Календарно-тематичне планування
«Я досліджую світ. 3 клас» (всього 105 год.)
Підручник: І.В. Грущинська «Я досліджую світ» : підруч. для 3 кл. закладів загальної середньої освіти. Частина 1 / І.В. Грущинська, З.М. Хитра. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2020. — 160 с.: іл.
Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти під керівництвом О. Я. Савченко.
Освітні галузі: природнича, громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна.
І семестр (48 годин)
№ |
Дата |
Тема уроку |
Змістові лінії |
Ключові компетентності |
Очікувані результати Знаннєвий компонент : Діяльнісний компонент: Ціннісний компонент : |
Наше перше дослідження «Людина» Тиждень № 1 Людина – частина природи |
|||||
1 |
|
У чому неповторність людини?
|
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -уміння вчитися впродовж життя |
має уявлення про унікальність (неповторність) кожної людини; досліджує зміни, що відбуваються з тілом людини, і своїм тілом; розрізняє фізичний та розумовий розвиток людини; вимірює з допомогою дорослих свої зріст та масу; порівнює відбитки пальців; описує свій ріст і розвиток; формулює висновок, що життя кожної людини становить велику цінність; |
2 |
|
Що об’єднує людей зі світом живої природи? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -культурна компетентність |
має уявлення про людину як частину живої природи; визначає ознаки, що є спільними з іншими живими істотами; характеризує умови, які необхідні людині для життя; встановлює позитивні й негативні впливи природних чинників на життя людини; |
3 |
|
У чому полягають відмінності між людиною і тваринами? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -культурна компетентність |
має уявлення про властивості, що притаманні лише людині; розпізнає спільні та відмінні ознаки між людиною та тваринами; порівнює спільноти тварин та людей; описує різні способи поведінки живих істот; характеризує здібності та вміння, що притаманні лише людині; визначає умови, які необхідні для гармонійного розвитку людини; формулює висновок про відмінності між людиною і тваринами; |
Тиждень № 2 Потреби людини |
|||||
4 |
|
Від чого залежить твоє здоров’я?
|
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -культурна компетентність |
має уявлення про чинники здоров'я, здоровий спосіб життя; пояснює вплив основних природних та соціальних чинників на здоров’я; називає правила здорового способу життя; уміє спостерігати за показниками свого здоров’я та розвитку; дотримується правил здорового способу життя; |
5 |
|
Що тобі необхідно для життя? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-культурна компетентність; -громадські та соціальні компетентності; -спілкування державною мовою;
|
має уявлення про потреби людини; називає приклади матеріальних та духовних потреб людини; пояснює особливості поведінки людини пов’язані з її духовними потребами; висловлює оцінні судження щодо своїх потреб та потреб інших людей; співпрацює в групах для досягнення спільних цілей; дотримується встановлених правил поведінки серед людей; |
6 |
|
Чому людина має працювати? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність;
|
має уявлення про різні види діяльності людини, працю та професії людей; називає приклади різних типів професій «людина-людина», «людина-техніка», «людина-природа», «людина-мистецтво»; порівнює фізичну та розумову працю людини; пояснює особливості творчої праці людини; висловлює оцінні судження щодо своїх здібностей до певного виду праці; формулює висновок про те, що праця є правом і обов’язком кожної людини; |
Тиждень № 3 Прагнення людини |
|||||
7 |
|
Для чого потрібне вміння вчитися? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -культурна компетентність |
має уявлення про уміння вчитися; визначає чинники успішності навчання (бажання, організованість, здібності, наполегливість); встановлює зв'язок між умінням вчитися та досягненням людиною успіху в житті; дотримується порад для успішного навчання; володіє прийомами планування робочого часу, тренування уваги, зосередженості, пам’яті; |
8 |
|
Які риси характеру допомагають досягати успіху? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук |
має уявлення про характер людини; розпізнає позитивні та негативні риси характеру; описує риси свого характеру, власні захоплення, те що відрізняє особу від інших; визначає вплив характеру на поведінку людини; формулює висновок про вплив характеру на здоров’я людини; |
9 |
|
Як розвивати свої творчі здібності? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук |
має уявлення про творчість, творчі здібності людини; називає приклади різних типів творчих здібностей; визначає чинники розвитку творчої уяви людини; досліджує свої творчі здібності; дотримується рекомендацій для розвитку своїх творчих здібностей; |
Тиждень № 4 Правила співжиття |
|||||
10 |
|
Навіщо потрібно вміти спілкуватися? |
« Людина» « Людина серед людей» |
-спілкування державною мовою; -громадська та соціальна компетентність; -компетентності у галузі природничих наук |
має уявлення про вміння спілкуватися, жестову мову, ввічливі слова; визначає чинники успішності спілкування між людьми; доречно вживає ввічливі слова у різних ситуаціях; висловлює оцінні судження щодо різних видів спілкування; не порушує права інших дітей, виявляє і засуджує вчинки, які ображають або принижують інших; дотримується правил культурного спілкування; |
11 |
|
Як можна вирішувати конфлікти? |
|
-компетентності у галузі природничих наук; -математична компетентність; |
має уявлення про конфлікти та способи їхнього вирішення; визначає причини виникнення конфліктів; називає приклади ввічливих слів; досліджує свої вміння запобігати конфліктам; порівнює доброзичливе та агресивне спілкування; уміє запобігати конфліктам; дотримується правил культурного спілкування; |
12 |
|
Застосовуємо знання щодня |
|
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук-компетентності у галузі природничих наук -уміння вчитися впродовж життя; -спілкування державною мовою |
діагностує та оцінює результати навчальних досягнень свого першого дослідження «Людина»; |
Наше друге дослідження «Люди і нежива природа» Тиждень № 5 Природа — частина навколишнього світу |
|||||
13 |
|
Чому природа — це невіддільна частина навколишнього світу? |
« Людина і природа»
|
-компетентності у галузі природничих наук; -математична компетентність; -екологічна компетентність; -спілкування державною мовою;
|
Має уявлення про природу. Як невіддільну частину навколишнього світу; розрізняє поняття «природа», «навколишній світ» і «довкілля»; усвідомлює значення природи для життя людини; встановлює, коли діяльність людей приносить користь людини, а коли – шкоду; висловлює оціночне судження про незмінність і об’єктивність дії законів природи; |
14 |
|
Що називають тілами (об’єктами), а що — явищами природи? |
« Людина і природа»
|
-компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність; -спілкування державною мовою;
|
називає об’єкти неживої й живої природи; розрізняє поняття: «об’єкт» і «тіло» неживої й живої природи та предмет, зроблений руками людини; встановлює належність тіл (об’єктів) до неживої й живої природи; пояснює належність тіл до природних й неприродних – штучних, рукотворних предметів; має уявлення про речовини, природні явища; визначає належність природних явищ до неживої й живої природи; наводить власні приклади тіл (об’єктів), предметів і природних явищ; |
15 |
|
Яке обладнання допомагає досліджувати природу? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою;
-компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність |
називає методи пізнання природи; характеризує різноманітність живої і неживої природи; визначає роль допитливості у процесі дослідження природи і навколишнього світу; розуміє роль природи в житті людини усвідомлює необхідність дослідження природи і роль органів чуття в процесі дослідження природи; уміє спостерігати за об’єктами неживої й живої природи; пояснює значення дослідів і вимірювань у процесі пізнання природи; володіє первинними навичками дослідження природи; |
Тиждень № 6 Сонце — джерело життя на Землі |
|||||
16 |
|
Як Сонце здійснює вплив на Землю? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
Має уявлення про зорю – Сонце та інші тіла Сонячної системи; пояснює роль Сонця як джерела життя і енергії на Землі;розпізнає добовий і річних рухи Землі; розуміє поняття про основні сторони горизонту (світу); уміє визначати сторони горизонту за допомогою Сонця; досліджує значення Сонця в настанні пір року на Землі; |
17 |
|
Які явища в неживій природі залежать від Сонця? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
називає Сонце основним природним джерелом світла і тепла на Землі; має уявлення про вплив Сонця на всі природні явища на Землі; встановлює визначальну роль Сонця у формуванні погоди і природи; розуміє залежність показників погоди: температури, хмарності, опадів, вітру від розташування Сонця; пояснює, чому природні умови на Землі не скрізь однакові; |
18 |
|
Як Сонце впливає на живу природу? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність |
має уявлення про вплив Сонця на живу природу; розуміє роль Сонця як найважливішої умови, необхідної для нормального росту й розвитку всіх живих істот; уміє досліджувати експериментальним шляхом вплив світла й тепла на розвиток росли; пояснює вплив сонячних світла й тепла на річну й добову активність тварин; висловлює оцінні судження щодо сезонних змін в житті природи; |
Дізнаємося більше про водну оболонку Тиждень № 7 Планета «Вода» |
|||||
19 |
|
Чому вода — найзагадковіша речовина на Землі? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук. |
називає, де міститься вода на Землі; має уявлення про воду як найпоширенішу речовину на нашій планеті й воду – (універсальний) розчинник; розпізнає три (агрегатні) стани води; досліджує переходи води із рідкого в твердий і пароподібний стани; встановлює умови, за яких вода переходить з одного стану в інший; досліджує стани води й розчинність речовин у воді експериментальним шляхом; висловлення критичного судження щодо загадковості властивостей води; |
20 |
|
Де на Землі міститься солона та прісна вода? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність |
має уявлення про воду як газово-сольовий розчин і її гіркувато-солоний смак; розрізняє прісну й солону воду; встановлює, де на Землі міститься прісна вода; розуміє цінність прісної води; містяться солона й прісні води; називає, які води належать до поверхневих, підземних, льодовикових; розповідає, як утворюються опади; |
21 |
|
Чому відбувається колообіг води в природі? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність |
має уявлення про те, що до складу живих організмів входить вода; пояснює, чому воду вважають найпоширенішою речовиною на Землі; доводить, що вода знаходиться в невпинному русі; описує колообіг води в природі як безперервний замкнутий процес переміщення води на земній кулі; |
Тиждень № 8 Значення води |
|||||
22 |
|
Яке значення має вода для природи?
|
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
має уявлення про водну оболонку Землі й Світовий океан та його вплив на всі природні процеси на нашій планеті; називає чотири океани і окремі моря та моря, що омивають береги України; визнає, що більшість організмів на Землі – водні; розуміє цінність води для природи; висловлює оцінне судження про значення води для неживої й живої природи нашої планети. |
23 |
|
Яке значення має вода для життя людей?
|
« Людина і природа» |
-компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя; -підприємливість та фінансова грамотність. |
має уявлення про використання води людьми в побуті та для виробництва; встановлює, які водойми є в Україні й у своєму рідному краї; називає шляхи надходження води в оселі людей в місті і селі; показує на карті моря, річки й інші водойми України; визначає способи економного використання води; |
24 |
|
Як люди використовують енергію води на суходолі та в морі? |
« Людина і природа» |
-компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність; -спілкування державною мовою;
|
має поняття про енергію її використання і значення в житті людей; розповідає про отримання енергії, завдяки роботі рухомої води в давнину і в наш час, пояснює, що таке ГЕС, походження слів «енергія» і «гідроенергія»; розуміє, що рухома вода Світового океану містить невичерпний запас енергії; |
Тиждень № 9 Охорона води |
|||||
25 |
|
Як відбувається забруднення води? |
« Людина і природа»
|
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
розуміє, що вода – це безцінне природне багатство Землі; встановлює найголовніші джерела забруднення води і водойм на землі; має уявлення, яку загрозу несе людство забруднення вод, зокрема питної; описує джерела забруднення води: шкідливі й отруйні речовини, нафта, промислові відходи, стічні води, добрива й інші хімікати, сміття, що потрапляють у водойми і становлять небезпеку; пояснює, яку загрозу для «здоров’я» планети несе подальше забруднення води; |
26 |
|
Як потрібно охороняти воду від забруднення? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
розповідає про шкоду, яку завдає забруднення води природі й людям; має уявлення про самоочищення – здатність водойм самостійно відновлювати чистоту води; аналізує, де відбуваються даремні витрати води в побуті; визначає шляхи припинення даремних витрат води і її забруднення; |
27 |
|
Застосовуємо знання щодня |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність |
оцінює результати навчальних досягнень про водну оболонку Землі |
Дізнаємося більше про «ОДЯГ» ЗЕМЛІ — ПОВІТРЯ Тиждень 10. Властивості та склад повітря
|
|||||
28 |
|
Які властивості має повітря? |
« Людина і природа» |
-компетентності у галузі природничих наук; -екологічна компетентність; -спілкування державною мовою;
|
