Урок-тренінг "Права, обов"язки і правова відповідальність неповнолітніх"

Про матеріал
Поданий урок-тренінг розрахований на 45 хвилин для учнів 8 класу.. Сенс проведення даного уроку-тренінгу полягає в необхідності розвивати в дитині почуття гідності, своєї необхідності для суспільства, усвідомлення своїх прав, обов’язків, відповідальності за свої дії, стимулювання у дітей бажання реалізувати свої права.
Перегляд файлу

             Відділ освіти Селидівської міської ради Донецької області

Гірницька ЗОШ І - ІІ ступенів № 18 Селидівської міської ради

 

 

 

Урок – тренінг для 8 класу

«Права, обов’язки і правова відповідальність неповнолітніх»

 

Розробила вчитель основ здоров’я

вищої кваліфікаційної категорії

 Сергєєва Інна Анатоліївна

 

 

 

 

                                           

                                         2020

          

         Реалізація прав дитини є чи не найголовнішою умовою фізичного та психічного благополуччя дитини, її розвитку. Майже кожна шоста дитина взагалі не знає законів, які  її захищають. Дітям бракує елементарної обізнаності у сфері своїх прав, обов’язків та відповідальності за багатьох життєвих ситуацій. Сенс проведення даного тренінгу полягає в необхідності розвивати в дитині почуття гідності, своєї необхідності для суспільства, усвідомлення своїх прав, обов’язків, відповідальності за свої дії, стимулювання у дітей бажання реалізувати свої права. 

 Поданий  урок-тренінг   розрахований на 45 хвилин для учнів 8 класу.

Цілі тренінгу: сприяти формуванню правового світогляду підлітків, який би включав систему теоретичних поглядів на права, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків щодо реалізації себе та своїх прав у житті.

Завдання тренінгу:

- розширити знання учнів про свої права та обов’язки;

- закріпити знання підлітків про основні положення Конвенції ООН про права дитини, законодавчих актів України, де гарантується їх правове положення;

- довести інформацію про види відповідальності в залежності від віку підлітків та характер їх вчинків;

- формувати навички правомірної поведінки, вчити підлітків діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права;

- стимулювати творчу і соціальну активність та ініціативу;

- виховувати у підлітків непримиренність до протиправної поведінки, формувати навички правомірного реагування на протиправні дії однолітків.

Структура уроку – тренінгу

 Вправа 1. «Привітання «Це класно!» (5 хв.)

 Вправа  2. «Очікування» (5хв.)

 Вправа 3. «Невербальні прикмети» (5 хв.)

Вправа 4. Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН про права   дитини» (3 хв.)

Вправа 5. «Права і обов’язки дитини» (  4 хв.)

Вправа 6.  Гра «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?» ( 5хв.)

 Вправа 7. Інформаційне повідомлення «Відповідальність неповнолітніх» ( 3 хв.)

 Вправа 8. «Скринька порушень» (5 хв.)

 Вправа 9. « Хто може допомогти в захисті твоїх прав» ( 5 хв.)

Вправа  10.  «Побажання» (5 хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок – тренінг «Права, обов’язки і правова відповідальність неповнолітніх»

Мета: сприяти формуванню правового світогляду та правової культури підлітків , виховувати правову свідомість, інтерес до правових знань.

Матеріали та  обладнання: аркуші, фломастери, плакат «Феміда» до вправи «Очікування», плакат «Правила роботи групи », бланки із завданнями до вправ № 5, № 6 , презентація «Відповідальність неповнолітніх», скринька для листів, пам’ятки для учасників тренінгу.

 

Хід уроку - тренінгу

 

Вправа 1. «Привітання «Це класно!» (5 хв.)

Мета: розширити інформацію про учасників, підвищити рівень згуртованості  учасників тренінгу.

Хід вправи.

Учасники сідають  у коло. Тренер, починаючи з себе, пропонує назвати своє імя і назвати слово, яке асоціюється в нього з поняттям «право» (наприклад, Я – Дмитро, Я – справедливість, Я – Оля, Я - закон).

  У відповідь на кожну фразу всі учасники вигукують: «Це класно!» і водночас піднімають вгору великий палець.

 

Запитання для обговорення:

- Що ви відчули в ході виконання цієї вправи?

 

Повідомлення теми та мети тренінгу.

Тренер: «Я дуже рада бачити всіх сьогодні здоровими і веселими. Наші з вами повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обовязки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба мати відповідні знання. Тому завдання тренінгу – нагадати права і обов’язки дітей та ознайомити вас із правовою відповідальністю неповнолітніх».

Вправа 2. «Очікування» ( 5 хв.)

Мета: визначити сподівання й очікування учасників тренінгу від заняття.

Хід вправи.

Учасникам роздають аркуші, на яких вони записують свої очікування від уроку-тренінгу та прикріпляють до плакату «Феміда». Феміда – богиня права й законного порядку. Була порадницею Зевса і наглядала за тим, щоб ні люди, ні боги не порушували законів. Зображували її суворою жінкою із зав’язаними очима (символ неупередженості й терезами або мечем у руках). По закінченню уроку – тренінгу тренер дає коментарі щодо виконання очікувань учасників.

 

Вправа 3. «Невербальні прикмети» (5 хв.)

Мета: сприяти створенню доброзичливої, комфортної атмосфери для творчої роботи.

Хід вправи.

Підлітки сідають у коло. Тренер наголошує, що для того, щоб спілкування на занятті було ефективним, треба повторити правила, вироблені класом раніше, використовуючи плакат «Правила роботи групи» . Він пропонує  по черзі показати ці правила не вербально, а учасники тренінгу повинні будуть їх відгадати, попередньо піднявши руку для відповіді.

 

Вправа 4. «Інформаційне повідомлення  « Конвенція ООН про права дитини » ( 3 хв.)

Мета: провести оцінку загального рівня  поінформованості підлітків щодо прав  дітей в Україні. 

Хід проведення. Інформаційне повідомлення тренер розпочинає з того, що знайомить учасників з історією прийняття Конвенції, її метою, завданнями. При цьому він звертає увагу на структуру Конвенції та стислої характеристики статей ( додаток № 1).

Тренер залучає підлітків до розмови, ставлячи запитання.

1.  Для чого вам потрібно знати Конвенцію?

2. Що допоможе підліткам чіткіше усвідомити роль прав в їхньому житті?

 

Вправа 5. «Права і обов’язки дитини» (4 хв.)

Мета: визначити  рівень  знань щодо  прав і обов’язків підлітків.

Хід проведення.

 Тренер розділяє учасників тренінгу на три групи (за допомогою кольорів світлофора – червоний ,  жовтий,  зелений ). Групи одержують бланки із завданнями – визначити кожному праву відповідний обов’язок (додаток № 2). На виконання завдання дається 3 хвилини, потім роботи груп підсумовуються.

Вправа 6. Гра «Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?»

(5 хв.)

Мета: провести оцінку рівня знань учасниками тренінгу законодавства України з прав дитини.

Хід проведення.

Групи одержують бланки із завданнями – визначити справжні та жартівливі права. Кожному праву відповідає певна літера. Із цих літер треба скласти зашифровану ключову фразу («І я знаю Конвенцію ООН»). Написати цю фразу на аркуші. Перемагає група, яка першою написала ключову фразу ( додаток № 3).

Вправа 7. «Інформаційне повідомлення  «Відповідальність неповнолітніх» ( 3 хв.)

Мета: активізувати увагу  підлітків до вивчення форм відповідальності неповнолітніх за порушення прав і закону.

Хід вправи.

 Тренер під час повідомлення акцентує увагу на тому, що, якщо підлітки реалізовують надані їм права, то ця їхня діяльність тягне за собою юридичні наслідки, за які вони несуть відповідальність. Відповідальність може бути моральною, дисциплінарною, матеріальною, цивільною, адміністративною, кримінальною. Наприклад, якщо підліток у віці 16 років реалізовує своє право на водіння мотоцикла, то у разі порушення ним правил дорожнього руху він буде нести адміністративну відповідальність. Якщо ж порушення цих правил призведе до людських жертв, то підліток нестиме кримінальну відповідальність  (додаток № 4 ).

Вправа 8. «Скринька порушень» (5 хв.)

Мета: допомогти підліткам у вирішенні їхніх життєвих правових проблем, виробити уміння приймати вірні рішення у складних ситуаціях, використовувати свої знання на практиці.

Хід вправи.

Запропонувати підліткам написати (анонімно чи з підписом) те, що їх турбує або цікавить з правової проблеми; про порушення їхніх прав (з особистого досвіду чи досвіду друзів) і покласти свої «листи» до «скриньки порушень» (будь-яка коробка). У ході наступної вправи або у кінці заняття розглянути групою їх. Якщо залишились проблеми, які не обговорювалися, розглянути їх із залученням учасників до дискусії.

Вправа 9. «Хто може допомогти в захисті твоїх прав?» (5 хв.)

Мета: зорієнтувати підлітків куди і до кого звертатися, якщо виникають проблеми порушення прав.

Хід вправи.

Тренер наголошує: «Як бути, коли порушуються права підлітка? До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати?  Дуже мало є таких, хто жодного разу не задавався цими питаннями. Часто підлітки не знають  до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу. В кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних  допомогти тим, хто цього потребує. Інформація, яку  ви отримаєте зараз, підкаже, куди треба звернутися по допомогу щодо захисту своїх прав» (додаток 5). Тренер роздає пам’ятки  з переліком цих організацій і служб. Учасники опрацьовують їх, а потім тренер пропонує заглянути у «скриньку порушень» і розглянути групою анонімні листи та проблемні ситуації щодо порушення прав учасників тренінгу. Листи розглядаються в 3 групах, на які попередньо поділяє тренер, відповіді обговорюються та презентуються.

Вправа 10. «Побажання»  (  5 хв.)

Мета: створити почуття задоволення, хорошого настрою та оптимізму.

Хід вправи.

Тренер пропонує учасникам пригадати свої очікування від тренінгу та сказати чи реалізувалися вони чи ні,  а потім заплющити очі й подумати про те, що вони хотіли б сказати чи побажати усім іншим. Через 1 хвилину учасники розплющують очі та діляться по черзі своїми думками.

Побажання тренера.

Шановні учасники уроку-тренінгу! Я вам бажаю бути більш самостійними, проявляти ініціативу, відповідальність, набувати нових друзів серед однолітків і дорослих.  Вчитися знаходити відповіді на  складні завдання, експериментувати,  аналізувати помилки  і вміти робити висновки.

                                                                                          

 

 

                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                        

                                                                                                Додаток № 1

 Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН про права дитини»

 

    Права людини починаються з прав дитини. Люди люблять і любили своїх дітей завжди. Однак захищати дітей на міжнародному рівні почали лише на початку ХХ століття. А чому, до речі, всі люди світу відзначають День захисту прав дитини 20 листопада ? (Відповіді учнів).

    Було прийнято цілий ряд важливих міжнародних актів, що дали початок міжнародному руху за права дитини. Центральне місце в ньому займає «Конвенція ООН про права дитини», прийнята саме 20 листопада 1989 року.

  Конвенція ООН про права дитини – це угода між країнами. В ній записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу.

    Згідно з Конвенцією, права дитини поділяються на 5 груп:

- Цивільні права ( право на імя, національність, життя, принцип недискримінації, право на особисте життя);

- Політичні права (свобода слова, свобода самовираження);

- Економічні права (право на захист від експлуатації);

- Культурні права (право на відпочинок та дозвілля);

- Соціальні права ( право на освіту, охорону здоровя, соціальне забезпечення).

Ось скорочений текст деяких статей Конвенції ООН про права дитини стосовно охорони здоровя:

Стаття 6.   Держави - сторони визнають, що кожна дитина має невідємне право на життя …

Стаття 24. 1. Держави – сторони визнають право дитини на користування найбільш досконалими послугами  системи охорони здоровя та засобами лікування і відновлення здоровя.

2. Держави-сторони домагаються повного здійснення цього права, зокрема вживають заходів щодо:

а) зниження рівня смертності немовлят і дитячої смертності;

б) забезпечення надання необхідної медичної допомоги та охорони здоров’я всіх дітей із приділенням першочергової уваги розвитку первинної медико-санітарної допомоги;

в) боротьби з хворобами і недоїданням, у тому числі в межах первинної медико-санітарної допомоги, шляхом, поряд з іншим, застосування легкодоступної технології та надання достатньої кількості продовольства і чистої питної води, беручи до уваги небезпеку та ризик забруднення навколишнього середовища.

