Котюжинська ЗОШ І-ІІступенів Вишнівецької селищної ради
Урок на тему «Треба прагнути бути людиною». О.Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Поняття про новелу, її характерні ознаки, напружений динамічний сюжет, несподіваний фінал.
Підготувала вчитель
зарубіжної літератури
Котюжинської ЗОШ І-ІІступенів
Вишнівецької селищної ради
Тема уроку: «Треба прагнути бути людиною». О. Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів. Поняття про новелу, її характерні ознаки, напружений динамічний сюжет, несподіваний фінал.
Мета уроку: Ознайомити учнів з новелістикою О. Генрі, домогтися засвоєння поняття «новела» на прикладі оповідання «Останній листок»; розвивати вміння аналізувати літературний твір, збагачувати словниковий запас школярів, виховувати кращі якості людської душі: благородство, доброту, здатність на самопожертву.
Обладнання: портрет письменника, комп’ютерна презентація, підручник для 7класу, запис музики М.Скорика «Мелодія» , уривки поезії О.Олеся, картки оцінювання знань учнів, мікрофон, текст притчі «За вікном».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
ХІД УРОКУ
Єсть душі прекрасні, єсть душі святі,
Єсть душі прозорі, як дні золоті...
Вони не вмирають, вони ніби чайки,
Літають і плачуть, і світять віки.
(О.Олесь)
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Мотивація навчальної діяльності. Розповідь притчі під музику.
Двоє мандрівників піднімалися звивистою стежкою, холодний вітер дув їм просто в лице. Ось - ось мала початися снігова буря. Між скелями вже було чути свист страшного вихору. Йти було все важче і важче. Вони знали, якщо вчасно не дійдуть до притулку, то загинуть у сніговій заметілі.
Мандрівники вже зовсім вибилися з сил, а густий холодний сніг заліплював їм очі. Нараз почули сильний стогін із прірви. Якийсь бідолаха упав туди і благав про допомогу. Один сказав:
- Це доля! Той чоловік - засуджений на смерть. Поспішаймо, бо скінчимо так, як він.
І прискорив крок, нахиляючись вперед. Другий, натомість, пожалів бідолаху і спустився вниз. Знайшов його, завдав собі на плечі й продовжив свою мандрівку вже з важкою ношею.
Темніло. Стежку було ледь видно. Мандрівник, який допомагав пораненому, уже геть знесилів. Несподівано він побачив світло неподалік. Це додало йому сили. Та раптом ногою зачепив за щось тверде, що лежало поперек стежки. Нахилився і сповнився жахом: під снігом лежав уже закостенілий його товариш по подорожі. А милосердний мандрівник уникнув смерті тільки тому, що доклав усіх сил, аби врятувати того бідолаху, який упав у прірву.
Скажіть, для чого я розповіла вам цю притчу?
Ми розпочинаємо вивчення розділу «Краса чистих людських взаємин». У житті кожної людини трапляються ситуації крайнього напруження духовних і фізичних сил, коли випробовується сила людського характеру, коли дуже легко зробити хибний крок або нічого не зробити і в результаті втратити свою неповторну особистість. Це ситуації, які неможливо заздалегідь спланувати і до яких неможливо спеціально підготуватися. У скрутну хвилину виявляється глибинна людська суть, справжня культура. Саме тоді у взаєминах із собою, зі світом, з іншими людьми доросла чи мала ЛЮДИНА відкриває красу людяності і по-справжньому радіє життю.
Життя — нелегка річ. Особливо це стосується людини, котра вболіває за долі інших. А письменники, як відомо, є саме такими. Дуже часто їхнє життя — це суцільні труднощі.
Складною виявилася й доля американського митця О. Генрі. Але він досить мужньо боровся з негараздами, О. Генрі любив повторювати: «Життя — не трагедія і не комедія. У ньому поєднуються і комічне, і трагічне одночасно...» Можливо, саме тому, читаючи твори письменника, людство ось уже майже століття весело сміється і плаче одночасно. Чому? Це і є одним із його секретів, який ми спробуємо сьогодні розгадати.
ІІ. . ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ, (слайди, звернути увагу на епіграфи уроку)
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Робота в групах.
-1 ряд-записати дати і події,
-2 ряд-записати назви творів та збірок,
-З ряд-підготувати цікаві запитання для О.Генрі (кожен учень може уявити себе у ролі О.Генрі)
2. Підведення підсумків: зв’язна розповідь про життя і творчість письменника за слайдами. Або:
Рольова гра. Інтерв’ю з письменником.(5хв)
- Ж. Яке ваше справжнє прізвище?
- П. Уільям Сідні Портер.
- Ж. Пане О. Генрі, де і коли ви народилися?
- П. 11 вересня 1862 року у містечку Грінсборо, що у штаті Північна Кароліна (США).
- Ж. Ким були ваші батьки?
- П. Мій батько був лікарем, але більше любив механіку, тому покинув медицину. Мати померла і нас виховувала тітка.
- Ж. Розкажіть, будь ласка, про своє дитинство і юність.
- П. У 15 років я залишив школу і поступив на службу до свого дядька в його аптеку. У 20 років я поїхав до Техасу на ранчо свого друга– доктора Холли. Тут я спостерігав за життям ковбоїв.
- Ж. Ваше кохання було щасливим?
- П. Так. Я таємно одружився з Атол Естес і батьки змушені були з цим змиритися.
- Ж. Чому ви потрапили у в’язницю?
- П. Я працював у банку, ревізія виявила нестачу грошей на суму 5 тисяч доларів, мене звинуватили у привласненні грошей, тому я поїхав до Нового Орлеану. А потім у Гондурас. Помагав дружині грішми. Вона виховувала дочку Маргарет. А ще я одержав звістку, що дружина помирає, тому вирішив повернутися додому. Дружина померла, а мене заарештували і відправили до в’язниці.
- Ж. Як ви стали писати?
- П. Мою дочку виховували батьки Атол. Вони говорили їй, що я перебуваю у далекому відрядженні. Вона чекала від мене листів, подарунків. Щоб заробити гроші, я вирішив писати маленькі оповідання. Свої оповідання я друкував під псевдонімом О. Генрі. Під час роботи я користувався фармацевтичним довідником. Який написав Етьєн Генрі. Звідси і походить моє літературне ім’я.
- Ж. Які твори подарували читачеві?
- П. Збірка оповідань «Чотири мільйони», 7 збірок «Серце Заходу» (1907), «Світильник, який палає» (1907), «Голос великого міста» (1909), «Ділові люди» (1910). «Королі і капуста» (1904).
- Ж. Щиро вам вдячні за цікаву розмову.
- П. Хай щастить вам. Читайте мої новели.
3. Аналіз новели О. Генрі «Останній листок».
Учитель: Удома ви прочитали новелу О. Генрі «Останній листок» - сумну, майже трагічну історію, сповнену глибокого переживання за долю героїв. У світовій літературі це одна з найкращих новел, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.
Словникова робота (слайд)
Новела (італ. Novella - новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.
Відомими майстрами цього жанру в світовій літературі були Дж. Боккаччо, Е.А. По, В. Ірвінг, П. Меріме, Н. Готорн, І. Бунін, Гі де Мопассан, В. Стефаник та ін.
- Хто ж герої нашого твору? (Джонсі, Сью, Берман, Другорядний персонаж – лікар).
- Де і коли відбувається дія твору? (Робота з текстом).
- Що трапилося з Джонсі? Чому Джонсі рахувала листки плюща?
- Які деталі в тексті вказують на невеликі статки двох молодих художниць?
- Які художні деталі створюють психологічну напругу тексту?
- Як описує причину і початок хвороби Джонсі? Як називається цей художній засіб?
- Чому лікар був стривожений станом здоров’я Джонсі, адже вона мала шанс на одужання? Як автор показує нам песимізм Джонсі?
- Як ви гадаєте, чому Джонсі хотіла вмерти?
- Як ви відноситесь до думок Джонсі про смерть?
- Хто дав Джонсі той один шанс, про який говорив лікар?
- Чому у Джонсі мало шансів на одужання? (Втратила любов до життя)
- Чому автор називає хворобу «Містер Пневмонія»? Хто допомагає одужати Джонсі?
- Доведіть, що події розгортаються за законами жанру, динамічно. (дослідницька робота)
Джонсі чекає, коли впаде останній листок.
Ні дощ, ні вітер, ні сніг не могли зірвати листка.
Пройшло два дні. Листок залишився на місці.
- А здоров’я Джонсі?
- Як вплинув на стан здоров’я Джонсі вид неопалого листка?
- Кому повинна завдячувати дівчина одужанням?
1.Зачитати портрет, інтер’єр, думку інших персонажів про героя.
2.Асоціативний кущ (за типом айсберга)
невдаха п'яничка старий базіка дивакуватий
Берман
чуйний добрий здатний до самопожертви
- Чому автор називає вчинок Бермана шедевром. Що таке шедевр?
Шедевр - зразковий твір мистецтва
(Зачитуємо з слайду)
- Ось як рядки О. Олесь перекликаються з вчинками Бермана.
О. Олесь
В далині тихий сон летить
І срібну сутінь розливає.
На горах жертвенних курить,
На горах жертвенних палає,
Ще хтось вартує, хтось не спить.
Так, ми спимо невільним сном,
Душа зневірена дрімає,
А хтось над нами б’є крилом,
За нас змагається орлом.
За нас живе і умирає.
« «Останній листок» О. Генрі за жанром – новела тому, що…»
«Своєю новелою «Останній листок» О. Генрі хотів нам сказати, що …»
«На уроці мені більше за все сподобалось…»
«Мене сьогодні вразило більш за все…»
Найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною. Вчинок Бермана - його мрія, його шедевр.
3. Хто з літературних героїв в такій ситуації не розгубився? Чи читали ви твори, в яких йшлося про такі проблеми на уроках української літератури
V. Заключна частина
Узагальнююче слово вчителя.
Ми знаємо багато героїчних вчинків людей, про які знає вся країна. Чи можемо ми до таких героїчних подвигів віднести подвиг Бермана?
Звичайно, ні. Це був подвиг добра, подвиг буденний, невидимий, подвиг душі, коли людина жертвує собою заради іншої людини. Я не закликаю вас жертвувати собою., але хочу і вірю, що ви в своєму житті будете творити тільки добрі справи, уявляйте себе сонцем, зіркою, беріть у своє серце
і несіть їх до людей, адже «Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо», - це слова О.Генрі. Ці якості має кожна людина, але не кожна їх розвиває. Наше завдання полягає у розвитку кожної з них.
Урок хочу завершити притчею «За вікном»
У лікарні в одній палаті лежали два тяжко хворих чоловіка. Один лежав біля вікна, а ліжко іншого розташовувалася біля дверей.
– Що там видно у вікні? – Якось запитав той, що лежав біля дверей.
– О! – Пожвавішав перший. – Я бачу небо, хмари, що нагадують звіряток, озеро і ліс вдалині.
Кожен день лежачий біля вікна розповідав своєму сусідові про те, що відбувається на вулиці. Він бачив човен, рибалок з величезним уловом, дітей, що грають на березі, юних коханців, що тримаються за руки і не зводять один з одного сяючих очей.
У той час як він спостерігав всі ці дивовижні події за вікном, його сусіда мучила глуха злість.
«Це несправедливо, – думав він. – За які такі заслуги поклали біля вікна його, а не мене. Я можу бачити тільки двері з облупленою фарбою, в той час як він милується виглядом з вікна.»
Одного разу, лежачий біля вікна сильно закашлявся і став задихатися. Він намагався дотягнутися до кнопки виклику медсестри, але у нього не було сил, тому що він здригався від кашлю. Сусід спостерігав за тим, що відбувається. Йому нічого не коштувало натиснути на свою кнопку, але він цього не зробив.
Через деякий час перший затих і витягнувся на своєму ліжку.
Коли його забрали, сусід попросив медсестру, щоб його переклали до вікна. Медсестра виконала прохання хворого, перестелила його ліжко, допомогла йому перелягти на сусіднє ліжко і, переконавшись, що хворому зручно, попрямувала до дверей. Раптом її зупинив здивований вигук хворого:
– Як же так! Це вікно виходить на глуху сіру стіну! Але той, хто помер, розповідав мені, що бачив ліс, озеро, хмари, людей … Як же він міг все це бачити з цього вікна?
Медсестра сумно посміхнулася:
– Він взагалі не міг нічого бачити – ваш покійний сусід був сліпим.
V ПІДСУМОК УРОКУ . ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ ( за картками)
.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Створити рекламу для новели (обкладинку, буклет, вірш),прочитати новелу В.Стефаника «Кленові листки»
Картка оцінювання знань учня
Оцініть себе від 0 до 2 балів за кожним з визначених напрямів
Прізвище та ім’я учня
Показники
Бали
1. Ви брали активну участь у роботі парах
2. Ви навчились аналізувати зміст твору
3. Ви швидко знаходите цитату з тексту
4. Ви вмієте переказувати зміст твору
5. Ви визначаєте жанрові особливості твору
6. Ви відповідали на запитання, даючи пояснення при потребі