з підручником: ст. 323.

На які два підрозділи поділяється біотехнологія?

Відповіді учнів: традиційна і нова.

Біотехнологію умовно поділяють на два підрозділи: традиційна (куди входить технологічна мікробіологія, а також технічна, біо­хімічна та інженерна ензимологія) і нова (куди входять генетична та клітинна інженерія).

За останні 30 років виник ряд нових виробництв, що базуються на використанні різних грибів, дріжджів, бактерій, рідше водоростей. З допомогою мікроорганізмів отримують антибіотики, гормони

Одним з найбільш перспективних напрямків традиційної біотехнології є використання мікроорганізмів як один із засобів захисту рослин від шкідників.

 

  1.          Учитель. А зараз давайте ми послухаємо скільки і яких  засобів та зусиль потрібно для того, щоб хліб потрапив на стіл.

Обговорення

Запитання до учнів: який шлях долає хліб із поля до столу. З чого починається хліб?

Відповіді учнів.

Учитель. Отже, можна зробити висновки:

  1.          Проводиться надзвичайно  багато технологічних процесів.
  2.          Над ним працює велика кількість людей різних професій.
  3.          Недарма в народі кажуть: “Як вродить жито, то й будемо жити”.

  

  1.          Учитель. Зараз проведемо з вами маленький консиліум. Кожна група отримує питання для обговорення. Після цього від кожної групи буде виступати один представник, який розповість нам бачення їхнього питання.

1 група:  альтернативні джерела енергії

2 група: біологічні методи боротьби зі шкідниками с/г культур

3 група: біотехнологічні методи збереження довкілля

4 група: отримання якісних продуктів харчування

(Підготовка учнів. Перегляд відеофрагмента)

Запитання до учнів:

Можливо є доповнення учнів з інших груп?

Доповнення учнів.

Запитання до учнів:

Хто з вас може поділитися технологією виробництва домашнього сиру - бринзи?

  1.          Дихальна фізкультхвилинка «М’яч». Уявіть, що у вас у руках м’яч. Зробіть глибокий вдих і виконуйте команду «М’яч пробитий» - зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легень, одночасно показуючи руками, як зменшується м’яч. Повторити 2 рази. 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Вправа «Міні-театр»

Учитель. А зараз учениця, маючи всі інгредієнти для приготування хліба продемонструє свої навички замішування тіста. 

Гра «Світлофор» 

Учитель. У вас на партах лежать кружечки червоного, зеленого та жовтого кольорів.  Я зачитую незакінчене твердження, а ви його маєте продовжити. Піднятий зелений кружечок означає, що ви готові відповісти, червоний – відповіді не знаєте, жовтий – вагаєтеся.

Твердження:

  1.          Біотехнологія – це сукупність промислових методів, у яких використовують………(живі організми або біологічні процеси чи явища)
  2.          Переваги біопалива над традиційними джерелами енергії(нафтою, природним газом, кам’яним вугіллям) полягають у тому, що….(повністю розкладається мікроорганізмами, не забруднює довкілля)
  3.          За допомогою різних груп мікроорганізмів  можна очищувати ….. (ґрунт, стічні води)
  4.          Основним компонентом закваски є…..(одноклітинні гриби – хлібопекарські дріжджі)
  5.          Для виробництва кисломолочних продуктів застосовують ….( молочнокислі бактерії)
  6.          Крім виготовлення кисломолочних продуктів, молочнокислі бактерії використовують також для..............( квашення овочів та силосування кормів для тварин)
  7.          Квашення надає овочам …(нові смакові якості, продовжує термін зберігання)
  8.          У виробництві деяких сирів використовують .........(їстівну плісняву пеніциліну).

VI. Надання та пояснення домашнього завдання

   Обов’язкове:

  •              Опрацювати матеріал підручника, §. 60.
  •              В робочому зошиті виконати завдання  4, 5.

Творче ( за бажанням, на вибір):

  •              Знайти цікаві факти про досягнення біотехнології в Україні,  проаналізувавши джерело інформації та висловивши своє ставлення до цього.
  •              Провести дослідницький експеримент: визначення якості сметани (Щоб створити видимість густоти, до сметани часто додають крохмаль. Пам’ятаємо з хімії, що крохмаль у поєднанні з йодом набуває сіро-фіолетового кольору).

VІІ. Підсумки уроку.

Учитель. Запитання до учнів:

І. Чому ви навчилися на уроці?

ІІ. Чи можуть такі знання вам знадобитися в житті?

Рефлексія

Гра «Кольоропис»

Кожна емоція має свій колір: радість – червоний; спокій – зелений; задоволення – жовтий; страх, заздрість, сум – чорний. У вас на партах лежать малюнки різнокольорових яблук. В залежності, які емоції у вас від сьогоднішнього уроку, оберіть колір плоду та напишіть свої враження від уроку. І такими плодами ми оживимо наше деревце.

Хай же в нашому житті переважають червоні та зелені кольори!

1

 

docx
Додав(-ла)
Покотило Юлія
До підручника
Біологія 9 клас (Шаламов Р.В., Носов Г.А., Литовченко О.А., Каліберда М.С.)
Додано
11 листопада 2020
Переглядів
1917
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку