закріпити знання учнів про здоров'я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на його формування, створити комфортну атмосферу, активізувати відчуття важливості здоров'я, розуміння складності його досягнення та збереження, виховувати компетентне ставлення до власного здоров'я.
Урок-тренінг
Тема: Здоров'я як важлива життєва цінність.
Мета: закріпити знання учнів про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на його формування, створити комфортну атмосферу, активізувати відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення та збереження, виховувати компетентне ставлення до власного здоров’я.
Завдання:
за допомогою тренінгових вправ, нестандартних форм і методів роботи допомогти учням розвинути здоров’язберігаючі компетентності.
Обладнання: інтерактивна дошка, слайд-презентація, чарівна скринька з дзеркальцем, 4-и аркуші паперу, ножиці, фломастери, кольоровий папір, картки для об'єднання учнів у групи.
І. Організаційний момент.
Слайд 1.
1. Привітання.
Доброго дня, шановні діти!
2. Вправа «Знайомство»(5 хв.).
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи, вільному висловленню думок.
Хід вправи.
Учасники сідають у коло. Ведучий пропонує промовити своє ім’я та життєве кредо.
- Я рада вас бачити на занятті. І розпочнемо ми його зі знайомства. Ви говорите своє ім’я та життєве кредо
- Мене звати Ніна Олександрівна, найголовніше для мене в житті є сім’я.
(промовляють учасники за бажанням)
- Сьогодні я дізналася ще більше про вас і це здорово!
Слайд 2.
2. Повторення правил учасників тренінгу (2 хв.)
- Щоб співпраця була цікавою, плідною, я пропоную прийняти правила.
Правила роботи:
Правила роботи
1. Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3. Не критикувати, а допомагати.
4. Один говорить – всі слухають.
5. Правило піднятої руки.
6. Дотримуватись регламенту.
7. Бути активним і позитивним.
Слайд 3.
2. Вправа «Таємничо-чарівна хвилинка». (5).
- У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Можливо, хтось здогадається, що це може бути? /Варіанти відповідей дітей/.
(Діти по черзі заглядають у скриньку. Вмикається фонозапис щебетання птахів, під який відкривається скринька).
Слайд 4.
ІІ. Повідомлення теми.
Слайд 5.
3. Вправа «Очікування» (5-7 хв.).
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи.
Учасники на стікерах-корабликах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.
- Тема тренінгу відома і хочу вас запитати: «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього тренінгу?»
- Я пропоную написати на корабликах-стікерах свої очікування і прикріпити їх біля «Берега надії.»
4. Вправа «Мозковий штурм».
Мета: ввести учасників тренінгу в тему, актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоров’я, подати його визначення.
Учитель.
(Діти говорять, усі ідеї записуються на дошці, обговорюються. Викреслюється те, що не підходить під визначення).
Учитель. Яке місце у вашому житті посідає піклування про своє здоров’я та здоров’я близьких людей?
ІІІ. Розв’язання навчальних завдань.
Слайд 6.
5. Вправа «Острів мрій».(10 хв.).
Мета: переконати учнів у тому, що від здоров’я залежить добробут.
Слайд 7.
Слайд 8.
Слайд 9.
Слайд 10.
- А хто найбільше мріє жити на острові «Родина»? А чи може у вас бути гарна родина, якщо не дбати про здоров'я? Не будемо дбати про здоров'я – не буде гарної родини (якщо будемо вживати алкоголь – будуть постійні сварки, будемо палити – витрачати сімейні кошти і отруювати рідних тощо).
- А тепер давайте зробимо висновок: чи буде у нас слава, багатство, гарна родина, кохання, якщо не буде здоров'я? /Відповіді дітей/.
Отже, ми зрозуміли, що від стану нашого здоров'я залежить і здійснення будь-якої мрії.
- На дошці вивішені вислови про здоров’я. Як ви гадаєте, яке підходить до нашої вправи?
Слайд 11.
V. Рухавка (3 хв). "У жирафів".
- Ми знаємо, що людина, яка мало рухається, не буде мати міцного здоров'я. От і ми з вами засиділися і прийшла пора трохи розім'ятися, порухатися, створити собі позитивний настрій. Щоб на ваших обличчях засяяли усмішки. Прошу усіх піднятися і разом відпочити. А для цього повторюйте вправи за мною.
У жирафів плями, плями, плями скрізь:
(Ляскаємо по всьому тілу долонями).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носах, на животах, на колінах і шкарпетках.
У слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь:
(Щипати себе, як би збираючи складки).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носах, на животах, на колінах і шкарпетках.
У кошенят є шерстка, шерстка, шерстка, шерсточка скрізь:
(Гладимо тіло долоньками)
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носах, на животах, на колінах і шкарпетках.
А у зебри є смужки, є смужечки скрізь:
(Ребром долоні водимо впоперек тіла)
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носах, на животах, на колінах і шкарпетках.
Слайд 12.
6. Вправа-дослід «Моє здоров’я» (3-5 хв.).
- Для подальшої роботи пропоную об’єднатися в групи і виконати вправу.
Об’єднаймося в групи за назвами квітів (троянда, ромашка, лілія, пролісок)
Завдання наступне: намалювати серце, вирізати його, можна домалювати йому очі, ніс, ротик, щоб воно було веселим і гарним. На це я вам даю 3 хвилини.
/Діти виконують завдання і по завершенні демонструють сердечки.
- Уявіть, що ці гарні сердечка - це ваше здоров’я. Ви дуже старалися, виготовляючи його, доклали немало зусиль. А спробуймо розірвати їх. Вам було жалко це робити? Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб ці серця (уявне наше здоров'я) стали знову цілими. Чи легко це зробити? У нашому, випадку – неможливо…
Отже, який висновок ви можете зробити?
(Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо..).
- Головне завдання людини - зберегти здоров'я. Відносьтеся до нього так, як ви віднеслися до сердечка, що виготовляли, – раділи йому, старалися зробити його кращим, вам було шкода його руйнувати. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Тільки здорова людина може стати повністю щасливою.
Слайд 13.
Вчитель. Послухайте, діти, невелике оповідання. (Звукозапис).
У саду, за дорогою металевою огорожею, було гарно, як у казці. Зеленіла молода травичка, п'янили запахом кущі різнокольорового бузку, жаром палали на клумбах тюльпани. А десь у глибині саду, в затінку розквітлих дерев, змагалися в мистецтві співу пташки.
У глибокому кріслі-качалці в холодочку напівлежала тяжко хвора дівчинка років 12-13. Легенький вітерець пустотливо ворушив її золотисте волосся, ніби намагався розвеселити. Але ніщо, здається, не радувало її: ні розкішний одяг, ні розкрита на маленькому столику книжка, ні навколишня краса, ні чудова музика, записана на модерному магнітофоні.
Раптом звідки не взявся гурт дітлахів, босих, замурзаних, у якомусь лахмітті замість одягу. А тут, як на лихо, слуга виніс на дорогій таці запашну каву із солодощами й попрямував стежкою до дівчинки. Очі дітей так і прикипіли до таці, на якому були недосяжні для них ласощі. "От щаслива!" — із щирою заздрістю подумали діти і, налякані грізним поглядом слуги, відійшли від огорожі й почали собі гратися.
Якби вони дивились у сад трохи довше, то були б немало здивовані: дівчинка навіть не торкнулась ласощів, а згодом, кивком голови відіславши слугу, стала кидати шматки печива собаці, що саме нагодився.
Неподалік гралися діти бідняків. Малюки галасували, сміялися, падали в пилюку й ще більше забруднювали свій одяг, дехто й набивав синяки, але вони, очевидно, нітрохи цим не журились.
"Щасливі... Боже, які вони щасливі!", - подумала дівчинка, і в її блакитних очах відбилися невимовна туга й біль.
Бесіда.
—Що подумали діти про дівчинку? (Щаслива!)
—А дівчинка про дітей? (Щасливі!)
— Чи можна вважати щасливими дітей, які ростуть у злиднях, не мають достатньо їжі, одягу?
— Кого вам більше жаль: бідних дітей чи дівчинку? Чому?
Учитель.
А здоров'я — це неоціненний скарб, це щастя, якого ми недооцінюємо тоді, коли маємо. І дуже важливо бажати здоров’я собі і ближньому.
Слайд 22.
VІ. Узагальнення знань.
Вправа «Сонечко побажань». Час виконання 5 хв.
Мета. Створити добрий настрій, зняти втому.
- З початку заняття у нас в центрі лежить красива модель сонечка. І я пропоную оживити її. Для цього по черзі ви берете стрічечку-промінець і промовляєте побажання.
- Я бажаю, щоб всі були здорові…
(Діти беруть стрічки-промінці і по черзі промовляють побажання.)
Слайд 23.
VII. Підсумок.
Рефлексія.
Підійдіть по черзі і перемістіть свої кораблики від «Берега надій» до «Берега реалізованих сподівань», за бажанням аргументуючи свій вибір.
- Я дісталася «Берега реалізованих сподівань», бо я переконалася, що кожен із вас зрозумів, що найважливіше в житті - здоров’я.
Слайд 24.