має уявлення про повітря і повітряну оболонку Землі; досліджує властивості повітря експериментальним шляхом; володіє навичками постановки дослідів; пояснює результати дослідів; застосовує знання про властивості повітря в повсякденному житті; |
29 |
|
Як властивості та склад повітря впливають на природу Землі? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
продовжує досліджувати властивості повітря експериментальним шляхом; пояснює, як властивості повітря впливають на природу Землі; описує, як властивість повітря погано проводити тепло допомагає рослинам і тваринам переживати зниження температури; розуміє, що повітря – це суміш газів; знає склад повітря, пояснює значення повітря для процесу; дихання; визначає роль зелених рослин як постачальників кисню в повітря; |
30 |
|
Як вітер впливає на природу Землі? |
« Людина і природа» |
спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя
|
встановлює причину виникнення вітру, його напрямок і силу; пояснює роль вітру в розподілі температури й опадів на Землі; розповідає про значення вітру в запиленні й поширенні рослин, здатності тварин до польоту; описує винайдення і різноманітність літальних апаратів; усвідомлює, що завдяки атмосфері Землі, в якій є кисень, існує життя |
Тиждень № 11 Вітер і погода |
|||||
31 |
|
Які зміни приносить вітер у довкілля? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
має уявлення, як від напрямку вітру залежить погода; розповідає, які зміни погоди приносять північний, південний, східний і західний вітри; досліджує, якими бувають показники сили і швидкості вітру; |
32 |
|
Як люди «товаришують» із вітром? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -культурна компетентність
|
має уявлення про використання сили вітру в давнину і у наш час; розуміє, що енергія вітру є невичерпною й відновлюваною; пояснює, що таке ВЕС – вітрові електростанції та їхнє застосування; розповідає про види спорту й розваги, пов’язані з вітром; |
33 |
|
Які прилади допомагають досліджувати погоду? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; - екологічна компетентність
|
пояснює зміст поняття «погода», показники погоди; розкриває взаємозв’язок між положенням Сонця і погодою; уміє користуватися термометром, визначати бали хмарності, характер опадів, встановлювати напрямок вітру, вимірювати глибину снігового покриву; |
Тиждень № 12 Охорона повітря |
|||||
34 |
|
Як забруднення повітря впливає на здоров’я? |
« Людина і природа»
|
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук;
|
визнає, що повітряну оболонку потрібно оберігати від забруднення; називає основні джерела забруднення повітря у своєму краї; досліджує стан забруднення повітря в своєму найближчому довкіллі; встановлює, що належить до забруднювачів повітря в своєму місті чи селі; усвідомлює, що без повітряної оболонки – атмосфери, не можуть існувати живі істоти, їм необхідне чисте повітря; |
35 |
|
Як охороняти повітря від забруднення? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
висловлює міркування щодо важливості чистого повітря для збереження здоров’я; має уявлення про застосування новітніх природозберігальних технологій і фільтрів-уловлювачів для уникнення забруднень повітря; знає про відповідальність органів державної влади за дотриманням законів охорони природи; висловлює переконання, що спалювання сміття, трави, листя бур’янів шкодить природі й людям; усвідомлює, що рослини виділяють і атмосферу кисень, сприяють її очищенню; |
36 |
|
Застосовуємо знання щодня |
« Людина і природа» |
компетентності у галузі природничих наук; -громадянська та соціальна компетентність; -культурна компетентність |
оцінює результати навчальних досягнень про повітряну оболонку Землі |
Дізнаємося більше про ТВЕРДУ ОБОЛОНКУ ЗЕМЛІ Тиждень 13. Гірські породи та корисні копалини |
|||||
37 |
|
Із чого складається тверда оболонка Землі? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
має уявлення про гірські породи як природні тіла, що вкривають поверхню землі й знаходяться у її глибинах; називає приклади гірських порід і мінералів; уміє розрізняти найпоширеніші гірські породи й мінерали; встановлює, що гірська порода граніт складається із трьох мінералів; розуміє зміст вислову «зовнішня тверда оболонка Землі»; |
38 |
|
Що таке корисні копалини і як ти можеш їх досліджувати? (урок 1)
|
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
має уявлення, що корисні копалини - це гірські породи і мінерали, що їх використовують люди для своїх потреб; розпізнає найпоширеніші корисні копалини, з якими стикається в щоденному житті;
розуміє зміст слів: геолог, геологічна розвідка, родовище, відкритий кар’єр, бурова установка; пояснює, що спосіб видобування корисних копалин залежить від стану, в якому вони перебувають; досліджує властивості корисних копалин за такими показниками: стан, колір, блиск, твердість, щільність, сипкість, розчинність у воді тощо; висловлює критичне судження щодо використання корисних копалин у майбутньому; |
39 |
|
Що таке корисні копалини і як ти можеш їх досліджувати? (урок 2)
|
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
|
40 |
|
Де в побуті застосовують корисні копалини? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
Тиждень 14. Застосування корисних копалин
має уявлення про поділ корисних копалин на групи в залежності від їхнього застосування; називає паливні (горючі), рудні (металічні) й нерудні (неметалічні) корисні копалини; розкриває їхнє значення в житті людини; досліджує, з яких корисних копалин виготовлені предмети, що використовуються в побуті; |
41 |
|
Чи можуть вичерпатися запаси корисних копалин? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
має уявлення про корисні копалини як будівельні матеріали, мінеральну сировину й джерела енергії; розуміє, що для виготовлення цегли, скла, бетону чи посуду, використовують пісок і глину; знає, що метали виплавляють із руд; встановлює, значення солей як мінералів, необхідних для приготування їжі для людей і мінеральних добрив для рослин; дотримується думки про вичерпність і не відновлюваність запасів корисних копалин на Землі і в Україні; доводить, що енергія Сонця води й вітру належать до відновлюваних невичерпних природних ресурсів; висловлює критичне судження щодо можливості відновити або створити нові поклади корисних копалин в наш час; |
42 |
|
Чому корисні копалини потрібно використовувати ощадливо? |
« Людина і природа»
|
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
розпізнає умовні позначення корисних копалин на карті України; має уявлення, на які корисні копалини багата Україна; називає великі промислові видобувні і переробні центри нашої країни; пояснює, як впливає на стан природи видобування корисних копалин; досліджує, які існують способи ощадливого використання природних копалин; |
Тиждень № 15 Ґрунт — особлива прикмета планети Земля |
|||||
43 |
|
Чим ґрунт відрізняється від гірської породи? |
« Людина і природа»
|
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
встановлює відмінність між поняттями: ґрунт, земля і гірська порода; має уявлення про походження ґрунту із гірських порід; пояснює зміст понять: «ґрунт», «родючість», «перегній - гумус»; розуміє, що поживними речовинами в ґрунті називають мінеральні солі, необхідні для живлення рослин; доводить, що ґрунт має ознаки й неживої, й живої природи, адже до його складу входять гірські породи й різноманітні живі організми; усвідомлює, що чорноземи є природним багатством України; |
44 |
|
Як дослідити склад ґрунту й визначити умови, необхідні для рослин? (урок № 1) |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
досліджує склад і властивості ґрунту експериментальним шляхом; доводить, що в ґрунті містяться повітря, вода, пісок, глина й перегній; має уявлення про чинники ґрунту, що забезпечують умови, необхідні для росту і розвитку рослин; |
45 |
|
Як дослідити склад ґрунту й визначити умови, необхідні для рослин? (урок № 2) |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
досліджує склад і властивості ґрунту експериментальним шляхом; доводить, що в ґрунті містяться повітря, вода, пісок, глина й перегній; має уявлення про чинники ґрунту, що забезпечують умови, необхідні для росту і розвитку рослин; |
Тиждень № 16 Родючий ґрунт — запорука врожаю |
|||||
46 |
|
Яке значення має ґрунт для природи й життя людей? |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
усвідомлює значення ґрунту для отримання врожаїв культурних рослин; доводить, що ґрунт — безцінне природне багатство Землі; розкриває думку про взаємопов’язаність між ґрунтом та іншими чинниками природи: повітрям, водою, рослинами, тваринами й людьми на Землі |
47 |
|
Як підтримувати та поліпшувати родючість ґрунту |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
описує, яку роль посідає ґрунт в історії людського суспільства; називає умови, за яких ґрунт може відновлювати та підвищувати свою родючість; усвідомлює думку про те, що ґрунт утворюється тисячоліттями, а втрачає родючість за декілька років; розуміє, що люди повинні дбати про охорону ґрунту, виявляючи до нього шанобливе ставлення; уміє пояснити зміст мудрих народних висловлень про родючу землю – ґрунт; |
48 |
|
Застосовуємо знання щодня |
« Людина і природа» |
-спілкування державною мовою; -компетентності у галузі природничих наук; -навчання впродовж життя |
оцінює результати навчальних досягнень про тверду оболонку Землі |
1