Уроки Геркулеса. Урок - тренінг з використанням здоров'язбережувальних технологій
„Харчування і здоров’я. Вітаміни“
Мета. Ознайомити учнів зі значенням харчування для здоров'я людини; вчити вибирати корисну їжу. Пояснити значення вітамінів для організму людини.
Розвивати пам’ять, увагу, мислення, навички аналізувати, пізнавальні здібності, самостійність.
Виховувати бажання дотримуватись правильного харчування; дбати про своє здоров'я.
Обладнання і матеріали.
● презентація ; ●підручник з основ здоров 'я ;
● уривок з мультфільму» Вінні-Пух в гостях у кролика»;
● кошик «Здоров'я»; ● корони з написами вітамінів;
● яблучка-смайлики; ●малюнки із зображенням продуктів харчування; ● телеграми-загадки із зображенням відгадок-овочів;
● вагончики з зображенням продуктів харчування з порожніми віконечками;
● картки з вітамінами; ●чисті аркуші;
● мішечки з сіллю; ● м'яч; ●термометр ; ●мікрофон;
● приказки і прислів'я про їжу і здоров'я;
● мульти-руханка «Ходить гарбуз по городу».
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент. Вступна частина.
Вчитель. Доброго здоров'я вам, любі діти!
Учні. Доброго здоров'я!
Вчитель. Рада вас вітати! Щастя та здоров'я всім хочу побажати.
Привітання-побажання гостям:
Учні. Будьте красиві, як весна,
Багаті, як земля, Щедрі, як осінь,
Здорові, як вода.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, в країну чудову, У ній ми відкриємо тайну здоров'я.
2. Девіз уроку: налаштування на працю
Хто здоровий, той не плаче, Жде його в житті удача. Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Вчитель. Посміхніться один одному, щоб нам було приємно працювати.
Лікар Айболит. Стривайте,стривайте!
Я повинен ва оглянути,
Чи готові ви до уроку.
Попрошу всіх встати і виконати мої команди:
Всі вдихайте…(вдих через ніс) Видихайте… (видих ротом)
Все в порядку спочивайте… Дружно руки піднімайте…(піднімають)
Все прекрасно…(опускають)
Нахиліться, розігніться…(нахиляються,розгинаються)
Станьте прямо, усміхніться…
Я вас огляну…(під загальний сміх міряє учню температуру великим термометром) -36,6˚. -Так, я оглядом задоволений, Бо і ніхто з дітей не хворий.
Вчитель. Давайте згадаємо, що означає слово здоров'я і які його ознаки:
▲ добрий апетит; ▲ здоров'я – це коли не хворієш;
▲ нічого не болить;
▲ хороший сон, міцний сон;
▲ веселий настрій, смієшся;
▲ добре вчишся;
▲ граєшся з одноклассниками, бігаєш;
▲ нормальна температура тіла;
▲ людина життєрадісна, у неї світлі думки.
Діти отримують вирізані яблучка, пишуть на них кожен своє ім’я і який настрій вони очікують на кінець уроку (малюють смайлик). Піднімаються зі своїх місць і закріплюють яблучка навколо кошика з надписом «Здоров’я».
Проблемне запитання. ▲ Для чого треба їсти?
▲Для чого щодня людина вживає їжу?
□ щоб жити;
□ щоб бут здоровим;
□ щоб була сила працювати, вчитися; □ щоб рости.
Вчитель. Вранці, ви, діти, пили чай, чайник нагріли. Після уроків прийшли додому. До чайника- а він прохолов. Чому?
Температура кухні і всіх предметів, які знаходяться в ній, нижча за температуру чайника з чаєм. Гарячий чайник віддає своє тепло і тому через деякий час вистигає.
Температура тіла людини 36,6˚-37˚,а температура всього, що нас оточує – землі, повітря, води, рослин, предметів – значно нижча і людина теж віддає своє тепло оточуючому світу. Якби людський організм охолонув на кілька градусів нижче нормальної температури, він би помер. Але цього не відбувається тому, що у людини підтримується постійна температура тіла завдяки їжі. Їжа потрібна нашому організму як паливо.
Не попливе рікою пароплав, не поїде автомобіль, не здійметься вгору космічний корабель, не приїде до хворого « Швидка допомога», якщо двигун не отримає пального.
Щоб рости, вчити уроки, працювати, бігати, стрибати, сміятися, спати - необхідна енергія (сила).
Звідки береться в людини ця енергія? Вона виробляється організмом людини з їжі, яка надходить. Їжа потрібна і як будівельний матеріал. Щоб рости необхідно їсти.
3. Мозковий штурм. Чи можна їсти все, що захочеться і скільки захочеться?
● їсти різноманітну їжу; ● молочні продукти;
● їсти корисну їжу; ●їсти фрукти та овочі; ●не переїдати. 4. Уривок з мультфільму «Вінні-Пух в гостях у кролика»
(коли ведмежа застрягло у виході з нори. Закінчується словами кролика: «Це все тому,що хтось дуже багато їсть!»)
( культура поведінки в гостях)
5. Оцінка ситуації знавцем
Вчитель. Чому з Вінні-Пухом трапилась така неприємна історія?
Знавець. Давньогрецький філософ Сократ говорив: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо, щоб жити».Тому для того, щоб їжа не стала ворогом, харчуватися треба помірно і правильно. А ось іще один наш знайомий схоже нічого не знає про корисну їжу. 6. Робота в групах . Практична робота
Вчитель. Допоможемо Вінні–Пуху розібратися, яка їжа є корисною і пояснимо свій вибір.
3 групи: «Яблучка», «Груші», «Апельсинки»
І группа «Яблучка» - вибрати корисну для здоров'я їжу,яку треба їсти
щодня; (овочі, фрукти, молоко, каші);
ІІ группа «Груші» - вибрати корисну їжу,але яку треба їсти потроху
( сир, м'ясо, яйця, рибу);
ІІІ группа «Апельсинки» - вибрати їжу, яка шкодить здоров'ю.
(тістечка, торти, цекурки, чіпси, хот-доги)
Вчитель. А зараз на город підемо працювати,будем овочі збирати.Вітамінів в них доволі,будемо ми всі здорові.
Для нормального росту і розвитку організму необхідні особливі речовини, які дістали назву «вітаміни» . Слово вітаміни походить від латинського слова «vita – «життя»). Якщо вітамінів не вистачає,то людина хворіє. Вони є в свіжих овочах і фруктах.Вчені назвали їх за алфавтом( А,В,С,В,…)
(вагончики з зображенням продуктів з порожніми віконечками. Дитина виходить, розповідає про вітамін і вставляє його назву у відповідне віконечко).
Вчитель. Вітамінки розкажуть самі про себе, а ви, діти, уважно послухайте. (Заздалегідь підготовані учні розповідають про вітаміни.)
Вітамінка А. Якщо ви хочете вирости, мати гарну шкіру, рум’яні щічки та добрий зір, звертайтеся до мене. Я товаришую з морквою, помідором, абрикосом, петрушкою, гарбузом, зеленою цибулею та кропом.
Вітамінка В. Якщо ви хочете зростати сильними, веселими ,добре вчитися, мати добрий апетит, я вам допоможу. А товариші мої — це картопля, капуста, горох, буряк, редис, яблука, квасоля.
Вітамінка С. Якщо ви хочете мати міцне здоров’я, бути завжди здоровими,не хворіти, я стану вам у пригоді. Мої друзі — лимон, апельсин, чорна смородина, цибуля ,часник, полуниця, малина.
Вітамінка D. Я дуже потрібний тим, хто хоче швидко рости, мати гарну статуру та міцні зуби. Я маю для вас корисні подарунки — це молоко, яйця, сир, вершкове масло.
Вчитель. А тепер ми теж уявимо себе потягом, що їде у країну Здоров’я. Покладем мішечки на голову. Візьмемо один одного за плечі. Поїхали … Глибоко вдихнули носом, а тепер – як гуде паровоз? Всі разом – ту-у-у-у-у!
Вчитель. Якщо ви помітили, то найбільше всього вітамінів міститься в овочах і фруктах.
(виразно читає учень; дати відповідь на запитання заголовка)
Знавець. Щоб отримувати достатньо вітамінів, з’їдайте не менш як 5 свіжих овочів і фруктів. Їжте 4 рази на день через 4 години в один і той же час.
Вчитель. Із-за гір, з-за океанів,
І у різний, звісно, час, Овочі найвищих санів Телеграм наслали нам. Полюбилась їм нівроку Українськая землиця. Й поселилися без строку, Стали жити і плодиться.
Людям нашим підсобляти
І в достатку, і біді,
Навіть стали лікувати –
До них з серцем лиш прийди.
(З іншого боку телеграми зображений овоч. Після того, як діти відгадали загадку, картинка показується дітям). Телеграма 1 Кожен знає, ця дівиця На городі – мов цариця. Коси довгі, кучеряві,
Та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна, І не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає,
До ста років доживає. (Морква)
Ой, розхвалилася, дивіться!
Ти не схожа на царицю!
Я від тебе красивіший:
Червоніший і товстіший.
У борщі я головний,
Борщ без мене не смачний! (Буряк)
Я – смачний, кругленький, Маю щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять. (Помідор)
Телеграма 4 А на мене нарікають,
Що до сліз я допікаю.
Вибачте, та я не винна,
Бо я лікарська рослина.
Соком з медом почастую
І здоров’я подарую. (Цибуля)
Вчитель. Кожен овоч має свій колір. Уявіть кожен себе овочем або фруктом.
Який ви вибрали б колір? Чому?
Вчитель. А тепер скажіть, яку страву можна приготувати з цих овочів? (Український борщ)
Давайте пограємо в гру «Їстівне – неїстівне». Тільки сьогодні ми будемо варити борщ. Я кидаю м’яча і називаю продукт. Якщо його треба покласти в борщ – ви ловите м’яча і кажете «Смачно!» якщо продукт для борщу не годиться – «Ні». Думати і відповідати треба швидко.
На харчування українців великий вплив мають народні традиції.
Борщ — це овочі й приправи. Ну й корисна для всіх страва!
15. Народна мудрість про харчування говорить:
▲ Хто не робить, той не їсть.
▲ Гадай не гадай - борщу наливай: миску з'їси - здоров'я додаси.
▲ Без їжі і віл не потягне.
▲Часник сім хвороб лікує.
▲ Млин меле водою,а чоловік живее їдою.
▲ Гречана каша-матінка наша, а хліюець житній - батько наш рідний.
▲ Чим більше жуєш, тим довше проживеш.
▲ Їж більше рибки – будуть швидкі ніжки.
16. Робота в группах «Зустрічаємо гостей». Складаємо корисне меню Практична робота.
І група – складає сніданок, ІІ група-обід; ІІІ група-вечеря.
І група СНІДАНОК ● варене яйце; ● молочна вівсяна каша; ● хліб з маслом; ● чай; ● банан.
|
ІІ група ОБІД ● суп; ● рис, відбивна або котлета; ● кисіль ● фрукти.
|
ІІІ група ВЕЧЕРЯ ● смажена риба; ● салат; ● хліб; ● тістечко; ● какао з молоком. |
Вчитель. Сядьте рівненько, руки долоньками догори. Заплющіть очі, відчуйте, як у тіло через долоньки надходить космічна ернергія, ви набираєтеся нових сил.
Опустіть руки, розплющіть очі, усміхніться, збережіть настрій і бадьорість якомога довше.
(Промовляючи очікування, діти складають яблука у кошик). 3. Прощання
Всі діти беруться за руки і промовляють: «Будьмо здорові! Бажаємо успіху! Бережіть себе!»