Урок "Трудовий договір. Особливості праці неповнолітніх."

Про матеріал
Урок практикум з використаням НПА, інтерактивної вправи "ажурна пилка, ситуативних та тренінгових вправ. Можна використовувати з підручниками різних авторів.
Перегляд файлу

Тема.  Трудовий договір. Особливості праці неповнолітніх.

Мета:

  • дати уявлення про поняття трудового договору, роль трудової книжки та порядок розірвання трудового договору;
  •  називати основні права та обов’язки роботодавця і працівника, дати поняття про трудову дисципліну,робочий час і час відпочинку  і як ці умови відрізняються щодо праці неповнолітніх;
  • відпрацьовувати вміння співпрацювати в групах;
  • розвивати навички дослідницької діяльності з використанням НПА;
  • розвивати соціальну, громадянську та предметні компетентності;
  • формувати правову культуру у сфері трудових відносин.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Форма проведення: практикум з використанням НПА.

Обладнання: витяг з КЗпП України, картки з завданнями, картки з правовими задачами, підручник Наровлянський О.Д. Правознавство, практичний курс. – К., 2017.

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  • давати визначення поняттям пов’язаним з трудовою діяльністю;
  • відповідати на питання про укладання і припинення трудового договору, про норми праці і відпочинку, трудову дисципліну неповнолітніх;
  • орієнтуватися в нормах трудового законодавства, застосовувати їх під час змодельованих ситуацій.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів

1.  Заслуховування та обговорення творів-роздумів «Що дає людині реалізація права на працю?»

2.  Надання коментарів щодо повідомлень ЗМІ про випадки порушень трудового законодавства.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і очікуваних результатів.

Влаштування на роботу, це тільки перший крок в трудових відносинах. Кожного дня ви будете здійснювати своє право на працю, стикаючись з різними гранями трудових відносин, різними проблемами. Чи готові ви до цього? Чи маєте достатньо знань щодо трудового договору і умов праці?

На цьому уроці ми з вами отримаємо потрібні знання. Тема нашого заняття: «Трудовий договір»

IV. Осмислення нових знань і умінь

  • Робота в групах ( ажурна пилка).

Учні об’єднуються в 4 групи (домашня група)  і отримують картки з завданням:

1 група. Тема Трудовий договір. Права і обов’язки роботодавців і працівників.

Завдання:

  1. Що таке трудовий договір?
  2. Які права і обов’язки працівників він передбачає?
  3. Які права і обв’язки роботодавців він передбачає?
  4. Що означають безпечні умови праці?

Статті для опрацювання: №21,23,29,30,31,94,139,140,141,143,153.

 

2 група. Тема: Укладання трудового договору.

Завдання:

  1. В якій формі і на який строк укладається трудовий договір?
  2. Які данні не можна вимагати при прийомі на роботу, і якими не можна мотивувати відмову?
  3. Які документи необхідні для укладання трудового договору?
  4. Який документ є головним в трудовій діяльності, які данні до нього заносяться?

Статті для опрацювання: № 21,22,24,25,26,27,29,48.

3 група. Тема: Трудові відносини і умови праці.

Завдання:

  1. Скільки триває повний робочий тиждень?
  2.  Для кого існує скорочений робочий тиждень, скільки він триває?
  3. Для яких категорій робітників існує заборона на нічні і наднормові роботи?
  4. Коли і скільки відпочивають робітники згідно КЗпП?

Статті для опрацювання № 50,51,55,63,67,73,75,76,94.

4 група. Тема: Припинення трудового договору.

Завдання:

  1. В яких випадках договір припиняється, в тому числі і з ініціативи робітника?
  2. Що і в який термін необхідно зробити працівнику для розірвання трудового договору?
  3. В яких випадках договір розривається з ініціативи роботодавця?
  4. Кого не мають права звільняти?

Статті для опрацювання: № 36,40,42,48,147.

- Виступи представників груп з презентацією виконаної роботи

V. Систематизація і узагальнення знань і умінь

Ротація учнів по групам, щоб у кожній новоствореній групі були по одному представнику з попередніх груп (експертна група)

Запитання до класу

З якими проблемами стикаються молоді люди, які влаштовуються на роботу? ( Не відкривають трудові книжки, зарплата в конверті, випробувальний строк, невмотивовані звільнення, тощо) Усе це є порушенням закону, тому ви повинні знати та вміти захищати свої права. Для цього необхідно виконати два завдання:

  1. Трудові права неповнолітніх регулюються також КЗпПУ. Користуючись вибіркою статей заповніть таблицю:

( статті № 51,55,63,188,190-195.)

Особливості праці неповнолітніх

Особливості робочого часу неповнолітніх

Роль батьків в працевлаштуванні неповнолітніх

 

Особливості часу відпочинку неповнолітніх

Оплата праці неповнолітніх

Обмеження щодо праці неповнолітніх, до яких робіт заборонено долучати.

 

 

 

 

 

 

  1.                Виходячи с того, що наймати на роботу неповнолітніх не дуже вигідно, велика кількість непорядних роботодавців постійно порушує законодавство. Давайте складемо список найчастіших порушень, з якими ви вже , або можете стикнутися. ( мозковий штурм)

Прогнозовані відповіді учнів:

  • Прийняття на роботу без трудової,
  • 8-12 годинний робочий день;
  • Перенесення важких речей;
  • Шкідливі умови (наприклад на автомийці)
  • Матеріальна відповідальність;
  • Праця дітей молодших 15 років;
  • Відбирання документів ( «для гарантії»)
  • Занижена зарплата;
  • Випробувальний термін.

Презентація робіт груп ( можливо вибірково)

Як ми бачимо порушень буває досить багато і в усіх сферах, але більшість зводиться до одного: робота без оформлення трудової книжки. Тому, що тільки офіційне оформлення на роботу дає можливість законодавству захистити трудові права неповнолітнього працівника.

VI. Застосування отриманих знань і умінь на перетворюючому рівні.

Рольова гра.( робота в парах). Пропоную імітувати ситуацію прийому на роботу неповнолітнього.

Господар рекламного агенства

Підліток 16 років.

Задача:

Умовити підлітка на роботу без оформлення трудової книжки.

Умовити працювати ще з якимись порушеннями.

Задача:

Умовити роботодавця прийняти вас на роботу офіційно.

Ретельно дивитися, щоб не умовили на роботу з порушеннями.

За бажанням, можете показати вашу розіграну ситуацію всьому класові.

VII. Підсумки уроку. Рефлексія.

Питання для закріплення:

1.  Які документи потрібні для влаштування на роботу?

2.  Які людські якості притаманні різним професіям?

3.  На що звертають увагу найчастіше роботодавці?

4.  Де і за яких умов можуть працювати підлітки?

5. Які пільги мають працюючі неповнолітні?

6. Як ви вважаєте, чому робочий час підлітків відрізняється від дорослих?

7.Чому рішення батьків грає роль в працевлаштуванні?

Питання для рефлексії:

  1. Що ми зробили сьогодні на уроці?
  2. Які нові знання ви отримали?
  3. Чи можете дати пораду знайомим використовуючи ці знання? Яку?
  4. Про що хотіли б дізнатися більше?
  5. Як ви себе почуваєте, як вам працювалося?

VIII. Домашнє завдання

1.  Опрацювати §20.

 

docx
Додано
21 лютого 2020
Переглядів
1108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку