Урок "Тривога за руйнування духовних цінностей у новелі Р.Бредбері "Усмішка" - 6 клас

Про матеріал

Компетентнісно орієнтований урок у 6 класі за твором Рея Бредбкрі "Усмішка".Спрямований на розвиток громадянської та соціальної компетентностей, формування активної життєвої позиції,використання ІКТ

Перегляд файлу

Тема.  Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі  Р. Бредбері "Усмішка"

Мета: формувати предметні компетентності: виразно читати текст і визначати головну думку прочитаного, підтверджувати її прикладами, цитатами з тексту; характеризувати образ майбутнього в оповіданні «Усмішка»; висловлювати свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому;

формувати ключові компетентності:

  •               соціальну і громадянську: усвідомлювати небезпеку руйнування духовних цінностей; розуміти відповідальність за себе і долю людства в цілому; особисту відповідальність кожної людини за збереження здобутків цивілізації;
  •                   математичну: установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;
  •                   уміння вчитися впродовж життя: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення; здійснювати самооцінку результатів власної діяльності.
  •                   інформаційно-комунікаційна компетентність: впевнене застосування ІКТ для пошуку, обробки, обміну інформацією, створення на основі цієї інформації власного продукту - мультимедійних презентацій.

 Обладнання: тексти твору Р. Бредбері «Усмішка», презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок. урок вивчення нового матеріалу
Епіграф до уроку: 

 

 Майбутнє народжується з теперішнього. Воно будується нами зараз.

І кожну мить, яку ми проживаємо, ми маємо можливість творити його.

Р. Бредбері

 

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.

Вступне слово учителя. Людина живе в суспільстві і так чи інакше змінює його. І саме від людини залежить, яким буде наше майбутнє.

Про майбутнє пише і письменник-фантаст Р. Бредбері. Саме йому належать слова, які стануть епіграфом до нашого уроку. «Майбутнє народжується з теперішнього. Воно будується нами зараз. І кожну мить, яку ми проживаємо, ми маємо можливість творити його».

- У чому особливість фантастики Бредбері?  (спираючись на прочитаний твір) –(там нема нічого чарівного і незвичайного, звичайні люди, але у майбутньому, фантастичний світ дуже реалістичний…)

У цьому невеликому за обсягом творі автор порушує дуже важливі питання:

-Який світ створили навколо себе герої новели Р. Бредбері «Усмішка»?

- Носіями яких цінностей вони були?

- Чи гарантовані ми, що цей вигаданий світ, не стане світом реальності?

- Чи можливо цього уникнути?

 Відповіді на ці питання ми отримаємо на уроці.

 

 

ІІ. Вивчення нової теми

Світ бурхливо розвивається, створюються нові технології. Сучасна цивілізація несе нам як позитивні сторони, так і негативні.

І Асоціації

1.Прошу вас записати плюси і мінуси сучасної цивілізації (за варіантами).

+

-

Покращення, рух, вдосконалення, розвиток технологій, виробництва, техніки, культури, Інтернет, телебачення, справедливість, більше можливостей, телефон, компьютер, ноутбук, . Телевізор, сучасна побутова техніка, автоматизація, освіта..

Конфлікти, війни, погіршення екологічної ситуації(забруднення води, атмосфери автомобілями, заводами, вирубування лісів залежність людини від техніки, зменшення робочих місць, інтернетзалежність, ігроманія, компьютероманія, обмеженність у живому спілкуванні, бідність мовлення, маніпуляція свідомістю.. 

Звернемо увагу на недоліки цивілізації. У зв*язку з чим вони зявилися? (діяльність людини).

2 Асоціативний кущ. Слова: свято, краса,  усмішка

Свято - радість, урочистість, вихідний, родина разом, святковий стіл, солодощі, розваги, подарунки, сім*я, друзі, веселощі..….

Красаприрода, квіти, мистецтво, врода, музика, душа, весна, гармонія, усмішка, дитина, задоволення, радість, досконалість, позитивний вплив на людину, живопис

Усмішка – приємне, діти, радість, насолода, щастя, мрії, добро, друзі, щирість, тепло

3. «Припущення на основі запропонованих слів». Опишіть майбутнє, опираючись на ці асоціаціі (Коли? Де? Як святкують? Яким є майбутнє?)

(можна обговорити з сусідом)

1 варіант. Цивілізація – розвиток, духовність, свято, краса,

2 варіант : Цивілізація- руйнація, людина бездуховна, свято, краса.

 

3018 рік Місто Дивограй. На центральній вулиці міста свято. Лунають музика, пісні. На вулицях замість рекламних бігбордів репродукції картин. На площі танцюють діти.. Вони впевнені у своєму майбутньому, а тому усміхнені і веселі. Життя перетворилося на свято краси і молодості.

 

2030. Гарні будинки зі скла і металу, по вулицях снують люди. Їхнє життя одноманітне. Вони розучилися спілкуватися, тому що в кожного в руках новітній мобільний пристрій. Що вони шукають там? Може, відповідь на питання, яким буде їхнє майбутнє? Заглянув через плече – грається. У нього нема мети. Він не живе, а існує. Бо не уявляє майбутнього. Кидаються в очі графіті (скоріше, написи на парканах, які не мають художньої  цінності. Це єдині картини, які спостерігають ці люди. На місці колишніх музеїв, театрів –торгівельно-розважальні центри. Але люди не відчуваються щасливими.

 

2080 рік. Люди оговтуються від нічного бомбардування. Будинки зруйновані. Сьогодні свято, але не до нього. На святковий стіл нема грошей, бо вони витрачені на ліки. Книг нема – вони згоріли під час пожежі. На напівзруйнованій стіні кімнати висить картина, на якій Мадонна з дитиною. Це вселяє надію, що свято буде. Тільки треба закінчити цю війну.

 

Різні прогнози, різне майбутнє. Від чого залежить, яким воно буде? (від людини, її діяльності)

4. Робота з текстом

А тепер звернімося до тексту самої новели.

-Де і коли відбуваються події новели? Чи можна визначити країну, рік, пору року? ( -,  2061, але люди не впевнені, прохолодно)

     - Чому люди з натовпу не можуть визначитися з часом? (одноманітне життя, позбавлене яскравих вражень, емоцій, у пам*яті людей тільки колишні свята)

 - Що ж все-таки сталося з  цивілізацією? (війна: стіна зруйнована вибухом )

- З перших рядків новели ми дізнаємося про чергу, що зібралася на площі о " п`ятій годині ранку, коли ніде ще не світилося". Навіщо? ( щоб відзначити свято)

 - У який день тижня проходять ці свята? (вівторок)

 - Як саме вони будуть святкувати? (плюнути «сильно і влучно» в картину, а потім знищити її)

-Що спонукало людей до цього? (ненавидять все, що пов*язане з минулим)

 Це так не схоже з тими асоціяцями, які  у нас виникають зі словом свято.

 -Які це люди? Давайте проаналізуємо їхній спосіб життя, стан їхніх душ, що для них є найголовнішим у житті, тоді, можливо, ми зрозуміємо їхні вчинки і свята.

  Робота в групах

1 група :«Матеріальна культура та побут людей (одяг, житло,  їхні міста і селища)».

 (Одяг: "...Грубий домотканий одяг тих, що стояли перед ним...".

"..Люди в черзі стали знімати із себе вбогий верхній одяг і засмальцьовані капелюхи".

 "Він машинально сягнув рукою до давно обірваної кишені по неіснуючі сигарети"

Побут. "Трохи далі попереду якийсь чоловік продавав каву в щербатих філіжанках. Том бачив маленьке тепле багаття і рідину, що кипіла в іржавій каструлі. То не була справжня кава".

 "Том швидко прослизнув у маленькі двері й тихо ліг долі".

 Житло. "Ми голодні, холодні, живемо в печерах чи де там ще...".

 У глибині подвір`я, у вцілілій половині силосної вежі, спали його мати, батько, брат".

 Міста, селища. "О сьомій, коли розвидніло і почав розходитися туман, стало видно руїни будинків і постаті людей, які по двоє, по троє ішли на ринок і на свято".

 "Том обернувся і подивився туди, де за зруйнованою бомбою стіною видно було кінець черги".

 "...Міста наші - руїни, дороги геть розбито бомбами, а добра половина полів світиться вночі від радіації".

 "У гарячому повітрі плавали отруйні випари зруйнованого міста, серед руїн плазувала всіляка погань".

 "Він, не озираючись, вибіг розбитою бомбами дорогою в поле...".

 "Близько девтої години, перейшовши селище, він ступив на подвір`я зруйнованої ферми")

 

2 група « Стан душі людей»

Люди зневірені. Вони не бачать майбутнього і нанавидять минуле.  Те, що їх об*єднує- ненависть, страх. Зневіра.

"Уся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого.

Ти ж знаєш, Томе, як ми опинилися в такому становищі, коли міста наші - руїни, дороги геть розбито бомбами, а добра половина полів світиться вночі від радіоактивності. Хіба не так?

 - Так, сер, ваша правда.

 - Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача.

 - Навряд чи залишилося що-небудь, чого б ми не навиділи, - сказав Том.

 - Атож. І особливо - всю ту скажену зграю, що керувала нами в минулому. Тим-то ми й приходимо сюди на ці вівторкові свята. Ми голодні, холодні, живемо в печерах чи де там ще, не працюємо, не куримо, не п`є мо і маємо лише оці наші свята. Томе, лише свята!"

Ненавидять цивілізацію, минуле. і зовсім байдужі до сучасного – напівголодного злиденного існування

 

Учитель . Хочу звернути вашу увагу на те, кого звинувачують люди в такому становищі – «скажену зграю, що керувала нами в минулому».

Що ви можете сказати стосовно цього. Чи тільки ті, що керували в минулому, винні у такому становищі? ( Кожна людина по суті може будувати своє майбутнє і майбутнє суспільства,  певним чином на нього впливати. Для цього просто не можна бути байдужим)

 

3 група:  «Минулі свята».

Це свята ненависті і руйнування.

"Том пригадав минулі свята - те коли дерли й палили на площі книжки і всі дуже веселилися, і свято науки місяць тому, коли притягли на площу останній автомобіль. Кожен, кому пощастило в жеребкуванні, дістав дозвіл ударити по ньому один раз молотком...

 - Ти питаєш, чи пам`ятаю я про це, Томе? Авжеж. Мені випало розбити переднє скло. Ти чуєш? Скло! Боже мій! Який чарівний був звук! Дінь! Брязь!..

 Том уявив собі, як те скло розсипалося на безліч дрібнесеньких блискучих скалочок.

 - А Білл Хендерсон!.. Йому випало розбити двигун. О, він зробив це швидко і вправно! Тор-р-рох! Але найкраще було, коли знищили завод, який усе ще намагався виробляти літаки, - згадував далі Грігсбі. - Боже, який то був чудовий вибух!.. А потім ми знайшли фабрику газетного паперу та військовий склад і разом висадили їх у повітря. Ти уявляєш собі, Томе?

 - Уявляю, - трохи подумавши, відказав Том"

- Зверніть увагу на емоції людей під час свята ( Радість. Задоволення. Захват)

-Що таке книга і що означає палити книжки?  ( Освіта, розвиток. Спалювання -  спосіб боротьби з інакодумцями. Спосіб заборони одних думок і насаджування інших.)

Висновок учителя. Отже, святкувати – це знищити, зруйнувати, спалити… Людина стає потворою. Руйнівником. Немає любові, віри,надії. Безвихідь… Руїни навколо людей, а в їхніх душах – мертва пустеля.

 

4 група: «Поведінка людей в черзі» ( коли вони готуються побачити картину та після дозволу знищити її).

 Люди на площі. сприймаються як натовп. Тобто однакові, і однаково реагують на те, що відбувається. Вони о п*ятій ранку зайняли чергу, щоб отримати задоволення від знищення картини.

Люди передчувають радість, задоволення, захват, згадуючи колишні свята.

Розбивають машину: Який чудовий був звук!!

Знищили завод: Але найкраще було, коли знищили завод. Який чудовий був вибух!

А ось сама сцена, коли розривають картину:

"Том, Грігсбі та інші дивилися довкола широко розплющеними очима, посувалися вперед і, готуючись плювати, збирали в роті слину. Від хвилювання серце Тома калатало. Гаряча земля пекла босі ноги.

 - Оголошення! - вигукнув вершник. - Адміністрація ухвалила рішення: сьогодні опівдні віддати картину на площі в руки тих, хто там буде, щоб вони мали змогу взяти участь у її знищенні!..

 Том не встиг і ойкнути, як навколо зчинився страшенний гвалт. Боляче штовхаючись, натовп поніс його до картини. Поліцаї, рятуючись, розбігалися геть. Почувся різкий звук розірваного полотна. Безліч рук. мов дзьоби голодних птахів, тяглися до картини і роздирали її на шматки. Тома майже поволокли по знищеному портрету. Сліпо наслідуючи інших, він ухопився за край фарбованого полотна, смикнув, затис у руці відірваний клапоть, а тоді впав і, відчуваючи болючі удари багатьох ніг, викотився з натовпу".

 

 

ІІІ. Узагальнення

  1. Бесіда

Згадайте, що ми говорили про цивілізацію. Адже це не тільки наука, техніка, технології. А ще і .. культура, мистецтво, духовність. Тобто, якщо забути про духовність, то загибель такої цивілізації неминуча.

- Хто створює цивілізацію? (Людина-творець, людина духовна).

 - Хто руйнує цивілізацію? (Людина-руйнівник, людина бездуховна).

- Чому Грігсбі проти цивілізації? ("Найперше, що ви дістанете, буде війна" Він говорить це тому, що в його душі залишилася лише ненависть).

- Чи є у цих людей надія? ( За текстом.Е, – наполягав один із черги, – не поспішайте. Ось побачите: ще з’явиться тямовита людина, яка її підлатає. Запам’ятайте мої слова. Людина з душею.
Людина, в якої душа горнеться до гарного. Він поверне нам – ні, не стару, а, так би мовити, органічну цивілізацію, таку, щоб ми могли жити мирно.

  • Як ви гадаєте, хто може стати цією людиною? ( Том)

 Образ Тома ми розглянемо на наступному уроці.

Але скажіть, одна людина може відродити цивілізацію або змінити, "підлатати" її. (Ні. Цивілізацію створюють люди і руйнують люди).

А від чого залежить доля цивілізації, людства? (Доля людства, цивілізації залежить від нашого вибору, якщо в нашому серці живе любов до мами, до вчителя, до книжки, до пташки, до ближнього свого, то ми здатні на злет і творчість. І тоді в нашої Землі є майбутнє)

- Чи можна сказати, що новела Бредбері песимістична, адже малює таке жахливе майбутнє? (це водночас у урок для людей, і засторога, а Том і врятована усмішка – символ надії)

Якщо в серці й душі житиме ненАвисть і бажання все спаплюжити, тоді фантастична новела Бредбері "Усмішка" стане нашою реальністю. Тож запитайте себе:  «Яку стежку в житті вибираєш?» Адже ми відповідальні за все те,  що відбувається навколо нас. Що ж треба робити, щоб передбачення письменника не збулося?

 

2. Мозковий штурм. Складання «Пам’ятки для людства»

1.Жити в мирі та дружбі   2. Не воювати

3. Задовольнятися своєю землею і не претендувати на інші.

4. Бути обережними з науково-технічними винаходами, щоб не зашкодити людству.

5. Любити красу, мистецтво, дбати про духовне здоров’я людства.

Учитель. Думаю, якщо ви будете жити за правилами складеними вами у пам’ятці, то майбутнє у вас буде чистим і світлим.

ІV Підсумок уроку. Оцінювання(самооцінка). ДЗ

Вид роботи

Можлива оцінка

Самооцінка

Оцінка учителя

Асоціації

0,1,2

 

 

Припущення

0,1,2

 

 

Знання тексту

0,1,2

 

 

Робота в групі

0,1,2,3,4

 

 

Активність на уроці

0,1,2

 

 

Всього

0 -12

 

 

 

Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне. Перечитати оповідання, знайти цитати до характеристики Тома. Завд.  3,4 ( с. 200)

Обов’язкове на вибір 1. Знайти інформацію про Леонардо да Вінчі. 2. Знайти цікаві факти «Таємниця Джоконди».

За бажанням. Вивчити вірш Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє…» напам’ять.

 

 

docx
Додано
2 травня 2018
Переглядів
7452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку