Урок " Травлення в ротовій порожнині. Будова зуба.

Про матеріал
Продовжити формувати знання про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, розлянути будову і функції зубів. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до власного організму .
Перегляд файлу

Тема. Травлення в ротовій порожнині .Лабораторне дослідження 4: Зовнішня будова зубів .

Мета.

Освітня. Продовжити формувати знання   про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, розлянути будову і функції зубів.

Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення.

Виховна . Виховувати бережливе ставлення до власного організму та повагу оточуючих людей.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація;

в) практичний: виконання лабораторної роботи.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.

2.. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Візуальний: складання таблиці

Міжпредметні зв язки: медицина, зоологія. 

Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, презентація,муляжі.

Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин.

ХІД УРОКУ

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ЗІБРАТИСЯ РАЗОМ – ЦЕ ПОЧАТОК,

Триматися разом -це прогрес,

Працювати разом -це успіх.

 Г.Форд.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 Вправа на липучках .Будова травної системи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяль­ності

У Аргентинської  рогатої  жаби рот дорівнює половині її розмірів тіла. Бегемот може відкривати свій рот під кутом  170

У пелікана найбільший дзьоб .Еластичний мішок під дзьобом може  до вмістити 10 л.води.

У Китової акули  15000 зубів і всі вони однієї  форми.

  А у Африканского слона всього чотири зуби , вага одного такого зуба може сягати до трьох кілограм.

I V. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
  2. 2. Пережовування їжі — важлива умова якісного травлення
  3. Процес травлення починається в ротовій порож­нині. Тут відбувається механічна й хімічна обробка їжі. Механічна здійснюється з допомогою жуваль­ного апарату. Його сильні м'язи приводять у рух нижню щелепу із зубами. Цікаво, що в людей жу­вальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо їжу, що пройшла кулінарну оброб­ку. За сотні тисяч років із часу існування найдав­ніших людей, які користувалися вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання ва­реної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, пе­ремішування її зі слиною і перетворення на м'яку еластичну грудочку — дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко про­сочується травними соками й повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброб­лена травними соками, більше того, великі шмат­ки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки. Доросла людина «озброєна» 32 зубами. Здорові зуби — запорука нормальної роботи травного трак­ту. Вони також є і прикрасою обличчя.
  4.  Органи ротової порожнини

 Зсередини ротова порожнина вкрита слизовою оболонкою і містить зуби, язик, сюди відкриваються протоки слинних залоз. Давайте з’ясуємо будову і функції язика, зубів, слинних залоз.

Язик - рухливий орган, утворений м’язевою посмугованою тканиною. Його вага 60-80 г.

Функції:

1. Аналіз їжі (смак, температура, якість, містить 10 тис. рецепторів.)

2. Перемішування їжі.

3. Участь в акті ковтання.

4. Орган вербального і невербального спілкування.

У біблії сказано: "Язик невеликий орган, але багато робить."

 

  1. . Види зубів, внутрішня будова зубів (розповідь з використанням таблиці «Будова й функції зубів» та моделі будови зуба).Виконання лабораторного дослідження.
  2. Зуби — кісткові органи, що розташовані в ро­товій порожнині в комірках верхньої і нижньої щелеп. За формою й функціями розрізняють різ­ці, ікла, малі та великі кутні зуби. У кожному зубі розрізняють коронку, шийку й корінь. Спереду на кожній щелепі розташовані по чотири плоскі різ­ці. Поряд з ними міститься по одному іклу. Різці та ікла мають по одному кореню; ними відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі та три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два, а верхні — три корені. Основні частини зуба:
  3. Емаль вкриває коронку зуба зверху. - тверда
  4. Дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки і кореня)-тверда
  5. Цемент ( покриває шийку і корінь зуба) - тверда
  6. Пульпа ( заповнює порожнину зуба) – внутрішня м’яка частина
  7. Емаль зуба — найтвердіша тканина в організмі людини, за твердістю наближається до кварцу. На 97 % вона утворена солями й тільки 4 % припадає на білки та воду. Але й вона в разі недотримання гігієни зу­бів може стиратися і давати тріщини. Дентин роз­ташований під емаллю й утворює більшу частину коронки, шийки й кореня. Корені занурені в ясна. Цемент вкриває шийку й корінь зуба. Пульпа скла­дається зі сполучної тканини й заповнює порож­нину зуба. У пульпу через канал кореня входять кровоносні й лімфатичні судини, нерви. За рахунок пульпи відбувається живлення та ріст зуба.

12. Ріст зубів. Молочні та постійні зуби. Зуби мудрості

Зуби закладаються в ембріональний період, але перші зуби, які називають молочними, з'являються в 6 місяців, а до 10-12 років вони замінюються на постійні. Остання пара зубів називається зуби му­дрості, вони з'являються у віці від 17 до 25 років. Зуби мудрості — це останні восьмі кутні зуби. їх має бути чотири — два праворуч і два ліворуч. У деяких людей їх немає. Прорізуються вони важ­ко. Вважають, що саме ці зуби найчастіше уража­ються карієсом та іншими хворобами. Можливо, тому, що зубна щітка рідко до них дістає.

 Гігієна зубів.  Бесіда про профілактику зуб­них хвороб та жуйки, правила чи­щення зубів.

V. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ

 

1. Карієс – найпоширеніше захворювання зубів.

2. Профілактика захворювань зубів:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою

2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним

3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)

4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

6. Слинні залози. Склад і функції слини.

1) Коментоване читання Учні читають текст підручника і аналізують ма­л.

2) Слинні залози: малі — губні, щічні, кутні, піднебінні, язикові; великі парні — під'язикова, піднижньощелепна, привушна. Малі слинні залози виробляють слину постійно, великі — рефлек­торно.

Слина — безбарвна рідина зі слабколужною реакцією. За добу виробляється 1000—1200 мл сли­ни, яка містить 98% води і 2% сухої речовини. До складу сухої речовини входять:

• муцин — чим більше його, тим більш в'язка слина, відіграє роль змащувальної речовини під час формування харчової грудки;

• фермент амілаза — розщеп­лює варений крохмаль до цукру мальтози;

• фермент мальтоза — розщеп­лює мальтозу до глюкози;

• лізоцим — має бактерицидну дію.

Їжа в ротовій порожнині пе­ребуває недовго, тому амілаза не встигає розщепити крохмаль і цей процес триває у шлунку.

3) Ре­гуляція слиновиділення.

Починається з подразнення рецепторів порожнини рота. Нервові імпульси від рецепторів чутливими нервовими волокнами передаються до довгастого мозку, де розміщений слиновидільний центр. Від нього по відцентрових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Умовно – рефлекторне слиновиділення відбувається за участі кори великих півкуль головного мозку. Достатньо побачити або згадати про їжу ( н – д, лимон), і виділення слини відбудеться обов’язково. 

VIІ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

Вправа « Морський бій»

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
4 січня
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку