«У кожній людині є сонце,
треба тільки дати йому
можливість світити».
Сократ
Тема: Виховання соціокультурної поведінки учнів через формування здорового і безпечного способу життя.
Мета:
Оволодіння навичками ефективного спілкування, гідної поведінки, профілактики дискримінації і насилля в учнівському середовищі;
відпрацювання життєвих навичок, які сприяють ефективному спілкуванню і встановленню позитивних міжособистісних стосунків;
виховання доброзичливої, чемної і впевненої манери спілкування.
Форма заходу: Урок - тренінг.
Вступ
Людина—істота соціальна, вона не може без спілкування. Але саме по собі спілкування — справа непроста. Треба навчитися так спілкуватись, щоб люди, які знаходяться поруч із тобою, відчували необхідність твоєї присутності.
Капітан І команди. (Іра) І я, і мої ровесники мало коли замислюються над тим, чому з деякими людьми нам приємно спілкуватись, а з деякими ні. Одні люди мають силу притяжіння, інші ні. А все це залежить від внутрішнього світу людини, її думок, її почуттів. Одні людські починання нас приваблюють, ми вважаємо їх корисними і благородними, намагаємося підтримати. І навіть слово краса розуміється по-іншому, бо не звертаєш уваги на зовнішність і на одяг, бачиш людину в іншому світлі, в якомусь внутрішньому горінні, і мимохіть проймаєшся симпатією і вдячністю, що такі люди існують.
Капітан ІІ команди.(Надія ) А людські вчинки... Як багато значать вони для оточуючих. Якщо б у людей була змога оцінювати власну поведінку, бачити себе стороннім оком — свою позу, рухи, чути свої слова та інтонації — це могло б бути величезним досягненням нашого життя. Бо людина, яка здійснює неетичний вчинок, стає в цей час потворною, а цього не хочеться нікому. Шкода, що на наших вулицях немає дзеркал для того, щоб люди могли дивитися на себе, могли бачити, коли вони привабливі, а коли ні.
«Притча про рай і пекло»
Одного разу іудейський мудрець попросив Господа показати йому рай та пекло. Господь підвів його до приміщення, де билися, плакали й страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан із смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку й тому було неможливо потрапити ложкою до рота. «Так, це справжнє пекло!» - сказав мудрець.
Потім вони зайшли до наступного приміщення. Усі люди там були ситі й веселі. Та коли мудрець подивився, то побачив там такий самий казан й точнісінько такі самі ложки!
Тобто вміли взаємодіяти між собою…
Вчитель.
Сьогодні ми поговоримо з вами про Культуру спілкування, культуру поведінки, ми з'ясуємо, як треба себе поводити, які необхідно знати правила спілкування, правила поведінки без шкідливих звичок, щоб наше життя було схоже на рай…
І. Вправа «Самопрезентація - квіти».
Мета: мотивація діяльності, створення комфортної атмосфери для
конструктивної роботи.
Вчитель. Успіх заняття, емоційне почуття кожного учасника навчального процесу залежать від того, як вас зустрінуть, від атмосфери в класі.
- Запрошую всіх дітей встати в коло
Щоб у нас панувала приязна, добра атмосфера, атмосфера співпраці, пропоную кожному учаснику назвати своє ім’я – позитивні риси, які починаються з літери та улюблену квітку, яка асоціюється з вашими рисами. Керівник починає з себе: Ірина – ігрива, троянда. Усі представляються по колу.
ІІ. Вправа «Криголам»
Вчитель. Ви самі себе презентували. Як бачимо, сьогодні зібралися ті, кому притаманні різні позитивні риси, подобаються різноманітні за кольором, запахом, формою квіти. Всі різні, але за умовами правильного підходу їх можна об’єднати в прекрасний букет. Гармонії в цій композиції ми досягнемо тільки за умови виконання правил співпраці.
Говорити по черзі.
Слухати і чути.
Бути толерантними.
Бути ввічливим.
Бути позитивними.
Уникати критики.
Зворотній зв’язок
Вчитель. «У людині повинно бути все прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки», — писав А.П. Чехов, і ці слова якнайкраще виражають сутність культури поведінки, що становить гармонію внутрішніх і зовнішніх начал людини.
Зовнішня культура людини очевидна, про неї можна зробити висновок з першого погляду, зважаючи на те, як людина говорить, як поводиться з оточенням, як одягається. Відтак складається про людину перше враження.
Але у зовнішній культурі виявляється внутрішня культура особистості.
Об’єднання в групи.
ІІІ. Робота в групах
Ви об’єдналися у групи, але не для змагання, а для співпраці, щоб показати, як ви вмієте працювати разом.
І група «Поведінка»
ІІ група «Спілкування»
Групи отримують картки з завданням, на яких треба скласти свої правила.
Потім кожна група буде представляти свої роботи.
Завдання груп.
ІV. Мозковий штурм.
Ситуації Кожна група повинна обговорити та розіграти ситуацію.
І – друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хочеш (як сказати «Ні!»).
ІІ – тобі терміново треба зателефонувати, а біля телефону-автомата черга.
ІІІ – ти позичив другові 5 гривен до завтра, а він не повертає вже
другий тиждень.
ІV – коли друзі пропонують закурити, або випити слабоалкогольні напої.
Висновок. У житті постійно трапляються ситуації, коли необхідно звернутися по допомогу, чітко висловити свою позицію або від чогось відмовитися. Упевнена манера спілкування є найкращою у більшості випадків.
V. Робота в групах
«Навички спілкування»
Вчитель. Уміння спілкуватися допомагає уникати непорозумінь і налагоджувати стосунки. Кожна група отримує картки, на яких написані навички, необхідні для ефективного спілкування.
Завдання. Розкладіть картки у вигляді трикутника. На вершині – картка , на якій записано найважливіші, на вашу думку, навички. У другому рядку – дві картки з менш важливими, а в третьому – три з найменш важливими навичками.
Порівняйте трикутники у різних групах.
Розкажіть, чи важко було порозумітися?
Висновок. Якщо почуваєшся невпевнено у незнайомій компанії, соромишся розмовляти з батьками своїх друзів, тобі слід тренувати навички подолання сором’язливості, а також уміння знайомитися, починати, підтримувати і завершувати розмову.
VІ. Гра «Вальс – комплемент»
Станьте в коло і розрахуйтесь на 1 і 2 номери
Перші номери роблять крок уперед і повертаються обличчям до других. Пари торкаються долонями і ведуть діалог:
Ти подобаєшся мені (мені подобається в тобі)
Чому?
Ти подобаєшся мені тому, що …
І називають одну характерну рису, що подобається у партнерові. Потім міняються ролями.
Перші номери роблять крок управо і повторюють те саме з іншими партнерами
Гра закінчується, коли пари повертаються у початкове положення.
Вчитель. Важливі не форми спілкування і поведінки як такі, а їх мотиви та внутрішня вихованість, яка спрямовує поведінку людини. Вихована людина ввічлива й запобіглива не тому, що хоче красиво виглядати, а тому, що повага до людей, увага до них, душевний такт не дозволяють їй бути іншою. У такій поведінці людини виявляється її внутрішня сутність, її внутрішня культура. Таким чином, завдання, що стоїть перед людиною, — це формування внутрішньої і зовнішньої культури, її моральний і естетичний розвиток.
Інтерес до питань поведінки визначається рівнем духовного розвитку. Цей інтерес поглиблюється, коли людина розуміє, що дотримання правил поведінки забезпечує успіх як окремої особистості, так і всього колективу, всього суспільства. В умовах сучасного динамічного розвитку суспільства зміни у галузі правил поведінки відбуваються значно швидше. Люди виховані, культурні, активніше і свідоміше оволодівають новими правилами суспільних контактів і мають значно більше можливостей для того, щоб дотримуватися нових правил поведінки, розвиток яких зумовлений не лише високим рівнем міжнародного духовного життя, а й їх глибоким загальнолюдським змістом.