Конспект уроку "Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка»."
6 клас.
Зарубіжна література.
Тема уроку: Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка».
Мета уроку: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом американського фантаста; поглибити знання учнів про жанр утопії і антиутопії, формувати вміння аналізу художнього тексту, розвивати логічне і творче мислення; підвести учнів до розуміння небезпеки для людей ненависті, що веде до знищення природи, Землі, навчити дітей давати важливу оцінку подіям, які відбуваються в новелі та у власному житті; виховувати етичні критерії людяності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вчитель: Добрий день, діти! Перш ніж розпочати урок, прошу заплющити очі й уявити десь далеко маленький світлий промінчик. Він до вас наближається… І ось ви відчуваєте його тепло. Розплющить очі, посміхніться. Подаруйте усмішку своєму сусіду. Поверніться один до одного, посміхніться й налаштуйтесь на творчу працю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Ми переходимо до вивчення нового розділу «Образи майбутнього в літературі».
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Вчитель: Намагався уявити майбутнє людської цивілізації і американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики. Сьогодні ми поговоримо про далеке майбутнє, зображене письменником в новелі «Усмішка», яку ви прочитали.
Якось Бредбері сказав, що всі ми — живі машини часу, отож ми можемо уявно помандрувати в 2061 рік.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Вчитель: Епіграфом до нашого уроку будуть слова Ф. Достоєвського «Краса врятує світ» та Софокла «Дивних багато на світі див. Найдивніше з них — людина».
Виразне читання ученицею вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?».
Вчитель: Яким буде наше майбутнє: світом з деревами, квітами, тваринами, чистим повітрям, населеним духовно багатими, всебічно розвиненими людьми, чи пустелею після атомної війни з жорстокими, морально убогими людьми? На цьому наголошує письменник в новелі «Усмішка».
Вчитель: «Я повинен примусити повірити в любов, у життя»,— писав Р.Д. Бредбері. Подивіться інсценізацію інтерв’ю письменника, взятого журналістом, у виконанні наших учнів, і складіть портрет письменника, визначте його риси характеру.
Новела «Усмішка» про знамениту картину Л. да Вінчі «Мона Ліза» та її долю в далекому майбутньому.
Для роботи з текстом новели вам потрібно знати значення деяких слів.
Науково-технічний прогрес — це поступовий рух науки і техніки, еволюційний розвиток усіх елементів продуктивних сил суспільного виробництва на основі широкого пізнання та освоєння зовнішніх сил природи; це об'єктивна, постійна закономірність розвитку матеріального виробництва, результатом якої є послідовне вдосконалення техніки, технології та організації виробництва, підвищення його ефективності.
Цивілізація — людська спільнота, яка впродовж певного періоду часу (процес зародження, розвиток, загибель чи перетворення цивілізації) має стійкі особливі риси в соціально-політичній організації, економіці та культурі (науці, технологіях, мистецтві тощо), спільні духовні цінності та ідеали, ментальність (світогляд).
Культура (лат. Cultura — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір правил усередині соціуму для його збереження та гармонізації.
Вандалізм — у буквальному сенсі слова: зловмисне руйнування або пошкодження культурно-історичних пам'ятників, інших матеріальних і культурних цінностей, приватних або суспільних об'єктів майна.
Шедевр (від фр. chef d'œuvre — головний твір) — довершений у своєму жанрі твір, що отримав захоплені відгуки від критиків за надзвичайну майстерність.
Духовність (лат. Spiritualitas, англ. Spirituality) — абстрактний іменник до слова духовний. Як і слово першооснова духовність пов'язана з внутрішнім психічним життям людини, її моральним світом.
Усмішка — особливий порух м'язами обличчя (губ, очей), який виражає схильність до сміху.
Розповідь учнів про картину Л. да Вінчі «Мона Ліза».
Робота з термінами «науково-фантастична література», «утопія», «антиутопія».
Розповідь учителя про те, що може зробити ненависть в серці і душі на прикладі ІІ Світової війни, атомних вибухів у Хіросімі та Нагасакі.
Вчитель: «На долоні Тома лежала Усмішка». Слово вжите з великої літери, це вже символ.
Символи: Картина «Мона Ліза», Краса, Усмішка, Хлопчик, Ранок.
IV. Узагальнення вивченого. Висновки.
(Інтерактивна вправа «Мікрофон»)
Вчитель: Таким чином, бачимо, що найголовніше — людина, її розум, її духовність, найкращі людські якості.
І Леонардо да Вінчі, і Рей Бредбері вірили, що якщо у серці людини перемагає добро, то світ ще може бути врятовано. «Краса врятує світ». І на нашій планеті буде панувати мир, спокій, любов.
Побажання учням. «Заповіт матері Терези».
Виразне читання вчителем вірша Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє».
V. Підсумки уроку.
Відповіді учнів на запитання:
V. Домашнє завдання.
Напишіть листа у майбутнє.