урок трудове навчання

Про матеріал
В даному конспекті є цікавий й змістовний матеріал,який відповідає вимогам НУШ. Використані різні форми роботи та прийоми ,які відповідають віковим особливостям учнів.
Перегляд файлу

 

 

       Тема: Виготовлення  ляльки –мотанки

Мета: ознайомити учнів з історією традиційної ляльки – мотанки, її видами, особливостями; залучити до мистецтва виготовлення мотанки; сприяти розвитку пізнавальних інтересів та творчих здібностей; виховувати інтерес та повагу до культурних традицій українського народу; формувати естетичний та художній смак, позитивне ставлення до результатів своєї роботи;

Обладнання : зразки ляльок- мотанок , інструкційні картки .

Інструменти та матеріали: ножиці ,білі та кольорові нитки .

 

Хід   уроку

І.  Організаційна частина

- Добрий день! В добрий час.

 Рада, діти, бачить вас.

 Ви почули всі дзвінок?

 Він покликав на урок.

 Кожен з вас приготувався,

 На перерві постарався.

 Зараз сядуть лиш дівчата,

 А за ними – і хлоп’ята.

 

ІІ. Сприймання та усвідомлення нового  матеріалу

Читання вірша

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини,

Для щасливого життя.

В ляльку-мотанку бабуся

Вклала працю та любов,

Віддала її матусі,

Щастя щоб тривало знов.

Робота над змістом вірша.

  - Сьогодні ми з вами будемо виготовляти іграшку,але не просту.

Кожна людина в дитинстві гралася іграшками. Ось у вас зараз яка іграшка є найулюбленішою?

  -   А ви знаєте, що улюблена іграшка була і у мене, і у ваших батьків, бабусів, дідусів. Але не завжди іграшки були такими, які є зараз.

Розповідь вчителя:

 - Усі ми в дитинстві гралися ляльками , а дорослими даруємо ляльки своїм дітям, і навряд чи замислювалися про історичну роль ляльки . Виявляється, що в звичайній, знайомій із дитинства іграшці закладена багата життєва мудрість наших предків.

Читання та аналіз казки

 Я хочу розповісти вам цікаву казочку.

   Жила-була собі маленька дівчинка. Як і у кожної справжньої маленької леді, у неї було багато ляльок. Їх купували батьки, дарували дідусі та бабусі, приносили на день народження родичі й друзі. Ляльки сиділи на полицях і нудьгували, тому, що Даринка (так звали їх хазяйку) не могла гратись з ними усіма відразу. Ляльки ображались і заздрили одна одній, сперечались і доводили, що вони найкращі і дівчинка їх любить більше за інших, грається з ними частіше та довше.

       Одного разу з села приїхала старенька бабуся. Даші сказали, що це навіть не бабуся, а прабабуся – бабусина мама. Старенька була дуже маленька, худенька, але очі у неї були добрі – добрі. Прабабуся подарувала Даринці ляльку – мотанку. Такими простенькими ляльками гралися багато років тому дівчатка в українських селах. Мами та бабусі робили їх із клаптиків простої полотняної тканини, залишків ниток та пучків духмяних трав. Така лялька, зроблена з любов’ю і молитвою, не тільки звеселяла малечу, але й оберігала її від хвороб і нещасть. Даринка дуже вподобала нову іграшку, навіть клала її в своє ліжечко, лягаючи спати. Незабаром з’явились інші цікаві іграшки, нові розкішні ляльки в блискучих сукнях, з чудернацькими зачісками. Бабусина мотанка опинилась в самому кутку полиці, самотня та забута. Пластикові красуні спочатку глумились над нею, зловтішались і ображали, а потім просто забули про її існування.

     Прийшла зима – холодна та непривітна. Бідолашна дівчинка застудилась і захворіла. Суворий лікар велів Даринці лежати цілими днями в ліжечку і пити ліки. Мама, намагаючись розрадити донечку, пропонувала їй погратись то з однією лялькою, то з іншою. Але їх пластмасові руки не зігрівали, а розкішне волосся не лоскотало приємно, а тільки дратувало. Ляльки ж почали штовхатися і сперечалися, кожна хотіла першою опинитися в ліжечку хворої дівчинки. Так штовхаючись і сперечаючись, вони зіштовхнули ляльку-мотанку просто на подушку. Даринка щічкою притулилася до забутої подружки: м’яке полотно простенької сукні вбирало в себе блискучі крапельки поту з обличчя дівчинки, а солодкий аромат духмяних трав навіював сон.

     Ранком дівчинка прокинулась весела та здорова. А лялька-мотанка більше не жила на поличці: мама зшила для неї маленький гамачок і повісила в кутку ліжечка. Кожного вечора, лягаючи спати Даринка дістає з нього улюблену ляльку, і вони разом вкладаються спати. Дівчинка закриває оченята, а лялька тихо-тихо, щоб чула лише її хазяйка, співає їй колискову пісню:

              Баю-баюшки-баю,

              Баю дівчинку мою.

              Баю-бай, баю-бай,

              Спи, Дашуня, засинай...

(Казка Наталії Савченко м. Херсон )

ІІІ .Повідомлення теми та мети уроку

  Д / гра « Що зайве?»

На дошці розміщені картинки: вишиванка,калина, писанка, прапор, мотанка.

  • Яка картинка є зайвою? Чому ви так вважаєте?

Оберіг – це предмет, який допомагає вам захистити себе, ваших рідних або ваш будинок від негативного впливу як ззовні, так і зсередини.

    -  Сьогодні на уроці ми з вами навчимося робити ляльку-мотанку. Я хочу , щоб вона для вас стала найближчою подружкою , такою ж як бабусина мотанка для Даринки .

   Перегляд відео

  • Для чого виготовлялися лялька – мотанка?
  • Де використовували даний оберіг?
  • В які роки виникла лялька – мотанка»?
  • Що обов’язково клали в оберіг?

Назва « лялька мотанка» походить від слова мотати, тобто виготовляли з тканини вузликову ляльку, не використовували голку і ніж.

Мотанка – символ добробуту, добра й надії. Виконувала функцію оберігати людські долі, а долю не можна колоти й різати.

  • Чому на ляльці мотанці , на обличчі , мотали хрест?

Ляльку завжди виготовляли з певною метою, наділяли різними символічними значеннями: на щасливу долю, для сприяння потаємним бажанням, на успіх і здоров’я, на добро і злагоду. Уважалося, що виготовлені власними руками ляльки несуть у собі позитивну енергетику, здатні захистити сім’ю від лиха, посприяти у тій чи іншій роботі.

 

 

 

         Група 1:.  лялька-Берегиня.

Її зображують з піднятими вгору руками в молитовному жесті або з опущеними руками. Коли руки підняті вгору, лялька-Берегиня закликає небо допомогти засіяти ниву. Коли ж опущені вниз, благословляє землю на принесення плодів, дарів.

     Група 3: Лялька-веснянка

Така лялька символізує тепло і розквіт природи завдяки своєму яскравому забарвленню. Вона є оберегом та дарує своєму власнику здоров’я, силу і красу.

     Група 4: Лялька –круп’яничка

Всередині наповнювалась крупою. Вважалось, що вона приносить в дім достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі. Раніше робити ці амулети починали восени і використовували зерно із збірного врожаю: пшеницю, перловку, гречку, пшоно, горох.

Група 5:Лялечка-травниця.

Травниця наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров’я або одужання. Вважалось, що лялечка-травниця стежить за тим, щоб хвороба не проникла в будинок. Вона захищає від злих духів, хвороби, добре втішає.Лялька-травниця підвішувалася в хаті над колискою дитини. Ще її ставили біля ліжка хворого.                                                                                              

Група 2:

Лялька – немовля При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька - закрутка виконана       у вигляді немовляти в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я.

Група 6:

Мотанка - матуся – одна     з найдобріших і найулюбленіших майстринями ляльок.   Вона символізує головне призначення жінки - дати життя новій людині, піклуватися, захищати та оберігати малюка    все своє життя.                                         

Група 7:

Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту (переляку) і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого.

(Перегляд  мультимедійної презентації під час розповіді про види мотанок)

  • Ми будемо сьогодні виготовляти ляльку шляхом змотування ниток, яка і називається « мотанка».

 Фізкультхвилинка

ІV. Практична робота з виготовлення ляльки-мотанки

     Вступний інструктаж

     Перед початком виконання проводжу вступний інструктаж з дотримання безпечних прийомів праці та раджу допомагати один одному під час виконання технологічних операцій.

     Мотанку виготовляю разом із дітьми .Протягом виконання практичної роботи тихенько звучать мелодії українських народних пісень.

Проводжу індивідуальну роботу.

     Робота з інструкційними картками.

А зараз пригадайте, що ви очікували від уроку? Чи здійснилися ваші очікування?

- Свої ляльки ви заберете і дома разом з бабусею чи мамою прикрасите її одяг, зробите намисто,заплетете косу з ниток чи ще щось                                                                                    V Виставка робіт учнів

   На окремому столі стоять стаканчики, в які діти ставлять свої мотанки.                                                VІ Підсумок уроку

- З чого робили ляльки в давнину?

- Чи можна було користуватися ножицями та голками під час виготовлення ляльки-мотанки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

    Проводжу поточний інструктаж.

    Спостерігаю,

- Які ви знаєте види ляльок-мотанок?

А зараз пригадайте, що ви очікували від уроку? Чи здійснилися ваші очікування?

- Свої ляльки ви заберете і дома разом з бабусею чи мамою прикрасите її одяг, зробите намисто,заплетете косу з ниток чи ще щось

цікаве придумаєте. А потім ми створимо презентацію наших красунь як учні виконують практичну роботу, надаю допомогу тим що потребують, коментую і допомагаю виправляти недоліки, допущені у процесі виготовлення виробу.

     ІV Виставка робіт учнів

    На окремому столі стоять стаканчики, в які діти ставлять свої мотанки.

     V Підсумок уроку

     Розгляд ляльок-мотанок

Розглядаємо колір ниток, одягу; форму одягу, фартушка, хустинки.

- З чого робили ляльки в давнину?

- Чи можна було користуватися ножицями та голками під час виготовлення ляльки-мотанки?

.

 

 

IMG_20190128_125302     

   

 

  

IMG_20190128_124900    

IMG_20190128_125303IMG_20190128_124921IMG_20190128_124943IMG_20190207_153810IMG_20190128_125006

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку