Тетяна Бесарабчук
організація пізнавальної діяльності на уроках
основ здоров’я
в початковій школі
Буцинь - 2019
ЗМІСТ
Вступ ………………………………………………… 4
Загадки ……………………………………………… 8
Ігри …………………………………………………. 12
Інтерактивні вправи ……………………………….. 25
Кросворди ………………………………………… 28
Гра- вікторина «Знай і виконуй правила дорожнього руху» …………………………………………………… 38
Вікторина «Подорож по країні здоров’я» ………… 45
Бліц-вікторина «Автомобільна» …………………… 51
Усний журнал «Здоров’я – це скарб» ……….. …… 52
Література ………………………………………….. 63
ВСТУП
Початок ХХІ сторіччя ознаменовано швидким технологічним розвитком, вдосконаленням інформаційних технологій, зростанням кількості інформації, яка щоденно потрапляє до кожного громадянина. Проте не може не викликати занепокоєння наявність статистичних даних, які свідчать про значне погіршення стану здоров'я громадянин України всіх вікових груп, а головне дітей шкільного віку. Це і є однією з гострих проблем сьогодення.
Державним стандартом загальної початкової освіти здоров’я розглядається цілісно і водночас багатомірно – через фізичну, психічну, соціальну та духовну його складові. Кожна складова здоров’я багатогранна. І лише за умови їх органічного поєднання формується і розвивається здоров’я людини. Відповідно до вимог Державного стандарту одне з найважливіших завдань сучасної школи – навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров′я, що є найпершою необхідною умовою успішного розвитку кожної людини, її навчання, праці, добробуту, створення сім'ї і виховання дітей.
Поняття здоров’я нерозривно пов’язане з поняттями: здоровий спосіб життя і безпечна поведінка. Здоровий спосіб життя – це спосіб життєдіяльності людини, метою якого є формування, збереження і зміцнення здоров’я на довгі роки. Безпека життя – це стан навколишнього середовища, коли ніхто і ніщо не загрожує життю, здоров’ю та добробуту людини.
В навчальній програмі предмета «Основи здоров'я» визначена мета – формування здоров’язбережувальної компетентності учнів на основі оволодіння ними знаннями про здоров’я та безпеку, практичними навичками здорового способу життя і безпечної поведінки, формування в них ціннісного ставлення до життя і здоров’я, сприяння їх фізичному, психічному, соціальному і духовному розвитку.
Особливість проведення уроків основ здоров’я полягає в тому, що опанування комплексу компетенцій зі збереження здоров’я потребує багаторазового вправляння, насамперед у процесі групової взаємодії. Тому необхідна організація практичної, ігрової, індивідуальної та колективної діяльності учнів, що базується на взаємодії вчителя з учнями і учнів між собою. Такий підхід отримав назву «освіта на основі набуття життєвих навичок» (ООЖН) і характеризується застосуванням інтерактивних методів навчання, що забезпечує ефективне засвоєння учнями належного матеріалу і відпрацювання ними поведінкових навичок.
Ефективне викладання основ здоров'я в початкових класах не можливе без пошуків нових шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів, адже засвоєння навчального матеріалу вимагає великого розумового напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності думки.
Організація навчання основам здоров’я передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації, що ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Гра і світ цікавого допомагають активізувати навчальний процес, розвивають спостережливість у дітей, увагу, пам’ять, мислення, сприяють формуванню навичків здорового способу життя. Урізноманітнення видів роботи із застосуванням гри знімає втому, загострює пам’ять. У посібнику цікавий матеріал подано в різноманітних формах. Це – кросворди, загадки, вікторини, пізнавальні завдання.
Посібник адресований учням та вчителям початкових класів, його можна використовувати у позакласній роботі.
ЗАГАДКИ
Без копит і без хвоста,
Лиш біленькі смужки маю.
Я лежу, а не гуляю.
Хочеш перейти дорогу?
Я прийду на допомогу.
(Пішохідний перехід )
Є по три кругленькі ока.
Ними світить не даремно:
Як подивиться зеленим –
Йди скоріше, не зівай!
Світить жовтим – зачекай:
А червоним – стій, не йди!–
Щоб не сталося біди.
(Світлофор)
До школи, в гості, на базар…
Вже відгадав ти? Це …
(Тротуар).
Там, де автобус, трактор, віз.
Перетинають залізницю.
Скажи, який це переїзд?
(Залізничний.)
Жук по вулиці біжить.
Очі вогники горять.
Як жука такого звуть?
(Автомобіль )
Лечу вперед в безмежні далі.
Та з рук кермо не випускаю,
Бо правила дорожні знаю.
(Велосипед)
Тихо нищечком висить.
При дорозі на стовпі,
А розкаже все тобі.
Де спинитись, де звернути,
Де поїсти, де здрімнути
Хто ж оце такий мастак?
(Дорожні знаки)
Всім це місце я вкажу.
Друзі, слово честі, -
Де схрестилися дороги,
Рух порядок має строгий –
Там і ..
(Перехрестя)
Що везе тебе додому.
Він біжить туди-сюди,
Впираючись в дроти.
(Тролейбус)
тим менше стає
(Мило)
(Гребінець)
голівку має, темряву розганяє.
(Сірник).
А як даси йому води, відразу помирає.
(Вогонь)
ІГРИ
Гра «Квітка здоров’я»
Мета .Закріпити уявлення учнів про здоровий спосіб життя; довести, що дотримання всіх складових – необхідна умова зміцнення здоров’я.
Хід гри
Клас поділяють на дві групи. Кожна група складає «квітку здоров’я»: на пелюстках учні записують правила здорового способу життя. Лідери груп захищають свою роботу. Перемагає та група, яка правильно записала правила здорового способу життя.
Гра «Корисно – шкідливо»
Мета. Формувати в учнів уявлення про вплив здоров’я на навчання, продовжувати формувати в учнів уявлення про корисні і шкідливі звички.
Хід гри
Вчитель зачитує корисні чи шкідливі звички, а учні картками сигналізують. Корисна звичка – зеленою карткою, шкідлива – червоною.
1.Вітатися під час зустрічі.
2.Брати до рота та гризти всілякі предмети: ручки, олівці, монети.
3.Допомагати слабшим, маленьким, хворим.
4.Смоктати палець.
5.Доглядати за власним одягом та взуттям.
6.Дотримуватись режиму дня.
7.Гризти нігті.
8.Колупатися в носі.
9.Говорити неправду.
10.Довго засиджуватися перед телевізором.
Гра «Засели будиночки»
Мета. Закріпити знання, уміння і навички учнів щодо зміцнення здоров’я, а також звернути увагу учнів на умови, що руйнують здоров’я. Виховувати в учнів бажання берегти своє здоров’я.
Хід гри
На дошці прикріплені будиночки із записами:
На партах лежать картки із словами: праця, роздратованість, краса, злостивість, радість, образа, любов, гнів, доброта, страх, природа, лінощі, фізкультура, жалощі до себе, раціональне харчування, шкідливі звички, неврівноваженість, віра.
Учні по черзі беруть ці карточки і прикріплюють їх до певного будиночку, мотивуючи при цьому свій вибір.
Гра «Запам’ятай ці знаки»
Мета. Закріпити навички розрізняти дорожні знаки. Виховувати спостережливість, уважність, дисциплінованість.
Хід гри
Перед учнями дорожні знаки і їх підписи. Потрібно з’єднати дорожній знак із правильним підписом. Перемагає той учень, який правильно виконає завдання.
Гра «Доповни речення»
Мета. Закріплювати знання учнів з правил безпечної поведінки пасажирів. Виховувати культуру поведінки в різних видах транспорту.
Хід гри
Гра виконується у парах. Учні дописують речення, використовуючи слова для довідок. Перемагає та пара, яка правильно виконає завдання.
(Слова для довідок: спереду, зупинках, передні, задні, ввічливим, ззаду, пасажирами, старшим, штовхатися).
Гра «Кращий знавець правил дорожнього руху»
Мета. Закріпити і систематизувати знання учнів про правила дорожнього руху. Довести до свідомості учнів вагомість секунди на дорозі. Виховувати навички свідомої дисциплінованої поведінки на вулиці.
Хід гри
Учасники гри поділяються на дві команди. Вчитель ставить запитання, а капітани команд дають відповіді. Перемагає та команда, у якої більше правильних відповідей.
Запитання для I команди:
Завдання для II команди:
Гра «З’єднай прислів’я»
Мета. Розширювати знання учнів про здоров’я. Розвивати мислення , пам’ять, спостережливість учнів.
Хід гри
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда отримує таблицю, на якій записані прислів’я частинами. Прислів’я потрібно з’єднати стрілочками за змістом. Перемагає та команда, яка з’єднає правильно прислів’я.
Здоров’я бажаєш – Здоровому все Здоров’я за гроші Хвороба людину Хворому і мед Праця – здоров’я, Лагідне слово для хворого Сила мовчить, У здоровому тілі - Сонце, повітря і вода - Здоров’я дорожче за |
здорово не купиш не прикрашає гіркий зустрінеш лінь – хвороба здорово щастя найкращі друзі ліки здоровий дух. |
Гра «Вибери «небезпечне» слово і поясни його лексичне значення»
Мета: Навчати дітей вибирати з перелічених слів – «небезпечне слово». Спонукати їх до пояснення його, розвивати мислення та уяву
Хід гри
Гра «Склади правила дружби»
Мета. Закріпити правила поведінки учнів. Формувати уміння правильно поводити себе із товаришами.
Хід гри
У кожного учня на парті лежить речення із пропущеними словами. На дошці записані слова: успіху, мужність, провину, правду, довірою, вчинком, справа, слово, обіцянку, радості, біді, ні словом, ні вчинком, про молодших, слабкіше, приємно, радісно, конфліктам. Учні читають свої речення і доповнюють їх словами із дошки.
Гра «Квіточка»
Мета: сформувати поняття, які чинники впливають на здоров’я
Хід гри
Робота в групах.
Кожна група отримує вирізану з кольорового картону квіточку.
Уявіть, що квітка, це наше здоров’я. Що потрібно робити, щоб квіточка жила і добре росла? А тепер на пелюстках квітки запишіть, які фактори впливають на формування здорового способу життя. Після виконання завдання кожна група зачитує свої відповіді. Отже ви назвали всі вірні фактори, які впливають на здоров’я.
Гра «Асоціативний ряд на слово «здоров’я»
Мета: засвоїти поняття «здоров’я», розширити його зміст
Хід гри
Вчитель на листі А – 3 по вертикалі записує слово «здоров’я» і пропонує учням назвати характеристики, з якими асоціюється це слово і починаються вони з букв вертикального рядка
З – зібраність, зваженість
Д – доброзичливість, добропорядність
О – оптимізм, обов’язок
Р - розважливість, розум
О – обережність
В – відповідальність
Я – якість, ясність.
Після того, як буде розібрано слово, вчитель проводить обговорення, в ході якого ставить питання: Які ваші враження від виконаного завдання? Що нового ви дізналися?
Гра – розминка «Історії з торбинки»
Мета: настроїти учасників на роботу за темою, активізувати відчуття особистості
Хід гри
Учні сідають у коло і по черзі витягують з торбинки, не заглядаючи в неї, один з наявних там предметів (олівець, ручка, ґудзик, гумка, кубик, котушка ниток, цукерка тощо. Після того, як усі отримали якусь річ, кожен по черзі промовляє фразу, яка починається з «Я», презентуючи те, що дісталося з торбинки. Наприклад: «Я - цукерка, солоденька, смачненька, всі мене люблять». Коли всі скажуть свої фрази, підводиться підсумок сказаного. Визначають найкращий вислів.
Гра «Вітамінний потяг»
Мета: закріпити знання про вміст вітамінів в продуктах харчування
Хід гри
Вагончики з назвами вітамінів «А», «В», «С», «D» з порожніми віконечками. Дитина вставляє картинку, на якій намальовано продукти харчування, у відповідне віконечко.
Гра «Гігієна»
Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни
Обладнання: дзиґа, фішки, картки з питаннями.
Хід гри
Вчитель крутить дзиґу, який визначає картку з питанням. За правильну відповідь дитина отримує фішку. Виграє той, у кого виявиться більше фішок.
Питання:
1. Назви предмети, які тобі знадобляться для вмивання (мило, рушник).
2. Назви предмети, які будуть потрібні для того, щоб прийняти душ (шампунь, мило, гель для душу).
3. Як часто потрібно митися? (Кожен день).
4. Як часто потрібно чистити зуби? (Вранці і ввечері).
5. Як часто потрібно підстригати нігті? (Не рідше 1 разу на 10 днів).
6. Як часто потрібно мити вуха? (Кожен день).
7. Як часто потрібно міняти нижню білизну? (Кожен день).
ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ
Вправа «Хто більше?» (10 хв).
Об'єднати учасників у дві команди і запропонувати за 5 хв. записати на окремих аркушах паперу якомога більше:
1) горючих, 2) негорючих , 3) важкогорючих речовин.
Обрати трьох представників команд для змагання за видами речовин.
Кожна пара по черзі називає один пункт зі свого списку (повторюватися не можна! Той, хто завершує останнім, отримує жетон для своєї команди.
Виграє команда, яка в сумі набрала більше жетонів.
Рольова гра «Поведінка на зупинці» (10 хв).
Перша група — розігрує сценку про небезпеку очікування транспорту на краю тротуару.
Друга — демонструє, чому небезпечно обходити автобус спереду і як це слід робити, якщо немає іншого виходу .
Третя — пояснює небезпеки при обході автобуса ззаду і показує, як це слід робити у разі крайньої необхідності
Демонстрація: «Вчасно відпочивай» (5 хв)
Запропонуйте підготувати пантоміму про один із способів перепочинку під час виконання уроків
Групи по черзі демонструють свої пантоміми, решта вгадує, який спосіб вони означають.
Руханка «Пожежна тривога» (8 хв).
Вчитель роздає дітям предмети пожежогасіння ( їх назви на папірцях: земля, пісок, гілля, вогнегасник, вода і т. д., а також вилка, розетка). Називає різні ситуації, коли виникла пожежа, а діти намагаються загасити її. Наприклад: «Пожежа в автомобілі». Тоді в коло виходять ті, у кого вогнегасники, й імітують гасіння.
Або «Загорілася трава». Тоді виходять в коло ті, в кого вода, гілля, земля.
На закінчення вчитель говорить: «Задимлене приміщення» — і всі показують, як правильно виходити із задимленого приміщення.
Тренінгова вправа (8 хв)
Нагадування правил. Назвати ім'я, на його першу букву придумати слово, яке асоціюється з правилами поведінки у транспорті, на дорозі або з правилами роботи в групі. Наприклад: «Я — Оксана . Я знаю таке правило поведінки на дорозі, як обережність».
Вправа «Корисна страва»
Учитель називає страву. Якщо вона корисна, діти плескають у долоні, якщо шкідлива – схрещують руки перед собою. Приклади страв: смажена картопля фрі, капуста, молоко, тістечка, фанта, чіпси, сир, гороховий суп, мед, , яблука, гамбургер, мівіна, варене м'ясо, кефір, булочка з джемом, кока-кола, гречана каша, смажена сарделька, морква.
КРОСВОРДИ
Кросворд "Пішохід".
1 |
|
|
|
|
||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
1. Дорожній знак, який попереджує про обов'язкову зупинку. (Стоп).
2. Людина, яка керує автотранспортом. (Водій).
3. Що встановлюють перед переїздом через залізничну колію? (Шлагбаум).
4. Частина дороги, призначена для руху пішоходів. (Тротуар).
5. Місце, де перехрещуються дороги і вулиці. (Перехрестя).
6. Який чудовий гарний дім, І вікна світяться у нім. Взуття із гуми носить він І головне, він п'є бензин! (Автомобіль).
7. Ділянка проїжджої частини, призначена для руху пішоходів через дорогу. (Перехід).
Кросворд "На боротьбу з вогнем"
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
|
||||
4 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
8 |
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
По горизонталі:
По вертикалі:
Треба вимкнути з мережі й зверху …. накрити. ( ковдра )
Кросворд «Здоров’я»
|
1 |
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
7 |
|
|
|
|
||||||||
Кросворд «Безпека руху – це життя»
|
7 |
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
8 |
||||||
|
|
|
|
||||||||||||
2 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|||||||||
Без копит і без хвоста.
Не гуляє, не біжить –
Серед вулиці лежить. (Зебра)
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену! (Автомобіль)
один одного не можуть
наздогнати. (Колеса)
Він реве, кричить, тріщить, бо не може тихо.
Є два колеса у нього, сила й швидкість також є.
Швидко мчить він по дорогах, має ім`ячко своє. (Мотоцикл)
А у ній людей багато. (Автобус)
Лежу собі тихо, нікого не займаю.
Тільки добрі люди
День і нічку топчуть груди. (Дорога)
по рейках біжать,
Хлопчики й дівчатка
в будиночках сидять. (Трамвай)
То завжди зупинись,
І перш за все з увагою
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема,
Трикольорові очі
Я маю недарма... (Світлофор)
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
З дзвоником, а не двері. (Велосипед)
Кросворд "Моє здоров'я"
гар |
ван |
За |
ту |
ня |
ба |
Ходь |
рт |
Спо |
жим |
Ре |
кій |
Спо |
нок |
Від |
чи |
по |
зи |
М’я |
ка |
За |
ряд |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
2 3
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
7 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
8 |
Кросворд «Чистота»
|
1 |
|
ч |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
и |
|
|
|
||||
3 |
|
с |
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
о |
|
|
|
||
|
6 |
|
|
т |
|
|
|
||
7 |
а |
|
|
|
|
|
|||
1. Волосся зачесане певним чином. (Зачіска)
2. Чим більш миється, тим менше стає. (Мило)
3. Предмет особистої гігієни. (Люстерко)
4. Їстівні плоди дерев та кущів, що містять вітаміни. (Фрукти)
5. Збудники захворювань. (Мікроби)
6. Речовина для чищення зубів. (Паста)
7. Речовина для миття волосся. (Шампунь)
ГРА-ВІКТОРИНА
Знай і виконуй правила дорожнього руху
Мета: закріпити за допомогою різних ігрових моментів знання, уміння та навички дотримання ПДР; розвивати в дітей фантазію, пам'ять, увагу, вміння дотримуватися правил гри; формувати почуття дружби і взаємоповаги.
Обладнання: жезл, набір дорожніх знаків, картки, світлофор.
Хід гри - вікторини
Клас ділиться на дві команди — «Жезл» і «Світлофор». Кожна команда отримує маршрутний лист із назвами зупинок: «Дорожній патруль», «Світлофор», «Регулювальник», «Знаки дорожнього руху», «Увага! Дорога!», «Міський транспорт», «Дорожній кросворд», «Практичні завдання».
Завдання командам — якнайшвидше пройти весь шлях за маршрутним листом і здобути максимальну кількість балів. Команди не повинні зустрічатися на зупинках.
Учень - «патрульний» ставить запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 5 балів.
Учень - «світлофор» ставить запитання.
За кожну правильну відповідь команда отримує 5 балів.
як повинен діяти пішохід, коли вони засвічуються? (Червоний — «Стій!», жовтий — «Готуйся!», зелений — «Іди!».)
Учень - «регулювальник» пропонує практично дати (показати) відповіді на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує 5 балів.
Діти від кожної команди показують.
За правильну відповідь та повне пояснення команда отримує 2 бали.
Зупинка «Знаки дорожнього руху»
Гравцям пропонується кілька знаків, значення яких вони повинні пояснити. За правильну відповідь та повне пояснення команда отримує 5 балів.
Зупинка «Міський транспорт»
За правильну відповідь та повне пояснення команда отримує 5 балів.
Зупинка "Дорожній кросворд".
За правильне розгадування кросворду команда отримує 2 бали.
1 |
|
|
|
|
||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Відгадайте загадки. За правильну відповідь та повне пояснення команда отримує 5 балів.
Зупинка «Практичні завдання»
Кожною правильною відповіддю гравець приносить своїй команді 1 бал.
а) спереду;
б) ззаду.
а) спереду;
б) ззаду.
а) передні двері;
б) задні двері.
а) лівої;
б) правої.
Підбиття підсумків, визначення команди-переможниці.
ВІКТОРИНА
«Подорож по Країні здоров'я»
Мета: Закріпити уявлення дітей про те, що найбільше багатство людини - здоров'я, формувати розуміння необхідності ранкової гімнастики, особистої гігієни, режиму дня, викликати інтерес до зорового і активного способу життя, розвивати мислення, уяву, пам'ять, увагу, творчість.
Ведуча: Сьогодні ми будемо подорожувати по Країні здоров'я. Увага!
І КОНКУРС
Медична вікторина
Запитання:
Грип лікує і ангіну,
Ставить банки без упину?
Хто бажає всім добра?
Це ,звичайно… (Медсестра).
Ведуча: А щоб не захворіти, треба правильно жити: дотримуватись правил гігієни, загартовуватися, займатися спортом, щодня робити зарядку, відвідувати спортивні секції.
Про Юру з фізкультури.
Щось із Юрою не те:
Щось наш Юра не росте.
Він у нас такий тоненький,
Хворобливий і худенький,
Мов заморене курча, -
Одноліткам до плеча…
Та чи знаєте ви те,
Чом наш Юра не росте?
Подивіться він з дружками
Мчить по вулиці з книжками,
• Звідкіля біжиш ти, Юро?
• Я тікаю з фізкультури!
ІІ КОНКУРС
Замазура
Хто то?
На носі чорнило, на шапці чорнило –
Немов їх чорнильним дощем покропило.
На кожній долоні написано: «Юра».
Скажіть ,вам не стрівся такий замазура?
Уважно подивившись пантоміму учасники визначають, що саме у хлопчика-замазури неправильно (брудний, шапка одягнена задом на перед, черевики розшнуровані, портфель під столом та ін.)
Ведуча: Всім треба бути охайним, любити чистоту.
Коли чергує Люда
Коли чергує Люда, у клас приходить чудо:
Парти миються, стільці, підлога протреться,
У вікнах – сонця промінці, дошка аж сміється.
І на вікнах квіти, раді, наче діти:
Дякуємо, Людо, за таке чудо!
ІІІ КОНКУРС
Гігієна
Учасники по одному із зав'язаними очима відгадують, який предмет гігієни знаходиться в коробці (мило, ножиці, гребінець, губка), а потім пояснюють, як ним користуватись.
IV КОНКУРС
Перша допомога
Лисеня
Не слухалось мами, не слухалось татка,
Тому й застудилось мале лисенятко.
Закутане горло, коле у груди,
Голівка гаряча, це в нього простуда.
Ведуча: Лікують від простуди чаєм з медом. А ще допомагає лікувати хворих зелена аптека. Чи знаєте ви, що це таке?
Аптека зелена, зелена аптека!
Від тебе і мене вона не далеко.
Зелену аптеку слід кожному знати:
Крушина, фіалка, конвалія, м'ята,
Вільха, деревій, бузина,
Черемха і пижмо, шипшина й суниці.
Зелена аптека – це трави й квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти.
Зелена аптека ,що бачиш навкруг –
Це наш помічник і хороший наш друг.
V КОНКУРС
Зелена аптека
Вікторина про лікарські рослини
Ведуча: Треба знати не тільки лікарські рослини, але і гриби, щоб не помилитися збираючи їх.
Гриби
Прийдеш в ліс по гриби – листя скрізь розгреби,
Де пеньки старенькі, там ростуть опеньки.
Де недавні пеньки, там ростуть маслюки.
А кругом берізки – ніжні сироїжки.
Між дубів та осик жити піддубень звик.
Я ж цього не знала, глицю розгрібала.
Там грибів не знайшла, та й додому прийшла.
Наколола руки, все це для науки:
Інший раз у бору я грибів наберу.
VI КОНКУРС
Вірші
Ведуча читає вірш М. Стельмаха «Сонце стукає у віконце», учні мають дописати рифму.
Сонце стукає у віконце
Сонце стукає у віконце . Ти не спи, як сходить …(сонце).
Прокидайся на зарядку, аз зарядки та й на …(кладку),
Через кладку на лужок, а з лужечка та в …(садок).
Там лежать граблі, лопата – то ямки берись …( копати).
Треба вчасно навесні посадити …(яблуні),
Груші, персики, горіхи – добрим людям для …(утіхи),
І для цвіту, і для плоду,- на здоров'ячко …(народу).
Ведуча : Щоб бути здоровим, треба багато працювати, займатися спортом, загартовуватися. Будьте всі завжди бадьорими і здоровими.
Бліц - вікторина
АВТОМОБІЛЬНА
Усний журнал
“Здоров’я – це скарб”
Мета: розвивати і закріплювати уявлення про здоровий спосіб життя; його складові; показати, що дотримання всіх складових – провідна умова збереження і зміцнення здоров’я; формувати в учнів уявлення про причини і наслідки простудних захворювань; викликати прагнення до фізичного вдосконалення та загартування свого організму; поповнювати знання про фітотерапію, народні методи лікування простудних захворювань; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, рослинного і тваринного світу.
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми продовжуємо подорожувати Країною Здоров’я. Ще не раз доведемо: ми повноправні жителі цієї країни, знаємо і дотримуємось законів вдома, в школі, на природі, на вулиці. А одержані знання допоможуть рости здоровими.
Здоров’я – це дар. Його треба шанувати, не втрачати, а примножувати. Людина, яка не хворіє, почувається впевнено, бо вона усвідомлює, що керує своїм здоров’ям, є його господарем.
Кожен з вас хотів би бути здоровим. А що для цього потрібно, ми поговоримо на уроці. Дізнаємось про нове, щодо збереження і зміцнення здоров’я. Наш урок буде проведений у формі усного журналу, який називається „ Якщо хочеш бути здоровим”. Журнал, як справжній, тільки його не читають, а слухають і дивляться. Він підкаже вам, як запобігти простудним захворюванням і розповість багато цікавого і корисного.
І сторінка «Притча»
-Почати наш захід я хочу з однієї цікавої історії. Це притча про метелика.
У давнину жив - був один мудрець, до якого люди приходили за порадою. Всім він допомагав, люди йому довіряли і дуже поважали його вік, життєвий досвід і мудрість. І ось одного разу заздрісний чоловік вирішив зганьбити мудреця у присутності багатьох людей. Заздрісник і хитрун придумав цілий план, як це зробити: «Я метелика впіймаю і в закритих долонях принесу мудрецю, потім запитаю його, як він думає, живий у мене в руках метелик чи мертвий. Якщо мудрець скаже, що живий, я замкну щільно долоні, раздавлю метелика і, розкривши руки, скажу, що наш великий мудрець помилився. Якщо мудрець скаже, що метелик мертвий, я відкрию долоні, метелик вилетить живим і неушкодженим і скажу, що наш великий мудрець помилився».
Так і зробив заздрісник, піймав метелика і пішов до мудреця. Коли він запитав у мудреця, який у нього в долонях метелик, мудрець відповів: «Все в твоїх руках».-Все в наших руках - і здоров'я, і навчання, і повага друзів, і «Твоє здоров'я в твоїх руках»
Здоров'я - це головна цінність людини. Здоров'я не купиш ні за які гроші. Будучи хворим, ви не зможете втілити в життя свої мрії, не зможете повністю реалізуватися в сучасному світі ...
- Здоров'я - багатство на всі часи. А воно закладається в дитинстві. Ваше здоров'я, як скарб, який знаходиться глибоко в землі. Та щоб знайти скарб, потрібно докласти великі зусилля.
- Щоб бути здоровою людиною, необхідно, перш за все, відмовитися від шкідливих звичок. Ми з вами зараз пограємо в гру.
ІІ сторінка „Режим дня школяра”
Слово „режим” означає точно встановлений розпорядок життя.
Діалог
Учитель: Ви, виконуєте розпорядок?
Учень: Навіть перевиконую.
Учитель: Як це?
Учень: По розпорядку мені треба гуляти 2 рази на день, а я гуляю 4.
Учитель: Ні, ти не перевиконуєш його, а порушуєш. Знаєш, яким мусить бути розпорядок дня?
Учень: Знаю! Підйом, сніданок, прогулянка, під сніданок, прогулянка, обід, відпочинок, полудник, прогулянка, вечеря і сон.
Учитель: Ну ні. При такому режимі вийде з тебе ледар і нероба.
Учень: Ні не вийде. Адже ми з бабусею виконуємо весь режим. Половину я, половину бабуся.
Учитель: Як це?
Учень: Дуже просто. Встаю я, а зарядку робить бабуся. Снідаю я, а постіль застилає бабуся. Гуляю і обідаю сама, а уроки ми з бабусею робимо.
Учитель: Діти, чи правильно живе ця дівчинка? Чи виросте вона міцною і здоровою?
Режим:
Хто жити вміє по режиму і цінує кожен час, того не треба рано вранці будити 40 раз. І він не буде вам казати, що лінь йому вставати, робить зарядку, руки мити й ліжко застелять. (С.Баруздін)
Давайте познайомимось з режимом для школяра
7.00 – 8.00 Підйом, зарядка, сніданок, дорога до школи.
8.00 – 13.00 Заняття в школі.
13.00 – 14.00 Обід.
14.00 – 16.00 Прогулянка на свіжому повітрі.
16.00 – 17.30 Самопідготовка.
17.30 – 19.00 Ігри, книги, допомога по господарству.
19.00 – 20.00 Вечеря.
20.00 – 21.00 Прогулянка, підготовка до сну.
21.00 – 7.00 Сон.
Вчитель: Що ж виховує режим у людей?
Режим. Дотримуйтесь режиму і будьте здоровими.
ІІІ сторінка „ Наші друзі – вітаміни”
Щоб мати міцний організм, який не піддається простуді, треба правильно харчуватись. Людині потрібні поживні речовини:
Білки у м’ясі, молоці, бобових.
Жири у маслі, салі, олії.
А вуглеводи – у мучних продуктах, овочах, фруктах.
Чому ж саме вуглеводів потрібно організмові найбільше?
Тому, що овочі і фрукти – це ціла комора вітамінів. А вітамін допомагає організмові боротися з простудою. Відгадайте у яких овочах і фруктах найбільше вітаміну С.
Загадки
(Цибуля)
(Часник)
(Капуста)
з країн жарких і південних
до вас прилетів. (Лимон)
торкнешся його – вкусить, тож гляди.
(Шипшина)
Їх збирають в косинки дівчата.
(Чорна смородина)
(Морква)
А тепер конкретніше про кожного. Пам’ятайте! 5г. шипшини або чорної смородини – це добова норма. Через фторин у їжі зникає вітамін С. Він дуже цінний. Він зникає, коли їжа вариться у стальному чи алюміневому посуді. Тож їжте більше свіжих овочів і фруктів. Наші друзі – вітаміни.
Щоб мати міцний організм, який не піддається простуді, треба ще й правильно харчуватись.
Повідомляє довідкове бюро
(Повідомлення учнів про корисність овочів і фруктів)
Морква: - поліпшує пам’ять, вона посилює обмін речовин у мозку, що значно полегшує процес запам’ятовування.
Цибуля: - „швидкісний автомобіль”, який постачає кров до мозку і не дає йому втомлюватись.
Капуста - заспокоює нервову систему.
Горіхи - зміцнюють нерви, поліпшують пам’ять.
2 чайні ложки розтертого кмину на склянку води – його ефірна олія збільшує кмітливість, сприяє творчій діяльності.
Побільше їжте суниць і полуниць вони знімають стрес, поліпшують самопочуття.
Про груші та яблука нагадувати не треба – мабуть щодня ласуєте ними, знаючи, що без них добре вчитись просто неможливо.
ІV сторінка „Лікарські рослини”
Учитель. Люди ще в глибоку давнину помітили, що в багатьох рослинах прихована цілюща сила і тому почали використовувати їх для лікування найрізноманітніших хвороб. Так поступово почала розвиватись народна медицина.
Багато дикорослих рослин, які застосовувались в народній медицині, полегшували страждання хворих, сприяли їх вилікуванню.
На території нашої України нараховується до 5 тисяч видів рослин. До використання в фармацевтичній практиці дозволено майже 300. І недарма у народі лікарські рослини називають друзями здоров'я людини. Бо з усіх лікувальних препаратів 40% виготовляють з лікарських рослин.
Загадки про лікарські рослини
Синьоока ця заброда
В полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта —
Рідкі пшениці і жита. (Волошка)
Білі кульки на стеблах
Красуються в полі,
Подує легенький вітер
Стебла стають голі. (Кульбаба)
Всі мене збирають, рвуть.
Квіти жовто-золотисті,
Ніби зірочки, цвітуть. (Звіробій)
Я на сонце дуже схожа,
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розцвітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я? (Ромашка)
Стоїть, коливається,
Головою величається,
А торкнеш — кусається. (Кропива)
ІV сторінка „Поради”
На останній сторінці нашого журналу хочу прочитати вам поради великого українця, всесвітньовідомого лікаря Миколи Амосова:
1. У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє від лінощів і жадібності, але іноді й від не усвідомлення ціни здоров’я.
2. Не сподівайтеся на медицину. Вона непогано лікує деякі хвороби, але не може зробити людину здоровою.
3. Щоб не хворіти, потрібні власні зусилля, постійні та значні. Замінити їх не можна нічим.
4. На жаль, здоров’я, як важлива мета, постає перед людиною, коли смерть стає близькою реальністю. Однак, людину зі слабким характером навіть смерть не може надовго залякати.
5. Основними складниками здоров’я є фізичні навантаження, обмеження у харчуванні, загартування, час і вміння відпочити. І ще – щасливе життя!
Я вам бажаю завжди бути здоровими, дбати про себе i ніколи не забувати, що здоров'я -- це неоціненний подарунок природи, якого ми не помічаємо, поки не вичерпуємо його запас.
Учитель: Ми перегорнули останню сторінку журналу “Здоров’я – це скарб.” Чому вас навчив цей усний журнал? (відповіді дітей).
ЛІТЕРАТУРА
1