12 квітня о 18:00Вебінар: Навчаємо дітей мистецтва розповідати історії за допомогою PowerPoint

Урок-тренінг "Формування корисних та шкідливих звичок"

Про матеріал

Тренінг- це систематичні вправи, з метою набуття або коригування певних навичок і вмінь. Він створює підгрунтя для бажаного коригування суб'єктивного ставлення школярів до здорового способу життя, набуття досвіду спілкування з однолітками, спонукання школярів до емоційного відгуку про ті чи інші події.На цьому уроці учні вчилися працювати в групах, вільно висловлювати свою думку, тренінги дуже часто проходять в ігровій формі: дітям подобаються руханки, розігрування і обговорення життєвих ситуацій. Часто я зачитую казки,легенди,притчі і діти самостійно роблять висновки і прирівнюють до ситуацій сьогодення.

Перегляд файлу

   Урок-тренінг

Тема: Формування корисних і шкідливих звичок у підлітків.

                                         Спосіб життя та звички.

Мета: Проаналізувати шляхи виникнення звичок. Показати учням зв’язок

Звичок людини з її способом життя. Навчити передбачати наслідки тих чи інших звичок.

       Розкрити чинники, які впливають на формування корисних і шкідливих звичок, сприяти усвідомленню необхідності формувати корисні і позбуватися шкідливих.

        Розвивати вміння учнів робити висновки та висловлювати свою думку.

                                     Хід уроку

1.Привітання, повідомлення теми та мети уроку. ( Прикріплюємо пелюстки з очікуванням, повторення правил роботи в групі).

 

2.Вступне слово вчителя: Навички і звички                                                   Навичка – це здатність роботи щось майже автоматично, не замислюючись, як ти це робиш (писати,ходити).

Звичка – це спосіб поводитися, не замислюючись чому ти це робиш (ранкова зарядка, прибирання ліжка).

3.Вивчення нового матеріалу.

ЯКІ ВИНИКАЮТЬ ЗВИЧКИ?

  • Проаналізувати ситуацію:

1 ситуація: Уявіть, що ви заблукали в лісі, у пустелі. Як ви себе будете почувати?

2 ситуація : Коли людину віднесе у море, або заблукає в тайзі, всі її рідні зрадіють? Як ви думаєте, чому?

  • Чому в людей , які залишаються  наодинці з природою не зі своєї волі виникає страх, а тварини в такій ситуації почувають себе вільними.

 Висновок: ЛЮДИНА- ІСТОТА СОЦІАЛЬНА.

 


-Мозковий штурм- Які бувають звички? ( Кожен учень називає свою звичку).

Вчитель: Розповідь про поділ звичок на корисні та шкідливі.

  • Звички різні є: й корисні,

Але є й шкідливі, звісно

Оля й Люба – дві сестрички

Кожна має свої звички:

Оля гризти нігті любить ,

Смокче ручку в школі Люба.

Не закручуючи пасту ,

Звикла Оля в ванній класти.

Люба іграшки виймає,

А ніколи не складає.

Оля любить подражнитись

І до школи запізнитись.

А от Люба має звичку

Розкидати черевички.

А тоді їх скрізь шукати,

Всіх від справ відволікати.

Оля хусточки не має-

Пальцем носа витирає.

Снідати сідає Люба –

Завжди хниче, кривить губи.

Їжі повний рот напхає

Не жує і не ковтає.

Звичка й спільна є в дівчаток:

Що є сили верещати .

Затуляють вуха в школі

Всі від крику Люби й Олі.

Як тобі ці дві сестрички?

А які у тебе звички?

Вчитель: Яких звичок ви хотіли б позбутися? (записати їх на аркушах паперу і викинути в кошик для сміття)

     Наше здоров’я залежить від того, як ми задовольняємо  свої потреби.

Підлітковий вік часто називають складним і навіть небезпечним. Це тому,що в  твоєму віці зявляється  багато  нових потреб і можна обрати неправильний  спосіб  і їх  задоволення та набути шкідливих звичок.

Гра:                              “Cвітлофор

 

Клас розбивається на три групи за кольорами світлофора.

Завдання1. Вибрати в наборі карток способи задоволення потреб підлітків,розділивши їх на  здорові та шкідливі.

Завдання 2.Розіграти невеличкі сценки як я задовольняю  свої потреби

  • 1 група-в харчуванні.
  • 2 група – естетичні потреби.
  • 3 група-потреба в дружбі, спілкуванні.

Вчитель: Як формуються наші звички?

1.Найчастіше не свідомо, наслідування поведінки інших. Найбільше звичок формується у родині.

(Сценка ми за здоровий спосіб життя”)

Вед.:С соской сын пришёл к отцу

И спросила  Кроха:

Сын:Папа,  это  хорошо или это плохо?

Папа:Если б соску не сосал,

Был бы ты серьёзный,

Брось её и в тот же миг

Повзрослеешь  ты, сынок.

Вед.:Через некоторое время та же семья.(Папа вносит велосипед)

Сын: Там у школе два мальчишки

Зажигают часто спички.

Подскажи , ну как мне быть,

Предлагают закурить.

Я попробовал –отрава

Эти сигареты “Ява”

Как же можно их курить,

Так здоровью то вредить?

Вед.: Подумал папа и в ответ

Сыну дал такой совет:

Папа: Кто сигареты поджигает –

Жизнь на годы сокращает

Окружающим, себе,

Может быть тебе и мне.(Сын рассматривает велосипед)

Велосипед-тебе, катайся!

А друзей не стесняйся,

В друг предложат закурить-

Откажись, ты слышишь Вить?!

Син розкриває плакат:”курінню – ні   Ми за здоровий спосіб життя

Cин: здоровий спосіб життя обираю я!

Всі: І я! і я!
Вчитель: А ви якої думки?

Інший спосіб формування звичок – свідомий, коли ти знаєш для чого це треба робити, вчишся як це треба робити.
(Входить Шапокляк зі своїми шкідливими порадами)
Від світанку до зорі                                      Нащо сонце променисте
Радять дітям лікарі                                       Нащо вам повітря чисте?
Алкоголю не вживати,                                 Коли можна закурити,
Цигарок до рук не брати                              Вік свій трохи вкоротити!
І не їсти блекоту,                                          Бути хворим так приємно,
Не курити наркоту.                                      Всі тоді говорять чемно.
Я ж вам пані Шапокляк,                              На твою велику втіху
Раджу все робить не так!                             Твоїм рідним не до сміху.
Дам поради залюбки-                                  А тебе ніхто не вчить,
Все робити навпаки.                                    Як на білім світі жить.
Це ж і весело й цікаво,                                Ще у мене є порада,
І для діток є забава.                                     Дітям я сказати рада.
Нащо вам здоровим бути?                          Нащо вам здоровя мати?
Треба зразу все забути!                               Краще бути пролежати!
І поради лікарів,                                           Не треба з дітьми гратись,
Й застереження батьків.                              Ні гулять, ні розважатись,
Та й не тільки вчителі                                 А ні в ой футбол ганяти,

Вчать дітей на цій землі!                             Мяч в ворота забивати,
Я умію теж навчити!                                   Їжте блекоту і дурман,
Нащо вам здоровим жити?                         В голові носіть туман.
Йдете в школу – закуріть                           Бо дурним приємно бути,
І диміть, диміть, диміть!                            Можна геть усе забути.
Замість чаю пийте пиво                             І усім наперекір
І хворійте всі щасливо!                              Покурити йдіть у двір!
Як дитина занедужа,                                  Там на вас давно чекають
Це чудово дуже, дуже!                               І дурман в руках тримають
Бо не треба в школу йти,                            Ви спиталися у мами
Можна в ліжечко лягти,                             Чи і я роблю так само?
День і ніч у нім лежати                               Ні, звичайно не роблю!
І тихесенько вмирати.                                 Я себе завжди люблю!
Знайте пані Шапокляк
Робить все завжди не так,
Як говорить вам робити,
Бо вона ще хоче жити!
Гарно жити й процвітати!
Та міцне здоровя мати!
Вчитель:
1. Назвіть кілька звичок, яких Ви набули, наслідуючи маму, тату, сестру чи брата
2. Назвіть кілька звичок., яких ви набули свідомо
Велика роль сьогодні у формуванні нашої поведінки належать рекламі.
Завдання: Підібрати підписи до рекламних плакатів. Про що замовчує реклама?
Вчитель: Розглянути пачку цигарок. З напису на пачці вибрати інформацію про основні складові цигарок.
- Нікотин –  дві-три краплі чистого нікотину вбють дорослу особу.  Це збудливий наркотик та речовина, до якої виникає згубна звичка.
- Смола – клейка речовина, що збирається у легенях. Для курців зростає ступінь захворюваності на легеневі інфекції та ракові захворювання.
Одноокис вуглецю – газ, що утворюється в результаті куріння і потрапляє у кров.
Демонстрація штучно випаленої цигарки.
Вчитель: 21 листопада оголошено днем боротьби з курінням. Ще у XVII сторіччі, за часів Якова I, паління тютюну було оголошено шкідливим, неблагочестивим і непридатним для цивілізованого суспільства заняттям. Свою знамениту працю Про шкоду тютюну , опубліковану 1604 році, він закінчив словами: звичка противна зору, нестерпна нюху, шкідлива для мозку, небезпечна для легенів
                            (Пропонує зробити учням висновки)
Що ми можемо поставити на противагу шкідливим звірикам?
                            (Танець з квітками)
Підведення підсумків. (всі сідають у коло)
Вчитель:
- Висловіть свою думку про те, як можна запобігти появі шкідливих звичок.
- Чи справдилися ваші очікування? (Учні зачитують написи на своїх пелюстках і складають квітку)
                             Завершення тренінгу
Всі стають у коло, беруться за руки і бажають собі і всім присутнім: Будьмо здорові!


 

 



Актуальність проблеми формування екологічного мислення

Ми живемо в епоху науково-технічного прогресу, коли масштаби й темпи розвитку виробництва безупинно збільшується. Сьогодні людина набагато сильніше озброєна знаряддями й засобами його захисту, а її технічний потенціал можна прирівняти до геоглогічних сил Землі. Нерозумне користування нею може призвести до екологочної кризи й навіть до катостофи масшатабах регіону й усієї Землі.
     Екологічна криза набуває дійсно всеосяжного характеру. Усі природні екосистеми зазнали потужного антропогенного тиску. Дійсністю сьогодення стали отруйне повітря і водне середовище, ерозія, засоленя та виснаження грунтів, загибель лісів, кислотні дощі, озонова діра, загроза змінни енергетичного балансу планети, вичерпність корисних копалин, спустелювання, сотні тисяч зниклих видів тварин і рослин, різні техногенні аварії тощо. Хімічне, радіоктавне та інше забруднення природного довкілля викликає різноманітні, нерідко невиліковні захворювання, зміни в генетичних структурах клітин.
      Загрозливою стає екологічна ситуація, яка сталася в Україні. Квітучий і благодатний у недалекому минулому край з оптимальними природними умовами і значним потенціалом рішення Верховної Ради оголошенно зоною екологічного лиха. Економіка України, яка десятиліттями формувалась без урахування об’єктивних потреб та інтересів її народу, належної оцінки екологісних можливостей окремих регіонів, стала однією з екологічно “найбрудніших”, перенасичених хімічних, металургійними, гірничорудними виробництвами із застарілими технологіями. Абсолютна більшість промислових підприємств повязана головним чиним із видобутком корисних копалин та початковими стадіями переробки сировини. Вони є нерентабельними, обтяжливими, забруднюючи. Отруйним тягарем на природу та населення України лягають еродовані, пересичені пестицидами та отрутохімікатами землі й водойми, радіонуклідне забруднення (після аварії на ЧАЕС).
       На думку сучасних учених-екологів, екологія з її широким діапозоном завдань і проблем сьогодні є не просто розділом біології, а новим етапом у розвитку практично всіх наук.
       Нині над розв’язанням екологічних проблем працює багато спеціалістів: медики і математики, біологи і філософи, геологи і юристи, фізики і хімики, журналісти і технологи, кібернетики і космонафти.
                        Рівні екологічного виховання
Щоби розв’язати проблеми взаємовідносин природи та суспільства, замало лише їх екологічного усвідомлення. Людина повинна екологічно мислити, розуміти і аналізувати факти, знаходити причину та наслідки, приймати відповідні рішення.
        Досягти цього можна за умови систематичного екологічного виховання дітей у школі. Адже повноцінною свідомою особистістю ми можемо назвати лише людину з активною позицією щодо проблем наволишньго середовища, людину, яка відчуває свою відповідальність, приналежність до того, шо відбувається навколо, приймає рішення, діє.
Екологічне  виховання має міжпредметний характер та є безперервним процесом, який здійснюється протягом усього життя людини.Можна виокремити три рівні екологічного виховання.

 Перший ,початковий , рівень – емоційний . Це виховання та розвиток любові до природи .Він  починається з раннього дитинства. Тут велику роль відіграють батьки та інші дорослі, які оточують дитину. Вона буде копіювати ставлення до природи  та відповідну поведінку з того, що бачитиме , тому саме батьки мають чудову нагоду посіяти у свідомості своїх чад ціннісне та бережливе ставлення до навколишнього світу, любов до нього , здатність милуватись його витворами.

 Другий рівень – настанова на активну життєву позицію з питань охорони природи й раціональної взаємодії з нею. Це морально-етичний рівень. Його формування відбувається під час навчання дитини в школі й вивчення дисциплін природничого напряму.Стійкість і глибина  морально-етичного рівня залежать від свідомості та професійності вчителів , які здійснюватимуть екологічне виховання.

 Третій рівень- науковий. Продовження екологічної освіти, яка тісно пов’язана з вивченням суспільних, природничих та технічних наук.Такого рівня досягають люди , які опановують відповідні професії, працюють у галузях, що пов’язані з екологічними знаннями.

 Як учитель біології, я розумію що несу велику відповідальність за те, чи опанують мої учні морально-етичний рівень екологічного виховання і чи зможу виховати таку позицію, щоб учні взяли за мету продовжити свою екологічну освіту.

  На мою думку,  цього можна досягти, впроваджуючи методичні підходи, які активізують самостійну пізнавальну діяльність учнів.

 

 

                      Аналіз методів формування екологічно мислення

  Як і перед будь-яким учителем, перді мною постало безліч питань, і серед них- яку модель навчання обрати для здійснення екологічної освіти дітей. Щоби розвязати цю задачу, я проаналізувала кілька відомих мені моделей : пасивну, активну й інтеректавну . Результати надаю у вигляді схем.

  Зваживши позитивні й негативні сторони цих моделей, для своєї професійної діяльності я обрала активні методи навчання: дискусію, рольові та імітаційні ігри, дослідну роботу, яку пов’язую  з ров’язанням конкретних  практичних задач, екскурсій тощо. Такі методи пробуджують розумову активність , дають учням міцні знання , які вони отримують  у результаті особистого досвіду.Дискусії, ділові ігри та інші методи колективного активного навчання збагачують досвідом соціального спілкування . Різноманітність  точок зору на одну й ту саму проблему  вчить відстоювати свою думку та поважати погляд інших. У результаті обговорення та всебічного аналізу учні доходять спільної точки зору. Правильно сформульована екологічна задача має багатовимірну систему розвязань , тому конкретне рішення, яке приймає група, - це рівнодіюча творчих особистостей учнів. Такий підхід допомагає учням не лише отримати знання, робити узагальнення, а ще й приймати рішення, займати свідому активну позицію щодо участі в розв’язанні  екологічних проблем сьогодення. Це є головною ознакою того, що учні опанували морально-етичний рівень.

