Урок-тренінг «Ми – єдина родина»
Для учнів 3 класів
Вчитель: Ващенко С.П.
Мета: формувати компетентності: самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; розвивати громадянську свідомість; викликати бажання творити добро й уникати злих учинків; дотримуватись норм мовленнєвої культури, розвивати пізнавальні інтереси, творчу діяльність учнів та образне мислення. Розширити знання учнів про Україну, як незалежну державу; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого народу, бажання приносити користь своїй країні; бажання завжди бути чуйним, добрим, справедливим, ввічливим; сприяти зміцненню класного колективу.
Форма проведення: тренінг
Учасники: учні та батьки (за бажанням)
Обладнання: географічна карта України, плакат «Пишаюся Україною», вишитий рушник, віночок, роздатковий матеріал.
Хід тренінгу
Вступна частина.
1. Привітання «Посміхнись у колі»
- Діти, утворимо коло. Уважно подивіться один на одного. Усміхніться один одному. Які у вас чарівні усмішки. Сьогодні, діти, ви прокинулися рано, майже разом з першими сонячними промінцями. Зараз ці сонячні промінчики допоможуть нам розпочати нашу зустріч. (Вчитель вимовляє рядочки вірша, діти показують почуте рухами).
Промінь сонця візьми у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притули.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошли.
Подаруй всім тепло свого серця, дитино,
І ніколи не кидай нікого в біді.
Прийде щастя до тебе тоді неодмінно,
Світла доленька буде у тебе тоді.
друзів та досягти омріяної мети.
привітаймося колінами, привітаймося п`ятками.
Чи покращився ваш настрій?
2. Гра « Так чи не так, я чи не я»
Давайте пограємо у гру. Лише відповідайте правдиво:
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці засмагали?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
У таборі хто із вас був?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?
Пропоную учням скласти разом список правил життя класу. Для цього поділяю клас на групи. Кожна група записує на аркуші паперу правила, які вона вважає найважливішими. Після цього представник кожної групи зачитує свої правила. Потім з усіх правил учні разом зі мною складають етичний кодекс класу.
Наприклад
1. Говорити по черзі.
2. Слухати того, хто говорить.
3. Дотримуватися правила піднятої руки.
4. Поважати всі висловлені думки.
5. Бути доброзичливим.
6. Бути позитивним.
7. Помилятися
8. Веселитися
9. Мріяти
10. Наполегливо вчитися
Основна частина
1. Гра «Розсипанка»
Зберіть слова і прочитайте вислів – тему нашого тренінгу : «Ми – єдина родина» (Робота на дошці)
2. Вправа «Мікрофон»
Діти, за бажанням, беруть мікрофон та висловлюють власну позицію та власне розуміння щодо теми тренінгу «Ми – єдина родина»
3. Перегляд фільму «Єдина родина»
Пісня Анатолія Матвійчука "Єдина родина"
4. Очікування
Вчитель роздає дітям малюнки із зображенням квітів. Учні висловлюють свої очікування і прикріплюють їх на дошку поруч із зображеним деревом на плакаті (плакат заздалегідь прикріплений на дошці).
Довідка від вчителя «Квіти українського віночка»
Квіти-символи, які традиційно вплітають у вінок:
5. Відгадування загадки
На землі великій є одна країна
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті.
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісень співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти...
То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Учні хором відповідають.
6. Вікторина « Чи знаєш ти свою країну?»
- Дякую, діти, за чудову роботу! Я вірю, що ви ростете справжніми патріотами нашої Батьківщини і обов’язково прославите її своїми добрими справами.
8. Технологія «Займи позицію»
Чи погодитеся ви, діти, з висловом «Для процвітання країни необхідні дружні, партнерські стосунки». Діти які одразу погоджуються з висловом сідають за парти. Інші діти висловлюють власну думку і також займають свої місця.
9. Вправа «Незакінчене речення»
- Існує казкове королівство під назвою «Трощи-ламай».Там немає друзів, всі сваряться, завдають один одному болю. Через це усі дуже похмурі та непривітні. Нумо допоможемо мешканцям цієї країни. Спробуйте їм пояснити, що означає дружити. Свою відповідь починайте словами: «Дружити означає» (Діти можуть заповнити аркуші з назвою «Дружити означає…»)
Наприклад:
- Ми обов’язково передамо ці поради мешканцям країни, в якій немає друзів. Якщо вони будуть дотримуватися цих законів, то знайдуть собі багато справжніх друзів.
10. Гра «Компліменти»
Учасники гри стають у коло. У одного з них м'яч. Він говорить комплімент одному з учасників гри і кидає йому м'яч і т. д.
Цю гру можна проводити, кажучи комплімент тому хто стоїть поруч і передавати м'яч по колу.
11. Робота в групах. Закінчи прислів’я.
З`єднай прислів`я
Перед вами - прислів'я, один із видів народної творчості. ( прислів`я розташовані на дошці). Ви вже знаєте, що хоч вони коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них глибокий. У прислів'ях втілена народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх можна сприймати як істину. Закінчіть подані прислів'я, розкрийте їх зміст. (Міркування учнів.)
Без вірного друга - велика туга.
Дружба та братство- велике багатство.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Друг пізнається в біді.
Нема друга – шукай, а знайшов – тримай.
- Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга - справжнього, вірного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда - півбіди, а радість - подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має.
У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для нас і приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами хотіли дружити, то й ми повинні бути такими ж.
А яким, на вашу думку, має бути друг?
У вас на партах є папір у вигляді сердечок напишіть на аркушах риси характеру, ті, які б ви хотіли бачити у своїх друзях, а отже і в собі.
(Складаємо на дошці. Діти по одному виходять і наклеюють обрані риси характеру навколо сердечка зі словом «ДРУГ»)
Бачу, ви з легкістю визначили позитивні риси людського характеру.
Тож пропоную вам пограти у гру, що так і називається «Добро – зло»
Візьміть завдання з олівчиками і розкладіть слова у дві скриньки: червона – добро, чорна – зло.
Ударив, зруйнував,заспокоїв, погано, подарувати, добре, розірвав, образив,захистив, відвідав, посварилися, обігрів,допоміг, відібрав, штовхнув, поділивсь, забруднив, пожалів, злякав, провідав, схитрував, прочитав.
(Діти підкреслюють або зафарбовують червоним або чорним олівцем)
14. Робота в групах «Дерево Доброти»
Групи одержують конверти із зображенням листочків з написами: працьовитість, доброта, злість, грубість, чемність, терпіння, повага, зло, обман, милосердя, увічливість, любов, ненависть, байдужість, щедрість.
поняттями, з якими вам хотілося б зустрітися.
14. Гра «Квітуче дерево доброти»
кольорів, кожен колір відповідає певній рисі характеру. Оберіть найважливішу, на ваш погляд, рису характеру і прикріпіть до квіткових стебел.
(На квітках записано: червона квітка — доброта, жовта — совість, синя — сміливість, рожева — чесність. На «дереві» з’являються переважно червоні квіти ).
право на існування, бо всі позитивні риси характеру надзвичайно необхідні людям.
Візьміть в руки 1 олівець(фломастер). Спробуйте разом( парою, четвіркою) намалювати будь-яку картинку-подарунок на одному листочку.
Вчитель: - Розкажіть, що ви намалювали? - Чи вдалося вам це зробити добре? Було легко чи важко виконувати цю роботу? Поясніть чому? А як потрібно було вчинити, щоб результат був більш успішним? (Потрібно було спочатку обговорити, що будемо малювати, як малювати, тобто треба було вступити в спілкування один з одним).
Дуже важливо вміти домовлятися один з одним, бути терплячим, добрим і вміти дружити.
16. "Чарівна скринька"
Здавна в українців був звичай – найцінніші речі складати у скриню. Повна скриня – це символ достатку. У цю скриню ми зберемо речі, якими відрізняється український народ від інших народів.
Заключна частина.
1. Очікування.
- Чи справдились ваші очікування?
2. Зворотній зв’язок. Продовжити фразу «Сьогодні на уроці-тренінгу я дізнався про…..»
3. Вправа «Імпульс».
Учасники стають у коло. Починаючи з тренера, передають по колу потиск руки.