Методична розробка уроку української (офіційної) мови
Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи за темою «Числівник як частина мови»
Автор: Юзленко Тетяна Василівна
Посада: учитель офіційної (української) мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії МОЗ «Дубоссарська гімназія № 1»
Пояснювальна записка до уроку
Урок розроблено згідно з програмою для 6 класів загальноосвітніх шкіл. Автор-укладач програми Бурдужа О. Г.
Заняття має на меті організувати роботу учнів щодо узагальнення знань та способів діяльності при систематизації та узагальненні теми «Числівник як частина мови»; сприяти розвитку суспільних навичок та комунікативних якостей; забезпечити свободу вибору, можливість працювати у групах, парах та індивідуально. Зокрема, вдосконалити вміння визначати морфологічні та граматичні ознаки числівника, з’ясувати синтаксичну функцію та розглянути правопис відмінкових закінчень числівників.
Для реалізації поставлених цілей використовуються прийоми та методи технологій проблемно-діалогічного навчання та технології критичного мислення: прищеплення інтересу до теми, актуалізація наявних знань, залучення до активної роботи. На стадії осмислення шестикласники самостійно систематизують вивчені раніше відомості про числівник, відмінкові закінчення числівників. На етапі рефлексії в учнів відбувається формування власного ставлення до матеріалу, що вивчається.
Тема: Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи за темою «Числівник як частина мови»
Мета: 1. Навчальна. Систематизувати та узагальнити відомості з морфології, отримані учнями протягом третьої чверті, удосконалити вміння визначати частини мови, зокрема, систематизувати та узагальнити відомості, отримані під час вивчення числівника, його морфологічні ознаки та синтаксичну функцію; закріпити правопис відмінкових закінчень числівників, збагатити словниковий запас учнів.
2. Розвиваюча. Розвивати культуру усного і писемного мовлення, навички виразного читання, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності.
3. Виховна. Виховувати почуття прекрасного, вміння захоплюватися красою природи рідного краю, шанобливого ставлення до жінок та дівчат.
Тип уроку: узагальнення та систематизація набутих знань
Вид уроку: урок – виконання різноманітних вправ.
Методи навчання: бесіда, слово вчителя, робота за підручником, спостереження та аналіз мовних явищ.
Технології навчання: інноваційні, ігрові технології, технологія особистісно-орієнтовного навчання, технологія проблемного навчання, технологія диференційованого навчання.
Обладнання: план-конспект, підручник
Література: Українська мова. О.О. Фрощук, К., 2004; Практичний довідник з укр. мови. І.П. Ющук, К.; 1998
Хід та план уроку:
Продзвенів уже дзвінок –
Всіх покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо –
Працювати починаймо.
Відгадування загадок.
Іменник
Всі на світі добре знають,
Що предмет я позначаю.
Хто чи Що ви запитайте
І про мене все дізнайтесь.
Я істота й неістота: парта,
зайчик, дошка, котик.
Маю рід, число, відмінок
І чотири аж відміни.
Прикметник
Ознаку чи прикмету в слові
він вказує тобі:
весняні котики вербові,
фіалки ніжні, голубі.
Займенник
Щоб не повторювать іменник,
час згадати про…
Дієслово
Воно, повір, ані хвилини,
без дії в світі не живе:
працює, вчить, співає, лине,
читає, грається, пливе.
Я, відомо, дуже знатний,
кількість можу позначати,
І порядок при лічбі
Покажу мерщій тобі.
(числівник)
Чи здогадалися ви про що ми поговоримо на уроці?
Як ви думаєте, що ми будемо робити на сьогоднішньому заняті?
(учні висловлюють свої передбачення)
Отже сьогодні на уроці ми з вами повторимо вивчене про числівник, зокрема, відомості про його морфологічні та граматичні ознаки, з’ясуємо синтаксичну функцію та розглянемо правопис відмінкових закінчень числівників. Також на сьогоднішньому уроці ми звернемося до найпрекраснішої теми та поговоримо про жінок та дівчат. Адже наближається 8 Березня!
Тихо і ніжно підходить до нас зараз весна. Вона теплим пухнастим клубочком пробирається в душу. І ми посміхаємося, розправляємося, шуткуємо. Як старий сніг щезає, тане в людському теплі наш віковічний страх до життя. Жінки першими відчувають весну і першими розцвітають, як ніжні сміливі білі квіточки – підсніжники. Жінки – як маленька галявинка весни та тепла. Хто встоїть проти них?
Вправа 1. Випишіть в колонку спочатку всі іменники, потім, прикметники, займенники та дієслова. Проводиться у формі гри. Діти беруть по одному папірцеві із словом і наклеюють у відповідну колонку.
Учень, знати, сливовий, ніжний, листок, кидати, іскра, ніжний, квітневий, сказати.
Підкресліть другу букву у кожному слові.
Відповідь:
Іменник учень листок іскра |
Прикметник сливовий ніжний квітневий |
Дієслово знати кидати сказати
|
Числівник
Вправа 2. Робота з сигнальними картками.
Розподілити словосполучення, що містять: 1) простий числівник; 2) складний; 3) складений.
Шість собак, дванадцять підприємств, двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім бригад, шістдесят стільців, п’ятдесят два хутори, одна гребля, сімнадцять білок, сімдесят один гриб, двадцять граків, дві казки.
Вправа 3. І. Випишіть підряд у колонку словосполучення в такій послідовності: 1) з власне кількісними числівниками; 2) із збірними; 3) з дробовими; 4) з неозначено-кількісними; 5) з порядковими.
Кільканадцять столів, п’ятеро кроленят, шістдесят об’єктів, другий удар, кількасот кроків, шістдесят метрів, дві третіх скирти, двоє коней, півтора рубля, десята книжка, п’ять озер, кілька зим, шостий рік.
ІІ. В іменниках підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте фразеологізм, що означає «дуже мало часу».
Вправа 4. Поміняйте слова так, щоб утворилися прислів’я. Запишіть. Знайдіть числівники. Вкажіть їх розряд.
Знати, як свої п’ять1 пальців.
Одна ластівка весни не робить4.
До першого2 грому земля не розмерзається.
Які ще прислів’я та приказки з числівниками вам відомі?
Вправа 5. Прочитати словосполучення, поєднавши правильно числівники з іменниками.
2 (дівчина), 15 (гриб), 8 (олівець), 57 (цукерка), 4 (океан), 33 (казка).
Вправа 6. Провідміняйте числівники 67, 46 за відмінками.
Вправа 7. Прочитайте. Вставте пропущені букви, зніміть скісну риску. Визначте числівники. Вказати їх відмінок.
Надія Євгенівна Делімарс..ка – принд..стровс..ка письме(н/нн)иця. Народилася 15 травня 1960 року. З 1992 по 1995 роки працювала у редакції Республіканс..кого радіо.
З 2009 року очолює ві(д/дд)іл засобів масової інформації.
Вправа 8. Прослухати загадки. Відгадати їх. Знайти числівники й визначити, в яких відмінках вони вжиті.
Є чотири ноги, а не ходять і три.
Сам завжди стоїть, а всім сидіти велить (стілець).
Пі 2 л; мі 100; смор 1 на; під 3 мати; 100 янка; г 1 а; ві 3 на; ак 3 са.
(підвал, місто, смородина, підтримати, стоянка, година, вітрина, актриса)
Вправа 10. Кросворд.
|
2 |
||||||||||
б |
|||||||||||
|
5 |
1 |
в |
е |
с |
н |
а |
|
|||
п |
|
р |
|
||||||||
3 |
т |
р |
а |
в |
е |
н |
ь |
|
|||
|
о |
|
з |
|
|||||||
л |
е |
||||||||||
6 |
п |
і |
д |
с |
н |
і |
ж |
н |
и |
к |
|
|
с |
|
ь |
||||||||
о |
|
||||||||||
4 |
к |
в |
і |
т |
е |
н |
ь |
|
|||
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадали, хто вона,
Ця красуня чарівна?
(Весна)
У лісі пролісок проснувся.
Все прокидається від сну,
Стрічає дівчину-Весну.
(Березень)
Із лепекою заходить.
У весни - останній він,
Далі - літа чути дзвін!
(Травень)
Зеленіють верби коси...
...і зайчик сонячний сміється,
Бо теплий дощик з неба ллється.
(Квітень)
5. Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку
(Пролісок)
6. Він маленький, він біленький
Має ніженьку тоненьку.
З ним легенько вітер грає
Все гойдає, колихає,
Сповіщає рідний край: —
Гей. Весна прийшла! Стрічай!
(Підсніжник)
Перекладіть текст українською мовою.
Наступила весна. Небо стало чистым и прозрачным. Нежные лучи солнца радуют всё живое. От тепла пробудилось всё вокруг. На деревьях набухли почки. На лесных полянах цветут подснежники, пролески фиалки. В садах слышны соловьиные трели.
Словник:
Наступила – надійшла
Прозрачный – прозорий
Лучи – проміння
Вокруг – навколо
Почки – бруньки
Поляны – галявини
Трели – трелі
Учні отримують частинки паперових сердець, на яких написано половина прислів’я, що містить числівник. Один учень зачитує свою частинку, решта – мають вгадати кінцівку. Виходять до дошки та поєднують паперові частинки, пояснюючи значення прислів’я та обіцяючи ніколи не розбивати материнських та дівочих сердець.
Телеграма. Коротко написати найважливіше, що усвідомив з уроку з побажаннями сусіду по парті і відправити (обмінятися).
Ось і пролунав дзвінок —
Закінчився наш урок,
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.
Всі ви, діти — молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.