 Для того щоби зрозуміти, чи направильному шляху я як учитель та мої вихованці як екологічно свідомі особистості, вирішила провести з учнями анкетування. Їм було запропоновано запитання: Як ви ставитеся до вивчення елементів екології на уроках? та варіанти відповідей : “ це цікаво ( сигналізує про емоційний рівень)”; “ це потрібно ( свідома , активна позиція); “байдуже(пасивність)”. В анкетуванні брали участь учні 9-11 класів, усього 30 респондентів. Проаналізувавши результати й підрахувавши відповіді, отримала дані потрібно – 70% , цікаво – 30%

   Отже , можна говорити про свідому, активну позицію старшокласників щодо екологічного виховання, а також про те, що обрані методи є результативними й виправданими.

  Під час розгляду різних інтеректавних технологій, що грунтуються на особистісно орієнтованому підході, мою увагу привернув тренінг.

  Відомо, що тренінг-це систематичні вправи з метою набуття або корегування певних навичок і вмінь. Соціально-психологічний тренінг- це корекційний метод виховання, орієнтований на активну групову психологічну роботу.

Таким чином , тренінг створює підгрунтя для бажаного корегування суб’єктивного ставлення школярів до природи, набуття досвіду спілкування та розширення контактів з її об’єктами, спонукання школярів до емоційного відгуку про об’єкти природи, посилення чуттєвого сприйняття цих об’єктів. Тренінг також спрямований на розширення суб’єктивного екологічного простору, корегування мотивів екологічної діяльності, розвиток компетентності та моральної відповідальності в узаємодії учнів з об’єктами природи. Найголовніше те, що така робота близька дітям старшого віку, адже саме в цьому віці розширюється коло соціальних ролей особистості, формується ціннісне ставлення до дійсності, постає питання самовдосконалення, ідентифікаційного власного “Я”, спілкування не заради задоволення, а з метою саморозвитку.

   Для того щоби дізнатися позицію дітей стосовно навчання в умовах тренінгу, з учнями 10-11 класів було проведено анкетування. Слід зауважити, що для респондентів такий вид роботи був новий. Дітям необхідно було обрати серед запропонованих уроків такий, під час якого краще сприйсається навчальний матеріал. Варіанти відповідей : урок-лекція, урок-рольова гра, урок-семінар, урок-тренінг, урок-змагання, власний варіант.

  Результати: Семінар- 5%, тренінг – 5%, змагання – 25%, лекція – 30%, гра – 35%

Аналізуючи результати, можна говорити про те, що діти не дуже високо оцінюють результативність уроку-тренінгу. Це пояснюється тим, що самі вчителі рідко обирають його для роботи, адже у педагогів часто відсутній досвід такого виду організації навчання та не вистачає методичних розробок цих уроків і заходів.

                  Підвищення ефективності використання тренінгів

   Щоб експерементально  довести ефективність тренінгів, їх цікавість для дітей  та необхідність проведення в сучасних умовах навчання, я запланувала певну систему, до якої входили уроки елементами тренінгових завдань, уроки-тренінги та самі тренінги, що мали місце в навчальному процесі під час вивчення предмета біології й у екологічному гуртку. У дослідженні взяли участь учні 9 класу, які замість роботи на звичайних уроках працювали в умовах тренінгових технологій.

 Провівши аналогічне анкетування з учнями 9 класу, я отримала такі результати: лекція – 10%, змагання – 10%, семінар – 10%, тренінг – 70%

Отже, ці дані підтверджують те, що тренінгові технології є результативними, цікавими й виправданими, проте  робота має проводитися систематично, продумано, обгрунтовано.

  Учитель, який зважиться урізноманітнити свою діяльність та навчання дітей подібними видами роботи, може зіткнутися з певними перешкодами, а саме з тим, що розробок уроків за тренінговими технологіями  мало й потрібно самому займатися наукотворчою роботою та працювати над створенням цих заходів. Для цього обовязково слід заглибитися у психологію, вивчити правила й умови проведення тренінгу, взяти на себе роль ведучого.

  У певний момент я також зіткнулася з нестачею матеріалів для організації такого типу роботи, проте зараз пропоную власну розробку уроків.  

    Їх мета: розширити суб’єктивний екологічний простір; підвищити рівень позитивного емоційного сприйннятя учнями природних об’єктів; корегувати мотиви екологічної діяльності, стратегії  взаємодії учнів з об’єктами природи, розвинути компетентності в цій узаємодії, творчості.

      Проведення тренінгу можливе на факультативах і гуртках з екології, окремі завдання варто проводити на уроках біології, географії, годинах спілкування, тижнях природничих дисциплін.

  Отже, шановні педагоги, нам дуже пощастило, адже ми знаходимося так близько до дитячих сердець, душ, почуттів і маємо благородну мету: виховати справжніх особистостей, у яких би в житті все йшло і при цьому навколишній світ залишився живим і багатим. Усе залежить від того, якими інструментами ми торкатимемося гарячих сердець, щирих душ і чистих поччутів і які наміри при цьому керуватимуть нами.

 Я впевнена, що тренінг виховує та навчає як дітей, так і вчителів, маючи ще й дуже цінну особливість: він дозволяє корегувати світосприйняття та ціннісні орієнтації особистостей, а це дійсно важливо в ході екологічного виховання.Крім того, професійно організована робота тренінгу обов’язково емоційно насичена, дозволяє доторкнутися до природи розумом і серцем, а це – найцінніше досягнення! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок біології у 7 класі

 Тема:  різноманітність птахів, їх роль у природі та значення у житті людини.

 Мета: узагальнити знання з анатомії птахів, розкрити особливості зовнішньої будови птахів, процесів життєдіяльності на прикладі  окремих рядів птахів, їх пристосування до різних умов середовища; продовжити розвивати вміння працювати з літературними джерелами, виховувати турботливе ставлення до птахів, з метою їх охорони та збереження.

 

                                         Хід уроку:

  Вступне  слово вчителя:

 Птахи-невідємна частина  природи, її окраса. Не можна уявити ліс, парк або сад беззвучним, німим, без співу дроздів, синиць і зябликів , поле – без співу жайворонків, ліс – без солов’я, луги – без красеня білого лелеки, небо – без стрімки ластівок.

  Отже, сьогодні ми розглянемо тему: “Різноманітність птахів, їх роль у екосистемах, житті людини.”

                                                                                                                                                                          На дощці : “ Безумовно, з усіх вищих тварин вони найбільш красиві та співучі, вони викликають найбільше захоплення, їх найбільше захоплення вивчають і странно охороняють”, - зазначив Ф.Пітерсон.

 

Вчитель: Чи хотіли б ви зазирнути в будь-які куточки планети й більше дізнатися про життя гомінкого пташиного царства?

 Тож для такої подорожі я запрошую вас бути екіпажем повітряної кулі й зазирнути в чудову країну птахів України і світу.

    Вправа Очікування :

  1. Що ви очікуєте від подорожі?
  2. Розминка.

  Вчитель: На початку подорожі – розминка :

  Тест –контроль Так чи Ні ( із сигнальними картками)

  1. У птахів обтічна форма тіла (Так)
  2. Передні кінцівки птаха перетворилися на крила (Так)
  3. Вільна верхня кінцівка складається з плеча, гомілки, кисті з пальцями(Ні)
  4. Хребці зрослися в грудному відділі (Так)
  5. Серце птаха чотирикамерне(Так)
  6. У птахів відсітній сечовий міхур(так)
  7. Птахи-холоднокровні тварини (Ні)
  8. У птахів найкраще розвинені мозочок і передній мозок (Так)
  9. У птахів повільно відбуваеться обмін речовин(Ні)
  10.     Птахам властиве подвійне дихання (Так)

 

 

Вправа Знайомство: учні по черзі передають модель птаха і говорять фразу :Якби я був(була) птахом я хотів би бути схожим на -….(наприклад: горлицю, тому що вона дружелюбна, вірна, турботлива.)

 Вчитель : Тож метою нашого урока є :

  1. Знати види птахів різних екологічних груп.
  2. Знати особливості зовнішньої будови птахів різних рядів та екологічних груп у зв’язку з средовищем існування.
  3. Знати птахів рідного краю.

 

 

Інформаційне повідомлення (робота в групах з підручником)

Вчитель : Свут птахів – навідємна частина природи нашої планети. Птахи пристосовуються  до життя в різних екосистемах, стали важливими ланками ланцюгів живлення.

   Працюємо з підручником :

  1. Ряд Пінгвінів (представники, особливості будови, живлення, значення)
  2. Страуси
  3. Водоплавні: ряд Веслоногі, Гусеподібні, Чайки.
  4. Ряд Лелекоподібні
  5. Ряд Денні хижаки
  6. Ряд Куроподібні
  7. Ряд Горобцеподібні

Обмін думками та заповнення таблиці: (ознаки  пристосовності птахів до умов довкілля – обрати ті, які притаманні птахам відповідної екосистеми), (додаток № 1.)

 Вчитель : I зупинка Загадкова

  1. Двічі родився, у школі не вчився, а час знає(півень, птахи лісу, ряд Курині)
  2. Уночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі(Сова, Ряд Совині, Нічні Хижі)
  3. Серед лісу угорі заспівали ковалі (Дятел, Птахи лісу, Ряд Дятли)
  4. Білий , як сніг, надутий як міх, лапками ходить, а рогом їсть(Гусак, Птахи водойм, Ряд гусеподібні)
  5. Довгі ноги, довгий хвіст, прилетів, обід приніс – смачних жабеняток для своїх маляток(Журавель, Ряд Журавлевоподібні , птахи лісу,степу)
  6. У воді купається, водою обмивається, вода до неї не чіпляється (Качка, Птахи водойм)

II Зупинка  Науковців-орнітологів

           1.Найбільша чайка України ( Срібляста)
           2. Степовий журавель, або…( Красавка)
           3. Найбільша сова України ( Пугач)
           4. Предок домашніх порід качок ( Кряква)
            5. Лисоголовий птах-падальщик ( Гриф)
            6. Птах, що виводить пташенят узимку (Шишкар)
            7. Птахи з недорозвиненими крилами (Страуси)
            8. Найбільший птах ряду гусеподібних (Лебідь)
            9. Яка пташка літає вище за інших (Орел)
III Зупинка Літературна
Закінчити прислівя або приказку

1. Слово не горобець… (Вилетить-не піймати)
2. Гусак свині… (не товариш)

3. Соловей-пташка мала, а співає-ліс… (тремтить)
4. Одна ластівка весни… (не несе)
5. Глухий як… (тетерев)
6. Як з гусака… (вода)
7. Заторочив як… (дятел)
8. Курчат по осені… (рахують)
9. Кожен кулик своє… (багато знає)
10. Надувся як… (індик)
11. Пташку впізнають по польоту, а людину… (по роботі)
Слово вчителя: Сьогодні ми звернемо свою увагу на легенди і вірування українського народу, героями яких були птахи.