Стаття 27. Держави – сторони визнають право кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку дитини …

Стаття 32. Держави – сторони визнають право дитини на захист від економічної експлуатації та від виконання будь-якої роботи, яка може становити небезпеку для здоров’я, бути перешкодою в одержанні нею освіти чи завдавати шкоди її здоров’ю, фізичному, розумовому та соціальному розвитку.

   Варто пам’ятати: якщо людина має права, то вона повинна мати і обов’язки. Якщо немає обов’язку – немає права. Права кожної людини закінчуються там. Де починаються права іншої. Кожна людина повинна поважати права іншої людини.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           


Вправа « Права і обов’язки дитини»

Визначити кожному праву відповідний обов’язок

 

Права

1. Всі діти мають право на життя.

2. Всі діти рівні у своїх правах

3. Особлива турбота – дітям – інвалідам

4. Усі діти  мають право на повноцінне харчування

5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля

6. Усі діти мають право на освіту

7. Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом

8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди

9. Особлива турбота – дітям без сімей

10. Всі діти мають право на медичну допомогу

11. Всі діти мають право на вільне спілкування

12. Жодну дитину не можна примусово залучати до праці

13. Всі діти мають право на інформацію

14. Жодну дитину не можна ображати або принижувати

15. Усі діти мають право на любов і турботу

                           

 

 

 

 

 

 

                       Додаток № 2

 

Обовязки

1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас

2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини.

3. Бути толерантним до таких людей. Поважати і допомагати їм

4. Дотримуватися режиму харчування. 

5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило користь

6. Сумлінно навчатись, старанно виконувати домашні завдання

7. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону

8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки.

9. Цінувати і дбати про своє здоровя. Виконувати приписи лікарів у разі потреби

10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки

11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас

12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоровю.

13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах

14. Не ображати і не принижувати оточуючих

15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві


                                                                                                     

 

                                                                                                           Додаток № 3

Вправа « Чи знаєте ви зміст Конвенції ООН про права дитини?»

 

Завдання групам (на швидкість)

Визначити справжні та жартівливі права. Кожному праву відповідає певна літера. Із цих літер треба скласти зашифровану ключову фразу. Написати цю фразу на аркуші.

 

Знайдіть права, які дійсно визначені у Конвенції: 

 

1. Усі діти мають право на любов та турботу. (і)

2. Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та сухарики. (в)

3. Дітей, які добре ставляться до своїх батьків, ті повинні особливо поважати. (х)

4. Усі діти рівні у своїх правах. (я)

5. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства чи війни. (з)

6. Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона того захоче. (ь)

7. Особлива турбота – дітям-інвалідам. (н)

8. Усі діти мають право на повноцінне харчування. (а)

9. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля. (ю)

10. Жодна дитина не повинна мити посуд. (л)

11. Усі діти мають право на освіту. (к)

12. Кожна дитина має право користуватися посудом. (ш)

13. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату. (ч)

14. Особлива турбота – дітям, які перебувають у конфлікті з законом.(о)

15. Особлива турбота – дітям біженцям. (н)

16. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди. (в)

17. Кожна дитина має право відмовитися від обіду.(с)

18. Усі діти мають право на медичну допомогу. (е)

19. Усі діти мають право на вільне спілкування. (н)

20. Діти, які мають брата чи сестру, повинні отримувати додатковий захист. (ж)

21. Особлива турбота – дітям без сімей. (ц)

22. Жодну дитину не можна примусово залучити до праці.(і)

23. Усі діти мають право на інформацію. (ю)

24. Жодну дитину не повинні принижувати чи ображати. (о)

25. Кожна дитина має право отримувати сніданок у ліжко. (т)

26. Кожна дитина має право на свободу думки, релігії, поглядів. (о)

27. Кожна дитина має право безкоштовно розважатися. (р)

28. Жодна дитина не повинна бути об’єктом будь-якого насилля. (н)

 

 

                                                                                          Додаток № 4

Інформаційне повідомлення «Відповідальність неповнолітніх» (презентація)

 

                                                                                         

                                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                           Додаток № 5

       

Памятка для учасників тренінгу

«Хто може допомогти в захисті твоїх прав?»

Ви завжди можете звернутись по допомогу за такими телефонами:

Безкоштовна національна «Гаряча лінія» з попередження домашнього насильства

0800500335 (зі стаціонарного), 386 (з мобільного)

Дитяча гаряча лінія (Гарячі лінії обслуговуються Центром “Ла Страда-Україна”) 
інформаційне, юридичне та психологічне консультування 
з понеділка по п’ятницю з 13:00 до 16:00 
тел.: 0-800-500-225 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів) 
772* безкоштовно для абонентів КиївСтар) 

Виїзд із небезпечної зони 
101 зі стаціонарного або з мобільного

Психологічне консультування 
тел. «гарячої лінії»: 0-800-500-335 
ПН - ПТ 10:00 -16:00 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів) 
386 (безкоштовно з мобільних телефонів)

Гаряча лінія з протидії торгівлі людьми та консультування мігрантів 
тел.: 0 800 505 501 (зі стаціонарних телефонів в межах України) 
527 (з номерів Київстар, МТС, life:) та Beeline) 
ПН-ПТ 10:00 -21:00, СБ 10:00 -18:00

Міністерство охорони здоров’я 
для виклику швидкої медичної допомоги 103 
тел. «гарячої лінії»: 0-800-801-333

Міністерство освіти і науки України 
тел. «гарячої лінії»: (044) 481-32-11 
з 09:00 до 18:00, безкоштовно 

Гуманітарний штаб допомоги жителям Донбасу 
Гаряча лінія 0 800 509 001 
(095) 199-74-81, (050) 620-29-15 
(063) 117-89-01 
helpdonbass@fdu.org.ua 
www.fdu.org.ua 
Вивіз із зони бойових дій, Гуманітарна допомога, Розселення, Допомога сиротам 

Товариство Червоного Хреста України 
тел.: (044) 235-01-57

 Всеукраїнська безкоштовна дитяча лінія «Телефон Довіри»

 тел.  8-800-500-21-80.

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

                  Джерела інформації про права дитини в Інтернеті

 

ВОЕS - це безприбуткова організація з прав дитини, яка подає текст Конвенції про права дитини. http://www.bоеs.oгg

Центр для дітей Європи. Центр для дітей Європи - це служба документації та інформації Програми для дітей Ради Європи. На сайті містяться документи діяльності Ради Європи, ООН та ЮНІСЕФ про права дитини. http://еuгосhild.glа.ас.uk/

Мережа інформації про права дитини (СRIN). Це глобальна мережа організацій із прав дитини, яка сприяє реалізації Конвенції про права дитини. Цей сайт в Інтернеті містить великий обсяг інформації про права дитини. http://www.crin.org

IСDС - міжнародний центр розвитку дитиня (ІСDС) під егідою ЮНІСЕФ є міжнародною базою знань і навчальним центром з питань прав дитини. На сайті міститься перелік публікацій у повному обсязі, а також у короткому викладі останні дані й тематика досліджень. http://www.unicef-icdc.org/welcome/

ІСRС - caйт Міжнародною Комітету Червоного Хреста (IСRС) містить широкий перелік інформації з питань міжнародного гуманітарного права. http://www.icrc.org

UNICEF - сайт Дитячого фонду ООН (UNICEF) містить широкий спектр інформації з питань прав дитини та зв'язків з Дитячим форумом «Голоси молоді». http://www.unicef.org

Всесвітній рух в інтересах дітей. На веб-сайті www.un.org/russian/document/27 spec/ ви можете отримати інформацію від неурядових організацій про останні події в цій галузі.

Центр соціальних служб для молоді - www.dcssm.gov.ua

 

 

 

     Список використаної літератури , посилання на Інтернет-джерела

 

1. Програма Міністерства освіти і науки України /ПРООН/ЮНЕЙДС «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя». Модуль «Знаємо та реалізуємо свої права». – Київ, Міленіум – 2002;

2. Конвенція ООН про права дитини (Відомості Верховної ради.  – 1991, № 13, ст.. 145);

3. Закон України Про охорону дитинства (Відомості Верховної  ради. – Відомості Верховної ради. – 2001, № 30, ст.. 142);

4. Закон України про «Загальну середню освіту». (Відомості Верховної ради. – 1999, - № 28, - ст. 230);

5. Закон України «Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх»  від 24. 01. 1995;

 6. https://sites.google.com/site/vilshlib/Home

 7.. www.ordk.com.ua/trening-znajmo-svoї-prava-vikonujmo-sv...

 8.  static.klasnaocinka.com.ua/.../treningove_zanyattya_znannya.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 8 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
4369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку