Тема. Травлення в ротовій порожнині .Лабораторне дослідження 4: Зовнішня будова зубів .
Мета.
Освітня. Продовжити формувати знання про систему органів травлення людини; розкрити особливості травлення в ротовій порожнині, розлянути будову і функції зубів.
Розвиваюча. Розвивати уміння проводити досліди та спостереження; уміння робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, уяву, логічне мислення.
Виховна . Виховувати бережливе ставлення до власного організму та повагу оточуючих людей.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація;
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та досліджень нових знань.
2.. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання таблиці
Міжпредметні зв язки: медицина, зоологія.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, презентація,муляжі.
Основні поняття та терміни: ферменти, слина, амілаза, мальтаза, лізоцим, муцин.
ХІД УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ЗІБРАТИСЯ РАЗОМ – ЦЕ ПОЧАТОК,
Триматися разом -це прогрес,
Працювати разом -це успіх.
Г.Форд.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Вправа на липучках .Будова травної системи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У Аргентинської рогатої жаби рот дорівнює половині її розмірів тіла. Бегемот може відкривати свій рот під кутом 170
У пелікана найбільший дзьоб .Еластичний мішок під дзьобом може до вмістити 10 л.води.
У Китової акули 15000 зубів і всі вони однієї форми.
А у Африканского слона всього чотири зуби , вага одного такого зуба може сягати до трьох кілограм.
I V. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Зсередини ротова порожнина вкрита слизовою оболонкою і містить зуби, язик, сюди відкриваються протоки слинних залоз. Давайте з’ясуємо будову і функції язика, зубів, слинних залоз.
Язик - рухливий орган, утворений м’язевою посмугованою тканиною. Його вага 60-80 г.
Функції:
1. Аналіз їжі (смак, температура, якість, містить 10 тис. рецепторів.)
2. Перемішування їжі.
3. Участь в акті ковтання.
4. Орган вербального і невербального спілкування.
У біблії сказано: "Язик невеликий орган, але багато робить."
12. Ріст зубів. Молочні та постійні зуби. Зуби мудрості
Зуби закладаються в ембріональний період, але перші зуби, які називають молочними, з'являються в 6 місяців, а до 10-12 років вони замінюються на постійні. Остання пара зубів називається зуби мудрості, вони з'являються у віці від 17 до 25 років. Зуби мудрості — це останні восьмі кутні зуби. їх має бути чотири — два праворуч і два ліворуч. У деяких людей їх немає. Прорізуються вони важко. Вважають, що саме ці зуби найчастіше уражаються карієсом та іншими хворобами. Можливо, тому, що зубна щітка рідко до них дістає.
Гігієна зубів. Бесіда про профілактику зубних хвороб та жуйки, правила чищення зубів.
V. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ
1. Карієс – найпоширеніше захворювання зубів.
2. Профілактика захворювань зубів:
1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою
2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним
3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)
4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби
5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога
6) своєчасно лікуйте хворі зуби.
6. Слинні залози. Склад і функції слини.
1) Коментоване читання Учні читають текст підручника і аналізують мал.
2) Слинні залози: малі — губні, щічні, кутні, піднебінні, язикові; великі парні — під'язикова, піднижньощелепна, привушна. Малі слинні залози виробляють слину постійно, великі — рефлекторно.
Слина — безбарвна рідина зі слабколужною реакцією. За добу виробляється 1000—1200 мл слини, яка містить 98% води і 2% сухої речовини. До складу сухої речовини входять:
• муцин — чим більше його, тим більш в'язка слина, відіграє роль змащувальної речовини під час формування харчової грудки;
• фермент амілаза — розщеплює варений крохмаль до цукру мальтози;
• фермент мальтоза — розщеплює мальтозу до глюкози;
• лізоцим — має бактерицидну дію.
Їжа в ротовій порожнині перебуває недовго, тому амілаза не встигає розщепити крохмаль і цей процес триває у шлунку.
3) Регуляція слиновиділення.
Починається з подразнення рецепторів порожнини рота. Нервові імпульси від рецепторів чутливими нервовими волокнами передаються до довгастого мозку, де розміщений слиновидільний центр. Від нього по відцентрових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Умовно – рефлекторне слиновиділення відбувається за участі кори великих півкуль головного мозку. Достатньо побачити або згадати про їжу ( н – д, лимон), і виділення слини відбудеться обов’язково.
VIІ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
Вправа « Морський бій»
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