    I учень:  Легенда про зозулю

    II учень: Легенда про соловя
    III учень: Легенда про ластівку
    IV зупинка: Музика природи
Вчитель: На цій зупинці ми послухаємо голоси птахів та поговоримо їхньою мовою. (Відео про птахів)
“Тук-тук” – дятел
“Цвірінь-цвірінь”- горобець
“Супрук-супрук”- кільчаста горлиця

Ку-ку- зозуля
Пугу-пугу- сич
Кар-кар- ворона
Тьох-тьох”- соловей
Курли-курли- журавлі
V зупинка Метеорологічна: за даними власних спостережень (народних прикмет) поведінки птахів учні склали бюлетень передбачення погоди:
(Два учня):
I-й: Слухайте уважно і візьміть на замітку-якщо півень стоїть гордо, як аксакал, на одній нозі-значить попереду чекайте холоду.
II-й: Зверніть увагу на свого індика: якщо у холод то кричить голосно, а якщо неймовірно противно і нагло-до тепла.
I-й: Журавлі весело танцюють-до потепління.
II-й: Якщо ворони каркають усією зграєю-до холоду.
I-й: Перед дощем гуси і качки багато пірнають, кури чистять пірячко.

II-й: У мене, якщо кури не ховаються від дощу, то дощ буде не тривалим.
I-й: А я помітив, що сич безперервно кричить перед бурею, грозою.
II-й: Мої улюблені ластівки та стрижі назько літають-то буде дощ 100 відсотків.
I-й: Чи знаєте ви що ранній приліт граків віщує ранню весну.
II-й: Цей бюлетень для вас підкотували Гаврилюк Леся
I-й: Мацюк Мальвіна
VI зупинка Практична

Вчитель: біологічна загадка
Одна миша полівка зїдає 1 кг. зерна, одна сова з’їдає за літо 1000 сірих полівок. Скільки зерна за літо збереже сова?
Сови мають добре розвинутий слуховий і зоровий апарат, можуть повертати голови на 270 градусів
( Відео фрагмент Полювання сови”)

Значення птахів на нашій планеті важко переоцінити. Важко оцінити в тонах, метро те щастя, яке сповнює нас, коли ми слухаємо пісні птахів, те бажання відірватися від землі й підкорити небо, що з’явилося ще у стародавніх людей, які спостерігали за польотом птахів.
Робота в групах: червоні, жовті, зелені завдання.
Зелені: значення птахів у природі та житті людини. (скласти повідомлення)
Червоні: птахи, які підлягають охороні в Днепропетровській області (скласти список)

Жовті: пишуть лист птаха до людей “Що б я хотів сказати людям, якби я б був птахом”
Вчитель: Тоді від ваших висловів, в добрих справах
Ти почуєш, як земля довкіль співає,
Які чудові звуки линить ввись!
Бо це Людина їй допомога,
І тому все життя радіє, подивись!
Орнітологічні скоромовки:
1) Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок
2) Курличі курличуть, курличок кличуть:- Курли, курли, курличеньки, до річеньки, до річеньки.
3) Орел на горі, перо на Орлі.
4) – Одуде, одуде, а де твій дім буде?
- У саду на дубі буде, дітки любі.
5) Зозуля підкинула зозулення на зелену березу, в гніздо ремезу.
Вчитель: На закінчення нашого уроку бліц вікторина
1) Кінцівка що забезпечують птахам політ (крила)
2) Розширення страоходу в голуба (воло)
3) Якого кольору кров у прахів (червоного)
4) Спосіб запліднення у птахів (внутрішній)
5) Будівлі птахів (гнізда)
6) Якого органа сечовидільної системи немає у птахів (сечового міхура)
7) Оболонка яйця, що є джерелом води (білкова)
8) Спосіб дихання у птахів (подвійне)
9) Відділ шлунка, що замінює птахам зуби (м’язовий)
10) Пігментованна оболонка яйця (шкарлупа)
11) Що з’явилося рпніше – курка чи яйце (яйце оскільки в процесі еволюції воно виникло ще у плазунів)
Вчитель: Для завершення нашої подорожжі ми повинні приземлити нашу повітряну кулю, тобто причепити наші “Мішки” із сподіваннями від уроку.
(учні вивішують на кулю свої очікування)
Підійшов др кінця урок і ми закінчуємо його вправою “Тепло долонь”
(учні стають у коло, стискають один одному долоні, вчитель бажає всім гар ного дня)              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Урок з  біології у 6 класі
Тема: Насіння та плоди. Їхня будова.
Мета: сформувати у школярів поняття про будову насіння та плодів. Їх значення в природі; житті людини; сформувати в учнів спеціальні вміння аналізувати; робити висновки; проводити естетичне, еклогічне та природоохоронне виховання; вдосконалювати вміння працювати в групі; висловлювати свою думку.
                                   Хід уроку
1. Вчитель: Уже дзвінок нам дав сигнал:
                      Працювати час настав.
                      Тож і ми часу не гаймо
                      Роботу швидше починаймо

Вправа Настрій: зробити оцінку своєму настрою, своєї працездатності зараз за 10- бальною шкалою. (Намалювати торбу настрою)

( Повідомлення тнми, мети уроку)
2. Повторення вивченого матеріалу:
Гра Мікрофон
1. Які органи входять до складу рослин?
2. Типи кореневих систем? Яка між ними різниця?
3. Яка функція кореневої системи у складі рослини?
4. Що таке пагін?
5. Які ви знаєте вид бруньок?

  1. Яку функцію виконує стебло?
    7. Яка зовнішня будова листка?
    8. Які функції виконує листок у складі рослини?
    9. Які типи розмноження рослин вам відомі?
    10. Що таке вегетативне розмноження?
    11. Що таке статеве розмноження?
    12. Що ми називаємо запиленням та заплідненням?
    Закінчити опорні схеми:
     

 

Квітка                         Суцвіття                               Запилення
(Будова)                     (Різновиди)                          ( Способи)
Пояснення нового матеріалу: Плід-репродуктивний орган, в якому знаходиться насіння ( це видозмінена в результаті запліднення квітка)

Будова плодів:
а) оплодень
б) насіння
(демонстрація розрізаного яблука)

Різноманістність плодів:
1. За характером оплодня: сухі та соковиті ( демонстрація насіння кукурудзи, пшениці, соняшника)
2. За кількості насіння: одно та багатонасінні ( робота з підручником)
Питання до учнів: Яке значення має така будова плоду?
Висновок: будова плоду пристосована до поширення і захисту насіння від висихання, механічних пошкоджень.
Сококвиті плоди:
Кістянка- вишня, слива
Ягода- смородина, картопля, виноград
Яблуко- груша, яблуня, айва
Гарбузина- гарбуз, кавун, диня
Помаранча- цитрусиві
Суничина- суниці, полуниці
Багатокістянка- малина
Сухі плоди:
Сухі нерозкривні однонасінні плоди:
зернівка-пшениця, жито
сім’янка- соняшник, кульбаба
Горіх- лішина, бук, в’яз
Сухі розкривні багатонасінні плоди:

Листянка- сокирки
Біб- квасоля, горох, акація
Стручок- редька, капуста
Коробочка- мак, блегота
Будова насіння:
Однодольні
Дводольні
(робота з підручником)
- Загадки, прислівя, приказки про плоди та насіння.
1. І не дівка, а червоні стрічки носить (калина)
2. Червона, солодка, пахуча, росте низько, до землі близько ( суниця)
3. Батько тисячи синів має, кожному мисочку справляє (дуб і жолоді)
4. Білі зуби маю та усі ховаю, довгі коси маю, та не заплітаю (кукурудза)
5. Не кінь, не він, а привязаний (гарбуз)
6. Сам маленький, а шуба деревяна (горіх)
7. Червонний Макар по полю скакав та в борщ попав (перець)
8. Повна хата горобців, та нікуди вилізти (гарбузове насіння)
9. Стоїть пані у лісочку, має червону сорочку, хто іде, той поклониться (суничка)
А які ви знаєте приказки чи прикмети про плоди та насіння?
1. Яке коріння, таке й насіння
2. Від поганого насіння не жди доброго врожаю
3. Багато жолубів на дубах- чекай на сурову зиму

4. Не стршуй яблуко, поки зелене: поспіє- само впаде
5. На твердий горіх треба мати твердий камін
6. Рано родиться малина- на тепле літо
Вчитель: Плоди, насіння квіткових рослин часто застосовують в традиційній та народній медицині (повідомлення учнів про цілющі властивості плодів калини, малини, насіння абрикоса)
Вчитель: В українській літературі є багато легенд, казок, оповідань, де також згадуються квіткові рослини, їх плоди, насіння. Наприклад, плоди калина порівнюють з краплинами крові сільської дівчини Килини (легенда про калину), казки Три горішка для Попелюшки, Чіполіно”,
Ходить гарбуз по городу”.
Закріплення вивченого матеріалу:
Вчитель: прочитайте вірш, написаний на дошці і зробіть висновок про значення насіння в природі та житті людини:
На мертвих травах снег лежит давно
А их метелки семя сохранили,
И в снег живое падает оно,
И в лёд вмерзает, чистое от пыли.
Все снежная скрывает пелена,
Как будто мир затих от потрясений.
Земля заснула, семенем полна,
Чтобы проснуться в зелени весенней.
Вчитель: підведемо підсумки – розгадайте та поясніть головоломку, записану  на дошці: квіти, насіння, зриває, нишіть, хто, той ( хто зриває квіти – той нищіть насіння). На останок заглянемо у нашу торбу настрою. Як змінився ваш настрій в кінці уроку? ( учня за 10 бальною шкалою знову оцінюють свій настрій)
Вчитель: за роботу на уроці я вручаю нагороди деяким учням: За активність, За творчість”, “За наполегливість – наклейки з відповідними надписами.

         







 

 

 

 

 

 

 

                                   Біологічний КВК
Для учнів 6-7 класів
Мета: Розширити знання учнів про цікавий світ живої природи. Дізнатися, як засвоїли вони навчальний матеріал, які знання мають з цікавої біології. Розвивати мислення, кмітливість, спритність. Виховувати любов до природи, інерес до біології.
                                      Хід заняття
I. Вступне слово вчителя.
II. Основна частина
1. Вихід команд (захист назви команди та емблеми).
2. Привітання
3. Розминка (відгадування загадок)

  1. На що схожа  половмна яблука?(на другу поливину )
  2. Скільки груш можна з’їсти натощак?(Одну)
  3. Яка квітка є царицею квітів?(троянда)
  4. Яка квітка є символом молодості?(тюльпан)
  5. Які квіти зацвітають весною першими?( підсніжники)
  6. Яка основна порода дерев у наших лісів?(сосна, дуб)
  7. Яке дерево наших лісів називають патріархом?(дуб)
  8. Як можна визначити вік зрізаного дерева?( по річних кільцях)
  9. Коли пеньок можна їсти?( коли добавити літеру “О” і зажарити)

10)Під яким кущем сидить заєць, коли іде дощ?(під мокрим)

11)  Найбільша тварина на Землі?( синій кит)

12) Де розміщені кінцівки у ссавців( під тулубом)

13) Який хижий звір любить малину?(ведмідь)

14) Яких тварин в Індії  називають священними?(корів)

 

 

 

Запитання до команд

   Запитання до команди 7 класу

  1. Рослиний світ певної території…(флора)
  2. У якої рослини найбільша брунька?( у капусти)
  3. Назва якої квітки пов’язана із кольором низькорослого волосся на тілі людини?( чорнобривці – чорні брови)
  4. Хто боїться гарбуза?(сватач)
  5. Яка рослина примушує вас плакати(цибуля)
  6. Які домашні овочі квакають?( ква-соля, мор-ква)
  7. Яка рослина має найбільші листки?(Вікторія амазонська,Д-до 2м, утримує вантаж до 50кг; в нашій місцевості – у лопуха)
  8. Який гриб має медичне значення?З нього виготовляють ліки( пеніцил)
  9. Яку рослину називають піонером рослинного світу?( лишайники)
  10.                      Назва цієї цілющої рослини означає людино-корінь, корінь життя, тому що корінь за формою нагадує фігуру людини.(Жень-шень)

 

 

 

Запитання до 8 класу

  1. Твариний світ певної території…( фауна)
  2. Що в перекладі на мову аборигенів  Австралії означає кенгуру?( я вас не розумію)
  3. Яка тварина залишає малят після народження  і приходить годувати їх через два тижні?( заєць)
  4. Чи може слон прожити без хобота і чому? (Ні, бо з його допомогою він їсть, миється і захищається від комах-паразитів)
  5. Навіщо крокодилу камені в шлунку? (допомогають плавати, полегшують плавання, надаючи більшу стійкість)
  6. В кого є ще такі голки, як у їжака?( у їжачихи)
  7. Що робить  вартовий, коли в нього на гвинтівці горобець сидить?(спить)
  8. Яка тварина чує ногами?( коник-стрибунець, органи слуху розміщені в нього на гомілках передніх ніг)
  9. Як прикріплений язик у жаби?( переднім кінцем до рота)
  10.                      Який найстаріший звір на землі?(людина)

 

 

Конкурс капітанів

Я кажу три вислови про щось. Про що – ви повинні вгадати. Якщо вгадуєте з першого вислову – отримуєте 15 балів, з другого – 10, з третього – 5 балів.

 

1 команда

1) Буває різної форми: овальної, круглої, вузької.

2) Те, під чим людина ховається, коли жарко…

3) Те , що є у всіх рослин. Коли приходить час – відпадає (листок)

 

 

2 команда

1) Це дуже люблять діти.

2) Це те, без чого слабне організм і людини, і тварини.

3) Корисні солодкі ліки, які люблять діти , їх рекламують під різними назвами, одне з них – “ Мульти-табс” (вітаміни)

 

6. Конкурс художників

Намалювати котика із закритими очима.

7. Пантоміма

Зобразити у вигляді  пантоміми кота, верблюда, жабу, ведмедя.

 

  1. Домашнє завдання

Сценка Шкідливість куріння

 

  1. Художній конкурс

Заспівати  пісню, де йдеться про рослин , тварин.

 

10. Конкурс Пальчики оближеш

            Страва з рослиної продукції.

 

11.Відгадати рослину (тварину) по словесному опису

1)  Рослина

(У кошику цієї рослини квіти всі однакові.Пелюстки кожної квітки внизу зрослись у трубочку, а їхня верхня частина схожа на довгий язичок. Росте в садах, на городах і баштанах. Невелика травяниста однорічна рослина з білими зірчастими квітами, цвіте влітку й восени до самих заморозків. Чорні стиглі ягоди їстівні, а зелені плоди, листки і стебла отруйні( паслін чорний).

 

2) Тварина








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 грудня 2018
Переглядів
1103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку