Урок "Трикутники та його елементи. Види трикутників."

Про матеріал
Урок з використанням проектної технології, де учні демонструють знання отримані в молодших класах, вміння знаходити зв`язок геометрії з їншими предметами (географія, астрономія, музика, та інш)
Перегляд файлу

Тема: Трикутник та його елементи. Види трикутників.

 

Мета уроку:

освітня: поглибити та систематизувати знання про трикутники: означення трикутника та його елементів, види трикутників за кутами та сторонами;

сформувати організаційну, соціально - особистісну, інформаційну, проектно-технологічну  компетентностей; показати зв’язок математики із повсякденним життям, між предметний зв’язок;

розвивальна: сприяти розвитку самоосвітньої діяльності учнів; інтересу до проектної діяльності; розвитку предметної та життєвої компетентностей;

виховна: виховувати культуру спілкування, культуру усного мовлення, любов до предмету.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Технологія проведення уроку: проектна (захист проектів).

Обладнання: демонстрація презентацій, малюнків, 4 набори трикутників для визначення виду, 4 набори трикутників для аплікацій, бланк відповідей.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.( 1хв)

Вчитель: Добрий день, діти. Рада вас бачити.

Чи ви хочете дізнатись

Що сьогодні має статись?

Тож, сідаємо рівненько –

Попрацюємо  гарненько!

ІІ Мотиваційний момент навчальної діяльності. (2 хв)

Епіграфом до нашого уроку я взяла слова італійського монаха, філософа, поета Джордано Бруно: «Трикутник є найперша фігура, яка не може розкластися в інший вид більш простих фігур і тому є першим фундаментом будь-якої речі, що має межу і фігуру.» (Історична довідка: Італієць, який жив у 16 столітті. Його судили та спалили не як вченого-мислителя, а як біглого монаха, єретика і свідомого противника Церкви.)

ІІІ. Актуалізація знань. Теоретична розминка. ( 5  хв)

Тема нашого уроку пов’язана з трикутником, тому це ключове слово допоможе нам повторите теоретичний матеріал при розгадуванні кросворду.

 

 

Т

О

Ч

К

А

 

 

П

Р

Я

М

А

 

 

 

 

В

Е

Р

Ш

И

Н

А

 

Б

І

С

Е

К

Т

Р

И

С

А

 

 

К

У

Т

 

 

В

Е

Р

Т

И

К

А

Л

Ь

Н

І

 

С

І

Ч

Н

А

 

П

Е

Р

П

Е

Н

Д

И

К

У

Л

Я

Р

В

І

Д

Р

І

З

О

К

 

 

Питання до кросворду:

1. Найпростіша геометрична фігура. (Точка)

2. Одна з основних геометричних фігур. (Пряма)

3. Частина кута - точка, з якої два промені або відрізки починаються. (Вершина)

4. Промінь, який ділить кут навпіл. (Бісектриса)

5. Геометрична фігура, утворена двома променями, які виходять з однієї точки. (Кут)

6. Два кути, які  утворені при перетині двох прямих і рівні між собою. (Вертикальні)

7. Пряма, яка перетинає дві паралельні прямі. (Січна)

8.Частина перпендикулярної прямої, відстань. (Перпендикуляр)

9. Частина прямої, що складається з усіх точок цієї прямої, котрі лежать між двома даними точками, які називаються кінцями цієї фігури. (Відрізок)

ІV.Формулювання теми та мети уроку. (2 хв)

Вчитель. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Трикутник та його елементи. Види трикутників» З менших класів ви маєте деякі уявлення про трикутники, їх види. Сьогодні ми систематизуємо відомий вам матеріал, доповнимо новими відомостями. Це незвичайний урок, бо навчальний матеріал буду пояснювати не я, а учні класу, які об’єдналися в 4  групи.

Мета уроку: поглибити та систематизувати знання про трикутники: означення трикутника та його елементів, види трикутників за кутами та сторонами; сформувати організаційну, соціально - особистісну, інформаційну, проектно-технологічну  компетентностей; показати зв’язок математики із повсякденним життям, між предметний зв’язок; сприяти розвитку самоосвітньої діяльності учнів; інтересу до проектної діяльності; розвитку предметної та життєвої компетентностей.

Працювати ми з вами будемо з бланками відповідей, підпишіть їх. Оцінку ви дізнаєтесь на наступному уроці.

V. Засвоєння нових знань. ( 30 хв)

Вчитель. Слово надається нашим Експертам. Вони нам визначать трикутник і назвуть його основні елементи.

Учень 1. Трикутник - це проста замкнена ламана, яка складається з трьох ланок. (Показує на рисунку)

Учень 2. Трикутник – це геометрична фігура, що складається із трьох точок, які не лежать на одній прямій, і відрізків, які з'єднують ці точки. (Показує на рисунку)

Учень 3. Точки називають вершинами трикутника, а відрізки – його сторонами. (Показує на рисунку). Сторони трикутника утворюють у його вершинах три кути. Іншими словами, трикутник — це многокутник, у якого є рівно три кути. (Показує на рисунку).

Учень 4. Трикутник

Ось фігура не проста 
Три сторони і три кута.
Це трикутник, що за диво!
Перетвориться сміливо:

То дитяча пірамідка,
То ялинка новорічна,
Дах на домі, гір вершина,
В кораблі він як вітрило. (Показує малюнки на 2 частину)

Учень 5. Трикутник позначається так: Δ АВС; АВ, ВС АС – сторони, точки А, В, С – вершини, кути А, В, С – кути трикутника.

Вчитель. Дякую. Завдання 1. Намалюйте трикутник, позначте буквами і запишіть його елементи. (Учні виконують самостійно малюнок у бланку).

А зараз надається слово Дослідникам.

 Учениця: Це найпростіший многокутник,

                 І зветься він – трикутник.

                 Серед многокутників їх багато.

Учень: А як же нам їх розпізнати?

 Учениця: Треба їх класифікувати.

Учень: Класифікація – розподіл предметів за спільними ознаками з утворенням певної системи – класів.(таблиця класифікації трикутників за кутами і сторонами, роздаються учням).

За кутами                               

                 

 

 

Гострокутний                            Тупокутний                               Прямокутний

За сторонами

 

 

 

 

Рівносторонній          Рівнобедрений                 Різносторонній  

Учень 1. Трикутник у якого всі кути гострі є гострокутним.

Учень 2. Трикутник у якого один з кутів тупий є тупокутним.

Учень 3. Трикутник у якого один з кутів прямий є прямокутним.

Учень 1. Трикутник у якого всі сторони мають різну довжину є різностороннім.

Учень 2. Трикутник у якого всі сторони рівні називається рівностороннім.

Учень 3. Трикутник у якого дві сторони рівні називається рівнобедреним. Рівні сторони це бічні сторони, а третя сторона – основа.

Фізхвилинка

Раз-два!
Потягнулись,
І прогнутись,
Розігнутись.
Ваші м'язи всі проснуться,
Ваші губи посміхнуться.

Вчитель. Дякую. Завдання 2. За допомогою лінійки і транспортира визначте вид трикутників, які у вас на столі у файлі. Цю роботу ви виконуєте спільно в групі.  (Учні обговорюють і підписують трикутники).

А зараз надається слово Знавцям.

Учень. Нам потрібно було з’ясувати:

Де зустрічається слово «трикутник» крім геометрії?

Які трикутники бувають крім тих, про які ми вже знаємо?

(перегляд презентації).

Вчитель. Завдання 3. А зараз ви виступите у ролі художників. На столі у вас є файл з різнокольоровими трикутниками. Вам необхідно створити аплікацію. Може тварину чи птаха, може людину чи дім, машину, корабель. Нехай ваша фантазія несе вас на трикутних хвилях. (Учні роблять аплікацію. У якості допомоги надаються картинки).

Слово групі Ліриків.

Хто король?

Сперечалися фігури,                                         

Аж здригалася земля!                                        

На змаганнях у три тури                                   

Вибирали короля.                                             

На цю роль претендували                                

Три династії фігур.                                           

Ой, який же галас зняли,                                  

Щоб потрапить в другий тур!                          

Перший тур – він не простий,                         

Він найголовніший.

Треба було довести,                                        

Хто з них найстаріший.                                   

Всі гуртом зійшлись на тому,                          

Що це прямокутник.                                         

Незважаючи на втому,                                      

Слово взяв трикутник.                                       

Я,. – сказав він гордовито, -

- Може й не найстарший,

Та багато родовитий,

Аж сказати страшно!

Називають за кутами

Весь мій рід могутній:

Гострокутний, тупокутний,

Навіть прямокутний.

І не варто вам панове,

Сперечатись з нами,

Нагадаю про рід знову:

Я за сторонами

Рівнобедрений трикутник і рівносторонній.

Так скажіть же, добрі люди,

Чи ми не достойні?

Як закінчились змагання

Не почули через гам.

Хто отримав там визнання,

Це судити  тільки вам.

Вчитель. Дякую за ваш яскравий виступ. Тепер ми підведемо підсумки уроку в вигляді тесту. (В googl класі  або у кожного з дітей на столі.)

VІ. Підведення  підсумків уроку (3хв)

Тести

1. Трикутник це…

А) Ламана, яка складається з 3-х ланок.

Б)  Фігура, яка складається з 3- х будь яких відрізків.

В)  Проста замкнена ламана, яка складається з трьох ланок.

2.  Скільки тупих кутів буде у тупокутного трикутника?

А) 3. Б) 2. В) 1.

3.  У рівнобедреного трикутника дві рівні сторони.

А) Так. Б) Ні.

4.  Як називають рівні сторони  у рівнобедреного трикутника?

А)  Основи. Б)  Бічні. В)  Однакові.

5.  У рівностороннього трикутника всі сторони рівні. Чи рівні його кути?

А) Так. Б) Ні.

6.  Чи може трикутник бути прямокутним і рівнобедреним?

А) Ні. Б) Так. 

Відповіді. 1В, 2В, 3А, 4Б, 5А, 6Б.

Вчитель. Ви молодці ! Пропоную оцінити наш урок смайликом.

VIІ. Домашнє завдання

§ 7 читати, вивчити види трикутників, вклеїти таблиці класифікацій трикутників у зошит   (1хв)

 

 

ДОДАТКОВО

«Цікаві тести».

1.     Що грецькою мовою означає слово «математика»?   1) наука;   2) розум;   3) цариця.

2.     Який математик жив у бочці?  1) Діофант;   2) Декарт;   3) Діоген.

3.     Ці кристали мають форму куба і є в кожному домі.  1) цукор;   2) перець;   3) сіль.

4.     Який з цих математиків був переможцем Олімпійських ігор? 

1) Лобачевський;  2) Ньютон;   3) Піфагор.

5.     Математик, вчення якого використовується для нумерації стільців у кінотеатрах.1) Ейлер;   2) Архімед;   3) Декарт.

«Підказка».

Гравцям загадується слово, що означає предмет, якимось чином пов’язаний з математикою. Чим менше підказок, тим більше балів можна одержати. Відгадавши слово з однієї підказки, можна одержати 8 балів, з двох підказок – 7 балів, із трьох – 6 балів, і т.д.

1.     Існує легенда про грецького винахідника Дедала (майстра, що зробив крила Ікару) і його племінника, дуже талановитого юнака, що придумав гончарне коло, першу у світі пилку і цей предмет. За це він поплатився життям, тому що дядько через заздрощі зіштовхнув його з високого міського валу.   (8 б.)

2.     Найдавніший з цих предметів пролежав у землі 2 тисячі років. (7 б.)

3.     Під попелом Помпеї археологи знайшли багато таких предметів, виготовлених із бронзи. (6 б.)

4.     За багато сотень років конструкція цього предмета майже не змінилася.(5 б.)

5.     У Древній Греції уміння користуватися цим предметом вважалося верхом досконалості, а уміння розв’язувати з його допомогою задачі – ознакою високого становища в суспільстві й великого розуму. (4 б.)

6.     Цей предмет незамінний в архітектурі і будівництві, а також на уроці геометрії. (3 б.)

7.     Ю. Олеша, автор «Трьох товстунів», писав: «В оксамитовому ложі лежить, щільно стиснувши ноги, холодний і блискучий. У нього важка голова. Я маю намір підняти його, він зненацька розкривається і робить укол у руку». (2 б.)

8.     Про цей предмет складено загадку: «Змовилися дві ноги робити дуги і круги». (1 б.)

 

ЦИРКУЛЬ.

docx
Додано
24 січня 2021
Переглядів
814
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку