ХОЧЕШ БУТИ ЗДОРОВИМ - РУХАЙСЯ!
Урок-тренінг
Мета та завдання: формування у школярів свідомого ставлення до здорового способу життя та систематичних занять фізичними вправами; розкриття значення активного відпочинку для здоров’я людини; виховання почуття прекрасного, вміння цінувати красу рухів.
Обладнання: правила тренінгу (плакат «Сонечко»), правила роботи в групі, завдання для груп, папір, олівці, фломастери, м’яч, таблиця «Берег сподівань та звершень», паперові човники.
Хід заняття
І. Вступна частина
1. Знайомство. Вправа «Віночок побажань».
Діти стають у коло, по черзі передають м’яч, називаючи своє ім’я та побажання наступному учаснику.
2. Вправа «Правила групи». Оформлення плаката «Сонечко».
- Яке з наших правил допоможе спортсменові досягти успіху? Ми створимо їх разом.
На промінчиках сонечка учасники пишуть правила, яких вони пропонують дотримуватися та прикріпляють їх на плакаті «Сонечко».
Правила роботи в групі: приходити вчасно; бути позитивним; говорити коротко; один говорить - всі слухають; бути доброзичливим; кожна думка має автора; бути толерантним.
3. Актуалізація теми тренінгу.
1) Гра «Розсипанка»
- Зберіть слова і прочитайте вислів: здоров’я * рух * -це (Рух - це здоров’я).
2) Технологія «Займи позицію».
Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою, що «рух - це здоров’я» і займіть позицію під словом «так» чи «ні». (Учні стають біля столу з
відповідною табличкою).
Доведіть свою думку.
Як ви гадаєте, про що йтиме мова на тренінгу?
Отже, тема нашого тренінгу: «Рух - це здоров’я».
4. Вправа «Очікування».
- Що ви очікуєте від уроку? Кожен із вас має паперовий човник, висловіть свої очікування, напишіть їх на листочку-кораблику і прикріпіть на плакаті «Берег сподівань».
II. Основна частина
1. Технологія «Мозковий штурм».
- Назвіть види рухової активності. (Діти називають, а вчитель фіксує відповіді на дошці).
Запис на дошці: ранкова гімнастика, фізкультхвилинки, уроки фізкультури, рухливі ігри, прогулянки, катання на санчатах, лижах, велосипедах, заняття у спортивних секціях (футболу, волейболу, баскетболу, гандболу, тенісу), танці, фізичні вправи, посильна праця, туризм, активний відпочинок тощо).
2. Робота в групах.
Учасники об’єднуються в дві групи за словам: «фізкультура», «спорт». Завдання:
1 група: пояснити, яка користь від проведення ранкової гімнастики, фізкультхвилинок та уроків фізкультури.
2 група: пояснити, яка користь від проведення рухливих та спортивних ігор та посильної праці.
Презентація кожної з груп.
3. Руханка «Футбол».
Правила гри. Стати у коло, нагнутися. Ноги поставити так, щоб вони торкалися ніг сусіда. Руки - «воротар», ними треба захищати «ворота» (простір між ногами). Важливо забити м’яч у ворота іншого і не пропустити його у власні. Пропускаєш один гол - прибираєш одну руку, ще один - виходиш з гри.
4. Інформація «Довідкового бюро».
1) Рух-це життя.
Вчитель. - Гарна постава - це не тільки краса, а й здоров’я.
- Як ви гадаєте, це краса природна чи набута? (Відповіді дітей, узагальнення вчителя).
- Так, багато що залежить від спадковості, але й не менше залежить від індивідуального розвитку. А щоб розвиватися - потрібно рухатись. Рух - це природна біологічна потреба людини. Діти, які мало рухаються, ростуть кволими, слабими, вони не впевнені у своїх силах, гірше вчаться.
- Допомогти можуть фізичні вправи, завдяки виконанню яких підвищується рівень обміну речовин і поліпшується діяльність усіх найважливіших функціональних систем організму.
- Ось чому режим дня школяра має передбачати якомога більшу рухову активність. Це, як ви вірно зазначали, ранкова гімнастика, фізкультхвилинки, фізичні вправи, прогулянки, катання на санчатах, лижах, велосипедах, заняття у спортивних секціях, посильна праця тощо.
- Розглянемо окремі з них. (Називаючи окремі види рухової діяльності, вчитель прикріплює листочки з написами на них під виразом «Рух — це життя», з ’єднуючи їх стрілочками).
2) Ранкова гімнастика.
- Хто з вас робить зранку гімнастику? Як часто ви це робите? (Діти піднімаються на слова «зрідка», «щоранок»).
- А у чому перевага ранкової гімнастики перед іншими видами рухової діяльності? Звичайно, вона проводиться щоденно. Ранкова зарядка позитивно впливає на фізіологічні процеси в організмі: покращується процес обміну речовин, кровообіг, дихання стає глибшим.
- Отже, день бажано розпочинати з ранкової гімнастики.
3) Фізкультхвилинки. - їх ми проводимо на кожному уроці. Вони дуже потрібні, бо ви швидко втомлюєтесь, знижується увага і працездатність. Фізкультхвилинки - це набір вправ і вони можуть бути образні.
- Як це? (Педагог пропонує дітям зобразити рухи тварин, рухи машин, добре знайомі трудові процеси).
- Коли цікавіше виконувати ці вправи? Звичайно, коли вони супроводжуються приговорюванням віршів, мов би маленька вистава. Вона створює емоційний підйом, вносить елемент зацікавленості.
- Музика, впливаючи емоційно, робить фізкультхвилинки привабливими, організовує дітей. Крім того, вона регулює темп і ритм рухів, тим самим сприяючи більш чіткому і правильному їх виконанню. (Діти виконують кілька легких вправ під музику).
4) Ігри.
Вчитель. Чи любите ви гратися у різні ігри?
Гра входить у ваше життя з раннього віку. У грі ви пізнаєте нове, набуваєте різних навичок і вмінь. Недарма гру називають «восьмим чудом світу». Не дивно, що гра викликає інтерес і в непосидючих хлопчиків, і в сором’язливих дівчаток. Перевтілюючись у персонажів гри, кожен з вас стає сміливими і відважними, вольовими і кмітливими, а також.
- Звичайно, особливо подобаються вам рухливі ігри. У процесі гри школярі загартовуються не лише фізично, у них розвивається уява, пам’ять, наполегливість і воля.
5) Спорт.
- Рухливі ігри, волейбол, баскетбол, футбол, які ви любите і якими займаєтесь, - це різноманітні види спорту.
Назвіть рухливі ігри, які є видами спорту. (Діти називають, а вчитель на дошці прикріплює листки з назвами видів спорту під словом «спорт»).
Хто з вас займається у спортивних секціях чи гуртках? (Діти піднімаються і називають спортивні секції та гуртки, а останні їх вітають аплодисментами).
- Тож на вас чекають стадіони, спортивні майданчики, бігові доріжки, лижні траси - всього й не перелічити. Вибирайте, що вам до вподоби і не баріться. Та й на уроках фізкультури використовуйте кожну хвилину для покращення свого здоров’я.
6) Фізична праця.
Вчитель. - Посильна фізична праця - це теж рух, і дуже корисний. Наш український народ завжди цінував працю. їй присвячені вірші, пісні, прислів’я, казки. (Дітям пропонується назвати прислів’я про працю).
7) Танок.
Вчитель. - Танок - хвилюючий і прекрасний вид мистецтва, бо не тільки відображає життя, а й є життям. А ще танок виховує і культуру поведінки.
Танці - це також емоційна насолода. Вони розвивають відчуття ритму, активізують діяльність легень і серця, виробляють правильну поставу, піднімають настрій, позитивно впливають на здоров’я. Кожен з нас у своєму житті мав нагоду потанцювати. А серед нас є учні, що є учасниками танцювальних гуртків, ансамблів. Привітаємо їх. (Названі діти піднімаються, а останні вітають їх аплодисментами).
5. Робота у групах.
Об’єднання учасників у три групи за видами м’ячів: волейбольний, футбольний, баскетбольний.
Завдання:
I групі учнів - підготувати і провести рухливу гру;
II групі учнів - розробити і провести комплекс вправ ранкової гімнастики;
III групі учнів - підібрати вправи і провести фізкультхвилинку.
Презентація груп.
Висновок:
Отже, щоб бути здоровим - треба рухатися.
Це означає: робити щоденно ранкову гімнастику, бути активним при проведенні фізкультхвилинок, рухливих ігор, займатися спортом, танцями, посильною фізичною працею тощо.
III. Заключна частина.
1. Вправа «Відкритий мікрофон».
- Для чого людині потрібно рухатися?
- Чи робите ви ранкову гімнастику?
- Назвіть види спорту, якими ви займаєтеся чи хочете займатись.
- Назвіть свої улюблені рухливі ігри.
- Хто з вас ходив у туристичний похід? Чим він вам запам’ятався?
- Чому фізичні вправи (чи посильна фізична праця) приносять користь людині?
- У чому підступність малорухомості?
2. Підсумок.
Діти, чиї сподівання справдилися?
Перенесіть свої кораблики до берега звершень?
3. Зворотний зв’язок та гра-прощання.
Учні стають в коло і передають один одному м ’яч, називаючи вид рухової активності, який подобається найбільше і висловлюють побажання іншим бути спритними, витривалими, упевненими в собі, організованими, красивими, стрункими, жвавими...