Урок "Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка»."

Про матеріал

Конспект уроку "Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка»."

Перегляд файлу

6 клас.

Зарубіжна література.

Тема уроку: Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі Рея Дугласа Бредбері «Усмішка».

Мета уроку: познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом американського фантаста; поглибити знання учнів про жанр утопії і антиутопії, формувати вміння аналізу художнього тексту, розвивати логічне і творче мислення; підвести учнів до розуміння небезпеки для людей ненависті, що веде до знищення природи, Землі, навчити дітей давати важливу оцінку подіям, які відбуваються в новелі та у власному житті; виховувати етичні критерії людяності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Вчитель: Добрий день, діти! Перш ніж розпочати урок, прошу заплющити очі й уявити десь далеко маленький світлий промінчик. Він до вас наближається… І ось ви відчуваєте його тепло. Розплющить очі, посміхніться. Подаруйте усмішку своєму сусіду. Поверніться один до одного, посміхніться й налаштуйтесь на творчу працю.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Ми переходимо до вивчення нового розділу «Образи майбутнього в літературі».

  • Яким ви уявляєте своє майбутнє? Адже не має, мабуть, людини, яка б не прагнула хоч краєчком ока зазирнути в майбутнє своє і людства.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Яким ви бачите наше суспільство, цивілізацію через 100, 200 років?

Вчитель: Намагався уявити майбутнє людської цивілізації і американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики. Сьогодні ми поговоримо про далеке майбутнє, зображене письменником в новелі «Усмішка», яку ви прочитали.

Якось Бредбері сказав, що всі ми — живі машини часу, отож ми можемо уявно помандрувати в 2061 рік.

ІІІ. Робота над темою уроку.

Вчитель: Епіграфом до нашого уроку будуть слова Ф. Достоєвського «Краса врятує світ» та Софокла «Дивних багато на світі див. Найдивніше з них — людина».

Виразне читання ученицею вірша В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина?».

Вчитель: Яким буде наше майбутнє: світом з деревами, квітами, тваринами, чистим повітрям, населеним духовно багатими, всебічно розвиненими людьми, чи пустелею після атомної війни з жорстокими, морально убогими людьми? На цьому наголошує письменник в новелі «Усмішка».

  1. Проблемне питання: «Якою має бути людина ХХІ століття, щоб зберегти планету Земля для нащадків?»

Вчитель: «Я повинен примусити повірити в любов, у життя»,— писав Р.Д. Бредбері. Подивіться інсценізацію інтерв’ю письменника, взятого журналістом, у виконанні наших учнів, і складіть портрет письменника, визначте його риси характеру.

Новела «Усмішка» про знамениту картину Л. да Вінчі «Мона Ліза» та її долю в далекому майбутньому.

Для роботи з текстом новели вам потрібно знати значення деяких слів.

  1. Словникова робота.

Науково-технічний прогрес — це поступовий рух науки і техніки, еволюційний розвиток усіх елементів продуктивних сил суспільного виробництва на основі широкого пізнання та освоєння зовнішніх сил природи; це об'єктивна, постійна закономірність розвитку матеріального виробництва, результатом якої є послідовне вдосконалення техніки, технології та організації виробництва, підвищення його ефективності.

Цивілізація — людська спільнота, яка впродовж певного періоду часу (процес зародження, розвиток, загибель чи перетворення цивілізації) має стійкі особливі риси в соціально-політичній організації, економіці та культурі (науці, технологіях, мистецтві тощо), спільні духовні цінності та ідеали, ментальність (світогляд).

Культура (лат. Cultura — «обробіток», «обробляти») — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір правил усередині соціуму для його збереження та гармонізації.

Вандалізм  — у буквальному сенсі слова: зловмисне руйнування або пошкодження культурно-історичних пам'ятників, інших матеріальних і культурних цінностей, приватних або суспільних об'єктів майна.

Шедевр (від фр. chef d'œuvre — головний твір) — довершений у своєму жанрі твір, що отримав захоплені відгуки від критиків за надзвичайну майстерність.

Духовність (лат. Spiritualitas, англ. Spirituality) — абстрактний іменник до слова духовний. Як і слово першооснова духовність пов'язана з внутрішнім психічним життям людини, її моральним світом.

Усмішка — особливий порух м'язами обличчя (губ, очей), який виражає схильність до сміху.

  1. Вчитель: Працівник Лувру сказав: «Якби в нашому музеї була тільки одна картина, то й тоді він був би самим знаменитим».

Розповідь учнів про картину Л. да Вінчі «Мона Ліза».

  1. Робота з терміном «фантастика». Знайомство із засновником фантастичної література, українськими сучасними письменниками-фантастами.

Робота з термінами «науково-фантастична література», «утопія», «антиутопія».

  1. Складання анкети твору Р.Д. Бредбері «Усмішка».
  2. Аналіз твору.
  • Де і коли відбуваються події у новелі?
  • Яким змальоване життя людей в далекому майбутньому? Побут. Навколишнє середовище. Реакція людей на умови життя.
  • Які причини деградації людей?
  • Як змалював Бредбері один день з майбутнього? Робота з цитатами.
  • Чи подобається вам таке майбутнє?
  • Хто створює і хто руйнує цивілізацію?
  • Сучасна цивілізація має здобутки. А чи має вона недоліки? Складання таблиці.

Розповідь учителя про те, що може зробити ненависть в серці і душі на прикладі ІІ Світової війни, атомних вибухів у Хіросімі та Нагасакі.

  • Людина-творець і людина-руйнівник. Запитай себе Хто ти? Яку стежку в житті вибираєш?
  • У новелі «Усмішка» більшість — за руйнування, проти цивілізації. А чи є хоч хтось, хто хоче повернення цивілізації? Чому?
  • Розкажіть про Тома, його сім’ю, його поведінку під час варварського знищення картини «Мона Ліза».
  • Чому Том врятував шматок картини?
  1. Робота із символами новели.

Вчитель: «На долоні Тома лежала Усмішка». Слово вжите з великої літери, це вже символ.

Символи: Картина «Мона Ліза», Краса, Усмішка, Хлопчик, Ранок.

IV. Узагальнення вивченого. Висновки.

  • То чи дає нам надію на спасіння людства, його відродження автор новели?
  • Що врятує світ від бездуховності? Що можна протиставити злу, ненависті?
  • Дайте відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку.
  • Як ви вважаєте, що має робити кожен з нас, щоб уникнути такого жахливого майбутнього, зображеного в новелі.

(Інтерактивна вправа «Мікрофон»)

Вчитель: Таким чином, бачимо, що найголовніше — людина, її розум, її духовність, найкращі людські якості.

І Леонардо да Вінчі, і Рей Бредбері вірили, що якщо у серці людини перемагає добро, то світ ще може бути врятовано. «Краса врятує світ». І на нашій планеті буде панувати мир, спокій, любов.

Побажання учням. «Заповіт матері Терези».

Виразне читання вчителем вірша Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє».

V. Підсумки уроку.

Відповіді учнів на запитання:

  • Про що я дізнався сьогодні на уроці?
  • Що я зрозумів, прочитавши і обговоривши новелу «Усмішка»?
  • Які висновки для себе я зробив?
  • Що мені сподобалось (не сподобалось) на уроці.

V. Домашнє завдання.

Напишіть листа у майбутнє.

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку