Урок-тренінг "Чинники стресу і виживання в екстремальних ситуаціях" націлений на розвиток в учнів вмінь аналізувати вплив мислення на поведінку в екстремальних ситуація, формування навичок керування стресом, зниження загального стресового навантаження в екстремальних ситуаціях.
Тема. Чинники стресу і виживання в екстремальних ситуаціях.
Цілі:
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Обладнання: картки контролю знань, ілюстративний матеріал, мультимедійне обладнання та презентація, геометричні фігури (зеленого, жовтого, червоного кольорів).
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Форма проведення уроку: урок-тренінг
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання, створення позитивного настрою
Вправа «компліменти»
Інструкція. «Посміхніться одне одному і подаруйте компліменти, доторкнувшись до руки сусіда». (Учні дарують одне одному компліменти по колу)
ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів
Гра «Кіт у мішку». Учні по черзі витягують з торбинки картки із запитаннями до теми «Стрес», відповідають на них, доповнюють відповіді інших.
Запитання
1. Що таке стрес?
2. Назви види стресу. Схарактеризуй їх.
3. Назви симптоми стресу.
4. Якою буває реакція людини на стрес? Від чого вона залежить?
5. Коли стрес буває корисним для здоров’я?
6. Як хронічний стрес впливає на здоров’я?
2. «Аукціон ідей»
— Що ви порадите людині, яка перебуває у стресовому стані?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
«Погані» стреси можуть викликати дуже важкі хвороби, і навіть стати причиною смерті. А так звані «хороші» стреси, навпаки — тренують і зміцнюють адаптаційні системи організму та тримають його в тонусі, тобто вони є необхідними для підтримки здоров’я людини. І підтвердженням цих слів є вислів Ганса Сельє: «Без стресу життя вмирає»... Саме тому людське життя повинно зводитися до того, щоб не лікувати стреси, а навпаки, як каже засновник теорії стресу Г. Сельє, «потрібно вчитися отримувати від нього задоволення». Людина повинна вчитися контролювати себе, свої вчинки і своє життя. Тоді вона стає сильнішою і може легко долати різні складні ситуації, особливо ті, які є для неї найбільш стресовими.
Сформулюйте тему та мету уроку за ілюстративним матеріалом (Малюнки екстремальних ситуацій)
ІV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок
Екстремальна ситуація (від лат. extremus - крайній) - сукупність умов і обставин, що виходять за рамки звичайних, які ускладнюють або роблять неможливою життєдіяльність індивідів або соціальних груп. Екстремальні ситуації - це найбільш складні небезпечні ситуації, коли збігаються кілька несприятливих для людини умов і факторів ризику. Екстремальні ситуації зазвичай вимагають для захисту життя і здоров'я людини напруги всіх його фізичних і духовних сил. Зазвичай це поняття використовується як синонім надзвичайної ситуації.
Основні види екстремальних ситуацій природного походження:
• Зміна кліматично-географічних умов.
• Різка зміна природних умов.
• Захворювання або пошкодження організму людини, що потребують екстреної медичної допомоги.
• Вимушене автономне існування.
Зміна кліматично-географічних умов. При необхідності змінити звичне місце проживання, т. Е. При зміні кліматично-географічних умов життя, ризик опинитися в екстремальній ситуації виникає внаслідок порушення: температурного режиму (різкого переходу від холоду до тепла і навпаки); добового режиму в результаті зміни часових поясів; сонячного режиму; режиму харчування і питного режиму. Ця ситуація не з розряду несподіваних. Про майбутній переїзд, поїздці або перельоті (припустимо, на відпочинок) ви знаєте заздалегідь. Тому до нових умов потрібно готуватися завчасно.
Різка зміна природних умов. Причинами цього можуть бути такі раптові природні явища, як сильне похолодання, дощ (злива), хуртовина, ураган, сильна спека, посуха та ін. При цьому людина, що знаходиться на віддалі від населених пунктів, змушений змінювати графік і маршрут руху. Через це відсувається час його повернення, що може призвести до нестачі продовольства і води, змушеному голодування, впливу на нього несприятливих факторів природного середовища (обмороженню, переохолодження та перегрівання організму, перевтоми, теплового та сонячного удару і т. П.). Якщо при цьому до населеного пункту не один десяток кілометрів, а негода заважає орієнтуватися і рухатися, постає проблема тривалого виживання.
Захворювання або пошкодження організму людини, що потребують екстреної медичної допомоги, не так вже й рідкісні серед мандрівників, туристів, а також людей, професія яких пов’язана з перебуванням у природному середовищі. Вони можуть виникати в результаті травм (удари, вивихи, переломи, розтягнення м’язів), отруєння рослинними і тваринними отрутами, укусів тварин, теплових ударів і переохолодження, інфекційних хвороб. Залежно від ступеня їх несприятливого впливу може виникнути загроза здоров’ю і життю людини.
Вимушене автономне існування – найбільш небезпечна екстремальна ситуація, так як положення людини, що опинилася один на один з природою, як правило, виникає несподівано і вимушено. Розглянемо причини виникнення такої ситуації.
Втрата орієнтування на місцевості, особливо часто виникає в результаті невміння користуватися компасом, орієнтуватися, витримувати напрямок руху, обходити перешкоди. Однак вона може трапитися не тільки з недосвідченим туристом.
Чинник – умова, рушійна сила, причина будь-якого процесу, що визначає його характер або одну з основних рис; фактор.
Що відчуває людина в екстремальній ситуації? (Завдання1, тренінг5). Це чинники виникнення стресу. Що робити у разі надзвичайної ситуації? (повтореня с.26). Чинники, що допомагають долати стрес (робота з підручником с. 138-139)
дві жабки в глечику з молоком
Жили-були дві жаби, дві подружки. Одного разу забралися вони в льох і потрапили в глечик із молоком. Борсалися вони, борсалися, і ось одна жаба сказала: «Все! Досить! Все одно нам не вибратися, а сил уже немає, будь що буде...», — склала лапки і захлинулася в молоці.
А інша продовжувала борсатися, повторюючи про себе: «Краще померти в боротьбі за життя, ніж знати про те, що є шанс на порятунок, і ним не скористатися. Померти я встигну завжди...».
Так, із цими словами вона продовжувала борсатися, поки вже остаточно не вибилася з сил, як раптом відчула під лапками щось тверде — молоко перетворилося на масло. «О! Диво! Я врятована!» — вигукнула жаба, відштовхнулася лапками і вистрибнула з нещасливого, а, може, і щасливого глечика, оскільки тільки тепер жаба опанувала один урок: як би не було важко, за життя варто боротися до кінця.
Висновок. У стані емоційного збудження людина втрачає владу над собою, починає робити вчинки, які потім сама ж засуджує або пишається ними. Часто людина дивується своєму вчинку і сама не вірить, що їй це вдалося.
Самопідтримка стресу, самодопомога та допомога при стресі
Переключення уваги |
Раптове перенесення уваги з об’єкта думки, що хвилює, на інший |
|
Самопідбадьорювання |
Самопідтримка з метою зміцнення віри в себе, у свій успіх у роботі |
|
Самонаказ |
Наказ самому собі на дії в екстремальних, напружених ситуаціях |
|
Самопереконання |
Аргументована дискусія із самим собою, з доказами про здатність самостійно регулювати свої психічні стани та поведінку в колективі |
|
Самонавіювання |
Психотерапевтичний метод, який дає змогу за допомогою власних слів знімати нервове напруження, робити психічну розрядку |
|
Аутогенний тренінг |
Система прийомів свідомої психічної саморегуляції людини |
|
Обов’язковим є налагодження режиму роботи та відпочинку. Відпочивати потрібно, чергуючи активну й пасивну діяльність. Кращий відпочинок — улюблена справа. Це може бути риболовля, туристичний похід, плавання, робота на дачній ділянці, малювання, будь-яка творчість тощо. Сон повинен тривати не менше 8-9 годин. Корисно дотримувати певної дієти з підвищеним вмістом вітамінів та мікроелементів згідно з віком, статтю, наявними хворобами.
До специфічних методів належать:
релаксація — метод, за допомогою якого можна частково або цілком позбутися фізичного та психічного напруження. Релаксація дуже корисний метод, оскільки опанувати її досить легко. Але є одна неодмінна умова — мотивація, тобто людина повинна чітко знати, для чого їй це треба.
Концентрація — передбачає виконання спеціальних вправ на зосередження уваги.
Ауторегуляція дихання — свідомо керуючи подихом, людина має можливість використовувати його для заспокоєння, зняття напруження: як м’язового, так і нервового.
Щоб відповідно до ситуації прийняти рішення, треба заспокоїтися, опанувати себе. Наприклад:
Спробуймо виконати просту і корисну вправу. Вона допоможе втомленим — відпочити, напруженим — розслабитися, схвильованим — заспокоїтися.
Результат: знімає м’язове напруження в плечовому поясі та спині; підвищує впевненість у собі, поліпшує настрій.
Результат: допомагає впоратися зі стресовими ситуаціями, заспокоює, знімає негативні емоції (гнів, страх, хвилювання).
Професійну допомогу у разі стресу та його наслідків може надати психолог, психотерапевт, а у важких запущених випадках — психіатр. За необхідності лікар призначить антидепресанти, заспокійливі препарати, снодійні, адаптогени, коректори імунної системи, ліки для покращення апетиту. Ефективними є гіпноз, фізіотерапевтичні процедури — гімнастика, ванни, електросон, фітотерапія, застосовування адаптогенів тощо.
V. Систематизація, узагальнення та застосування засвоєних знань, умінь і навичок
1. Гра «Радість». Учні аналізують ситуацію, запропоновану вчителем, пояснюють, чому радіють.
Приклад ситуації: «Обманув друг».
Відповідь: «Я радію, що одержав корисний досвід. Тепер я краще розбиратимусь в людях та уважно аналізуватиму їхні вчинки».
Ситуації для гри:
ти запізнився на урок.
Продовжте речення: «Я можу подолати стрес у разі потрапляння в екстремальну ситуацію, тому що...».
– Де ми можемо застосувати знання та навички, здобуті під час уроку?
Учні домальовують смайлик та оцінюють свою роботу на уроці.
VІІ. Домашнє завдання