Тема: Трагедія України та руїна людських душ у драмі Лесі Українки « Бояриня»
Мета:
Цілі уроку:
Учні повинні знати і вміти:
- твори письменниці,
- мотиви її лірики,
- відомості з теорії літератури (види та жанри лірики, засоби художньої виразності);
- аналізувати літературний період, у який жила і творила поетеса,
- висловлювати свої думки щодо прочитаного,
- робити дослідження, власні висновки.
Обладнання: портрет Лесі Українки, плакат, ілюстрації до поеми «Бояриня», ілюстративно-книжкова виставка, текст п’єси, висловлювання про поетесу.
Методи роботи:
Тип уроку: комбінований
Епіграф:
« Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».
Максим Рильський
Хід уроку
І. Організація класу
Слово вчителя
Україна… Руїна…Чужина…
Це доля – шлях Вкраїни журавля…
Злетів він,омріявши,- і впав,не долетівши,
До Сонця - Правди – символу Життя!...
Сьогодні на уроці ми поговоримо про історичне минуле України, до якого Леся Українка звернулася в драматичній поемі . Про руїну в Україні , про руйнування України як держави. Саме про це прекрасна драма Лесі Українки «Бояриня». Чи може, на вашу думку, слово руїна вживатися також стосовно людини, її життя? Хто чи що може зруйнувати людські долі?
У звичайному житті Леся – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Чому всіх і досі хвилює її творчість, є актуальною в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя? Саме про це ми і говоритимемо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Драматична поема – переважно невелика за розміром віршована п’єса , в якій поєднується драматичне й ліричне розкриття теми , виклад матеріалу відзначається лаконізмом,вся увага зосереджена на розкритті ідейного конфлікту в момент його найбільшого загострення.
Руїна – залишки зруйнованої споруди , населеного пункту, будівля, що перебуває у надзвичайно занедбаному стані, те, що залишилось , уціліло від чого-небудь, що зникло, минуло, руйнування, знищення чого-небудь.
Леся Українка у своїй драмі проводить паралель між долею Оксани та долею України. І молода жінка , і її рідний край змушені були скоритися поневолювачами хоча й намагатися боротися до останнього. Поетеса зображує трагедію народу , який не зміг залишитися вільним , закликає до боротьби за волю і незалежність.
ІІІ. Перша сторінка уроку – « Руїна - трагічна історична доба України»
Сьогодні на уроці часто буде звучати слово руїна. Які асоціації слова руїна виникають у вас?
Руїна
(ГРУПА ІСТОРИКИ ДОПОВІДАЮТЬ ПРО ПЕРІОД РУЇНИ.)
Швеція Туреччина
Україна
Польща Московія
(Учні на стікерах описують певні поняття, явища, які слід згадати в обговоренні : патріотизм, компроміс, батьківщина, а також наводять до цього цитати.)
І V. Друга сторінка « Трагізм образів - трагізм України»
Любов , батьківська хата, оберіг
Вкраїнський звичай, мова,стрій,
Молитва отча, рідненька земля -
У цих поняттях нації чуття…
( Звучить музика Оксани Білозір « Буйнії клени»).
Аналіз образу Степана
Образом Степана Леся Українка визначає той рубіж, коли українська інтелігенція втрачає свою національну ідентичність , її представники стають попихачами та покірними виконавцями чужої волі , нерідко , точніше, здебільшого ворожої долі їх Вітчизни .
Безумовно, Степан людина слабохарактерна . Можливо, якщо право вибору в потрібну хвилину належало б Оксані, ці люди не стали , хоча і пасивними, а все ж зрадниками своєї країни.
Як бачимо, Степан провадив тихе життя, нікому не казав прикрого слова , мав чисті руки від крові.
V. Метод «Я так думаю»
Розглянемо проблему внутрішнього зрадництва.
Це питання актуальне і в наш час…
Чи є Степан саме таким омріяним лідером? Як у творі йдеться про це?
Внутрішнє зрадництво Громадянське зрадництво
Проблема українців
VІ. Рефлексія
Які символічні образи допомагають розкрити проблеми?
VІІ. Слово вчителя
Леся Українка доводить , що наші герої опинилися в полоні часу , стали заручниками долі… І вплинула на це – російська політика, яка прагне розширення території своєї держави будь - якої ціною. Та тільки це не призводить до щастя .
Леся Українка показує початок процесу руйнації української душі. Найстрашніше для Лесі – це те , що відбувається активне і цілеспрямоване нищення самої душі народу. , намагання підмінити її іншою, чужою…
Експозиція – знайомство родини козацького старшини Олекси Перебійного із сином його бойового побратима Степаном, молодим московським боярином.
Зав’язка – згода Оксани на одруження зі Степаном.
Розвиток дії – життя героїні в Москві, намагання вжитися в роль боярині і неможливість цього зробити.
Кульмінація – Оксанина хвороба.
Розв’язка – готовність прийняти смерть як невідворотність долі.
Кожна з груп має право ставити запитання , не погоджуватися з твердженням інших, відстоювати свою думку.
VІІІ. Оцінювання учнів. Підбиття підсумків уроку.
( Учні заповнюють табличку само оцінювання)
І X. Домашнє завдання
В чому трагічність образу Оксани, Степана?